Installera win10 på ny hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Installera win10 på ny hårddisk

Hej!
Jag köpte win 8.1 pro 2015 och uppgraderade strax därefter med erbjudandet till win10 pro. Nu vill jag köpa en ny hårddisk (M.2) och skulle alltså behöva flytta mitt OS dit. Enl. Microsoft kundsupport är enda sättet att göra detta följande:
- Avaktivera nyckeln på nuvarande (cmd: slmgr /upk)
- Installera win 8.1 pro via USB på nya hårddisken
- Vänta på erbjudande om ny uppgradering..

Förstår att liknande frågor har besvarats innan men jag lyckades inte hitta något enhetligt svar på hur man bäst slipper detta krångel. Dessutom köpte jag 8an som en upgrade när jag hade win7, så har ingen ISO fil (Microsoft ville inte ge mig någon) - var kan jag hitta en kopia på win 8.1 pro? Dessutom har ju gratisuppgraderingen till win10 officiellt gått ut, fungerar verkligen detta (supporten var väldigt luddig i något som borde bara ett enkelt svar)?

Har sett en del prova med 3e parts program för att skapa kloner som sedan kan läggas in på nya HD etc men ingen verkar speciellt nöjd med detta.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Stort tack!
/R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@ricba696:
Har du en gång uppgraderat till Win 10 och det har blivit aktiverat, kan du hämta ner Win 10 iso via Media Creation Tool (ändra en-us biten till se-sv om du vill ha det på Svenska) och skapa ett installations media via det (USB eller DVD).

Sen är det bara att installera på den nya disken, och Windows bör aktivera sig automatiskt igen när installationen är klar (krävs naturligtvis internet för det), eftersom byte av disk ingår i det man får lov att göra utan att behöva skaffa en ny licens.

Avaktivera nyckeln på den installation du har nu är inte nödvändigt, då du har samma hårdvara förutom en ny disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005

@ricba696: Dom gånger jag gjort detta så har jag tankat hem iso-programmet från deras hemsida.
Bootat och installerat från det sen bara hoppat över steget där du ska fylla i ditt serie-nummer sen loggat in med min windows-konto.

Då blir det klart på direkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Tack för svar!

Om jag samtidigt byter moderkort, är det något man "får lov att göra utan att behöva skaffa ny licens"? Eller hur behöver jag gå tillväga här (om annorlunda)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av ricba696:

Tack för svar!

Om jag samtidigt byter moderkort, är det något man "får lov att göra utan att behöva skaffa ny licens"? Eller hur behöver jag gå tillväga här (om annorlunda)?

Om man byter moderkort, så är det i princip en ny dator vilken kräver en ny licens.

Men med Win 10 har Microsoft släppt lite på detta, och om du kopplar din licens till ett Microsoft konto, så kan du ändå aktivera din gamla licens.

Det finns en hel del att läsa om detta i denna tråd Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10.

Men för att göra en kort sammanfattning:
Du kopplar din licens till ett Microsoft konto på det moderkort du har idag, (sedan avaktiverar du din nyckel med det kommando du nämnde själva), sedan när installationen av Windows på det nya moderkortet är klar, använder du dig av aktiverings felsöknings guiden och anger ditt Microsoft konto, så bör Windows aktiveras igen.

Är inte hundra på om steget inom parantes behövs eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

I tråden du länkade skriver folk att dem fick ringa in när dem bytte moderkort, att det medvetet bara är gjort lite omständigare. Vet du om det är så än eller ska det mesta helt enkelt ha blivit ersatt av ett enkelt kontoinlogg?

Behöver man göra något speciellt för att koppla licensen till sitt MS konto?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Kan man koppla Licensen till Windows kontot?`(Live.se/com)

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Hittade den här: https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...

Den verkar svara på alla mina frågor med step-by-step av det ni har beskrivit här. Kort om någon har samma problem: koppla samman win licensen med kontot enl länken - installera sedan på ny HD (med eller utan nytt moderkort) och logga in med kontot via felsökaren.

Om något skulle avvika från ovan länk skriver jag en rad till om ett par veckor när jag fått hem alla mina nya delar.Stort tack för hjälpen!

EDIT: microsofts egna länk till just detta (ingen aning varför jag inte lyckades googla fram detta från början..pinsamt
https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea...

La till en länk