Permalänk

Final Fantasy XV win

har sett till min glädje att detta spelet ska/har kommit till windows(vet inte om det är släppt än, men det ska komma iaf).
det lilla jag har sett utav spelet verkar lovande, men skenet kan bedra och innan jag skaffar och avinstallerar spel(spelet är ju gigantiskt tydligen) spelet så skulle lite info uppskattas. hur är det att slåss i detta spelet? är det en bra story? är det enormt prestanda krävande? om jag gillat alla FF spel upp till 12:an(förutom 8:an som hade en bra story men inte det bästa fighting systemet enligt min åsikt), kommer jag att älska detta då?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det finns ett benchmarking verktyg för FFXV. Prova den gärna för att se hur väl din dator presterar.
http://benchmark.finalfantasyxv.com/na/

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Det finns benchmark (länkat ovan) och ett spelbart demo av spelets första kapitel på Steam. Bara att prova.

Generellt så är striderna kul, AIn är helt okej (även om Prompto dör hela tiden), healing items är sjukt overpowered. Storyn är ibland väldigt bra och ibland undrar man om man har råkat hoppa över en cutscene eller två eftersom man några gånger blir inslängd i en helt annan situation utan ordentlig förklaring.

Överlag väldigt mycket att göra i spelet så jag tycker att det är värt det. Körde det på Xbox One när det kom och ångrar inte köpet även om det var en del strul i början. Har förbokat Windows Edition på Steam som släpps imorgon kväll.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bättre att ladda ner demot än benchmarken enligt mitt tycke.
Sen finns det två versioner av spelet, ett med 1080p texturer som ligger på ~100GB och en med 4K texturer som ligger på 155GB.

Hur är det att slåss i detta spelet? Det är ett actionspel dvs inte turbaserat som många andra FF spel. Allt händer i realtid och innefattar olika vapen, warping, links där du kan använda dina kamrater att utföra en specialattack som du själv kan hänga med på, lite magier (bomber) som man kan kasta samt självfallet stora attacker med övernaturliga varelser.

Är det en bra story? Det beror på vem som lyssnar men jag tycker själv den var okej i början och ballade ur i slutet men fick ändå någon form av avslut.

Är det enormt prestandakrävande? I 4K är det absolut krävande men i 1080p är det nog inte så farligt.

Kommer du älska detta då? Det kan nog ingen svara på. Det är ett väldigt annorlunda spel mot de tidigare delarna och jag har kört hälften av dem dock är FFXV det enda FF jag varvat, mest för att det tilltalade mig mer än de andra delarna. Kan nog säga att det inte är speciellt strategiskt och jag har läst många som sagt att det är för lätt (jag håller med till viss del men det fanns passager senare i spelet som var riktigt svåra).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

läste att det var många som har problem med ljudet i spelet. de verkar få ljud och så, men det låter fruktansvärt. är inte ljudet kompatibelt med datorers ljudsystem? någon som har info om detta, hittar inget om det själv, någon lösning eller så.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

läste att det var många som har problem med ljudet i spelet. de verkar få ljud och så, men det låter fruktansvärt. är inte ljudet kompatibelt med datorers ljudsystem? någon som har info om detta, hittar inget om det själv, någon lösning eller så.

Lite dumt att lösa ett problem som du eventuellt inte har. Var har du läst om detta? Förmodligen är det väl ett problem i demo versionen och inte fulla spelet, då den inte är släppt förrän senare idag.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Keeper of Traditions

Tio minuter tog det innan det började krascha... Är det jag som gör något fel eller är det som vanligt med Square Enix och deras portningar till PC?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

jag har gett upp hoppet för spelet, blir inget köp för mig,mycket pga att min dator inte klarar av de rekommenderade specsen, men även pga att jag har sett folk som klagar på olika problem. möjligtvis att jag tar upp intresset när datorn är uppgraderad och spelet har patchats.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv

Rullade på rätt bra här i den dryga timme jag kunde lägga på spelet i går kväll. Lite grafikfel kunde jag se men annars verkade det fungera rätt bra. Lite osäker på om spelet verkligen renderar i 2560x1440, ser ut som 1920x1080 stretchat. Kvällens bekymmer.

Permalänk
Medlem

FFXV har 90% positivt omdöme på Steam, så det lär ändå vara klart godkänt optimerat för PC. Till skillnad från tex Chrono Trigger som är en katastrof och endast har 39% positiva omdömen.

Jag har köpt spelet, men inte hunnit lira det än. Kanske ikväll, om barnen somnar i tid..

Permalänk
Keeper of Traditions

Såg att Nvidia släppt en drivrutin för spelet och efter en uppdatering av grafikdrivrutinerna gick det bättre, och det flöt på helt okej.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Flyter på bra för mig med riggen i sign. Spelar i 3440x1440. Det enda udda jag varit med om hittills är introt då grabbarna knuffar bilen mot Hammerhead, precis innan titeln dyker upp; Bilden fick fnatt, karaktärerna och title screen började skaka som om en jordbävning inträffat. Jag fick ett gott skratt iaf!

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)