Canon EFS 18-55mm lens Låter Väldigt Mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Det första exemplet såg inte så dumt ut men jag är tveksam om en bländare på 4,5 räcker till. Speciellt om ska filma på kvällen när man inte har lika mycket solljus.

(Nej, man blir inte direkt imponerad av filmkvaliten, speciellt inte när man har proffs program installerade på datorn... )

Kan rekommendera ett par rejäla softboxar. Jag brukar köra två st 5x55w dagsljus😀

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Kan rekommendera ett par rejäla softboxar. Jag brukar köra två st 5x55w dagsljus😀

Ja, det vore inte dumt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Det första exemplet såg inte så dumt ut men jag är tveksam om en bländare på 4,5 räcker till. Speciellt om ska filma på kvällen när man inte har lika mycket solljus.

(Nej, man blir inte direkt imponerad av filmkvaliten, speciellt inte när man har proffs program installerade på datorn... )

Filma med DSLR är inte optimalt från första början och klart det märks ännu mer på en gammal billig modell. Vill du få bra resultat är det bara att öppna plånboken, 80D är en riktigt bra kamera att filma med från Canon, enda som saknas är 4k. Finns andra märken som har 4k till liknande pris om det är ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Hej!
För ett tag sen köpte jag en Canon 100D med ett EFS 18-55mm som följde med i standard kitet. Jag hade uppskattat om man kunde ha på autofokus medans man filmar men objektivet låter otroligt mycket när den snurrar för att hitta fokus. Låter som en väldigt högljudd elmotor. Detta innebär att filma med autofokus inte är något alternativ och jag tror inte en extern mikrofon gör någon större nytta.

Är det normalt att kit objektiven låter så mycket?

Tycker att det är konstigt att du inte fick med STM modelen av EFS 18-55mm till en så dyr kamera. Jag har en 700D vilket är samma kamera men i lite större format och jag fick med ett STM.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Zoom är inte så nödvändigt men det är lite svårt att ställa in fokus på sig själv när man inte har en ”flip out” screen... Eller finns det något bra knep?

Skickades från m.sweclockers.com

Ställ en dummy (lampa, kvast, äpple) där du ska stå och sätt manuellt fokus på den.

Permalänk
Medlem

@Cogitare: Det är väl värt investeringen:) Balta inte med små LED ljus. De ger massa skuggor!:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan