Råd till en som tänkt skaffa bil [2018]

Permalänk
Medlem

Råd till en som tänkt skaffa bil [2018]

Hej kära Sweclockare!

Det är dags att skaffa en bil, och jag har verkligen ingen aning hur man ska navigera i träsket, Ska man köpa begagnat? Ska man undvika diesel? Ska man köpa en 1.5-litersmotor? Ska man köpa på avbetalning med restvärde, eller satsa på ett fullständigt kontantköp? Et cetera et cetera.

Min tanke var kort och gott ungefär såhär: Folk som jag som gillar datorer brukar vara riktigt vassa inom andra områden också, själv är jag vass inom en hel del områden utanför datorer, men bilar kan jag väldigt lite om, därför ber jag i och med denna tråd om råd, och för att vara tydlig: Året är 2018. Jag är inte ute efter en Volvo 240 från 1900-kallt.

Det enda grundkravet jag har är egentligen att bilen ska vara en automatväxlad historia, då det är just ett automatkörkort jag kommer att ha nu när jag är färdig och knipit körkortet (snart 40 och precis skaffat körkort, jo jag tackar - men det är en annan historia) - hursomhelst, här är mina preferenser i någon slags önskad prioriteringsordning:

1. Säkerhet (Bilen ska vara pålitlig, jag bryr mig om mig själv och mina medpassagerare)
2. Hållbarhet ( Bilen ska inte braka ihop vid första väghinder, tvärsom vill jag att den ska tåla stryk)
3. Låg årskostnad ( Hör egentligen lite ihop med ovanstående, men jag vill inte reparera bilen varannan månad och göra hål i plånboken)
4. Modern teknologi ( Inbyggd färddator, backkamera, USB, drive assist, och sånt, men inte på bekostnad av ovanstående 3)
5. Bensinsnål ( Hänger delvis ihop med årskostnaden, kommer troligtvis att köra mest stadstrafik )
6. Utseende ( Inget högprioriterat, men jag gillar bilar som inte ser ut som rakapparater på hjul - gärna en personlighet, intetsägande kombibilar får mig att kräkas lite i munnen - hellre än ful rosa bubbla än en likgiltig volvo)
7. Ljudsystem ( Följer det med hyggligt ljudsystem så blir jag glad, gör det inte det så kan jag leva med det)
8. Förvaring ( Här kan jag både ha och vara utan, är dock bra om det finns en dragkrok om man vill flytta saker i en vagn)
9. Passagerarplats (Är inte, och kommer aldrig att vara någon storfamiljeperson, 2 pers blir perfekt - så behöver inte finnas en massa utrymme)

När det gäller ekonomin så funderar jag på vad som är smartast - ska man köpa t.ex. en 2014 begagnad? Eller ge sig in i restvärdesträsket och köpa ny bil var 36:e månad? Fördelen med restvärdesprincipen är att man kan göra en kontantinsats och ha en relativt låg månadskostnad. Men det kan man förvisso med ett längre lån. Att köpa en begagnad bil innebär att man kan hitta en hygglig bil för samma pris som kontantinsatsen på en fräsch nybil. Men å andra sidan riskerar man grisen i säcken.

Är lite kluven.
Har ni råd, kort eller långt, så kom gärna med det!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/orebro/Mazda_3_2_0_165hk_VisionPlus_me...

äger själv 2016 modellen VisionR och har provkört den nya 2017 modellen när jag haft min på service och den är bättre på alla sätt än min egen och sen är den otroligt läcker inuti, driftsäker och hyfsat bensinsnål, håller min runt 0.5 blandad körning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/orebro/Mazda_3_2_0_165hk_VisionPlus_me...

äger själv 2016 modellen VisionR och har provkört den nya 2017 modellen när jag haft min på service och den är bättre på alla sätt än min egen och sen är den otroligt läcker inuti, driftsäker och hyfsat bensinsnål, håller min runt 0.5 blandad körning.

Hmm, en silverfärgad, manuell rakapparat. Är du säker på att du läste vad jag skrev?

Tack hursomhelst! Japanare har jag kikat på, både Nissan och Toyota, men inte tänkt på Mazda. Ska kika!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med en bil som ser ut som en rakapparat.

Vad har du för prisklass? Hur gammal bil hade du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hmm, en silverfärgad, manuell rakapparat. Är du säker på att du läste vad jag skrev?

Tack hursomhelst! Japanare har jag kikat på, både Nissan och Toyota, men inte tänkt på Mazda. Ska kika!

Jag skulle gissa att det kanske inte var precis den specifika bilen i annonsen som han ville att du skulle köpa utan kanske snarare ge dig ett hum om vad som kan tänkas vara en bra bil.

Permalänk
Medlem

Titta in på nya Renault megane 2018, mycket bil för pengarn.

Ska de va begagnat så kolla in tyska bilar, lite dyra med funkar prima!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fisk:

När det gäller ekonomin så funderar jag på vad som är smartast - ska man köpa t.ex. en 2014 begagnad? Eller ge sig in i restvärdesträsket och köpa ny bil var 36:e månad? Fördelen med restvärdesprincipen är att man kan göra en kontantinsats och ha en relativt låg månadskostnad. Men det kan man förvisso med ett längre lån. Att köpa en begagnad bil innebär att man kan hitta en hygglig bil för samma pris som kontantinsatsen på en fräsch nybil. Men å andra sidan riskerar man grisen i säcken.

Som med allt annat är begagnat smartast men det rådet gäller tiofalt när det gäller bilar. Du tjänar *enormt* mycket pengar på att köpa en bil som är några år gammal, vi pratar tiotusentals om inte hundratusentals kronor. Köper du från välrenommerad bilhandlare bör du inte ha några problem. Dessutom låter det inte som att du har ett enormt behov så då är det mer logiskt tycker jag.

Ska du inte köra så långt varje år brukar man rekommendera bensin.

Baserat på dina krav skulle jag rekommendera japanskt i första hand. Toyota, Honda, Mazda och liknande är välkända för sin pålitlighet, dock inte mycket styling. 2012-2015 och något i samma storlek som Toyota Auris, Mazda 3, Honda Civic låter vettigt. Ford Focus, VW Golf är också väldigt bra. Premiumtyskarna Audi A3 och BMW 1-serie finns också men blir betydligt dyrare.

Permalänk
Inaktiv

@fisk: Kollat på Fiats modeller? Mycket bil för pengarna. Du får en ny bil för samma summa som andra bilar kostar begagnat. Men tycker ändå kvalitén är bra.
Själv sugen på en Fiat Panda Cross som skogsbil.

Permalänk
Medlem

Min egentligen enda rekommendation är att du inte köper en helt ny bil då den instantly tappar 50% i värde. Köp då hellre någon som gått 1000-5000 mil/är några år gammal så sparar du massor. Leasing kan ju också vara värt att kolla in. Jag hade inte köpt diesel idag då de blir förbjudna hit och dit och är allmänt slöa att köra. Japanska motorer är oftast driftsäkra men rostskyddet är kasst, så vägsaltet blir din värsta fiende. Extra utrustning så som färddator, gps mm är väl standard sedan flera år tillbaka på alla bilar. Angående design är det väl kört, alla biltillverkare tävlar idag om att göra den tråkigaste bilen tyvärr.

Men: Om du nu precis tagit körkort och ska köpa bil hade jag köpt något billigt skit för 10 papp som du kan riskera att krascha istället, det går sällan som man tänk sig...

Permalänk

@fisk: Hyundai ioniq hybrid eller Toyota avensis hybrid till kampanjpris brukar ligga runt 200K sprillans nya med automat.
Själv har jag sneglat på en beg Zoe då jag har MC mestadels från sent mars till sent september/oktober om möjligt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

BMW 1-serie är en trevlig bil med hög kvalitet. Lite dyrare i inköp än japsare men håller värdet bra. Subaru annars kanske? Satsa på bensinare om du mest småkör i stan.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Är ju sjukt tråkigt att du har automat som krav(baserat på ditt körkort)...
Urvalet går ju från 100% till 5% eller så.
Antar dock att du har en bra anledning till det men om du har möjlighet att ta körkort för manuell så gör det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är ju sjukt tråkigt att du har automat som krav(baserat på ditt körkort)...
Urvalet går ju från 100% till 5% eller så.
Antar dock att du har en bra anledning till det men om du har möjlighet att ta körkort för manuell så gör det.

Ja, jag fattar inte det heller, helkorkat såvida man inte har något handikapp såklart. Sen kan man ju köpa automat ändå om man nu vill.

Permalänk
Medlem

Tänker mig typ en Toyota Auris, Opel Astra eller Honda Civic. Urtråkiga bilar i standardutförande, som jag har för mig presterar bra i krocktester. Billiga i inköp, så därmed låg ägandekostnad.

Läs igenom Länsförsäkringars maskinskaderapport och slå på bilar på EURO NCAP så borde det gå att hitta något relativt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hmm, en silverfärgad, manuell rakapparat. Är du säker på att du läste vad jag skrev?

