Vattenpump, kan jag koppla denna på moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Vattenpump, kan jag koppla denna på moderkortet?

Har två st xspc 750 kombinerad pump och reservoar.
Denna kopplas in med en molex där bara 2 kontakter används.

Jag skulle vilja styra denna till att inte gå i full hastighet. Jag har modifierat molexkontakten till en vanlig fläktkontakt.

Kan jag koppla in denna på moderkortet? Ett Asus sabertooth z77.

Vet någon hur mycket pumpen drar? Har en zalman zm-mfc1 där varje kanal kan ge 7W och detta är väl troligen för lite för pumpen?
Hur mycket effekt kan en fläktkontakt på moderkortet ge?

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Sep 2013

Fattar inte varför du ska krångla. Om det är en D5:a vi snackar om så är det antingen vario eller PWM. En Vario sätter man hastigheten på med ett litet rött vred på baksidan. En PWM styrs via moderkortet med bios eller annat program.

Är det DDC så låt den gå för fullt, men även här finns PWM versioner som kan styras med mjukvara.

7W är för litet, kommer grillas. Man bör väl räkna 20-25W iaf på en pump. Vissa moderkortet, nya främst, har särskilda "pump headers" som kan leverera 2-3A ström. En vanlig fläktkontakt tror jag brukar ligga på 1A - är inte helt 100 på dessa siffror (vissa premiumbrädor har t.ex 2A fläktkontakter).

Project Three Leaves
Daylight / Night Vision / Setup
V8 Ocean
Bygglogg / In sunlight / By night
Facebook //Sebastian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av eucalyptus:

Fattar inte varför du ska krångla. Om det är en D5:a vi snackar om så är det antingen vario eller PWM. En Vario sätter man hastigheten på med ett litet rött vred på baksidan. En PWM styrs via moderkortet med bios eller annat program.

Är det DDC så låt den gå för fullt, men även här finns PWM versioner som kan styras med mjukvara.

7W är för litet, kommer grillas. Man bör väl räkna 20-25W iaf på en pump. Vissa moderkortet, nya främst, har särskilda "pump headers" som kan leverera 2-3A ström. En vanlig fläktkontakt tror jag brukar ligga på 1A - är inte helt 100 på dessa siffror (vissa premiumbrädor har t.ex 2A fläktkontakter).

Anledningen är att de låter alldeles för mycket, vilket verkar uppfattas lika av många andra som har just dessa. Tyvärr finns det inga vred att ställa dessa på. Så enda chansen att kunna få ned ljudnivån är via någon strypning av spänningen antar jag.

Men som det ser ut nu så kanske jag får köra på med full mätning från nätaggregatet då? Det kommer inte gå i längden dock då ljudet gör mig smått tokig

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Kör med sån där adapter med motstånd på då.
Då får du iallafall en fast sänkning av farten med lite lägre ljudnivå som följd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av backlulund:

Då får du iallafall en fast sänkning av farten med lite lägre ljudnivå som följd.

ja, det borde fungera, men då krävs lite grejer och lite kunskap. har man inte det är det nog bättre köpa en annan pump.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Magnus112233:

ja, det borde fungera, men då krävs lite grejer och lite kunskap. har man inte det är det nog bättre köpa en annan pump.

Ja, men om man har lyckats modifiera kontakten från en molex till en fläktkontakt så har man nog viss kunskap.
Då behövs bara en https://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2031p.html så är det klart, dock kanske 7v är för lite för en vattenpump.

Alternativt en molex till 3-pin om man kör på molex på pumpen om man inte hittar molex med motstånd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av backlulund:

Skrivet av Magnus112233:

Skrivet av backlulund:

Ja, men om man har lyckats modifiera kontakten från en molex till en fläktkontakt så har man nog viss kunskap.
Då behövs bara en https://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2031p.html så är det klart, dock kanske 7v är för lite för en vattenpump.

Alternativt en molex till 3-pin om man kör på molex på pumpen om man inte hittar molex med motstånd.

Tack, det där ser ut som ett bra alternativ! Tror nog det jag vill är att köra på en konstant hastighet, det kommer troligen räcka. Ska prova lite stresstest nu. Har en sådan pump och tjock 360-radiator vardera till CPU och sedan 2xGPU.

Jag provade koppla pumpen till fläktkontrollen och den gick bra mycket tystare. Mätte och den fick då 10.5V vilket var max vad kontrollern ville skicka ut. Men som tidigare skrivet så håller nog inte det i längden då maxeffekt per kanal där är 7W.

Hmm, finns det någon sådan lösning färdig med Molex? Den lösningen jag gjorde såg allt annat än fin ut. Jämförde hur kablarna skulle sitta på en molex till fläktkontakt (dock var det fel med hona och hane osv. på den) och slaktade två andra liknande delar och satte ihop dem rätt. Så jag är inte direkt kunnig där, men kan koppla ihop kontakter och sladdar och löda bara jag vet hur det ska sitta