Permalänk
Medlem

Böneutrop i Växjö?

Som ni säkert vet försiggår en intensiv diskussion om huruvuda en moské i Växjö ska få ha böneutrop varje vecka. Vad tycker ni om det?

Ett böneutrop är en uppmaning för alla att be, och är reglerad med vissa bestämda moment. Man börjar med att ropa ut Allahu Akbar (Gud är större) två gånger, därefter att det bara finns en Gud, att Muhammed är Guds profet, och så vidare, och så vidare. Det är oklart om de föreslagna böneutropen i Växjö skall ske på Arabiska eller Svenska. Dessa ropas ut ur en högtalare från ett högt torn (minaret) ut över staden.

För egen del är jag oerhört kritisk. Dels för att majoriteten av alla moskéer i Sverige är finansierade av aggressivt missionerande Wahabbitiska (extrem trosinriktning, som delas av majoriteten av alla muslimer som begår terrordåd) sammanslutningar i Saudi Arabien och dels för att bruket av att ropa ut dessa böner förekommer på andra håll i värden i dess urprungliga form, med betydligt mera hotfulla budskap, såsom uppmaningar till heligt krig, att förtrycka otroende, och så vidare. I Sverige skulle vi troligen få mera light-versioner, men det är inte långsökt att tänka sig att moskéernas finansiärer egentligen har något annat i kikaren.

En namninsamling har bildats och finns här: https://www.skrivunder.com/stoppa_boneutrop_i_vaxjo#sign
Man kan välja att inte göra sin underskriv publik, men den är synlig för beslutsfattare. Dela den gärna om du tycker att ämnet är viktigt.

Beslut för Växjö kan komma att bli prejudicerande för landet som helhet, och därför är det extra viktigt att signalera vad man tycker nu, om man tycker att det bör förbli förbjudet.

Jag gör en omröstning for the luls.

Permalänk
Medlem

Passar inte in i min bild av ett modernt land. Fast det är ju bara min åsikt..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Kan vi smyga in kyrkklockor i det hela när vi ändå håller på? Ligger inom samma område och jag blir gärna av med eländet.

Permalänk
Avstängd

Kyrkklockor påminner mig om när jag växte upp. Idylliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Kan vi smyga in kyrkklockor i det hela när vi ändå håller på? Ligger inom samma område och jag blir gärna av med eländet.

Det är stor skillnad på ett instrument och ett utrop av propaganda.

http://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-boneutrop...

"Böneutropet kallas för ”Adhan” på arabiska och betyder ”information, pålysning”. Böneutropet kom till av i huvudsak två anledningar."

"Böneutropet ska påminna människor om när det var dags att be. På den tiden fanns inga klockor med alarm."

"Böneutropet ska proklamera islam över en stad."

Permalänk

Tycker de är konstigt att de ens tillåtet att bygga moskéer

Permalänk
Avstängd

Högtalare, definitivt nej utan diskussion, manuella utrop av en fysisk person som faktiskt står uppe i tornet och inte använder sig av tekniska hjälpmedel såsom ljudförstärkare eller liknande kan väl däremot tillåtas tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ja tänk på att jag som religionsmotsåndare och ateist kan kränkas av att höra de där klockorna ringa i tid och otid. Anser man att det ena ska förbjudas/stoppas så är man hycklare om man inte anser att det andra ska förbjudas/stoppas.

All religion är globalt av ondo, individuella religiösa personer kan vara goda men på det stora hela sätter det folk mot varandra för att de inte "tror" på exakt samma sak...även fast kristna, judar och muslimer tror på samma gud.

Jag har ingenting emot en religiös individ, vad man tror och tycker i sin egen hjärna är upp till var och en. Men att organisera sig, att influera andra personer och till och med indoktrinera och hjärntvätta sina egna barn är för mig bland det vidrigaste man kan göra och har inget i vårt moderna samhälle att göra. Dessutom anser jag att man inte kan säga att man tror på religion och vetenskap på samma gång för att sen handplocka det man gillar och samtidigt förneka andra aspekter.

Men ärligt talat så har jag inget emot varken kyrkklockor eller böneutrop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Tycker de är konstigt att de ens tillåtet att bygga moskéer

Äsch.. Låt dom hålla på min sina tomtar och troll om dom vill. Så länge det inte går ut över mig och min vardag tycker iallafall jag att det är lugnt.

Vill tydliggöra att utrop av massa skit på arabiska faktiskt går ut över min vardag dock.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Folk får tro vad fan de vill, men det ska inte påverka hos svenskar!! Vill inte ha med Islam att göra, får ta del av eländet så det räcker i dagens samhälle, allra minst under tiden i gymnasiet där maten anpassades efter muslimer och de tog upp hela korridoren med mattor för att be flera gånger under dagen.