Tack hursomhelst! Japanare har jag kikat på, både Nissan och Toyota, men inte tänkt på Mazda. Ska kika!

finns i både automat och andra färger..

annars har du mercedes benz A180, fin liten bil som nyligen fått ett facelift och tror den finns till bra kampanjpriser just nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

leveransdatum år 2025?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

"Reservera din Model 3 idag för leverans om 12 till 18 månader." Knappast intressant om man är billös och behöver en bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Har du läst OP? Model 3 har inte ens krocktestats (i Europa i alla fall). Det finns många, många rapporter om Teslas bilar som är trasiga redan vid leverans, och den har inte ett pris än.

Tillägg: Tesla är Apple 2. Du betalar för hajpen och din image.

Permalänk
Medlem

@fisk: Läs på Teknikens Värld, Auto motor sport, vi bilägare osv.
Folk här kommer ha 100 olika synpunkter som är jävligt personliga bara

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är ju sjukt tråkigt att du har automat som krav(baserat på ditt körkort)...
Urvalet går ju från 100% till 5% eller så.
Antar dock att du har en bra anledning till det men om du har möjlighet att ta körkort för manuell så gör det.

Går det ens att ta ett körkort bara för automat..?!? Aldrig hört talas om...

OnT.. Toyota har ju bra siffror i statistiken, men kan vara lite tråkiga i förarmiljön.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Enda intressanta bilen på marknaden idag enligt mig: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Inga fler Teslor på vägarna tack. Räcker med de som finns och som håller dubbla tillåtna hastigheten jämt....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Går det ens att ta ett körkort bara för automat..?!? Aldrig hört talas om...

OnT.. Toyota har ju bra siffror i statistiken, men kan vara lite tråkiga i förarmiljön.

”Förr” gick det iaf när jag tog körkort. Antar att det fortfarande går iom att TS har det som krav.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om Volvo C30 men tycker den passar in?

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_C30_II_D3_Momentum_76902502.htm?ca=11&w=3&last=1

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Går det ens att ta ett körkort bara för automat..?!? Aldrig hört talas om...

OnT.. Toyota har ju bra siffror i statistiken, men kan vara lite tråkiga i förarmiljön.

Ja det går, men det är väldigt få som tar det. Automatväxlade bilen (enda dom hade) på körskolan jag gick på har jag bara sett köra ute någon enstaka gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

”Förr” gick det iaf när jag tog körkort. Antar att det fortfarande går iom att TS har det som krav.

Skrivet av Nätälskare:

Ja det går, men det är väldigt få som tar det. Automatväxlade bilen (enda dom hade) på körskolan jag gick på har jag bara sett köra ute någon enstaka gång.

Ok, då lärde jag mig något nytt idag också.

Tycker dock det verkar värdelöst, då man blir rätt så hårt begränsad och det kan medföra problem, om man man ska hyra eller behöver låna någon annans bil någon gång..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ok, då lärde jag mig något nytt idag också.

Tycker dock det verkar värdelöst, då man blir rätt så hårt begränsad och det kan medföra problem, om man man ska hyra eller behöver låna någon annans bil någon gång..

Nejdå, eftersom bilarna går emot hybrid / eldrift så fungerar inte en manuell låda ändå, att ta ett automat körkort år 2018 är inga större problem men visst bilinköpet blir ju dyrare och att köra i tjänsten kan bli struligt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förstår inte vad du menar med en bil som ser ut som en rakapparat.

Vad har du för prisklass? Hur gammal bil hade du tänkt dig?

https://www.kjell.com/se/image/Product_233960sv/full/1?635780...
Sätt ett par hjul på den där så kanske du mer förstår vad jag menar?

Prisklass beror lite på finansieringen jag kör med. Men max 250K

Skrivet av Andreaz1:

Som med allt annat är begagnat smartast men det rådet gäller tiofalt när det gäller bilar. Du tjänar *enormt* mycket pengar på att köpa en bil som är några år gammal, vi pratar tiotusentals om inte hundratusentals kronor. Köper du från välrenommerad bilhandlare bör du inte ha några problem. Dessutom låter det inte som att du har ett enormt behov så då är det mer logiskt tycker jag.

Ska du inte köra så långt varje år brukar man rekommendera bensin.

Baserat på dina krav skulle jag rekommendera japanskt i första hand. Toyota, Honda, Mazda och liknande är välkända för sin pålitlighet, dock inte mycket styling. 2012-2015 och något i samma storlek som Toyota Auris, Mazda 3, Honda Civic låter vettigt. Ford Focus, VW Golf är också väldigt bra. Premiumtyskarna Audi A3 och BMW 1-serie finns också men blir betydligt dyrare.

