Microsoft vill snabba upp uppdateringsprocessen för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill snabba upp uppdateringsprocessen för Windows 10

Större uppdateringar av Windows 10 är ofta synonymt med en lång uppdateringsprocess. Nu meddelar Microsoft att utvecklarna arbetar febrilt med att korta ner den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Uppskattas!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Äntligen

Permalänk

Lite off-topic: Hur kommer det fungera med windows i framtiden. kommer uppdateringar att kosta till windows 10 eller vara gratis som det är idag?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte behöver ominstallera varje gång för att någonting alltid går sönder så är det trevligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur omfattande uppdateringar är på låg nivå, men en timme är fortfarande i allra längsta laget utifrån användarperspektiv. Hela processen är väldigt osmidig. Min skrivbordsbakgrund har återställts vid samtliga större uppdateringar hittills. Det är naturligtvis ej kritiskt, men det ger inget bra intryck. Vet ej vad som mer återställs då jag inte har Windows 10 på primär dator. Hursomhelst, ser fram emot framtida förbättringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Lite off-topic: Hur kommer det fungera med windows i framtiden. kommer uppdateringar att kosta till windows 10 eller vara gratis som det är idag?

Det kommer vara gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Det kommer vara gratis.

Okej låter bra då jag kör win10. Nästa fråga är då, windows som tidigare dragit in pengar "konstant" eftersom det släppts en version vartannat år, hur drar dom in när säg, ALLA har skaffat windows 10?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Okej låter bra då jag kör win10. Nästa fråga är då, windows som tidigare dragit in pengar "konstant" eftersom det släppts en version vartannat år, hur drar dom in när säg, ALLA har skaffat windows 10?

Precis samma som Apple gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Precis samma som Apple gör

Skillnaden är att Microsoft inte säljer några större mängder hårdvara som väger upp kostnaden som det gör för Apple... Och tyvärr med tanke på de problem/etc som brukar finnas i Microsoft produkter ser jag inte att de blir särskilt stora inom hårdvara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej låter bra då jag kör win10. Nästa fråga är då, windows som tidigare dragit in pengar "konstant" eftersom det släppts en version vartannat år, hur drar dom in när säg, ALLA har skaffat windows 10?

De kommer fortfarande tjäna in pengar genom licenser som säljs tillsammans med färdiga datorer.

Permalänk
Medlem

Det låter bra, har alltid tyckt uppdateringarna tar orimligt länge i förhållande till mängden data som faktiskt skrivs. Hur kan en 4 GB uppdatering ta över en timme att installera, då moderna SSD's har en skrivhastighet på minst flera hundra MB i sekunden? Ej heller CPU-användningen brukar ligga särskilt högt under uppdateringen, utan det är som hela Windows bara sitter och "väntar" på något...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog så kommer uppdateringen för att uppdateringar inte ska ta lång tid att ta lång tid att uppdatera.. (Givetvis sarkastisk, men man vet aldrig)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dravond:

Skillnaden är att Microsoft inte säljer några större mängder hårdvara som väger upp kostnaden som det gör för Apple... Och tyvärr med tanke på de problem/etc som brukar finnas i Microsoft produkter ser jag inte att de blir särskilt stora inom hårdvara....

Sant men du glömmer allt annat som Microsoft säljer licenser för

Permalänk
Medlem

Uppskattas, offantligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon267242:

Precis samma som Apple gör

Oi! Snacka inte skit om Apple! De får göra precis vad de vill göra! För det är Apple det rör sig om!

Apple gör aldrig fel!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästa stora uppdatering av Windows 10 väntas bli Spring Creators Update, som släpps i en stabil version någon gång i mars eller april.

"Stabil". En ny våg av inkompatibel mjukvara som ska uppdateras eller bytas ut. LTSB!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Väldigt uppskattat. Det skulle vara en katastrofalt dålig idé om de istället släppte ett "Windows 11" som man var tvungen att betala för igen. Fy fan. Aldrig mer. Jag älskar verkligen att det är två i princip nya windowsversioner om året, som är gratis, och om de kan snabba upp och göra den processen lite smidigare så är det ju bra, även om jag själv inte stött på några problem vid uppgradering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte upplevt att det det tar speciellt lång tid? Varken på min laptop (i7-3630QM 3.2GHz 4c8t) eller desktop (i5-6600K 4.5GHz 4c4t) tycker jag det har tagit speciellt lång tid.
Har snabbt internet om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Antar detta gäller riktigt långsamma system, typ 2000kr datorer eller något med riktigt långsam hdd samt internet?

