Permalänk
Medlem

Valet av TV, blev det rätt?

Hej!

Jag stod länge i helgen och tittade på TV under Elgigantens TV-helg med nedsänkta priser.

Valet blev trots tillgången till OLED en Samsung Q-LED som ni ser på länken.

Jag fick TV:n för 17k och känner att tusenlapparna upp till LG:s OLED var lite för stort glapp mellan varandra.
Vad tycker ni..?
Gjorde man ett stort tapp i jämförelse med LG:s OLED? Har ju fortfarande chansen att ångra mig, men är det värt risken för inbränningar etc. Värderar ju även Samsungs smart-tv väldigt mycket samt deras slimmade design på Q-leden som sätter sig fint mot väggen, även att man koppla in allt via boxen som kommer med.

Någon genomgång av panelerna behöver jag egentligen inte då jag egentligen vet skillnaderna mellan panelerna, tänker mer "Får man så mycket mer för att ge 4-5k mer för en OLED kontra Q-LED?"

Permalänk

Är du inte nöjd så lämna tillbaka den och åk till net on net https://www.netonnet.se/art/startpage/lg-oled65b7v/243215.479... under 20k nu

Permalänk

Det är helt upp till vad du letar efter för egenskaper hos TVn, det är två helt olika paneltyper som ger helt olika bild. Är det kontrast du vill ha så hade det absolut vara värt några tusenlappar.

OLED har oändlig kontrast medans Q-LED är begränsad.

Permalänk
Medlem

Q-LED är väl en sminkad gris men det viktigaste är ju att DU är nöjd med bilden

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om riskerna för inbränning då?

Permalänk
Medlem

Jag valde själv en Sony 65XE9305 (https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...) av liknande skäl som du (pris, inbränningar). Sen tycker jag också om att den här panelen är ljusstarkare än OLEDen. Är grymt nöjd efter att ha haft den en vecka och kollat på lite 4K HDR material på Netflix.

Men som andra säger, det viktigaste är att DU är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Fjordlax:

Vad tror ni om riskerna för inbränning då?

har inte märkt något än på min och min son brukar starta upp netflix till menyerna och där kan den tugga i timmar innan en annan märker nått

Permalänk
Medlem

@Fjordlax:

Riskerna för permanent inbränning är väldigt små. Däremot så har vissa märkt att om man låter en bild stå helt stilla i ca 20min att man kan märka en temporär "inbränning" (image retention på engelska), men som sagt är temporär och försvinner efter ett litet tag eller om man stänger av TV:n. Samtidigt verkar iallafall LG B7 som jag har - märkt av att om bilden står stilla så sätts det automatiskt på en skärmsläckare inom en minut (går ju förstås att ändra om man vill).

Nu har jag inte stått och jämfört Q-LED och OLED, men personligen värderar jag kontrast högre än ljusstyrka. Bilden på B7:an är inte på något sätt mörk, utan också ljusstark enligt mig. Visst, Q-LED kan få en ljusare bild, men man vill väl samtidigt inte bli bländad?

Jämförde B7:an med min Samsung JU7505, och det slående blir just kontrasten. Det svarta på Samsungen var inte svart, utan snarare grått - medan på B7:an var det svarta just kolsvart. Ledorden i deras marknadsföring för TV:n "black is black" stämmer verkligen.

Gällande smartfunktionerna känns B7:an väldigt smidig och rapp. Därtill ett ganska bra utbud med de vanliga apparna som Netflix, HBO men även SVT Play som inte fanns på min Samsung.

Summa summarum .. jag är helnöjd och kan inte annat rekommendera B7:an! Men om det är värt kan endast du bestämma om.

lite stavfel etc
Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Tack för en fin summering av B7:an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

@Samlooh: Tack för en fin summering av B7:an!

Inga problem! Lycka till med valet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

Hej!

Jag stod länge i helgen och tittade på TV under Elgigantens TV-helg med nedsänkta priser.

Valet blev trots tillgången till OLED en Samsung Q-LED som ni ser på länken.

Jag fick TV:n för 17k och känner att tusenlapparna upp till LG:s OLED var lite för stort glapp mellan varandra.
Vad tycker ni..?
Gjorde man ett stort tapp i jämförelse med LG:s OLED? Har ju fortfarande chansen att ångra mig, men är det värt risken för inbränningar etc. Värderar ju även Samsungs smart-tv väldigt mycket samt deras slimmade design på Q-leden som sätter sig fint mot väggen, även att man koppla in allt via boxen som kommer med.

Någon genomgång av panelerna behöver jag egentligen inte då jag egentligen vet skillnaderna mellan panelerna, tänker mer "Får man så mycket mer för att ge 4-5k mer för en OLED kontra Q-LED?"

Jag är i precis samma sits som du och är väldigt nojig för inbränning/retention på b7:an

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har en Lg 65B7 sedan nyår å den går mest hela tiden, inga inbränningar. fantastisk svärta och kontrast. Väldigt nöjd.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Samsungs nya teknik som visades upp under ces som ska vara bättre än oled är väl det som gäller för den kräsne? Bra mycket ljusstarkare, total svärta och materialet åldras/degraderas inte som oled gör. Där har du framtiden. Sen är det väl bara att vänta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...