Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Om det är luftmassmätaren så kolla om det finns någon Returbilen eller skrot i närheten när du kan plocka av denna och köpa den för en liten peng. Är det en skrot inom bildelsbasen så lämnar dom funktionsgaranti på denne, dvs om den inte funkar så kan du lämna tillbaka och få pengarna tillbaka.
Kanske inte håller lika länge som nytt, men man kan heller inte vill lägga mycket pengar utan få en bil som funkar något år till. Jag gjorde det själv på en Passat 1,8T, men sen efter ett år rasade lådan så då gav jag upp.

Tjena. Skrev häruppe att jag testade koppla ur LMM och bilen gick som skit efter det, så jag antar att den är i fungerande skick. Fick motorstopp och varvtalen gick i bott och skenade iväg med den urkopplad.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Föredetting

Vevhusventilationen är en klassiker på 1.8T. VAG tyckte nämligen att det var en bra idé att spara in på slangar, så de är gjorda i typ papper.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna hitta värden på sensprerna och mäta upp fem med multimeter (om du kommet över en).

VAG är inte min starkaste sida men om vevhusventilationen är tilltäppt så har du två val;

Köp nytt modellanpassat eller mecka eget.
Ibland har man tur och alla nipplar/anslutningar är vanliga "pipar". På nyare bilar brukar det dock vara speciella anslutningar.

På en gammal volvo är det ex riva ner vevhisventilationen. Lägga oljeseparatorn (burk med typ 3 anslutningar) i avfettning övet natten samt spola ur den på morgonen. Sen köper du bara lämplig slang som tål värme och några dalngklämmor. Då kommer du undan med en kostnaf som är mellan 10-100ggr undet Volvo original.

Beemrarna är har ex egna anslutningar så detta går borts OM man inte behåller anslutningarna och skarvar dem.

Men du får avgöra själv. Är det en 2 år gammal sporkärra så kanske du inte vill leka rörmokare men på en bruksbil som bara skall rulla så kör på det billigaste (som fungerar).

Om du vill göra det enkelt så kam du ävem lägga ner hela skiten i avfettning under natten. Koppla loss så många kopplingar du kan (dela upp härvan). Tvinna fast em tygtuss på en en kabelbit och trä/dra igenom rören. Ingen 100% lösning men gratis. Vissa sorters avfettning kan ju sabba slangarna. Kör med YES om om du inte har något annat hemma

Oljefällannspolar du ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Finns säkert flera koder med nästan samma felbeskrivning. Den exakta koden hade varit att föredra.

Skrivet av Bulltazar:

Är vanligt att luftmassemätaren ger upp på 1.8T AWT motorn. Koppla ur den och kör, går bilen bra då så är det med stor sannolikhet den. Ibland skitar sensorn ned sig, kolla in i lmm och titta hur den ser ut, ibland går det att göra rent. Men det är också vanligt att lambdasonden ger upp. Vad exakt är det för koder? vad heter dom? Blir mycket lättare om man vet vilka koder det handlar om då många ger liknande text.

Skrivet av SuperNova:

Du borde kunna hitta värden på sensprerna och mäta upp fem med multimeter (om du kommet över en).

VAG är inte min starkaste sida men om vevhusventilationen är tilltäppt så har du två val;

Köp nytt modellanpassat eller mecka eget.
Ibland har man tur och alla nipplar/anslutningar är vanliga "pipar". På nyare bilar brukar det dock vara speciella anslutningar.

På en gammal volvo är det ex riva ner vevhisventilationen. Lägga oljeseparatorn (burk med typ 3 anslutningar) i avfettning övet natten samt spola ur den på morgonen. Sen köper du bara lämplig slang som tål värme och några dalngklämmor. Då kommer du undan med en kostnaf som är mellan 10-100ggr undet Volvo original.

Beemrarna är har ex egna anslutningar så detta går borts OM man inte behåller anslutningarna och skarvar dem.

Men du får avgöra själv. Är det en 2 år gammal sporkärra så kanske du inte vill leka rörmokare men på en bruksbil som bara skall rulla så kör på det billigaste (som fungerar).

Om du vill göra det enkelt så kam du ävem lägga ner hela skiten i avfettning under natten. Koppla loss så många kopplingar du kan (dela upp härvan). Tvinna fast em tygtuss på en en kabelbit och trä/dra igenom rören. Ingen 100% lösning men gratis. Vissa sorters avfettning kan ju sabba slangarna. Kör med YES om om du inte har något annat hemma

Oljefällannspolar du ur.

Tack alla för svar!

Fick hem läsaren idag, följande koder:

P0300 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 - Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 - Cylinder 2 Misfire Detected
P0340 - Camshaft Position Sensor A Circuit Bank 1 or Single Sensor
P0171 - System too lean Bank 1

Kan det vara "fel" på kamrem? Kanske ett kugg eller vad det kallas. Jag är som sagt ingen bilperson riktigt men diskuterat med diverse personer.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du borde kunna hitta värden på sensprerna och mäta upp fem med multimeter (om du kommet över en).

Biltemas billiga variant, med summer, duger den för bilrelaterade mätningar? Eller borde jag köpa en "ordentlig"?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Biltemas billiga variant, med summer, duger den för bilrelaterade mätningar? Eller borde jag köpa en "ordentlig"?

Vet inte vilken du menar men så länge du kan mäta motstånd (ohm) samt spänning (volt) så är det lungt. Sedan behöver du bara ta reda på vad en fungerande sensor har för värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle fråga på VW Vortex forumet eller tom audizine.com audi b5 1.8 forum (samma motor).

Permalänk
Entusiast

@Wenro Nu har du i och för sig ett antal felkoder men när jag helt plötsligt fick våldsamma problem med misständningar i cylinder #3 på min 2004 års Audi A6 med samma 1.8T-motor felsökte jag mig snabbt till att det var en tändspole genom att helt enkelt byta plats på dem

Det ska tydligen vara rätt vanligt för den motorn från vad jag kunde läsa mig till. Nu gäller det ju dock två cylindrar för dig, samt att du har slumpmässiga misständningar vilket jag inte hade... men det kan ju ändå vara värt att byta plats på tändspolarna bara för att få det överstökat då det är så enkelt att göra.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

@Wenro Nu har du i och för sig ett antal felkoder men när jag helt plötsligt fick våldsamma problem med misständningar i cylinder #3 på min 2004 års Audi A6 med samma 1.8T-motor felsökte jag mig snabbt till att det var en tändspole genom att helt enkelt byta plats på dem

Det ska tydligen vara rätt vanligt för den motorn från vad jag kunde läsa mig till. Nu gäller det ju dock två cylindrar för dig, samt att du har slumpmässiga misständningar vilket jag inte hade... men det kan ju ändå vara värt att byta plats på tändspolarna bara för att få det överstökat då det är så enkelt att göra.

Jag kan alltid testa byta plats på dem, men bilen betedde sig på samma sätt förut, blev lite bättre efter jag bytte till NYA spolar. Men jag kan prova. Jag har hört att det ska vara kinkigt med vilka tändsift man har, stämmer det? Tror mina heter Champion Titan eller något liknande.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vet inte vilken du menar men så länge du kan mäta motstånd (ohm) samt spänning (volt) så är det lungt. Sedan behöver du bara ta reda på vad en fungerande sensor har för värden.

Tack!

Skrivet av iknight:

Jag skulle fråga på VW Vortex forumet eller tom audizine.com audi b5 1.8 forum (samma motor).

Registrerat och väntar.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wenro:

Jag kan alltid testa byta plats på dem, men bilen betedde sig på samma sätt förut, blev lite bättre efter jag bytte till NYA spolar. Men jag kan prova. Jag har hört att det ska vara kinkigt med vilka tändsift man har, stämmer det? Tror mina heter Champion Titan eller något liknande.

Whoops, missade att du hade både nya stift och spolar i trådstarten...
Då kan du nog bortse från de delarna skulle jag säga, men jag är långt ifrån en mekaniker! Jag är blott en nörd med lite Google Fu och en felkodsläsare Kan väl bara tillägga att jag vid det tillfället bytte spolar och stift till några från NGK och de har fungerat utmärkt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Whoops, missade att du hade både nya stift och spolar i trådstarten...
Då kan du nog bortse från de delarna skulle jag säga, men jag är långt ifrån en mekaniker! Jag är blott en nörd med lite Google Fu och en felkodsläsare Kan väl bara tillägga att jag vid det tillfället bytte spolar och stift till några från NGK och de har fungerat utmärkt.

Japp det är väl alltid NGK som rekommenderats, iallafall vad jag läst mig till. Många verkar dock stensäkra på PCV Ventil, men det förklarar väl inte felkod på kamaxelgivare..?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Bytt sensorn, samma problem/kod. Får inspektera kablarna mm per mm för att se om det är själva kontakten som tjafsar...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur orkar du krångla med en så pass gammal bil, med så pass mycket fel?

