Fullkommligt vilsen letar gamingdator 10-11 000:-

Permalänk
Medlem

@Luksenburg:

Helvete! Du hade blivit bra snopen om jag skickat dig en leveransbekräftelse på det där monstret

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stolleen:

@PsyCor:

Härligt att du fortfarande vill hjälpa till!
Ah okej, det känns ju tryggt ändå att datorn fortfarande är att räkna med Minne absolut, det går att förbättra och står på min inköpslista. Kanske ska avvakta med annat och köpa mig en ny skärm istället

Innan du köper någonting så borde du försöka tydliggöra vad det är du känner att du saknar. Handlar det bara om att köpa något för saken skull så KBK, kör bara kör, men om det inte är något specifikt som du känner att du saknar så tycker jag du ska köra på med det du har idag

Vad spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Innan du köper någonting så borde du försöka tydliggöra vad det är du känner att du saknar. Handlar det bara om att köpa något för saken skull så KBK, kör bara kör, men om det inte är något specifikt som du känner att du saknar så tycker jag du ska köra på med det du har idag

Vad spelar du?

@stolleen: Samt vad har du för skärm nu? Modell, tum och upplösning?
Värt att tänka på om du uppgraderar skärm som du var inne på så om du går upp i upplösning eller från 16:9 till 21:9 så ökar även kraven på datorn.

Instämmer i övrigt med andra att första uppgraderingen bör vara en sticka på 8GB först förutsatt att dina planer inte är väldigt grandiosa förstås.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi:
Denna skärm använder jag idag och kommer att fortsätta använda för konsolspelande.

https://www.webhallen.com/se/product/254576-ASUS-VG245H-24-1ms-2xHDMI-VGA-75hz-FreeSync-Justerbar-VESA

Tänker mig något nytt runt 25"-27". Var lite inne på Zowies 25" 240hz. Kanske finns något som är mer prisvärt? Asus Rog Swift 25" 240hz verkar ju vara en godbit den också. Men jag vet inte.. kanske är ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Ja, med era kort i mina händer så handlar det nog bara om en inbillning att datorn skulle gått ur tiden gällande prestanda så än så länge håller jag mig till att köpa nytt minne

Vad jag spelar.. hm. Sea of thieves då och då, Call of Duty WW2, Battlefield V. Sen är jag ju en gammal CStorsk så det blir en heldel CS:GO. Apex legends samt lite PUBG. Det är typ den variationen jag har hållit mig till hittills.

Permalänk
Medlem

@stolleen: Vad är det du känner du saknar egentligen?

Om huruvida du har sånt behov att du behöver en 240 Hz skärm över säg en 144 Hz som kostar hälften eller ännu mindre kan jag inte svara på men köper du en ny skärm så kommer du absolut få ett litet lyft i "känslan" som är så viktig

Permalänk
Medlem

@PsyCor:

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ställt frågan på ett annat sätt. Exempelvis "Behöver jag uppdatera något i datorn för mina behov?" Eller något liknande. Så länge det fortfarande är en dator att lita på ett tag till framöver så är jag nöjd med att bara utöka RAMminnet

Gällande skärm så minst 144hz tänker jag mig. Det borde ju bli en väsentlig skillnad mot den jag har idag i vilket fall. I och med att drömmarna om att bli E-Sportproffs har svalnat sedan åratal tillbaka så är det väl inte heller nödvändigt att ha det värsta.

Har du erfarenheter av AOC eller ASUS skärmar? Eller rent av något annat hjälpande tips om val av skärm? Finns ju så otroligt mycket att välja mellan som med allt annat XD

Permalänk
Medlem

@stolleen: Med nuvarande grafikkort så bör du inte gå högre än 1080p på skärmen iaf om det är just 100+ fps du vill uppnå. Så får du laborera med kvalitetsinställningarna för att nå de flyt och detaljrikedom du vill är nöjd med.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: Tack för input tuomi!

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Är det värt att lägga det lilla extra för att få G-Sync? Svaren jag får efter lite googlande är precis som natt och dag - det finns lika många som tycker det är värt det som de som tycker att det inte är värt det x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolleen:

@PsyCor: Är det värt att lägga det lilla extra för att få G-Sync? Svaren jag får efter lite googlande är precis som natt och dag - det finns lika många som tycker det är värt det som de som tycker att det inte är värt det x)

Anledningen till att du får så olika svar är för att det inte finns något rätt svar. Allt handlar om personlig preferens. Antingen tycker du det är värt den extra summan pengar eller så tycker du inte det.

Jag har en skärm som kostade runt 7000 kr för jag tyckte det var värt det. Polaren har liknande specificerad som kostade en del mindre då han inte tyckte det var värt det.

Du behöver åka och prova själv. Åk till MediaMarkt, Elgiganten och testa helt enkelt. Är du inte kräsen så är det kanske inte värt det. Men det kanske är värt att kolla på en Freesync som funkar med nVidia istället då vissa skärmar funkar så.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Du har så rätt. Jag börjar där helt enkelt så får vi se vart det landar i mitt smak och tycke Så även Freesync fungerar med nVidia? Gäller det alla skärmar med freesync eller är det enbart dom som finns listade?

Permalänk
Medlem

@stolleen: Då det är så nytt så är det inget jag kan svara på till hundra procent om vilka Freesync som funkar eller inte.

Där är Google din vän och det finns garanterat andra som kommer testa fler skärmar än vad jag har möjlighet till.

Men listan som nVidia har släppt är det garanterade enkla valet så kanske finns någon där du kan spana på.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ajjemen, och Stort tack för all guidning @PsyCor!! Det uppskattas, verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Då det är så nytt så är det inget jag kan svara på till hundra procent om vilka Freesync som funkar eller inte.

Där är Google din vän och det finns garanterat andra som kommer testa fler skärmar än vad jag har möjlighet till.

Men listan som nVidia har släppt är det garanterade enkla valet så kanske finns någon där du kan spana på.

Blev visst med denna skärm idag dock betydligt billigare än Webhallens prissättning. Chansade med 1440p i alla fall vilket verkar fungera kanon

AOC 27”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stolleen: Hur mycket betalade du för den? Det känns som en väldigt icke prisvärd skärm med tanke på att jag betalade mindre för min 32" VA-panel och det där är en TN-panel. (Sämre färger, sämre betraktningsvinklar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Hur mycket betalade du för den? Det känns som en väldigt icke prisvärd skärm med tanke på att jag betalade mindre för min 32" VA-panel och det där är en TN-panel. (Sämre färger, sämre betraktningsvinklar)

Låter överkomligt. Vad är det för märke?
Jag gav 4000:- från en auktion hos ett
konkursbo så kom lindrigt undan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@stolleen: Hur mycket betalade du för den? Det känns som en väldigt icke prisvärd skärm med tanke på att jag betalade mindre för min 32" VA-panel och det där är en TN-panel. (Sämre färger, sämre betraktningsvinklar)

Jag är helnöjd i alla fall och vilket upplyft knep även en likadan från Inets fyndhörna till bra pris (skadad förpackning och repor i plastdetaljerna) för min brors räkning i detta fall. Som sagt, må inte vara det bästa för dom pengarna men på det stora hela är jag nöjd.

Och så återigen @PsyCor , tack för all hjälp! Nu fattas det bara att sätta in sig lite mer tekniken kring datorer då jag återigen lyckats fatta intresse för både spel och tekniken för att få det att fungera