Rykte: Nvidia Ampere och Turing lanseras under GTC 2018

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir: 4k blir nog försäljningsargumentet för nästa gen kort. Så förhoppningsvis bör korten vara extra prestandaladdade!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@anon162230: Det låter ju som fin rättvisa där tillslut, häftigt resonemang... Men du har lite glömt bort att samtliga AMD-kort redan är betalda och klara, inget som direkt biter dem i ändan. Säljs de vidare billigt på andrahandsmarknaden så kommer det heller inte gynna eller stjälpa någon av tillverkarna, kanske bara ger AMD en större del av användarna eftersom korten hamnar på marknaden och pressar priserna. Därför kommer inte nVidia kunna ta ohyggligt betalt för sina nya gaming-kort heller, för då kommer stora massan köpa AMD eller beggade AMD istället.

Men vad vet jag..

Permalänk
Medlem

Hopar över denna serie. Näst i tur för mig står en ny tystare PSU, en ny CPU inklusive moderkort och minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vad hände med Volta och varför släpps inte den arkitekturen som konsumentprodukt?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad hände med Volta och varför släpps inte den arkitekturen som konsumentprodukt?

Har för mig att Volta aldrig var tänkt att släppas för konsumenter utan enbart som ett kort för Machine Learning/AI. Turing (är namnet bekräftat?) är nästa steg från Volta i denna bemärkelse, medan vi konsumenter får Ampere.

Volta är f.ö. redan släppt i form av Titan V:

https://www.nvidia.com/en-us/data-center/volta-gpu-architectu...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Så om 1080 presenteras i slutet på april /maj. När släpper man dessa till försäljning då? Och när kommer ti varianten isåfall? Typ runt september?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Så om 1080 presenteras i slutet på april /maj. När släpper man dessa till försäljning då? Och när kommer ti varianten isåfall? Typ runt september?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, brukar gå 3-6 månader eller så innan en Ti version kommer ut. Oftast brukar de invänta att AMD släpper något också, men i år har man inte hört att AMD har några planer på att släppa nya grafikkort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, brukar gå 3-6 månader eller så innan en Ti version kommer ut. Oftast brukar de invänta att AMD släpper något också, men i år har man inte hört att AMD har några planer på att släppa nya grafikkort?

Räknar med att AMD släpper en Vega refresh.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande inte att mitt 970 flaska dom titlar jag spelar, men det blir nog svårt att motstå ett köp när resten av burken ska införskaffas senare i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av wounds:

Vad tror ni om att de kanske droppar generationsprefixet och bara kör på de två sista siffrorna. GTX80ti låter nice tycker jag, som en sportig Nissan från tidigt 80-tal.

Vad ska generationen efter det heta då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror knappast vi ser nån "TI" variant av nya xx80 serien innan 2019.. finns ingen konkurrens.

Helt ärligt skulle jag inte bli förvånad om dom "endast" presenterar ett GTX Titan X Ampere som ersätter Titan Xp.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gheyrippir:

Om nästa Ti håller kring 100-120 fps i 4k så blir det ett köp. Annars sparar jag mina pengar

@Gheyrippir

Ska du lägga 25k på en 4k skärm med 140hz också eller? haha annars är ju det inte värt

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Tweaktown har väl inte speciellt bra rykte vad gäller...rykten...det är ju väl logiskt att de släpper i GTC men det kan också vara en "presentation", med lansering i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hittills så är model numreringen GTx ZZYY där ZZ = arkitektur , och YY är modelnummer. så har det varit i 9 generationer nu, förutom 800 serien då. Så det mest logiska är ju att förvänta sig arkitektur 11 följt av modelnummer. mao GTX 1180.

...och bortsett från 100- och 300-serien också. Alla de var ju rebrandade serier för oem.

Men, nu har de ju alltså gått igenom en nummerserie. Då kan det ju likaväl komma en ny nu. Precis som att de efter 9800 började med nuvarande istället för att släppa 10800.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men, nu har de ju alltså gått igenom en nummerserie. Då kan det ju likaväl komma en ny nu. Precis som att de efter 9800 började med nuvarande istället för att släppa 10800.

Ja visst kan dom göra det. Men det var ju troligare att dom skulle gjort det efter 900-serien isåfall och inte först gå upp till fyrsiffrigt för att sedan hitta på något nytt.

Permalänk
Medlem

Hoppas på flera modeller med AIO vattenkylning denna gången. Känns inte som det finns en enda nackdel med dessa jämfört med luft.. Låter mycket mindre. Mycket svalare kort samt hela chassit blir svalare. Snyggare IMO..
Nån som inte håller med isåfall varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Istället för rykten så kan man räkna på när nästa generation släpps. Kolla på nvidias lanseringar 2012-idag så skulle det vara mycket osannolikt att nvidia inte lanserar ett nytt 70/80 kort mars-maj 2018.

Inväntar man nya Ti kort så får man vänta cirka 9 månader efter 70/80 släppts.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det var seriöst inte mer än 2 år sen man helt enkelt sket i hela 800-serien med undantag för lite rebrandade gamla kort till laptops och du förväntar dig REDAN exakt +100 per serie? Ibland förstår jag inte folk på internet.

Calm your buns there crumpets. Jag förväntar mig ingenting, påstod snarare att det är ovisst pga företag och deras namnscheman som många av dom säkert själva inte ens förstår sig på längre. Säger däremot att det BORDE vara 1180.

Först var det ju GeForce 1-9 series (fast 1 var 256 och 5 var FX).
Sen var det 100-900 series (ja, 800 var bara M-varianter).
Efter det kom 1000-serien alternativt 10-serien som den kallas.

Jag ser det som att antingen fortsätter dom på 100-talen men kallar det för 10 series, 11 series osv för det är enklare, eller så har dom av någon anledning fått för sig att fortsätta på 1-9 series igen. Oavsett vilket så kommer då 11 efter 10 och 1100 efter 1000, och då blir det 1180.

Om det blir 2080 så har dom uppenbarligen fått för sig att att ändra på namnen på sina serier igen, 10, 20, 30 series etc, men ändå fått för sig att behålla andra halvan av namnschemat (XX50-XX80 plus eventuellt Ti) av någon anledning. Och då kommer vi ju tillbaks till det där att företag alltid ska röra till namnen på ett eller annat sätt. Vilket självklart är ett alternativ, men jag säger fortfarande att det BORDE vara 1180.

Men med allt detta sagt så är jag mer intresserad av hur Intel kommer göra med namnen på 10th gen Core. Att säga till exempel 10600K eller 10700K är ju inte speciellt smidigt på varken svenska eller engelska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noxxer:

Tror knappast vi ser nån "TI" variant av nya xx80 serien innan 2019.. finns ingen konkurrens.

Helt ärligt skulle jag inte bli förvånad om dom "endast" presenterar ett GTX Titan X Ampere som ersätter Titan Xp.

Jag tror också på detta. Kommer stå där ändå och kasta pengar på dem men rent strategiskt låter det som rätt väg för att rättfärdiga ett högre pris än 1080ti (samtidigt som 1080ti kan fortsätta säljas).

Permalänk
Avstängd

Vad hända med Volta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Oavsett vad som borde vara namnet på serien tycker jag personligen att 2080 är ett ofantligt mycket bättre namn. Klingar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man spelat i 4k finns det ingen väg tillbaka till gryniga 1080p

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Om nästa Ti håller kring 100-120 fps i 4k så blir det ett köp. Annars sparar jag mina pengar

Den där frågeställningen säger absolut ingenting. Ungefär som hur långt är ett snöre?

Ett GTX970 klarar galant MsRöj 144Hz i 4k.
Mitt 1080Ti klarar inte 1440p i 120-144 med ultrainställningar på många nya AAA spel.

@Eken: Följer väl samma logik som att många CSGO spelare måste ha 200-400fps.

@Noxxer: Folk missar att ett företag kan va sin egen konkurrent. 1080Ti ägare byter knappast till 1180, om dom ska locka Ti ägare så bör dom släppa Ti till kommande generationer GPU.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Spännande tider framledes oavsett. Hade ju varit trevligt om AMD kunde kontra med något givetvis...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Jag räknar nog på 9-12 månader mellan 80 och 80ti släppen.

Ser fram mot xx80ti, den här gången ska jag dock göra lite research innan inköp. Mitt 980ti överröstar min dammsugare när det börjar bli varmt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad hände med Volta och varför släpps inte den arkitekturen som konsumentprodukt?

Volta lär vi få se ung, till jul.
det är redan släppt som Titan V , men 1180Ti kommer att dröja som vanligt, så jag gissar ung till Oktober tills vi börjar höra "rykten" om den generationen. (est release Dec-Jan, typ)
Men det kan ju visa sig att arkitekturen blir utpresterad av Ampere/Turing. Så vi får väl se vad händer.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

@Gheyrippir: 4k blir nog försäljningsargumentet för nästa gen kort. Så förhoppningsvis bör korten vara extra prestandaladdade!

Det är väl redan ett försäljningsargument?

Skrivet av Eken:

@Gheyrippir

Ska du lägga 25k på en 4k skärm med 140hz också eller? haha annars är ju det inte värt

Helt rätt. Det måste det bli!

Skrivet av Nautilus011:

Den där frågeställningen säger absolut ingenting. Ungefär som hur långt är ett snöre?

Ett GTX970 klarar galant MsRöj 144Hz i 4k.
Mitt 1080Ti klarar inte 1440p i 120-144 med ultrainställningar på många nya AAA spel.

Det är för att det inte är en frågeställning. Du har helt rätt att jag inte var tydlig med vad jag menade. Tänkte mest att de flesta antagligen utgår ifrån det som brukas testas när det gäller GPU:er, dvs högsta inställningarna på de mest populära titlarna. Men visst, vill du se mitt inlägg som ett argument/frågeställning och dra det in absurdum så är du fri att göra det.

Permalänk
Avstängd

@Gheyrippir: Jävla kung! Men förhoppningsvis kmr priset går ner på 4k 140hz skärmar iår. När det finns mer konkurrens och grafikkort som klarar av de, utan SLI. Men kanske 10-15k i slutet av 2018. Då lär man själv införskaffa sig en!

Men asus och Acer kmr släppa deras skärmar, snart de lär ju timea nvidia nästa gen, bortsett med de förseningarna som redan har varit.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad hände med Volta och varför släpps inte den arkitekturen som konsumentprodukt?

Volta kommer med största sannolikhet bara inkludera prosumer och deep learning produkter så som Quadro och Tesla och eventuellt Titan-serien. Ampere är mainstreamsegmentet om man ska tro ryktena.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@Noxxer: Folk missar att ett företag kan va sin egen konkurrent. 1080Ti ägare byter knappast till 1180, om dom ska locka Ti ägare så bör dom släppa Ti till kommande generationer GPU.

1070 blev lite starkare än 980ti, många 980ti ägare som köpte 1080. Efterträdaren till 1070 kan bli lika kraftfull som 1080ti, och då blir köp av efterträdaren till 1080 berättigad för många 1080ti ägare.