Kernel uppgradering - what's in it for me?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Kernel uppgradering - what's in it for me?

Finns det nåt "icke-linux-hacker"-index över vad som är nytt i respektive kernelfamilj som man snabbt kan konsultera för att skaffa sig en åsikt om man bör uppgradera till en nyare kernelfamilj, eller bara veta vilka nya funktioner man kan utnyttja när man uppgraderar?

Att läsa changelogs på kernel.org är lite för detaljerat, jag skulle vilja se en tabell som listar de viktigaste nya sakerna och som jag kan läsa på en minut eller däromkring (sen kan jag läsa mer ingående förstås men som en första, sorterad startpunkt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Scrolla igenom Phoronix och läs vad han postar, han är en jäkla maskin som lever för att enbart spotta ut vad som händer i linux världen och dess omnejd.

www.phoronix.com

Det du söker har jag inte hört om, mer än olika bloggare. Phoronix är som en guld gruva om man vill ha information dock, det övergår mitt förstånd hur han kan få ut så många artiklar..

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

För att vara lite krass, så om du inte orkar/kan/vill läsa changelogs så kommer du inte att ha någon annan nytta än säkerhet av att uppdatera kerneln som privatanvändare. Undantaget är om du har någon ny hårdvara som kräver en nyare kernel, men det tillhör ovanligheterna. Pratar vi professionellt så skulle jag rekommendera att läsa changelogs, oavsett.

Men, visst, låt oss anta att du faktiskt vet vad du pysslar med och bara vill ha snabba och komprimerade uppdateringar kring vad som händer, ja då skulle jag peka dig mot reddit där r/kernel och r/linux brukar snappa upp det viktigaste.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Kernelnewbies sammanfattning är den bästa jag vet om.

https://kernelnewbies.org/Linux_4.15 för 4.15 https://kernelnewbies.org/Linux_4.14 för 4.14 osv...