Forumdelen sponsras av

G-sync / FreeSync / inget (?) active sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

G-sync / FreeSync / inget (?) active sync

Hej,

Undrar om någon kan förklara skillanden mellan en skärm med G-sync, FreeSync och utan active sync-teknologi..?
Det jag tittar på specifikt är AOC G2460FP (Free Sync), G2460PG (G-sync) och G2460FQ (utan bägge)(http://eu.aoc.com/en/gaming/products/compare?1=476338&2=47740...)

Har läst på lite och förstått skillanden på ett ungefär mellan G-Sync och FreeSync och då jag har ett Nvidia-kort idag så förstår jag att skärmen med FreeSync inte kommer ge mig några fördelar avseende active sync.. Men G2460FQ då? Anledningent till frågan är priset, G-sync kostar ca 4000 kr, FreeSync 2500 kr och den utan finns just nu för 2000 kr..
Antar att om jag köper G2460FQ får jag fortfarande en grym skärm (144 Hz, 1 ms) för priset men helt enkelt utan stöd för active sync..? Samma som om man köper en G-sync skärm men har AMD-kort eller vice versa..?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

@d3lux3: om du ska använda dig av gsync måste du ha nvidia kort och freesync amd.

Gsync och free sync gör väl att de känns lite smooth o spela på. Att man inte känner av fps dropps liks lätt. Rätta mig gärna. Mvh

https://www.pcworld.com/article/2974781/displays/g-sync-vs-fr...

En länk tog mig ca20sekunder o goggla annars:)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018

Skimmade bara igenom ditt inlägg men jag skulle köpt freesync skärmen och sedan när jag väl uppgraderar köpa ett amd kort, men sedan är jag en amd fanboy också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av trebrecks:

@d3lux3: om du ska använda dig av gsync måste du ha nvidia kort och freesync amd.

Gsync och free sync gör väl att de känns lite smooth o spela på. Att man inte känner av fps dropps liks lätt. Rätta mig gärna. Mvh

https://www.pcworld.com/article/2974781/displays/g-sync-vs-fr...

En länk tog mig ca20sekunder o goggla annars:)

Tack men frågan var mest riktat mot skärmen helt utan någondera.. Helt enkelt som att ha en FreeSync skärm till ett Nvidia kort bara?

*edit: frågan kanske ska omformuleras.. Om jag inte är hard-core gamer men vill ha kvalité till rimligt pris, är det värt x2 pris för G-sync eller kan jag ta den utan active sync teknologi och leva lycklig nog ändå? Sitter på 60 Hz idag...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018

Köp freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Om du sitter stadigt på 120+ FPS i spel så gör sync lite skillnad.

Skillnaden mellan G-Sync of Freesync är för det mesta bara AMD VS Nvidia GPU, dock generellt brukar G-Sync vara bättre.
Sen så har Nvidia bättre GPUs och därmed dom bästa spel skärmarna alltid G-Sync.

Om du sitter på sub 80 FPS i spel så är sync himmelriket.

Ingen kan svara på om det är värt det för dig.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2018

@Sinery: det är nog ganska ovärt pga. att han innan har suttit på 60hz och utan sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

@d3lux3: allt över 60hz hade jag nog satsat på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Sinery:

Om du sitter stadigt på 120+ FPS i spel så gör sync lite skillnad.

Skillnaden mellan G-Sync of Freesync är för det mesta bara AMD VS Nvidia GPU, dock generellt brukar G-Sync vara bättre.
Sen så har Nvidia bättre GPUs och därmed dom bästa spel skärmarna alltid G-Sync.

Om du sitter på sub 80 FPS i spel så är sync himmelriket.

Ingen kan svara på om det är värt det för dig.

Men det jag menar.. köper man billigaste alternativet utan active sync (antar jag?) så får man "bara" en snabb skärm men med risk för lashing? Eller?
Blir det som att ha en FreeSync skärm till ett Nvidia kort (dvs ingen active sync som funkar)?

Skrivet av olofpersson1:

Köp freesync

men det hjälper mig väl inte om jag inte har AMD kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av d3lux3:

Men det jag menar.. köper man billigaste alternativet utan active sync (antar jag?) så får man "bara" en snabb skärm men med risk för lashing? Eller?
Blir det som att ha en FreeSync skärm till ett Nvidia kort (dvs ingen active sync som funkar)?

Nej precis. Eftersom du kör nvidiakort måste du ha G-sync skärm för att kunna få någon form av sync. Annars kan du lika gärna köpa den utan helt som är billigare. Såvida du inte tror att Freesync/AMD-kort kan bli aktuellt längre fram men det är kanske ovärt att lägga pengar på nu även om du kommer ha skärmen länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av d3lux3:

med någon form av sync så märks fps drops inte like mycket och det blir jämnare upplevelse helt enkelt utan någon form av sync ja då missar du det men det är inget livsavgörande.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

@Kethsi @epaaj: Tack!!