Grafikkort blockerar åtkomst till olika program

Permalänk
Medlem

Grafikkort blockerar åtkomst till olika program

Hej

Jag har råkat ur för ett udda problem jag aldrig varit med om förut eller sett.

Mitt grafikkort blockerar åtkomst till olika program såsom Google Chrome, Battle.net, BF1, Dota m.m

Det hela började för några dagar sedan när jag kopplade in en Asus PG278Q och satte den på 2560x1440p @ 144Hz

Jag har googlat och testat göra som de visar i denna guiden, men det löser inget. Dock inte ändrat i registret som de påstår man ska göra.

https://www.drivereasy.com/knowledge/application-blocked-acce...

Nån som vet vad man ska göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hej

Jag har råkat ur för ett udda problem jag aldrig varit med om förut eller sett.

Mitt grafikkort blockerar åtkomst till olika program såsom Google Chrome, Battle.net, BF1, Dota m.m

Det hela började för några dagar sedan när jag kopplade in en Asus PG278Q och satte den på 2560x1440p @ 144Hz

Jag har googlat och testat göra som de visar i denna guiden, men det löser inget. Dock inte ändrat i registret som de påstår man ska göra.

https://www.drivereasy.com/knowledge/application-blocked-acce...

Nån som vet vad man ska göra åt detta?

*edit* kollade din bild o förstår nu.

Du har det lite om bakfoten, det är inte ditt grafikkort som blockerar åtkomst, det är tvärtom. Ditt operativsystem blockerar programmen från att kunna använda grafikkortet.

Det låter mest troligt att det har med grafikdrivrutinen att göra. Har du laddat hem nyaste versionen av AMD/Nvidias drivrutinspaket o installerat?

Prova i så fall att göra en fullständig avinstallation av dina grafikdrivrutiner med displaydriveruninstaller - http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Starta sedan om datorn o installera in nyaste drivrutinen igen

Edit2: prova lösningen nedan först, det går snabbare

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hej

Jag har råkat ur för ett udda problem jag aldrig varit med om förut eller sett.

Mitt grafikkort blockerar åtkomst till olika program såsom Google Chrome, Battle.net, BF1, Dota m.m

Det hela började för några dagar sedan när jag kopplade in en Asus PG278Q och satte den på 2560x1440p @ 144Hz

Jag har googlat och testat göra som de visar i denna guiden, men det löser inget. Dock inte ändrat i registret som de påstår man ska göra.

https://www.drivereasy.com/knowledge/application-blocked-acce...

Nån som vet vad man ska göra åt detta?

Det är inte Windows Defender SmartScreen du menar?

https://www.windowscentral.com/how-fix-app-has-been-blocked-y...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

*edit* kollade din bild o förstår nu.

Du har det lite om bakfoten, det är inte ditt grafikkort som blockerar åtkomst, det är tvärtom. Ditt operativsystem blockerar programmen från att kunna använda grafikkortet.

Det låter mest troligt att det har med grafikdrivrutinen att göra. Har du laddat hem nyaste versionen av AMD/Nvidias drivrutinspaket o installerat?

Prova i så fall att göra en fullständig avinstallation av dina grafikdrivrutiner med displaydriveruninstaller - http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Starta sedan om datorn o installera in nyaste drivrutinen igen

Edit2: prova lösningen nedan först, det går snabbare

Jag gjorde detta förra veckan med DDU men problemet kom inte förräns några dar senare.

Skrivet av elajt_1:

Nej så ser inte rutan ut. Utan den kommer i längst nere i högra hörnet. Står på svenska som på den bilden jag länkade längst upp.

Jag har uppdaterat drivrutinerna nu och än så länge har det inte dykt upp igen. Så det kanske är löst nu.

Permalänk
Medlem

Där kom det tillbaka. Nu har jag en bild på det.

https://imgur.com/a/Dnoso

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat i loggbok om du kan se nåt där som kan ge ledtrådar
Kolla även enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

@anon179202:

Jag har hundratals såna här FEL meddelanden.

Tjänsten BCM42RLY kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen.

Har vetat om det ett tag och såvitt jag kunnat läsa mig till så tillhör det mitt Asus PCE68 trådlösa nätverkskort som buggar.
Men det har såvitt jag vet inget att göra med grafiken att göra eller?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@anon179202: Ja, gick genom den guiden men fick inga fel alls..

Det enda jag kan tänka mig det är strömförsörjningen inte funkar helt och hållet till gpun dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Clawfinger6: Ja, gick genom den guiden men fick inga fel alls..

Det enda jag kan tänka mig det är strömförsörjningen inte funkar helt och hållet till gpun dvs.

Här är felet du får, och Nvidias beskrivning av det.

https://forums.geforce.com/default/topic/389688/geforce-drive...

Kika igenom listan, tyvärr finns risken att problemet är ganska stort.

Jag hade i första hand trippelkollat att inga drivrutiner krockat, i värsta fall ominstallera hela datorn och bara testa om det blir någon skillnad. Har du någon form av överklock av grafikkortet så återställ den. Vill du kan du även testa att öka spänningen till grafikkortet (om du sitter på AMD). Annars prova att underklocka grafikkortet med t.ex MSI afterburner.

Fungerar inget av dessa saker så kan det vara din PSU som inte längre levererar som den ska, eller så är grafikkortet trasigt.

Följ guiden från Nvidia så bör det gå att lösa i alla fall! Lycka till o tråkigt att det händer!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG:

Nu har jag provat allt som finns i listan och inget hjälpte tyvärr. Så det är väl antagligen PSU eller GPU som är trasigt..
Tråkigt nog har jag ingen garanti kvar eller pengar till att byta så jag får väl leva med det :/

Permalänk
Medlem

Tog bort Malwarebytes och uppdaterade min drivrutiner till en speciell version man skulle testa occh nu får jag inte dessa problem i loggboken längre. Problemet kvarstår dock. Nu står det såhär istället.

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
och APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
till användaren DESKTOP-EHAP1OL\Andre SID (S-1-5-21-17346663-4150526995-3835191254-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Någon som vet exakt vad jag ska göra här? Var inne och kollade lite på Komponenttjänster men vågade inte klicka hejvilt..

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hade nog helt enkelt sparat ner de dokument och bilder du vill behålla - sen hade jag gjort en total ominstallation av operativsystemet. 99% av alla problem man inte kunnat lösa på annat sätt brukar ordna sig då

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick ett tips om att det kan vara Micron minnena på mitt 1070 som spökar.

https://www.digitaltrends.com/computing/gtx-1070-memory-issue...

Nu vill jag uppdatera bioset på mitt 1070 men deras hemsida är ju bara riiiktigt sjukt seg.

Finns det någon annan hemsida som man kan ladda ner bios från?

Har ett KFA2 1070 EX OC

Permalänk
Medlem

Formatera om datorn med en fräsch version av W10 först och främst, om det inte löser problemet kan du börja titta djupare och tex flasha om gpu-bios.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@erssn: Nu har jag installerat om Windows 10 och flashat om min gpu. Fortfarande ser jag samma felmeddelande i loggboken dock har jag inte märkt av att den blockerar något än så länge. Men exakt samma fel ID dyker upp.

Helst skulle jag vilja att någon kunde gå in med TeamViewer och ändrar i registret. Har provat flera gånger men den sista biten får jag aldrig till.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför jag fortfarande får felmeddelandet men inte märker av samma lagg och stutter som fanns förut? Förut kunde grafikkortet blockera åtkomsten till diverse spel och program men nu gör den inte det alls. Än så länge, inte hunnit sitta så mycket vid datorn.

Men jag får fortfarande samma felmeddelande i loggboken..

Permalänk

@Dassh:

Exakt detta meddelande får man om tex grafikkortet är ostabilt eller om det är överklockat för mycket. Vet på min brors dator som hade ett 680 som höll på att dö(defekt) gjorde detta väldigt ofta i olika program.

Vad ligger temperaturerna på grafikkortet?

Kan du testa köra någon gpu benchmark/stresstest och se om du får upp samma felmeddelande?

Kan ju vara gpu eller eventuellt nätagget.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00:

Låter ju inte alls roligt. Dock så är det många som säger att det är pga Micron minnena som sitter på kortet.

Men när jag väl är inne i ett spel så får jag aldrig problem. Utan t.ex när jag lirar Dota så är det när jag söker efter match som problemet visar sig. När jag väl är inne så har det aldrig hänt att jag får problem. Plus så märker jag inte av det alls nu.. sjukt skumt!

Tempsen nu efter jag kollat youtube är 33 grader. Max tempen blev 70 grader.

Körde en runda Furmark i 1 minut. 1440p

Men tidigare har jag sett den gå upp som högst 79-82. Där stannar det.

Men nej, nu efter testet kollade jag i Loggboken och där står det inget felmeddelande. Senast jag fick det var klockan 8 imorse och då var jag inte ens vid datorn.

Men nu har jag fått hem en Accelero Extreme III som jag ska sätta på mitt kort. Ändå dags nu när sommaren är här och i min lilla hörna blir det rätt skapligt varmt.

EDIT: Finns det program som mäter tempen på VRAM? Det kanske finns i MSI Afterburner?

Permalänk

@Dassh:

Gpu-z tror jag kan kolla temperaturen på vram om det finns någon sensor. Men tror inte att det finns på 1070, fick själv inte upp temp på vram när jag hade 1070.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00:

Okej tack! Ska prova det när jag kommer hem.

Om jag får tillbaka problemen igen så funderar jag på att skicka in den för reparation hos Inet eller Webbhallen.
Så får väl helt enkelt se.

Även funderat om jag ska sälja grafikkortet och köpa av något annat märke.
Men jag kan ju inte garantera att det fungerar felfritt så sitter i skiten med detta...

Permalänk
Medlem

Nu så märker jag bara av problemet i spel.

Ska prova göra som @alfonsg00 sa och underklocka lite för att se om det löser problemet. Är väl isåfall minnet som är klockat för högt då Microns minnen inte riktigt hänger med.

Annars säljer jag fan skiten och byter till ett annat likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tog bort Malwarebytes och uppdaterade min drivrutiner till en speciell version man skulle testa occh nu får jag inte dessa problem i loggboken längre. Problemet kvarstår dock. Nu står det såhär istället.

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
och APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
till användaren DESKTOP-EHAP1OL\Andre SID (S-1-5-21-17346663-4150526995-3835191254-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Någon som vet exakt vad jag ska göra här? Var inne och kollade lite på Komponenttjänster men vågade inte klicka hejvilt..

För att översätta CLSID och APPID till något "begripligt" kan du använda Powershell.
(Det är inte säkert att du blir mycket klokare av outputen )

Du har alltså föjlande info:
CLSID = {D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
APPID = {9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}

Skrivet av powershell:

Get-WmiObject -Class "Win32_DCOMApplication" -Namespace "root\CIMV2" | Where {$_.AppID -eq '{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}' } | FL *

Get-ItemProperty "HKLM:\SOFTWARE\Classes\CLSID\{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}\InprocServ
er32"

Om ovan ger felmeddelande prova:

Get-ItemProperty "HKLM:\SOFTWARE\Classes\CLSID\{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}\LocalServer32"

Men det är inte jätteovanligt med felmeddelanden från komponenttjänster (DCOM) i ett tillsynes fungerande system.

Permalänk
Medlem

@Daash
Är du säker på att du inte har garanti kvar på grafikkortet? Ditt grafikkort lanserades 2017 och har 2 års garanti. Du kommer troligen kunna få garanti även utan kvitto ifall det är problemet då det har gått mindre än 2 år sen produkten lanserades.

Så har det iaf varit för mig med Asus & Samsung när jag kontaktat dem i garanti-ärenden på nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

För att översätta CLSID och APPID till något "begripligt" kan du använda Powershell.
(Det är inte säkert att du blir mycket klokare av outputen )

Du har alltså föjlande info:
CLSID = {D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
APPID = {9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}

Men det är inte jätteovanligt med felmeddelanden från komponenttjänster (DCOM) i ett tillsynes fungerande system.

Ska jag skriva in det sista du skrev i rutan i Powershell?

Skrivet av Landmark90:

@Daash
Är du säker på att du inte har garanti kvar på grafikkortet? Ditt grafikkort lanserades 2017 och har 2 års garanti. Du kommer troligen kunna få garanti även utan kvitto ifall det är problemet då det har gått mindre än 2 år sen produkten lanserades.

Så har det iaf varit för mig med Asus & Samsung när jag kontaktat dem i garanti-ärenden på nya produkter.

Jag har köpt den begagnad :/ Så där är det stopp :/
Jag har försökt komma in på supporten på KFA2 hemsida men jag kommer inte in. Fruktansvärt långsam och dålig hemsida.

Permalänk
Medlem

@Dassh
Inte nödvändigtsvis, t.ex. när jag för många år sedan hade en Samsungtelefon som jag köpt i butik och förlagt kvittot så kontaktade jag Samsung direkt då telefonen från fabrik var nyare än 1 år och de åtgärdade problemet trots avsaknad av kvitto.

Så om du kontaktar KFA2 så kanske de kan hjälpa dig oavsett, då den har tillverkargaranti på 2 år och den är mindre än 2 år gammal = De eventuellt hjälper alla med den modellen oavsett kvitto.

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Tack så hemskt mycket! SKickade iväg ett mail nu så hoppas jag verkligen det går vägen!
Vill inte få förhoppningar men fan, nu känns det som en underbar utväg från detta mög.

Permalänk
Medlem

@Dassh: Fick fantamej svar direkt. Skulle skicka bild på kortnumret som står på kortet.

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak jag inte sagt tidigare.

Mitt ljud laggar också när bilden hackar. Kan det fortfarande vara grafikkortet då?