Räcker med kyrkklockorna som talar om när klockan slår hel. Vill inte ha någon Allahu Akbar röst tala på arabiska i ett svensk samhälle, hör inte hemma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Det är stor skillnad på ett instrument och ett utrop av propaganda.

http://www.dagen.se/debatt/tomas-samuel-vad-innebar-boneutrop...

"Böneutropet kallas för ”Adhan” på arabiska och betyder ”information, pålysning”. Böneutropet kom till av i huvudsak två anledningar."

"Böneutropet ska påminna människor om när det var dags att be. På den tiden fanns inga klockor med alarm."

"Böneutropet ska proklamera islam över en stad."

Ja för dagen.se är ju bästa stället för att hämta trovärdig information. Värre religiös propaganda finns knappt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja för dagen.se är ju bästa stället för att hämta trovärdig information. Värre religiös propaganda finns knappt i Sverige.

Frågan är om de har rätt eller fel. Googla Adhan. Välj valfri källa. Enjoy. Adhans innehåll är extremt tydligt kodifierat.

Permalänk
Medlem

Ni personer som röstar JA, är ni muslimer eller bor ni Boden och röstar ja bara för att retas? Hur resonerar ni egentligen om inget av dessa två ovan stämmer in på er.

Permalänk
Medlem

Åk ner till arab värden och se om man får bygga en svensk kyrka där "skulle inte tro de" men här skall allt anpassas, lite sne vridet om man frågar mig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Jag tycker det är bra, finns ju många islamofober i Sverige. Får man uppleva lite själv av religionen så kanske man inser att islam inte är så farligt som man trodde innan och att muslimer inte är potentiella terrorister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Jag tycker det är bra, finns ju många islamofober i Sverige. Får man uppleva lite själv av religionen så kanske man inser att islam inte är så farligt som man trodde innan och att muslimer inte är potentiella terrorister.

Troll? Om folk vill uppleva lite av Islam står de dem fritt att besöka valfri moské eller åka på semester till valfritt land. Dessutom, vet man inte att muslimer tror att Muhammed är Guds profet så kanske man mera behöver grundskoleundervisning än obligatorisk, påtvingad Saudiarabisk mission.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Troll? Om folk vill uppleva lite av Islam står de dem fritt att besöka valfri moské eller åka på semester till valfritt land. Dessutom, vet man inte att muslimer tror att Muhammed är Guds profet så kanske man mera behöver grundskoleundervisning än obligatorisk, påtvingad Saudiarabisk mission.

Tror du islamofober är intresserade att valfritt besöka en moské? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Jag tycker det är bra, finns ju många islamofober i Sverige. Får man uppleva lite själv av religionen så kanske man inser att islam inte är så farligt som man trodde innan och att muslimer inte är potentiella terrorister.

Du trollar ju seriöst varenda jävla tråd på detta forumet så fort religion/politikrelaterade frågor dyker upp. Är det MP's anonyma språkrör eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Lika lite som jag vill att slagord för arbetarpartiet ska basuneras ut regelbundet. Det är olämpligt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Tror du islamofober är intresserade att valfritt besöka en moské? :/

Nej. Tror du att de är intresserade av att tvingas höra muslimska trosföreställningar på hög volym i sin egen stad?

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget emot religion som sådan... däremot folk som tolkar t.ex. bibeln eller koranen på ett helt snedvridet sätt, och med hjälp av detta försvarar helt horribla handlingar.

Kallar mig själv agnostiker, inte ateist, eftersom det inte finns några bevis för en eventuell "gud".

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt galet att det ens finns som diskussion, eller ja självklart ska det gå att diskutera och förstår att en del muslimer efterfrågar det. Helt naturligt om man har varit troende hela livet. Men nej, de får väldigt gärna ha böneutrop i mosken men det ska ej höras utanför.

De får väl investera i en app som de kan synka till alla muslimer och därmed köra live i mobilen. Fan ska det spridas över hela staden för på traditionellt vis?

Nu tror jag att detta blir nedröstat ganska snabbt men ja personligen förstår jag ej hur detta ska kunna skapa en bättre integration i samhället, snarare skulle detta dela upp det snabbare än något annat. Just det som är problemet med religioner..

Permalänk
Medlem

Eftersom vi är ett land som eftersträvar religionsfrihet, d.v.s. friheten att välja sin egen religion (inte frihet från religion!) tycker jag att det är helt rimligt att muslimer får bygga moskéer i Sverige.
Om vi förbjuder det, kommer snarare risken för missnöje att växa, och det är en grogrund för extremism. Så låt de bygga moskéer - det är trots allt bara en byggnad och får de inte bygga en egen kommer de ju ändå att samlas någon annanstans.

Gällande böneutrop, tänker jag samma sak, vi är ett modernt land med religionsfrihet. Och om man hävdar "det stör mig" eller liknande kan jag ju hävda samma sak gällande sommarkonserter och dylikt, att det stör mig. Skall vi förbjuda det när vi ändå är i farten?

