Permalänk
Medlem

Router med USB-HDD & BitTorrent

Hej!

Jag hade tänkt köpa en ny router med USB hårddisk support och inbyggd BitTorrent nerladdare. Känns som en väldigt smidig lösning att ha allt i samma hårdvara. Jag vet väldigt lite om routers (har bara använt BBBs router de skickade till mig tidigare) så tänkte kolla med sweclockers om mina planer låter bra.

Har kollat på en ASUS RT-AC66U AC1750 som kostar runt 1100kr. Tänkte köpa till en 6TB extern HDD. Har läst att man kan flasha den routern med dd-wrt och installera Transmission.

Jag har inte så höga krav, den ska bara sitta på en 100/100 lina och ladda ner. Har en dator som jag ska koppla med sladd och kommer inte använda wifi mycket (bara telefon/platta), därför har jag valt den lite äldre router modellen istället för de nyare som bara verkar ha snabbare wifi osv vilket jag inte behöver, och jag vill hålla kostnaden nere.

Har någon erfarenhet av detta, funkar det bra? Några andra rekommendationer?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en raspberry pi för torrents (Deluge och deluge-web) och har en extern hårddisk som delad mapp monterad i Datorn som nätverksdisk (med samba), väldigt billigt jämfört med att köpa en dyr router med funktionerna inbyggda, kräver dock lite kunskap och tålamod.

Följde dessa guider men har dock gjort lite ändringar:
https://www.howtogeek.com/139433/how-to-turn-a-raspberry-pi-i...
https://www.howtogeek.com/142044/how-to-turn-a-raspberry-pi-i...

Kör för övrigt även Pi-hole på den för att blockera reklam på alla mina enheter och hostar även en egen hemsida på den.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Rent generellt, fungerar USB portarna på routrar dåligt. Oftast extremt sega och troligen speciellt så när det gäller torrent trafik.
En mycket bättre lösning, om något, är en RPi och en USB disk. Lär prestera hundra gånger bättre, och roligare.

Har även läst att AC66u har (eller hade) en begränsning på 2 aktiva torrents i taget.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag undersökte faktiskt detta med att använda en Raspberry Pi för torrenting till en extern hårddisk för ett tag sen, men jag fick rådet av några att den inte är bra på det, för långsam. En Pi 3 har inte USB 3, inte gigabit nätverk osv. Kommer den klara torrents från en 100/100 lina? Låter som ett kul projekt annars...

Hur funkar det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansen:

Jag undersökte faktiskt detta med att använda en Raspberry Pi för torrenting till en extern hårddisk för ett tag sen, men jag fick rådet av några att den inte är bra på det, för långsam. En Pi 3 har inte USB 3, inte gigabit nätverk osv. Kommer den klara torrents från en 100/100 lina? Låter som ett kul projekt annars...

Hur funkar det för er?

Har själv ganska långsam 4g uppkoppling men själva nätverket i RPI 3 ska klara upp till 100/100, själv brukar jag komma upp i runt 80-90 Mbit/s vid filöverföringar från en USB hårddisk till min dator över mitt lokala nätverk, och USB 2.0 ska klara av 480 Mbit/s.

Du får även tänka på att även om RPI 3 är relativt långsam så har den nog en hel del mer prestanda än de dyraste konsumentroutrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6