För att alla kanske inte är gjorda av pengar eller ens vill ha ett lån på en bil?
Eller för att det finns människor som kan mer än dig? Du har noll koll på bilar när du skriver så där.

Vevaxellägesgivaren(impulsgivare), en felkod, kan göra så att bilen spikar/eller går fruktansvärt ojämnt, en felkod till.
Får luftmängdmätaren(LMM) felaktig information om gällande luft, en felkod till,
Felaktig luft/bränsleblandning, så går en lambdasond rätt fort, en felkod till.
Så allt hänger ihop, 5-10 felkoder behöver inte vara så "allvarligt".

Skulle tippa på Vevaxellägesgivare eller LMM.
Stift är billigt, byt dessa också, i samband med annan givare/LMM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

För att alla kanske inte är gjorda av pengar eller ens vill ha ett lån på en bil?
Eller för att det finns människor som kan mer än dig? Du har noll koll på bilar när du skriver så där.

Vevaxellägesgivaren(impulsgivare), en felkod, kan göra så att bilen spikar/eller går fruktansvärt ojämnt, en felkod till.
Får luftmängdmätaren(LMM) felaktig information om gällande luft, en felkod till,
Felaktig luft/bränsleblandning, så går en lambdasond rätt fort, en felkod till.
Så allt hänger ihop, 5-10 felkoder behöver inte vara så "allvarligt".

Skulle tippa på Vevaxellägesgivare eller LMM.
Stift är billigt, byt dessa också, i samband med annan givare/LMM.

Nya tändstift och spolar
Kamaxelgivare bytt idag, LMM fick bilen att gå skit när urkopplad. Fortfarande kod, hittade jordkablar vid tändkablarna/spolarna som en var avskalad men hel, satte lite eltejp, vet ej om det kommer brinna upp eller nåt dock.. Gjorde rent gasspjället.

Fick felkoder på misständning på slumpmässig och specifika cylindrar. Kamaxel koden dök också upp, gjorde iordning lite, rensade koderna och körde. Fortfarande problem med ryckningar, bilen går typ upp till 2k och tvekar där, sänker jag gasen en milimeter så kan bilen bara skjuta iväg.. Men lampan har inte dykt upp men inte kört jättelångt denna gången. Vanligtvis dyker den upp igen nån mil efter rensning.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Nya tändstift och spolar
Kamaxelgivare bytt idag, LMM fick bilen att gå skit när urkopplad. Fortfarande kod, hittade jordkablar vid tändkablarna/spolarna som en var avskalad men hel, satte lite eltejp, vet ej om det kommer brinna upp eller nåt dock.. Gjorde rent gasspjället.

Fick felkoder på misständning på slumpmässig och specifika cylindrar. Kamaxel koden dök också upp, gjorde iordning lite, rensade koderna och körde. Fortfarande problem med ryckningar, bilen går typ upp till 2k och tvekar där, sänker jag gasen en milimeter så kan bilen bara skjuta iväg.. Men lampan har inte dykt upp men inte kört jättelångt denna gången. Vanligtvis dyker den upp igen nån mil efter rensning.

Och lambda? Taskig sond kan göra att bilen går ryckigt och ojämnt.

Att (vev)givaren ger utslag igen, trots byte är ju lite lurt.
Hoppas du inte får tillbaka den efter rensning.

Dumpventil, har du sett över den samt slangar?
Slangarna har en tendens att torka och spricka, väldigt svårt att se.

Borde iofs ge felkod(dumpventil), gör iaf det på min 9-5a men värt att kolla över den samt slangar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Och lambda? Taskig sond kan göra att bilen går ryckigt och ojämnt.

Att (vev)givaren ger utslag igen, trots byte är ju lite lurt.
Hoppas du inte får tillbaka den efter rensning.

Dumpventil, har du sett över den samt slangar?
Slangarna har en tendens att torka och spricka, väldigt svårt att se.

Borde iofs ge felkod(dumpventil), gör iaf det på min 9-5a men värt att kolla över den samt slangar.

Vet att jag fick någon lambda-kod på en verkstadsdator. Jag har inte sett den på senaste, men jag funderar på att testa byta den med.
Dumpventil har jag inte kikat, slangar däremot försökt se över det mesta. Får väl göra nåt "trick" som att spruta lite vatten på eller hur det nu var, och se om det är tätt eller ej.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers