Permalänk
Medlem

Hur värderar man en TV?

Tjena! Funderar på att sälja av min nuvarande TV då jag blivit sugen på att skaffa en 4k TV, har dock inte bytt TV på ett bra tag och har ingen koll på hur man värderar dem, några tips eller råd vad man kan gå efter, och hur är marknaden på begagnade TVs?

Tackar

Permalänk
Medlem

Sök på blocket över hela Sverige och försök se ifall du hittar en liknande modell och vad den går för i pris.

Vad är det för modell, upplösning, storlek?

Permalänk
Medlem

Kolla framförallt storlek, upplösning, årgång och märke och se vad liknande modeller går för på blocket. Gå tillbaka någon vecka i listan så ser du ju folk som med största sannolikhet har försökt ta för mycket för sina.

Idag kan man få en ny ~50" 4K HDR-TV från kända märken som LG/Sony/Philips/Samsung redan från ca 5000kr, så jag skulle nog göra mig beredd på att intresset för en gammal 1080p, oavsett hur bra den var när det begav sig, nog är väldigt svalt, kanske någonstans mellan 1000-1500kr, om ens det.

För lite perspektiv sålde jag nyligen en 48" Samsung 4K HDR-TV från 2015 för 4000kr, och då var det en relativt high-end-modell med nypris på 14000kr. Fick visserligen sålt den samma dag, men det var inte någon jätterusning till det utsatta priset.

Permalänk
Medlem

Sätt ut den på tradera och se vad folk bjuder. Alternativet är att sätta ut den på Blocket lite för högt och sänka tills någon nappar.

Allt handlar om hur länge du är beredd att vänta på pengarna. TVn kommer ju inte att öka i värde över tid så det är nog bara att tradera ut den så sätter marknaden sitt pris.

Det är nog bäst att sätta förväntningarna lågt med tanke på att TV-apparater sjunker i värde snabbt.

Köp den TV du vill ha och sätt sen ut den gamla sen så får du räkna det som bonus de tusenlappar du får för den.

Det vi värderar din TV till ger bara ett riktvärde i alla fall. Det kommer inte garantera dig en specifik summa. Det extra du kan få för den i något sätt att optimera vinst är nog knappast värt besväret. Har du råd att köpa en ny tv så har du råd att inte maximera din vinst för en begagnad också. Du får det du får och tradera gör processen kort.

Tänk på att din tid du spenderar på detta också har ett värde.

Min spontana tanke.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Brukar väl vara någon symbolisk summa bara så att man blir av med "fanskapet" ungefär Om man inte har någon speciell TV då eller att den är rätt så nyinköpt med de nya specifikationerna.

Sålde min 50" LG plasma ifrån 2011 för 1500kr iallafall.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Tjena, tackar för alla tips. Ska ta och läsa mera om Tradera och eventuellt lägga upp den där.

https://www.amazon.com/Sharp-LC-80LE650U-80-Inch-Aquos-1080p/...

Där är den jag har i dagens läge, tänker också att pengarna mellan den och nya TV:n är det som är en vinst, har inte bestämt mig bara. Är supernöjd med TVn, tänkte att om jag kunde fixa ett schysst pris så byter jag, men är den inte värd så mycket behåller jag den bara tills den går i kras istället.

Permalänk
Avstängd

@Fanzer: Sälj den på blocket, där säljer folk alla möjliga tv-apparater. Senast jag kollade försökte någon tjomme sälja en 10år gammal HD-ready(720p) tv för närmare 3500kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fanzer:

Tjena, tackar för alla tips. Ska ta och läsa mera om Tradera och eventuellt lägga upp den där.

https://www.amazon.com/Sharp-LC-80LE650U-80-Inch-Aquos-1080p/...

Där är den jag har i dagens läge, tänker också att pengarna mellan den och nya TV:n är det som är en vinst, har inte bestämt mig bara. Är supernöjd med TVn, tänkte att om jag kunde fixa ett schysst pris så byter jag, men är den inte värd så mycket behåller jag den bara tills den går i kras istället.

Detta är ju inte en vanlig dussindumburk, som du säkert vet. Har själv aldrig ens sett kombinationen 80 tum och 120 Hz. (Förvisso mycket möjligt att uppdateringsfrekvensen är totalt hittepå som vanligt, det vet jag inte.)

