Permalänk
Medlem

Nätagg till 8700k och 1080 Ti

Hej!
Funderar på att uppgradera en av mina riggar lite och behöver tips på ett bra nätagg.

Spec:
Asus maximus x hero eller code
Intel 8700k
Noctua NH-D15S
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14
1 stk Asus NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC
1 stk Samsung 960 PRO 512GB
Ev 1 eller 2 vanliga SSD-diskar

Kommer försöka överklocka processorn till 5ghz och även klocka grafikkortet lite.
Räcker det med ett runt 760 watt eller skall man gå upp på 860?
Jag gillar Corsairs nätagg men de verkar vara totalt slut överallt? Hur kommer det sig?

Tack på förhand,

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem

@Songless: Klarar dig på ett 650. Ex. Seasonic Focus Gold

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Songless: Inte riktigt mitt område men min i7-8700 (ej K) och GTX 1080Ti kom med 850W... kanske kan ge en fingervisning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ett bra nätagg på 650W räcker till den riggen, men ska du överklocka ordentligt så kan du ta ett 750W för att få bort belastningen på nätagget lite.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

750w är mer änn nog

Seasonic gör mycket bra nätagg.
10 års garanti
Semi-passivt
Seasonic focus plus 750w platinum

Permalänk
Medlem

Räcker med 650W, ta Seasonic, bäst : )

Edit; Jag kör Seasonic Focus Plus 850W Gold till min Threadripper med Vega 64.
Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har ett EVGA Supernova G2 750W i min burk med i7 8700k som rullar i 5ghz.
Fungerar kanoners men jag har bara ett Gtx980 i min burk.

Visa signatur

Fractal Design Define S | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Asus Rog Strix Z370-F Gaming | Intel i7 8700k | Noctua NH-D15 | 16GB Corsair Vengeance | MSI RTX 2080 | Acer Predator XB271HU | Win 10 Home x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powy:

750w är mer änn nog

Seasonic gör mycket bra nätagg.
10 års garanti
Semi-passivt
Seasonic focus plus 750w platinum

Ja, detta blev jag rätt sugen på i sådana fall. Platinum är ju alltid trevligt och det blir ju bara några 100-lappar extra i pris mot gold. Hur står sig detta agg gentemot tex ett Corsair AX760?

Angående watten så vill man väl ligga på runt 50-60 procent av nättaggets kapacitet i load för att få så bra verkningsgrad som möjligt? Efter en snabb kalkylering på cooler masters hemsida så skulle systemet dra runt 570-600 watt beroende på klockning och ska man då ligga runt 60 procent load så är väl egentligen ett agg runt 850 watt att föredra?

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Räcker med 650W, ta Seasonic, bäst : )

Edit; Jag kör Seasonic Focus Plus 850W Gold till min Threadripper med Vega 64.
Mvh

Okey. Nöjd med det agget? Hur är kablaget? Har du några erfarenheter jämfört Corsairs AX/serie?

Permalänk
Medlem

@Songless: Supernöjd, det är riktigt tyst. Kablaget var också bra, hela förpackningen och allt som kommer med är premium. Då har jag innan detta haft ett Seasonic Prime 1000W Titanium och ett Corsair RM1000i. Helheten slog Corsair men snäppet sämre än deras egen Prime serie, vilket är rimligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag valde EVGA Supernova G2 750W till samma grejer, har testat att överklocka till 5ghz och det funkade fint. Har inga erfarenheter av corsair och vill inte ha något med det företaget att göra =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Danne_485: Supernöjd, det är riktigt tyst. Kablaget var också bra, hela förpackningen och allt som kommer med är premium. Då har jag innan detta haft ett Seasonic Prime 1000W Titanium och ett Corsair RM1000i. Helheten slog Corsair men snäppet sämre än deras egen Prime serie, vilket är rimligt.

Mvh

Okey. Tack. Vad blir skillnaden om man går upp till ett prime? Hur kommer det sig att du inte körde på prime igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Jag valde EVGA Supernova G2 750W till samma grejer, har testat att överklocka till 5ghz och det funkade fint. Har inga erfarenheter av corsair och vill inte ha något med det företaget att göra =P

Okey. Varför detta agg mot Corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Varför detta agg mot Corsair?

Nej men de gör nog minst lika bra produkter som de flesta andra men mina grejer från corsair har gått sönder efter 2-3 år, har inte haft nätagg just från corsair så där har jag ingen erfarenhet. Men utifrån vad man har läst så har de billigare varianterna inte varit så bra, så om du ska ha en så får du välja en av de bättre. Just nu testar jag produkter från EVGA, köpt vattenkylning, grafikkort, nätagg m.m. Funderar på om fulare hemsida = bättre produkter och support? =P

Permalänk
Medlem

Hur står sig tex be quiet! Dark Power Pro 11 850W i konkurrensen?

Permalänk
Medlem

@Songless: Du får 12 års garanti istället för 10, bättre kablar, Focus serien har kondensatorer i kablarna så dom blir tjockare än Primes som är platta, i övrigt ingen större skillnad, Focus serien är fortfarande premium och lika bra som konkurrenternas bästa, även om det är Seasonics näst bästa.

Anledningen till att jag kör Focus är längden, det är endast 140mm medans Prime är 160mm, mitt chassi är ATX men världens minsta så rymmer endast 19,5 liter, då är varje mm viktig.

Annars hade jag nog kört på Prime igen : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

650 watt är i överkant det med, 550 watt räcker gott till den riggen.

Jag hade köpt EVGA 650 G2 som kostar 930:- på de flesta ställen, ville jag ha ett lite finare nätagg hade jag köpt Seasonic's Focus 550W platinum för 1100:-

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

650 watt är i överkant det med, 550 watt räcker gott till den riggen.

Jag hade köpt EVGA 650 G2 som kostar 930:- på de flesta ställen, ville jag ha ett lite finare nätagg hade jag köpt Seasonic's Focus 550W platinum för 1100:-

ett 450w kan driva den riggen till och med

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ditt system kommer total dra 400w vid spelande. TDP med senare intel/Nvidia har minskat åtgången markant. Men bra nätagg skall man inte snåla på. Ett kvalitetsagg med 550W.

Permalänk
Medlem

Röstar på ett semipassivt 850W, då bör fläkten sällan/aldrig behöva gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Röstar på ett semipassivt 850W, då bör fläkten sällan/aldrig behöva gå

Om fläkten går eller inte har mer att göra med hur effektivt agget är. Det är förlusterna som blir värme. Så om nätagget max klarar 100w eller 1000w händer egentligen inte ihop med det. Har med mer kvalitén på konstruktion och komponenter att göra. Men ofta är nätdelar med hög effekt mer påkostade så det ligger lite sanning i det ändå kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Om fläkten går eller inte har mer att göra med hur effektivt agget är. Det är förlusterna som blir värme. Så om nätagget max klarar 100w eller 1000w händer egentligen inte ihop med det. Har med mer kvalitén på konstruktion och komponenter att göra. Men ofta är nätdelar med hög effekt mer påkostade så det ligger lite sanning i det kan man säga.

Så kanske det kan vara. Men som jag läst på flertalet serier av semipassiva nätaggregat (inkl det jag har själv) så verkar fläkten starta efter 50% belastning. (Därav min tanke att om hela systemet förbrukar 400W så behöver fläkten ej starta)

Permalänk
Medlem

RM550x har jag ett och det är ljudlöst ( i låda stående 70cm bort) även under belastning 350w (dock osäker på om fläkten vid den belastning går eller inte). har även ett EVGA 650W G2. Där finns det en knapp som stänger av fläkten vid låg belastning. Fattar inte varför den behövs? Gillar inte det. Fläkten på EVGA ger även ifrån sig ett lågt skrapande ljud. Det är lågt men klart hörbart i ett riktigt tyst system. Även lite spoltjut i mitt EVGA. Jag googlade på detta och det verkar vara så dom är.

OM jag köpt idag så hade det inte blivit ett EVGA. Bra agg men enligt mig inte lika bra som vissa andra enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Vill ha något rejält så att det stackars agget inte behöver ligga och jobba i maxläge hela tiden utan som sagt gärna runt 50-60 procent. Sen kommer väl riggen inte dra max hela tiden iof men det är ju bra ifall agget klarar av lite högre förbrukning ibland, särskilt när man överklockar max.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med två EVGA 750 G2, båda led av coilwhine, tröttnade och köpte ett Corsair HX750W, inga beskymmer. Värt att nämna är att nästan alltid så överröstar resten av systemets fläktar nätaggregatets.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Jag har 8700k och ett 1080ti och det drivs av ett Corsair RM550. Hade jag varit i din sits hade jag kört på ett Seasonic 750w.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q