Permalänk
Medlem

Kass FPS i Minecraft

Hejsan

(har kikat i liknande trådar men hittar inget som hjälper)

Nu är det så att jag upplever ganska dålig fps i Minecraft vid allt på max settings den pendlar mellan 45-23 fps vilket är jätte störande. Om man jämför lite så får jag 130 fps i Overwatch på High.

Vad jag kan se så är alla drivare uppdaterade för grafikkort, chipset och bios så problemet kan inte ligga där, har även gett spelet 6GB med ram att tugga på. Och optifine vill inte ens funka med den senaste Minecraft versionen så har inte kunnat testa de. Har även ominstallerat Minecraft och jag har 64 bitars java.

Om jag inte minns fel så fick jag runt 60 fps med iGPU:n (använde detta innan jag skaffade mitt grafikkort) De var efter jag skaffade grafikkortet som detta hände så det känns som jag gjort något fel nånstans.

Speccs

i3 6100
RX 560
8GB ram

Resten hittar ni i signatur

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

99% är felet din AMD GPU, jag har haft Minecraft servrar i många år nu. Och denna fråga kommer nästan dagligen. Har du ett Nvidia kort liggandes du kan testa med?

AMD vägrar ordna till sina drivisar för OpenGL

"AMD fails to add a bit to their drivers so OpenGL gets loaded on AMD cards when it's executed by JAVA."

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

99% är felet din AMD GPU, jag har haft Minecraft servrar i många år nu. Och denna fråga kommer nästan dagligen. Har du ett Nvidia kort liggandes du kan testa med?

AMD vägrar ordna till sina drivisar för OpenGL

"AMD fails to add a bit to their drivers so OpenGL gets loaded on AMD cards when it's executed by JAVA."

Jo juste har också hört detta inte konstigt att jag upplever att windows 10 versionen funkar mycket bättre, har dock inte köpt de utan bara testat en demo av den. Men det var ju skit och jag har heller inget Nvidia kort liggandes heller

Men vet du hur man lyckas fixa optifine till de? Funkar nämligen inte på de sättet man ska göra det på nu tydligen. Om inte så får jag helt enkelt sänka inställningarna för nåt nytt kort från Nvidia har jag inte råd med så som priserna ser ut idag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Det lättaste är att köra med Twitch appen så kan du ha flera instanster med olika modpacks. Och Optifine.jar lägger du i ditt Mods folder så laddas det in under uppstarten av Minecraft

http://files.minecraftforge.net/, om du inte vill köra med Twitch Appen

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Det lättaste är att köra med Twitch appen så kan du ha flera instanster med olika modpacks. Och Optifine.jar lägger du i ditt Mods folder så laddas det in under uppstarten av Minecraft

http://files.minecraftforge.net/, om du inte vill köra med Twitch Appen

Funkar inte när jag väljer att installera optifine i "mods filen" de står bara "Minecraft version 1.12.2 not found. You need to start the version 1.12.2 manually once" och även om jag gjort detta så dyger samma felmeddelande upp igen.

Edit: fick optifine till att funka nu så jag tackar så hemskt mycket för hjälpen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /