Behöver lite köpråd gällande server till företag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Behöver lite köpråd gällande server till företag

Hej,

Vi skulle behöva införskaffa ytterligare en server till företaget, och jag velar lite kring vad som är mest prisvärt: köpa en HPE Proliant gen10 ny, bygga själv eller köpa en HPE Proliant gen8 begagnat.

Serverns syfte är att driva massa virtuella miljöer som inte kräver särskilt mycket processorkraft (vår nuvarande servers processorer, E5-2630V3, går på max 50% med 500gb ram använt), så det viktigaste är ram. Vidare tar inte miljöerna mycket plats, så drygt 2tb hdd totalt duger, och eftersom inga av miljöerna på denna servern kommer vara i produktion så är redundans i form av hotswap, hotplug etc. inte prio 1.

När jag plockade ihop lite delar för en EPYC-baserad server skulle det gå på ca 60-70' exkl. moms, och motsvarande Proliant-lösning kostade ungefär ytterligare 20-30'. För detta får man 2stk 16core och 256gb ddr4 ecc lrdimm. Totalt skulle man kunna fylla dessa servrar med 1tb ram över tid med 64gb stickor för ca 80' exkl moms. Slutligen kollade jag lite på begagnade servrar från Proliant gen8-serien som har 2stk 8core E5-2680V1, 384gb ddr3 ecc ram samt några random SAS-diskar. Denna kostar drygt 25-30k beroende på conf. Borde ta minst 1 år att fylla upp 384gb ram i nuvarande takt.

TL;DR: Vilken är den prisvärdaste servern att köpa?
Alt1: Självbyggd EPYC-server för ca 70' exkl moms med 2x 16core cpu, 256gb ddr4 lrdimm (uppgraderingsbart till 1TB)
Alt2: Ny HP Proliant DL385 gen10 för ca 100' exkl moms med 2x 16core cpu, 256gb ddr4 lrdimm (uppgraderingsbart till 1TB)
Alt3: Begagnad HP Proliant DL380p gen8 för ca 30' exkl. moms med 2x 8core, 384gb ddr3 ecc reg (går ej att uppgradera)

Ytterst tacksam för åsikter och rekommendationer!

/Niklas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Alternativ 3. Ni kommer vara glad att ni köpte "en riktig" server när saker går sönder. Med era behov funkar beggad utmärkt. Onödigt att kasta pengar på teknik som inte används.

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av enoch85:

Alternativ 3. Ni kommer vara glad att ni köpte "en riktig" server när saker går sönder. Med era behov funkar beggad utmärkt. Onödigt att kasta pengar på teknik som inte används.

Håller med Enoch85, företag skall köpa riktiga saker direkt - reservdelar köper ni sedan från eBay eller varför inte köpa hela burken från ebay blir nog billigare för er.

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Toppen, tackar och bockar för hjälpen! Blir alt 3.