Tack! Då har jag gissat rätt. Toyota har jag tittat på... men även Nissan. Verkar finnas riktigt fina japanare i min smak. Jag har "hört" att bilhandlare brukar lägga på extrapengar och kan vara lika luriga som privatkunder? Men har ingen erfarenhet själv så vet såklart inte. Tack för bra tips!

Skrivet av anon284015:

@fisk: Kollat på Fiats modeller? Mycket bil för pengarna. Du får en ny bil för samma summa som andra bilar kostar begagnat. Men tycker ändå kvalitén är bra.
Själv sugen på en Fiat Panda Cross som skogsbil.

Har du någon erfarenhet av Fiat i termer av säkerhet och hållbarhet? Har ingen kunskap där själv.

Skrivet av Baxtex:

Min egentligen enda rekommendation är att du inte köper en helt ny bil då den instantly tappar 50% i värde. Köp då hellre någon som gått 1000-5000 mil/är några år gammal så sparar du massor. Leasing kan ju också vara värt att kolla in. Jag hade inte köpt diesel idag då de blir förbjudna hit och dit och är allmänt slöa att köra. Japanska motorer är oftast driftsäkra men rostskyddet är kasst, så vägsaltet blir din värsta fiende. Extra utrustning så som färddator, gps mm är väl standard sedan flera år tillbaka på alla bilar. Angående design är det väl kört, alla biltillverkare tävlar idag om att göra den tråkigaste bilen tyvärr.

Men: Om du nu precis tagit körkort och ska köpa bil hade jag köpt något billigt skit för 10 papp som du kan riskera att krascha istället, det går sällan som man tänk sig...

Hmm, verkar som att det rådet upprepar sig. Bra! Det hjälper mig i mitt val. Diesel har jag faktiskt redan valt bort. Den typen av drivmedel känns som att den mer och mer kommer att fasas ut. Bra tips angående rostskydd! Antar att de inte saltar vägarna i japan. En detalj jag missat!

Hmm, då går kanske japanarna bort ändå?

Skrivet av truedesire:

@fisk: Hyundai ioniq hybrid eller Toyota avensis hybrid till kampanjpris brukar ligga runt 200K sprillans nya med automat.
Själv har jag sneglat på en beg Zoe då jag har MC mestadels från sent mars till sent september/oktober om möjligt

Hyundai Ioniq och Avensisen såg lite tråkiga ut, men kan låta de estetiska kriterierna komma i andra hand före en bra bil. Vad tror du om tipset ovan, att japanarna är känsligare för rost?

Skrivet av VSD.9024:

Tänker mig typ en Toyota Auris, Opel Astra eller Honda Civic. Urtråkiga bilar i standardutförande, som jag har för mig presterar bra i krocktester. Billiga i inköp, så därmed låg ägandekostnad.

Läs igenom Länsförsäkringars maskinskaderapport och slå på bilar på EURO NCAP så borde det gå att hitta något relativt enkelt.

Opel såg jag fick bra testresultat hos besiktningen. Men Honda Civic var åtminstone lite fräsigare rent utseendemässigt. Opeln ser ju ut som nånting man tittar på när man har sömnsvårigheter - men Hondan där, hmm! Värt att kika lite extra på.

Skrivet av Oliver91:

finns i både automat och andra färger..

annars har du mercedes benz A180, fin liten bil som nyligen fått ett facelift och tror den finns till bra kampanjpriser just nu.

Just dessa bilarna har utseendet emot sig, antar att alla bygger likadant av samma orsak till varför mobiltelefoner ser identiska ut. Men ja, stabila val verkar det vara!

Alla som kommenterar "mot" automat. Debatten är död redan, körkortet som snart är klart är låst till automat.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Angående rost, så går det ju att rostskydda bilen.. Har gjort det med våran förra Volvo och den var i kanonskick efter 27000mil.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

https://www.kjell.com/se/image/Product_233960sv/full/1?635780...
Sätt ett par hjul på den där så kanske du mer förstår vad jag menar?

Oj, vad rolig du är. Ditt försök på humor går mig undan.

Du skriver en absurd kravlista på saker och istället för att ge riktiga svar fjantar du dig. Något jag förväntande mig av en 18-åring kanske, men du är 40 (!) år gammal och har precis skaffat körkort och roar dig med den här typen av respons när du frågar efter hjälp. Patetiskt.