Permalänk

MacBook pro röda pixlar

Hej!
Har upptäckt något skumt med min MacBook pro late 2012. På svart bakgrund så dyker röda pixlar upp. Jag har bifogat en bild nedan som visar hur det ser ut. Är detta ett display problem, grafik problem eller någon som har en aning om vad det kan vara?

Bild: https://i.imgur.com/OJ5bZOP.jpg

Tacksam för era svar.

Permalänk
Medlem

@Behappypro:
Kan vara en så kallad burn in på skärmen, det finns olika sätt att lösa det på, ett är att ha en väldigt mörk bakgrund under några timmar, ett annat är att se till att skärmen blir strömlös under några timmar.
Båda två ska lösa detta genom att pixlarna resettas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Behappypro:
Kan vara en så kallad burn in på skärmen, det finns olika sätt att lösa det på, ett är att ha en väldigt mörk bakgrund under några timmar, ett annat är att se till att skärmen blir strömlös under några timmar.
Båda två ska lösa detta genom att pixlarna resettas.

Jag har testat ha datorn strömlös i någon dag och det har inte hjälpt. Ska testa med att ha mörk bakgrund över kvällen så får vi se om det hjälper. Ska jag ha laddaren inkopplad under kvällen eller låta den dö av sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Ska jag ha laddaren inkopplad under kvällen eller låta den dö av sig själv?

Helt beroende på hur bra batteriet är (d.v.s hur lång tid det klarar att köra datorn), personligen hade jag låtit den vara inkopplad.

Notera dock att backgrunden ska vara enfärgad, d.v.s det får inte vara någon bild.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det ser ut som det är en struktur i själva mönstret vilken skulle kunna vara en permanent förändring i form av en inbränning. Men det kan också vara rent panelslitage eller tryckskador mot skärm. Även värmeskador ifall den körts mycket i "clamshell"-mode. Samtidigt är det ett exemplar som är inne på sitt sjunde (?) levnadsår. Det finns ingen "fix" annat än att byta hela skärmen. Ifixit brukar kunna ha begagnade skärmar vilket i slutändan blir några tusenlappar.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Retina-M...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det ser ut som det är en struktur i själva mönstret vilken skulle kunna vara en permanent förändring i form av en inbränning. Men det kan också vara rent panelslitage eller tryckskador mot skärm. Även värmeskador ifall den körts mycket i "clamshell"-mode. Samtidigt är det ett exemplar som är inne på sitt sjunde (?) levnadsår. Det finns ingen "fix" annat än att byta hela skärmen. Ifixit brukar kunna ha begagnade skärmar vilket i slutändan blir några tusenlappar.

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Retina-M...

Det ser ut att vara något permanent. Synd. Jag har ingen lust att ersätta skärmen då det knappast syns. Tack för alla svar, uppskattar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både min och min kompis MBP från 09 lider av det där problemet. Tror nog att man kan räkna med att skärmen inte är så pigg efter 7-10 år