Hjälp! Lyckades formatera fel partition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Hjälp! Lyckades formatera fel partition!

Jag lyckades formatera fel partition och blev tyvärr av med mina filer. Jag har ett antal backupper jag sitter och rensar ut. Det jag skulle behöva hjälp med är ett program eller ett kommando för att återställa dom filer som jag permanent raderat så jag kan börja om från början och återta filerna från den disk som skulle ha blivit formaterad.

Mitt system:
M.2: 512 GB nVME med Systemet + den partition som just nu bygger om min hemkatalog.
2x 2 TB SSD där den ena är /home och den andra är backupen av den gamla /home.
2x 10 TB med avbilder av gamla diskar för att enkelt sortera om ta bort onödiga dubbletter.
några andra diskar som inte har varit inblandade i denna händelse.

Vad jag skulle ha gjort:
Tömma min 2TB SSD och formatera denna för att sedan föra över informationen från min partition på M.2 disken. och sedan göra båda 2TB diskarna till avbilder av varandra.

Sedan vartefter ta information från andra diskar och sortera ut onödiga dubbletter och därefter få ett system med 4 TB SSD på /home och sedan 2 st 10TB diskar som backuper.

Vad jag gjorde för fel:
Jag raderade filerna från 2TB SSD som var backupen och när jag formaterad denna disk så formaterade jag istället den sista partitionen på M.2 disken där dom bevarade filerna låg som sedan skulle gå dubbelt till båda 2TB SSD:erna.

Med andra ord har filerna hittills bara blivit raderade (tyvärr förbi papperskorgen) på den 2 TB SSD som var backup av gamla home. samt dom avbilder som låg på 10 TB disken där filerna också har blivit raderade förbi papperskorgen.

Om jag tänker rätt här så borde rätt kommando kunna leta efter raderade filer eftersom 2TB disken samt 10TB disken "bara" har blivit raderade så borde jag kunna återskapa dom.

En bild av diskarna:

512 GB M.2: [EFI][Swap 64 GB] [ /boot ][ 17 GB /{systemroten} ][400GB /mnt/homerebuild ] *1
2 TB SSD: [/home----------------------------------------------------------------------------]
2 TB SSD: [mnt/homebackup-----------------------------------------------------------] *2
10 TB HDD:[8 TB Segate---------------------------------------------]--2 TB DATA---] *3
10 TB HDD:[8 TB Segate-2------------------------------------------[ 2 TB DATA_2 ]

1 Denna sista blev felformaterad.
2 Denna är bara raderad än så länge.
3 På första partitionen fanns avbilderna som bara är raderade och borde kunna återfås på minst en av diskarna.

Systemet fungerar för övrigt felfritt. Om jag får tillbaka originalfilerna från 2 TB SSD samt någon av 10TB diskarna åtminstone så borde jag kunna göra om det från föregående punkt. Alternativt söka av den sista partitionen på M.2 disken återta dessa.

Jag har ytterligare en 2TB M.2 samt 2 st 10TB som är oanvända, men hoppas att undvika dessa då dom är avsedda för ett annat system. Samt att det sparar en del röra.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@OldComputer:
På de som inte är formaterade, fungerar detta kanske.
Unix/Linux undelete/recover deleted files

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Sökte av några diskar med find. Av någon anledning har jag under tiden jag flyttat om även lyckats lägga filerna på andra diskar så har nu lyckats hitta dom. Skönt när man gör backuper utan att tänka på det!

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon