Steam, Origin osv... En belastning.

Permalänk
Medlem

Steam, Origin osv... En belastning.

Någon mer som drar sig för att köpa spel till dessa olika klienter. Har kommit på mig själv med att jag inte orkar med alla updates som tex. Steam sysslar med? Till exempel så använder jag datorn till 90% musik skapande å när jag startar datorn så blir jag så sjukt irriterad över Steam som ska köra nån jäkla update osv. Har kommit på mig själv med att jag slutat köpa spel bara för att slippa dessa klienter som ligger i bakgrunden å stjäl bandbredd, kraft m.m. Någon mer? Lite synd samtidigt kan jag tycka då jag läser om en massa spel som jag vill testa men så ser jag bara hur jag måste trassla med Steam å elände å så ger jag fasen i det.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon mer som drar sig för att köpa spel till dessa olika klienter. Har kommit på mig själv med att jag inte orkar med alla updates som tex. Steam sysslar med? Till exempel så använder jag datorn till 90% musik skapande å när jag startar datorn så blir jag så sjukt irriterad över Steam som ska köra nån jäkla update osv. Har kommit på mig själv med att jag slutat köpa spel bara för att slippa dessa klienter som ligger i bakgrunden å stjäl bandbredd, kraft m.m. Någon mer? Lite synd samtidigt kan jag tycka då jag läser om en massa spel som jag vill testa men så ser jag bara hur jag måste trassla med Steam å elände å så ger jag fasen i det.

Vad är det för uppdateringar du pratar om? Låter ju som sbs och okunskap att du inte vill använda klienterna pga. Något du kan påverka själv.
Du kan stänga av alla autouppdateringar om du vill och du kan stänga av klienternas autostart.

Har aldrig haft något problem med att bandbredden är för dålig, och då satt jag med 10-mbit adsl tills för något år sen
Dessutom gillar jag att klienten och spelet är up to date när man vill spela, har man dålig babdbredd kan det ta någon timma innan det går att spela

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Går ju att ställa in så att programmen ej startas vid uppstart. Ser inte hur detta kan vara ett problem.

Gillar själv Steam jättemycket, med hur det funkar och hur det har påverkat PC-spelsbranchen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Stäng av autostart på Steam m.m. och starta programmen manuellt när du känner för att spela. De uppdateringar som då behövs lär ju gå ganska fort att installera.

Edit: 3:a på bollen

Permalänk
Medlem

Nej, det låter som trams och okunskap. Har du så pass dålig prestanda att Steam stjäl någon påtaglig "kraft" så är det nog läge att uppgradera.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Må vara trams och okunskap men jag tycker det är ett jävla roddande helt enkelt. Sen med åldern har jag nog bara blivit lat. Man istallerar nåt spel för att upptäcka att det inte var så kul.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Må vara trams och okunskap men jag tycker det är ett jävla roddande helt enkelt. Sen med åldern har jag nog bara blivit lat. Man istallerar nåt spel för att upptäcka att det inte var så kul.

Det är ju inte Steams eller Origins fel

Jag drar mig dock från att köpa spel på andra plattformar vill ha allt på samma ställe.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vilken stenålders dator har problem med att driva runt en spelportal + spel? Det är inte mer än att ställa in respektive portal på att inte starta tillsammans med Windows, så är ju saken biff.

Permalänk
Medlem

Inte en belastning då de gånger jag nyttjar de, har jag precis som andra nämnt, använt mig av manuell uppstart.

Däremot är jag inte ett fan av dessa plattformar och skulle föredra att spelen var "standalone" snarare än att vara beroende av dessa programvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Stäng av autostart på Steam m.m. och starta programmen manuellt när du känner för att spela. De uppdateringar som då behövs lär ju gå ganska fort att installera.

Edit: 3:a på bollen

This. Jag blir irriterad och störd när jag får notifikationer från allehanda applikationer hela tiden när jag jobbar så jag startar bara vissa program är jag använder dem.

Jag gillar klienterna, de får allt samlat, uppdaterat, cloud saves osv, men jag är trött på fragmenteringen. Idag ska man ha Steam, Origin, UPlay, GOG Galaxy, Windows Store (skojade bara). Det är sjukt irriterande. Jag använder enbart Steam och GOG, inget annat. Origin, UPlay och Windows store har absolut ingenting som lockar mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Har alltid haft manuell uppstart, ända sedan 2004 gällande Steam iaf. Kör även Uplay som väl fungerar hyfsat, men sämre än Steam. Origin är bojkottat sedan länge pga EA.

Den stora fördelen med att ha spelen på det viset är ju just att de alltid uppdateras med senaste patcharna och man får molnlagring av sparade spel som en bonus. Även achievements kan vara kul ibland.

Steam är det bästa som hänt spel under min livstid. Enkelt, snabbt och praktiskt. Är 54, började spela 1976.

Edit: Glömde GOG såklart! till den tjänsten som jag använder frekvent, men Steam är fortfarande en smidigare plattform.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Någon mer som drar sig för att köpa spel till dessa olika klienter. Har kommit på mig själv med att jag inte orkar med alla updates som tex. Steam sysslar med? Till exempel så använder jag datorn till 90% musik skapande å när jag startar datorn så blir jag så sjukt irriterad över Steam som ska köra nån jäkla update osv. Har kommit på mig själv med att jag slutat köpa spel bara för att slippa dessa klienter som ligger i bakgrunden å stjäl bandbredd, kraft m.m. Någon mer? Lite synd samtidigt kan jag tycka då jag läser om en massa spel som jag vill testa men så ser jag bara hur jag måste trassla med Steam å elände å så ger jag fasen i det.

GOG kan vara värd en närmare titt då denna tjänst enbart säljer DRM-fria spel som inte kräver en (dem)klient. En frivillig klient finns, Galaxy, som kan vara smidig att använda för att hantera sina spel.

Vill man inte använda klienten så gör man som när tjänsten startade (för nästan tio år sedan) och laddar ner installationsfilerna från ens konto. Bara att installera, behövs inte ens en internetanslutning om man har installationsfilerna lokalt. Såvida nu inte spelet är ett onlinespel förstås.

GOG Connect bör också nämnas, ibland läggs spel till. Har man dessa på ett länkat Steamkonto får man samma spel inlagt på sitt GOG konto.

Bästa som hänt PC för spel i mitt tycke, även om många AAA titlar fortfarande saknas. Nyligen lanserade Kingdom Come: Deliverance finns dock med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det är praktiskt att det ser till att man alltid har senaste versionen av spelen. Förr var man tvungen att manuellt leta och ladda ner patchar.

Vill man inte bli störd av uppdateringar och notifieringar kan man ju som sagt låta bli att ha dem i autostart

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Du håller på med musik men har igång steam? Har du köpt musik programvaran genom steam?

Permalänk
Medlem

Som flera har skrivit, stäng av autostart på den. Finns i inställningarna i Steam programmet.

Jag håller dock med om att autostart av diverse program är ett otyg.
Oftast måste man gräva ner sig in menyerna för att hitta var man avaktiverar det.
Vissa program envisas så då kan man t.ex. gå in i aktivitetshanteraren och klicka på autostart fliken. Där kan man göra så dom inte startar.

Är det processer får man ta sig in i Tjänster men det är överkurs för gemene datoranvändare kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Må vara trams och okunskap men jag tycker det är ett jävla roddande helt enkelt. Sen med åldern har jag nog bara blivit lat. Man istallerar nåt spel för att upptäcka att det inte var så kul.

Just nu känner jag själv iallafall att det inte finns så värst många AAA spel värda att köpa eller spela.. Kan bero på det också. Spelen har ingen kvalitet atm. Varit så senaste året. Mest suttit med rocket league på sista tiden.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Sötast

För mig är steam mitt spelbibliotek som alltid finns i bakgrunden, uppdaterar sig själv och uppdaterar mina spel åt mig.

Vill jag spela något så dubbelklickar jag på ikonen och då fungerar allt direkt, kunde inte varit mer nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Må vara trams och okunskap men jag tycker det är ett jävla roddande helt enkelt. Sen med åldern har jag nog bara blivit lat. Man istallerar nåt spel för att upptäcka att det inte var så kul.

Köp spelen på GOG eller Humble då så slipper du i alla fall Steam och liknande

Edit:

Skrivet av anon5930:

GOG kan vara värd en närmare titt då denna tjänst enbart säljer DRM-fria spel som inte kräver en (dem)klient. En frivillig klient finns, Galaxy, som kan vara smidig att använda för att hantera sina spel.

Vill man inte använda klienten så gör man som när tjänsten startade (för nästan tio år sedan) och laddar ner installationsfilerna från ens konto. Bara att installera, behövs inte ens en internetanslutning om man har installationsfilerna lokalt. Såvida nu inte spelet är ett onlinespel förstås.

GOG Connect bör också nämnas, ibland läggs spel till. Har man dessa på ett länkat Steamkonto får man samma spel inlagt på sitt GOG konto.

Bästa som hänt PC för spel i mitt tycke, även om många AAA titlar fortfarande saknas. Nyligen lanserade Kingdom Come: Deliverance finns dock med.

Skickades från m.sweclockers.com

Att du alltid ska vara först eller flera andra också såg jag nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Du håller på med musik men har igång steam? Har du köpt musik programvaran genom steam?

Va?! Nä knappast...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju att alla utgivare låser sina spel till den egna plattformen. Vill man spela en bred variation av spel idag måste man använda Windows Store, Steam, Uplay, Origin, Rockstar Social Club etc. även om spelen är köpta via Steam och det är ett jävla bök att man inte bara kan enas om en standard eller, gud förbjude, göra det möjligt att faktiskt använda spelet genom samma tjänst/klient som det är inhandlat.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Steam är ju det bästa som har hänt spelbranschen i princip. Om alternativet är att fysiskt ta sig till en butik för att köpa en skiva som man sedan stoppar in i en skivläsare i sin dator så är jag glad att vi har lämnat den världen bakom oss. Jag har inte haft en DVD-läsare i min dator på fem år och har aldrig saknat den. Att få sitt spelbibliotek uppdaterat kontinuerligt är ju förträffligt, men jag håller med om att Steam på autostart kan vara lite drygt ibland när man behöver bandbredden till annat. Det är ju dock typ tre musklick som behövs för att stänga av autostarten eller auto-uppdateringen av biblioteket så det är ju inget att bråka över.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Att inte auto-starta klienten borde vara default tycker jag, för samtliga program alla kategorier. Sen borde automatiska uppdateringar i Steam stoppas också, i varje fall när man har fler än x (20-30?) titlar i listan.

Med de grejerna lösta så är mitt största problem med Steam numera spelen som säljs till fullpris. Även om man har råd med det, så känns det lite som om man blir blåst när dom tar €60 för ett download. Kanske bara jag, men jag undrar om inte "sweet spot" (för att maximera inkomsterna) ligger en bit lägre än så. Dom har väl såklart räknat på det..

Permalänk

@Ragnvlad: Du kan ju stänga av under bland annat inställningar i Steam att inte starta vid uppstart.... Jisses. "Ligger i bakgrunded och stjäl massa kraft", men stäng av programmet då? Origin kan jag förstå suger men Steam är underbart. Förstår du hur många spel & programvaror samt uppdateringar den plattformen tillhandahåller och distruberar.

Jag har 15 spel i bakgrunden, alla tar jättemycket resurser. Vad ska jag göra????
Jag drog ur strömkabeln ur datorn, nu startar den inte. Vad ska jag göra?
Jag öppnade paint, men drog ur sladden till muspekaren. Nu kan jag inte rita med musen, vad är felet?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Att inte auto-starta klienten borde vara default tycker jag, för samtliga program alla kategorier. Sen borde automatiska uppdateringar i Steam stoppas också, i varje fall när man har fler än x (20-30?) titlar i listan.

Med de grejerna lösta så är mitt största problem med Steam numera spelen som säljs till fullpris. Även om man har råd med det, så känns det lite som om man blir blåst när dom tar €60 för ett download. Kanske bara jag, men jag undrar om inte "sweet spot" (för att maximera inkomsterna) ligger en bit lägre än så. Dom har väl såklart räknat på det..

Du har visserligen rätt, men efter några månader poppar det mesta upp på diverse reor. Måste man ha ett visst spel just nu eller direkt när det släpps så kommer man få betala ett högre pris.

Jag tror att många spelare är såpass unga att de inte har upplevt hur det var att köpa spel förr (alternativt så har folk glömt). Det var ofta så att man betalade fullpris länge, ibland flera år efter release, de fysiska butikernas möjligheter att sänka priset på spel markant var ganska låga. Idag hamnar ju ändå de flesta AAA-spel på någon sorts rea inom ett år från release med ett ganska trevligt nedsatt pris.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Stäng av autostart sen kan man även välja om man ska uppdatera spelen konstant eller bara när de startas

Permalänk
Avstängd

@Ragnvlad: vad är då problemet, vem tvingar dig att starta steam?