Synology eller göra en Freenas av befintig microserver?

Permalänk
Medlem

Synology eller göra en Freenas av befintig microserver?

Har en Gammal HP Proliant Microserver som står och tuggar. Det den gör för tillfället är agera filserver för media och tuggar ned saker från nätet.
https://www.komplett.se/product/624019#productinfo
den har förnärvarande en 4GB sticka i sig.

Just nu kör den bara ubuntu och delar ut smb shares samt tankar ned prylar åt mig. Men installationen har blivit korroupt och kommer få installera om den förr eller senare. Så då kom jag att tänka på att göra om den till en NAS helt enkelt... Med hjälp av freenas, men frågan är om den orkar med det systemet. Har redan för lite RAM men burken stöder 8GB totalt så kommer då uppgradera till det innan install.

Alternativet är att köpa mig en synology för en slant som kan gå till diskar istället.

Ni som kört båda.. Fördelar med synology jämfört med att pula ihop en freenas? Och kommer min uråldriga server orka freenas?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Har en Gammal HP Proliant Microserver som står och tuggar. Det den gör för tillfället är agera filserver för media och tuggar ned saker från nätet.
https://www.komplett.se/product/624019#productinfo
den har förnärvarande en 4GB sticka i sig.

Just nu kör den bara ubuntu och delar ut smb shares samt tankar ned prylar åt mig. Men installationen har blivit korroupt och kommer få installera om den förr eller senare. Så då kom jag att tänka på att göra om den till en NAS helt enkelt... Med hjälp av freenas, men frågan är om den orkar med det systemet. Har redan för lite RAM men burken stöder 8GB totalt så kommer då uppgradera till det innan install.

Alternativet är att köpa mig en synology för en slant som kan gå till diskar istället.

Ni som kört båda.. Fördelar med synology jämfört med att pula ihop en freenas? Och kommer min uråldriga server orka freenas?

För ändamålet som du beskriver tror jag burken funkar galant i sitt nuvarande skick, personligen hade jag lagt pengarna på diskar istället.
Kör en vanlig Ubuntu Server med mdadm (mjukvaruraid), enkelt att administrera via ex. Webmin och väldigt flexibelt om du vill ändra raid-nivåer i efterhand eller bygga ut.

Ett tips inför framtida installationer: Låt Ubuntu server installationen skapa en / (root-partition) på c:a 15-20GB och lägg /home på en annan partition eller disk, nästa gång du skall ominstallera/uppgradera servern behöver du bara formatera själva root partitionen och ange vilka andra diskar som skall mountas ex. /home, /lagring, (ej formateras) så är du back-on-track med alla user-settings direkt.

FreeNAS är bra men framförallt när det gäller dataintegritet (p.g.a. ZFS-filsystemet), för det krävs det bra hårdvara om den skall prestera upp till förväntningarna. Du kan köra FreeNAS med "för lite" ramminne också, mängden folk yrar om är bara en rekommendation, men då kan du heller inte ställa några krav på att systemet skall vara rappt och funka optimalt i alla sammanhang. *FreeNAS baseras på BSD-kärnan (Ej Linux) FreeNAS har ett mer begränsat utbud av drivrutiner och därmed bör du kolla upp om din hårdvara stöds fullt ut.
Så det är också ett alternativ, men jag hade skippat det för de ändamål du nämner... Just saying.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en synology kan du alltid installera Xpenology på din microserver. Visst, en gråzon rent upphovsrättsligt, men kostar inget och hårdvaran ska inte ha några problem med att dra runt os och eventuella program som ska köras. Frågan är om du har några specifika krav på vad burken ska klara?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Passerade 500 dagars upptid på min Xpenology server för ett tag sedan. Mycket stabilt och användarvänligt.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag har under dagen provat lite Freenas på en virtuell maskin och verkar finnas en hel del funktion där.

Det här xpenology måste jag titta närmare på men på hemsidan jag hittade så var senaste nyheterna från 2016. Så är det fortfarande under utveckling?

