Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Problem med Projektor/Receiver

Hej.
Jag har en Marantz 5009 och en Benq 1070+ med en Supra 4k HDMI på 6m där mellan. När allt var nytt fungerade det klockrent men dem senaste månaderna när allt har ca 1år på nacken så har jag fått otroliga problem med "signal lost" och flickering. Jag har googlat lite själv förstås och kommit så långt som att det är inte sourcen eller kabeln från den till recievern som är problemet (bytt båda) och det är bara bilden som strular aldrig ljudet, jag har testat en aktiv signalförstärkare utan framgång, har även stängt av "auto source på projektorn efter tips från webben men utan någon skillnad. Man skulle ju kunna tro att det är HDMIn men det lustiga är att om jag sätar om HDMIn i projektorn så funkar det perfekt i 1-3h men sedan smyger det sig på med lite flickering, lite mer flickering, sedan blir dax för en "signal lost", sen blir det värre och värre och till slut så har jag mer svart bild med "searching source" än bild. Nu måste detta lösas annars får det bli att byta ut hela anläggningen (är ändå lite sugen på 4k men då en sr5009 inte har HDCP 2.2 så skulle det gå loss på 35 papp, så hade jag gärna väntat ett litet tag till;). Tacksam för alla tankar och tips.

VH Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Du kan börja med att koppla mediacenter/konsol direkt till projektorn ett tag för att se om du kan utesluta förstärkaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@headphoneninja: Jepp, ska försöka med det omedelbart. Tack!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@classon81: Du kan behålla din gamla förstärkare länge till för ljudet. Finns egentligen ingen anledning annat än säg Dolby Atmos eller liknande, för att byta ut en så pass gedigen pjäs.

För BD och UHD BD väljer du en spelare som har två HDMI och drar ljudet till förstärkare och bilden till projektorn. Gamla källor kan du fortfarande växla med förstärkaren. Du kan också komplettera med 4K/HDR/HDCP2.2-kapabel HDMI-switch på det. Ljud kan du i viss mån dra separat via exempelvis optisk från många källor. Ofta är ljudkvaliteten ändå inte i format som kräver just HDMI. Nackdelen är att fler och fler källor börjar köra med enbart HDMI, likt Apple TV 4K.

Steget efter det är att med en produkt som HD Fury AVR Key plocka ut HDMI-ljudet från en sådan switch. Ljudet separat till förstärkaren och bilden direkt till projektorn.