Seasonic Prime Titanium Fanless 600 W

Permalänk

Jag behöver inte köpa den, Jag behöver inte köpa den, Jag behöver inte köpa den....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Superflower har ju ett passivt Platina-certat 500wattare. Dock har den modellen några år på nacken. Men jag har använt den sedan den släpptes och den är sval oavsett hur hårt den jobbar.

Såg nu att de inte säljer den längre vilket är synd.

Seasonic har å ena sidan haft stora problem med coilwhine på sina passiva nätaggregat.

Möjligt att den finns men inget som prisjakt listar i alla fall. Edit såg att du skrev platina agg.
Nej coil whine är inget man kan garantera inte finns tyvärr, Jonas sa ju dock tydligt att han inte hörde nånting i sitt test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Tolv års garanti. *dreggel*

Enligt Seasonic så är det tillåtet att överlåta garantin till tredjepart förutsatt att man säljer den vidare inom samma region (europa exempelvis) och att man har kvar orginalkvittot.

Just detta är helt klart riktigt positivt. Då har man inte garanti för att man "måste", som tyvärr många produkter verkar ha idag, utan man har det för man tror på sin produkt. Man vet den kommer fungera och är villig att stå för det om den inte gör det. Är mycket bra.

Skrivet av Eson:

Stämmer det verkligen att lasten är kapacitiv med en transformator?
Jag har för mig att allt som är induktivt, transformatorer, elmotorer. generatorer, dimmers m.m. måste ha en konding parallelt för att korrigera fasen, för lasten är induktiv.

Kondingen blir väldigt stor när det är stora elmotorer tex så det är inte praktiskt möjligt.
Med en aktiv fasförskjutning så har man en liten konding som laddas upp och en mosfet hackar upp lasten i små pulser, tar mycket mindre plats. Det byggs oftast in i invertern/H-bryggan på sekundärsidan eller aktiva/ideala diod-bryggan (som är en H-brygga med transistorer) på primärsidan.

Du tänker på transformator som i spole. Dessa fungerar ju på annat sätt, genom att de hackar sönder AC spänningen till högfrekvens för att sedan transformera den, så den har kondensatorer på primärsidan, men kompenserar för det. Sen har de aktiv justering av Power Factor, något motorer mm sällan har. Utan istället har motorer ofta en passiv PFC design, som är designad för motorns last. Problemet bli ju då om du kör motorn på något annat än 100%... kommer ofta PFC inte bli bra.

På ett nätaggregat som detta, måste den ju dock kunna ändras allt mellan 0%-100% i oändliga steg mellan, vilket för passiv PFC totalt värdelös egentligen. Men med aktiv korrigering som är bra, kan du hålla nära 1.0 oavsett last.

Och H-bryggan om jag minns rätt är för att den ska kunna starta upp, utan att få kortslutningsströmmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

I de manualer jag läst så står det att man endast får/ska använda de medföljande kablarna.

Citat från Seasonics manual till ett Prime-nätagg som jag köpte i fjol: USE ONLY the Seasonic modular cables provided with the power supply unit.

Det må vara , men Pinout på pci-e kontakter är en standard. Vill dom absolut köra med egna specialare så får dom väl ta och köra med egna kontakter. Eller åtminstone klart och tydligt märka upp PSU'n så att man inte behöver läsa igenom manualen för att få reda på det. (för vem fan läser manualen till en PSU?)

Det skulle vara bra om Sweclockers kunde påpeka att nätaggen kör med custom pinouts, så att man vet det innan man köper.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Seasonic Prime Ultra Gold 650W till senaste bygget och är sjukligt nöjd. 12 års garanti, semipassivt och aldrig hört något ljud från det alls. Kommer bara köpa Seasonic i fortsättningen tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Köpte ett Seasonic Prime Ultra Gold 650W till senaste bygget och är sjukligt nöjd. 12 års garanti, semipassivt och aldrig hört något ljud från det alls. Kommer bara köpa Seasonic i fortsättningen tror jag.

Oavsett hur nästa bygger blir och vilka komponenter som väljs så är det i alla fall klart att det blir ett nätagg i den högre klassen från Seasonic

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X