Mina nya 5 pins Molex kablar kortsluter datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Mina nya 5 pins Molex kablar kortsluter datorn

Vet någon om jag kan hitta ett kopplingsschema för hur 5 pins Molex kablarna ska vara kopplade in i min Cooler Master M2?

Skickade efter kablar ifrån Asien då de var slut i enda butiken i EU (CMSTORE.EU).
Dessa visar sig kortsluta datorn och är inte rätt ”lagda” i sladden och nu kan jag inte starta upp den med mina nya hårddiskar eller DVD’n.

Hittar ingen länk på nätet hur dessa kablar ska ligga i de 5 skorna

//Pepopp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Pepopp:

Vet någon om jag kan hitta ett kopplingsschema för hur 5 pins Molex kablarna ska vara kopplade in i min Cooler Master M2?

Skickade efter kablar ifrån Asien då de var slut i enda butiken i EU (CMSTORE.EU).
Dessa visar sig kortsluta datorn och är inte rätt ”lagda” i sladden och nu kan jag inte starta upp den med mina nya hårddiskar eller DVD’n.

Hittar ingen länk på nätet hur dessa kablar ska ligga i de 5 skorna

//Pepopp

Vad är det för kablar du menar?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Cooler Master själva verkar inte ha något kopplingsschema att ladda ner, manualen till nätagget listar bara hur kablarna är kopplade i den andra änden. Så det bästa är nog att du mäter själv med en multimeter så att du vet att det blir rätt och inte bränner upp något. Om du inte har någon multimeter så finns det modeller hos t.ex. Clas Ohlson eller Kjell&Co för ~150kr, de duger fint för såna enkla uppgifter. Kopplingsschema på Molex-kontakten finns på t.ex. Wikipedia.

Skrivet av evil penguin:

Vad är det för kablar du menar?

Uttagen på det nätagget har 5 pinnar, troligtvis det han menar. D.v.s. 5-pin kontakt i ena änden och 4-pin Molex i andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Ops, var lite otydlig (ursäkta)!

Jo jag har 5pins ingångar på min Cooler Master M2 och på både HDD, SSD och Interna DVD’n har jag Molex kontakter.

Kablarna jag köpte för att ge dessa ström har 1 st 5pins kontakt och 3 st Molex kontakter på varje kabel.
Färgerna på 5pins kontakten (v till h ”kontakt snäppet mot mig”) svart, orange, gul, röd och
svart.
Färgerna på Molex kontakten (v till h ”ovanifrån sett om t ex. HDD ligger ner”): gul, svart, röd, svart och orange.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@Pepopp: Ok, då är det SATA-kontakter du menar, inte Molex. Då är det istället denna sida du får kolla på för att se vilken pinne som är vad, men det är fortfarande multimeter som gäller för att ta reda på hur det är kopplat på nätaggssidan om du inte kan hitta något kopplingsschema (och även då rekommenderar jag att kontrollmäta, hårddiskar brukar vara väldigt känsliga för felkopplingar).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Har du redan kopplat in saker med fel kablar så kan de anslutna sakerna brunnit, bara så du är medveten om det. Hårddiskar är mycket känsliga för felkopplingar på strömsidan, som redan påpekats.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Jag kikade runt på nätet och hittade denna bild (https://aphnetworks.com/report/cooler_master_silent_pro_m2_15...) Om man förstorar upp bilden så ser man att den delen som man kopplar inte till nätagget inte skall vara kopplat alls. En vanlig molex är +5V - jord - jord - +12V. Allra bäst är att mäta med multimeter.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@darkshippo: Skulle gissa att pinnen som inte är ansluten vid en Molex-kedja är 3,3 V vilket även används till SATA kontakter, då de 5-pinnarsuttagen på nätaggregatet stödjer båda sorterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av loefet:

@darkshippo: Skulle gissa att pinnen som inte är ansluten vid en Molex-kedja är 3,3 V vilket även används till SATA kontakter, då de 5-pinnarsuttagen på nätaggregatet stödjer båda sorterna.

Precis. Så måste det vara. Har inte lika bra koll på de nya standarderna. Förr i tiden innan det fanns färdiga fläktkontrollers så lödde man så att man kunde ställa fläkten mellan, 5V, 7V och 12V. Nu för tiden finns allt att köpa redan

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"