Tycker alla major uppdateringar har gått hur fort som helst. 3h wtf?
Långt under 1h varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte upplevt att det det tar speciellt lång tid? Varken på min laptop (i7-3630QM 3.2GHz 4c8t) eller desktop (i5-6600K 4.5GHz 4c4t) tycker jag det har tagit speciellt lång tid.
Har snabbt internet om det nu spelar någon roll.

Jag har inte heller upplevt att det skulle tagit tid. Datorn i sig, på Telia ADSL 20.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej låter bra då jag kör win10. Nästa fråga är då, windows som tidigare dragit in pengar "konstant" eftersom det släppts en version vartannat år, hur drar dom in när säg, ALLA har skaffat windows 10?

OEM licenser kan ju inte flyttas mellan datorerna. Så när man behöver ny dator måste man ju iprincip köpa ny licens. Sen så tjänar de väl pengar på appar exc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Oi! Snacka inte skit om Apple! De får göra precis vad de vill göra! För det är Apple det rör sig om!

Apple gör aldrig fel!

Jag snackade inte skit Det är ju riktigt bra att vi får enorma updates gratis

Permalänk
Inaktiv

Konspirationsteori: Detta handlar om att få folk att fly från applikationer installerade i desktops och få dem att använda the cloud (Azure) mer.

Liksom som Microsoft håller på och tvingar på uppgraderingar fungerar inte för de som sysslar med lite större saker. Och redan nu så är det folk som knappt använder datorn till att läsa epost och aftonbladet som har strul med dessa påtvimgade uppdateringar.

Jag har varit en stor motståndare till dessa påtvingade uppdateringen, men jag tillhör nu de som har flytt installationer på desktops och problemet är då enbart en bråkdel av vad det annars skulle vara.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig sett en uppdatering ta över 20-30 minuter?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Aldrig tagit mig mer än några få minuter vid varje uppdatering, men samtidigt tror jag inte direkt att datorer som den jag har är de som har problem med att det tar lång tid.

Kan tänka mig på lite äldre datorer att det kan ta väldigt lång tid. Så som det en gång var med t.ex. windows 7 (och ingen SSD). Nyinstallerad, 180 uppdateringar, jahopp det var den kvällen då.

edit: på tal om det, uppdaterade en windows 7 burk tidigare idag. Tog nästan 80 minuter från början till slut, där majoriteten av tiden var för att installera, starta om, installera, starta om osv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Bara jag som inte upplevt att det det tar speciellt lång tid? Varken på min laptop (i7-3630QM 3.2GHz 4c8t) eller desktop (i5-6600K 4.5GHz 4c4t) tycker jag det har tagit speciellt lång tid.
Har snabbt internet om det nu spelar någon roll.

Testa utan SSD, ingen angenäm upplevelse precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Testa utan SSD, ingen angenäm upplevelse precis.

Vi närmar väl oss snart den punkten när den yngre generationen aldrig har använt en dator utan SSD och inte kan föreställa sig ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Aldrig tagit mig mer än några få minuter vid varje uppdatering, men samtidigt tror jag inte direkt att datorer som den jag har är de som har problem med att det tar lång tid.

Kan tänka mig på lite äldre datorer att det kan ta väldigt lång tid. Så som det en gång var med t.ex. windows 7 (och ingen SSD). Nyinstallerad, 180 uppdateringar, jahopp det var den kvällen då.

edit: på tal om det, uppdaterade en windows 7 burk tidigare idag. Tog nästan 80 minuter från början till slut, där majoriteten av tiden var för att installera, starta om, installera, starta om osv.

Min 7700K, 64GB ram, 960 evo 500GB tog det nog en timme att lägga version 1709 på. Det tog en väldigt lång tid tog för allt skulle bli klart, värst var att få hem uppdatering från Microsoft där tiden ej är medräknad.

Jag uppgradera hyfsat nya laptops som visserligen hade hdd, där tog de alla en natt innan precis allt var klart. Hårddisken låg på 100% i några timmar efter, det var någon funktion för att göra snabbare sökningar.

Men det stora strulet är att få program att fungera efteråt och lösningn är att ej installra program på klienten.

Permalänk

Inte heller upplevt några problem under de senaste tio åren. Kan ju i och för sig bero på att jag endast har haft SSD i mina maskiner
Varför man inte har uppdaterat till en SSD är helt "offside", de personerna ska bara "hålla käft" Köp en ångmaskin när ni ändå är på g

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."