Tyvärr är ju 1080p på 80 tum … inte så högupplöst. Det är förvisso Full HÅÅDEE, vilket kan vara en tämligen stark säljpunkt gentemot mindre kunniga köpare, men dessa är nog sällan intresserade av en såpass enorm apparat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

1080p på en 80"... Pixlarna måste vara stora som legoklossar!

Den där är ju inte överdrivet gammal, samt extremt stor, så du borde nog kunna få mer för den, rent spontant kanske 5000-6000kr? (Med tanke på att helt nya 75" 4K HDR börjar på 14000kr.) Å andra sidan är marknaden av folk som är intresserade av 80" men ändå är OK med 1080p kanske rätt liten. Är nog väldigt hit or miss om du råkar hitta just rätt köpare.

Nu använder jag sällan någon av dem så kanske har fel, men känns inte blocket lite vettigare än Tradera för TV-apparater och andra stora prylar?

Absolut enklast är ändå att bara testa, en annons kostar knappt någonting och förbinder dig inte till något (i alla fall inte på blocket.) Lägg stor vikt på storleken, bra för fotbollskvällar etc. med 80"/120Hz, och sätt priset något högre än vad du tycker är rimligt. Förmodligen kommer du få bud på allt från 20% av utsatta priset så då ser du spannet folk är villiga att betala och kan bestämma därefter.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet Fanzer, vad hade du själv betalat för den i det skick den är i?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Sätt ut den på tradera och se vad folk bjuder. Alternativet är att sätta ut den på Blocket lite för högt och sänka tills någon nappar.

Allt handlar om hur länge du är beredd att vänta på pengarna. TVn kommer ju inte att öka i värde över tid så det är nog bara att tradera ut den så sätter marknaden sitt pris.

Det är nog bäst att sätta förväntningarna lågt med tanke på att TV-apparater sjunker i värde snabbt.

Köp den TV du vill ha och sätt sen ut den gamla sen så får du räkna det som bonus de tusenlappar du får för den.

Det vi värderar din TV till ger bara ett riktvärde i alla fall. Det kommer inte garantera dig en specifik summa. Det extra du kan få för den i något sätt att optimera vinst är nog knappast värt besväret. Har du råd att köpa en ny tv så har du råd att inte maximera din vinst för en begagnad också. Du får det du får och tradera gör processen kort.

Tänk på att din tid du spenderar på detta också har ett värde.

Min spontana tanke.

Hur säljer man en TV på tradera rent praktiskt, är det endast avhämtning som gäller då. Vanligast på tradera är ju att man postar varan och att posta en TV känns ju väldigt bökigt.
Personligen föredrar jag blocket för bilar eller annat som är för stort och otympligt att posta medan jag tycker tradera passar bäst för saker som enkelt kan postas.

Permalänk
Medlem

@blade80: Jag har ingen aning, för mig är den more or less irreplaceable så väldigt svår att värdera. Skulle nog ge 10k för den eller så, för den är så himla mäktig när man väl sitter och tittar. 80" är huuuuuuuuuge, I love it!

Permalänk
Medlem

Hej,

Om man skulle sälja sin Samsung UE75KS8005 idag, vad är ett rimligt pris att ta för en sådan tror ni?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Tumregel är att starta på halva nypriset. Nu finns det inga KS8 kvar längre men ungefär tekniskt motsvarande modell för 2019 är Q70R. Så halva det nypriset och den har en utgångspunkt. Då lär du hamna runt 10.000 kronor och är då på samma nivå som Samsungs 75-tums budgetmodeller i RU7-serien. Så även om din KS8 är en tekniskt mer kompetent TV kan bli en tuff försäljning – så applicera förnuft.

Permalänk
Medlem

Satan, vilken ball TV.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Akerhage: Tumregel är att starta på halva nypriset. Nu finns det inga KS8 kvar längre men ungefär tekniskt motsvarande modell för 2019 är Q70R. Så halva det nypriset och den har en utgångspunkt. Då lär du hamna runt 10.000 kronor och är då på samma nivå som Samsungs 75-tums budgetmodeller i RU7-serien. Så även om din KS8 är en tekniskt mer kompetent TV kan bli en tuff försäljning – så applicera förnuft.

Stort tack för detta, då vet jag ungefär vart jag skall lägga mig. Tack och fortsatt trevlig dag!

Visa signatur

Intel NUC :(