Permalänk

APU underklockar sig själv

Hej! Min APU blir konstigare och konstigare för varje dag som går... Inte bara har max temperaturen gått från 90 till 55 grader, utan nu vägrar den gå över 1.87 GHZ. Går detta att lösa på något sätt? Datorn är inkopplad samt körs i hög prestanda. Har sett den nå över 3 GHZ innan så detta oroar mig lite...

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

@MisterPlow2:
Om tempraturen har ökat. så är det troligtvis för att skydda sig som den gör så.

Kontrollera så att det inte finns damm i datorn som är orsak till tempratur ökningen, vilket visserligen är svårt om det rör sig om en bärbar dator, men inte omöjligt.

Det kan också vara så att det är kylpastan som har försämrats så pass att den ger för dålig kontakt för att kylaren ska klara av att kyla ner den.

Byt kylpasta, vilket precis som ovan är svårt om det rör sig om en bärbar, men inte omöjligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: tänkte att det kanske är någonting annat som blir varmt som får apu:n att göra så. Jag ska försöka byta kylpasta och se om det hjälper.
Testade att köra en benchmark och den kom då upp i 64 grader, men med tanke på att den har nått 90 innan så känns det som att något är fel. Kollade även voltages, 1.05 i idle och 0.7 under load... Clockspeeden går även under det utlovade 2.1GHZ under load medan den nu ligger på 2.6 i idle.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

@MisterPlow2: Låter som om den trottlar och drar ner på klocks osv för att skydda sig själv.
Du skriver också att den har förut varit runt 90c vilket är för varmt. några grader till och skydden börjar aktiveras.

Se över kylningen för CPU, kanske även byta till en bättre kylare. detta kommer antagligen lösa dina problem du har när du fixat detta...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

låter helt klart som kylaren inte riktigt sitter fast

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.