Och en sak till (gick igång lite här känner jag, haha!) Religion är inte generellt av ondo, och är inte en negativ kraft i världen. Ingen av de större världsreligionerna är våldsamma, proklamerar bara fred och kärlek, och vill mänskligheten gott. Det är däremot religionsutövarna det är fel på, som använder det i sina egna syften. Där har vi roten till det onda, inte religionen i sig.
På samma sätt som det inte är alkoholens fel att människor kör rattfulla; det är ju faktiskt människan som väljer att konsumera alkoholen.
Och jag ser inte att det finns några förslag på att förbjuda alkohol rent generellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Som ni säkert vet försiggår en intensiv diskussion om huruvuda en moské i Växjö ska få ha böneutrop varje vecka. Vad tycker ni om det?

Ett böneutrop är en uppmaning för alla att be, och är reglerad med vissa bestämda moment. Man börjar med att ropa ut Allahu Akbar (Gud är större) två gånger, därefter att det bara finns en Gud, att Muhammed är Guds profet, och så vidare, och så vidare. Det är oklart om de föreslagna böneutropen i Växjö skall ske på Arabiska eller Svenska. Dessa ropas ut ur en högtalare från ett högt torn (minaret) ut över staden.

För egen del är jag oerhört kritisk. Dels för att majoriteten av alla moskéer i Sverige är finansierade av aggressivt missionerande Wahabbitiska (extrem trosinriktning, som delas av majoriteten av alla muslimer som begår terrordåd) sammanslutningar i Saudi Arabien och dels för att bruket av att ropa ut dessa böner förekommer på andra håll i värden i dess urprungliga form, med betydligt mera hotfulla budskap, såsom uppmaningar till heligt krig, att förtrycka otroende, och så vidare. I Sverige skulle vi troligen få mera light-versioner, men det är inte långsökt att tänka sig att moskéernas finansiärer egentligen har något annat i kikaren.

En namninsamling har bildats och finns här: https://www.skrivunder.com/stoppa_boneutrop_i_vaxjo#sign
Man kan välja att inte göra sin underskriv publik, men den är synlig för beslutsfattare. Dela den gärna om du tycker att ämnet är viktigt.

Beslut för Växjö kan komma att bli prejudicerande för landet som helhet, och därför är det extra viktigt att signalera vad man tycker nu, om man tycker att det bör förbli förbjudet.

Jag gör en omröstning for the luls.

Wait a second here..... har du helt missat att det redan tillåtits här i landet?
Ta dig en sväng till Fittja en sväng och lyssna
Visst, de sökte tillstånd och fick det, och jag kan svära på att resten kommer få det också, det var liksom det som var själva meningen med att "tvinga" fram ett tillstånd och undantag baserat på minoritet som sverige som land så älskar att premiera på alla vis oavsett grupptillhörighet

Tillhör de dock som tycker inget av dem ska vara tillåtet, vi är ett upplyst modernt land och tycker inte att något av dem borde tillåtas
Vad folk gör enskilt angående religion däremot, det får de göra precis hur de vill med, jag är inte emot det då de flesta troende människor faktiskt är vettiga och oftast snälla och inte tvingar på folk sin åsikt

Finns såklart motsatsen och det är de som syns och får utrymme i media osv, idioter finns överallt oavsett hur vi gör men de bör inte uppmuntras vare sig det är buddism, kristendom eller islam via statens finansiering eller påbud osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Nej. Tror du att de är intresserade av att tvingas höra muslimska trosföreställningar på hög volym i sin egen stad?

Nej det tror jag inte. Det fanns en kommun i Sverige där antalet som röstade på SD minskade när det kom fler invandrare till kommunen så det skulle väl kunna bli samma resultat här, blir man påtvingad lite av Islam så minskar inskränktheten

Permalänk
Avstängd

Dom får gärna ha böneutrop i deras egna hemländer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Nej det tror jag inte. Det fanns en kommun i Sverige där antalet som röstade på SD minskade när det kom fler invandrare till kommunen så det skulle väl kunna bli samma resultat här, blir man påtvingad lite av Islam så minskar inskränktheten

Skulle vilja se om antalet röstande ökade i samma takt, då kan man ju ganska enkelt lista ut varför detta hände.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Åk ner till arab värden och se om man får bygga en svensk kyrka där "skulle inte tro de" men här skall allt anpassas, lite sne vridet om man frågar mig

Svenska kyrkan finns i Dubai, till exempel. https://www.svenskakyrkan.se/dubai

Permalänk
Relik 📜

*tråd låst*

Den här typen av trådar fungerar normalt inte på SweClockers, och ingen moderator har tid (eller möjlighet) till kontinuerlig bevakning - speciellt inte nattetid. Det finns bättre plattformar för diskussioner som denna än ett forum främst fokuserat på teknik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S