Ska byta grafikkort. Vilket ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Ska byta grafikkort. Vilket ska jag ha?

Hej! Jag har nu tänkt att jag ska köpa ett nytt grafikkort. Grafikkortet jag har just nu är ett ASUS GTX 960 strix 4gb. Det funkar ganska bra men jag har en 144hz skärm så jag behöver ibland köra på låg grafik för att uppnå bra fps. Jag har tänkt att köpa denna : https://www.dustin.se/product/5011052391/rog-geforce-gtx-1070... Är det ett bra val eller ska jag köpa något annat ?

Geforce kort är obligatoriskt. Jag vill helst ha Asus kort.

Tack!

Permalänk
Medlem

Måste du byta nu? Skulle vänta tills Nvidia kommer med nya kort, då allt är riktigt överprisat nu. Alternativt köp ett begagnat.

Permalänk
Medlem

Om du inte uppfattat det så visar Dustin priset exkl. moms, så priset hamnar på ca 5800kr med moms. Det är ungefär en tusenlapp högre än vad kortet kostade före nyår, och ca två tusenlappar högre än de billigare 1070-korten brukade ligga på. Bara så att du har koll på hur mycket den nuvarande grafikkortsbristen påverkar priset. Det beräknade leveransdatumet är för övrigt om ungefär en månad, så räkna med att du får vänta ett bra tag på att få kortet.

Men om vi bortser från alla såna tråkigheter så är ett GTX 1070 absolut ett bra kort att sikta på om du har ett 960 nu. 1070 är ungefär 2.5x snabbare än 960, vilket också råkar vara skillnaden mellan 60Hz och 144Hz ungefär. D.v.s. om ditt nuvarande grafikkort klarar 60Hz i ett spel så kan du räkna med att ett 1070 klarar 144Hz (givet att inget annat flaskhalsar förstås). Annars har du också GTX 1060 som också är en rejäl uppgradering, men som är lite billigare. Se Sweclockers prestandaindex för en grov jämförelse.

Permalänk
Medlem

1080 ska du ha msis gaming x serie e jäkligt fina

Skickades från m.sweclockers.com