Det jag vill kunna göra med maskinen är
- dela filer till mina Kodi installationer / datorer i nätverket
- automatiskt söka fram torrents med tex flexget till transmission
- någon form av molnlagring (owncloud eller likande) och eventuell sync mot Google drive.
- spegla diskarna med Raid
- komma åt serverns inställningar med webbgränssnitt. Här har jag provat webmin på min nuvarande server och det funkar ok.

Det ska framför allt vara relativt enkelt att ställa in prylarna. Vet inte hur länge jag höll på för att få flexget att funka på min nuvarande de Ubuntu. Men då är jag jävligt färsk på Linux också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är extremt nöjd med min Synology ds2413, deras operativsystem är väldigt lätt navigerat och raida diskarna är också smidigt. Vare sig du väljer xpen~ eller inte så tror jag att du blir nöjd. Kör kodi galleriet och surveillance station på den och backup från alla datorer i nätverket. Gränssnittet är väldigt informativt och det mesta går att läsa sig till direkt i programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter ha läst på lite om xpenology så drog jag in det på servern igår. Mycket trevligt och enkelt interface.

Men frågan är vad som händer om tex det kommer en ny uppdatering av dsm och det blir knas med att uppdatera bootloader.
Kan man I värsta fall migrera över diskarna i en äkta Synology isåfall?

Sen med Kodi galleriet du nämnde, kör du själva databasen på Synology n? Har några stycken kodis i kåken som bara uppdaterar själv mot filerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

I FreeNAS får du ZFS som är överlägset filsystem. Gällande UI så finns det redan ett nytt UI som går att använda om man inte gillar det som för närvarande är standard. https://www.youtube.com/watch?v=6hCaEMkrCW8

Har provat Xpenology för ett tag sedan, men kändes lite "fattigt" för min del. Min FreeNAS har aldrig strulat, dock behöver du mer RAM om du ska köra det. 4 GB är klent, och minst 8 GB är att rekomendera.

Uppdateringarna i FreeNAS har heller aldrig strulat. Tryck på en knapp, vänta, och sen är det klart.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: ZFS är inte överlägset filsystem i alla lägen. I en hemmaserver där man främst kommer att dela sin privatkopierade filmer/serier/musik, privata bilder etc etc så kan det faktiskt vara bättre med en mer flexibel lagringslösning så som SnapRAID då fokuset inte är på CoW utan masslagring.
FreeNAS har det stora problemet att det kräver mer av hårdvaran samt att man måste planerar sin lagringslösning mer, då det inte är möjligt att lägga till ytterliggare hårddiskar i en zfs vdev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@enoch85: ZFS är inte överlägset filsystem i alla lägen. I en hemmaserver där man främst kommer att dela sin privatkopierade filmer/serier/musik, privata bilder etc etc så kan det faktiskt vara bättre med en mer flexibel lagringslösning så som SnapRAID då fokuset inte är på CoW utan masslagring.
FreeNAS har det stora problemet att det kräver mer av hårdvaran samt att man måste planerar sin lagringslösning mer, då det inte är möjligt att lägga till ytterliggare hårddiskar i en zfs vdev.

Do as you please.

Kör själv Plex och en maaaassa andra servrar med FreeNAS som lagring. Datasäkerhet är viktigt, men vissa tummar på det. Du vet vad jag menar men kan ändå nämna det, ZFS healar sig själv - guld värt!

Angående att lägga till disk, jo, men det funkar annorlunda. Man lägger till en ny vdev till existerande pool: https://superuser.com/a/933664

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blaze101:

Det här xpenology måste jag titta närmare på men på hemsidan jag hittade så var senaste nyheterna från 2016. Så är det fortfarande under utveckling?
Skickades från m.sweclockers.com

Xpenology är fortfarande ett aktivt projekt, detsamma kan dock inte sägas om deras hemsida som är i stort sett död. All information om releaser etc förmedlas istället via forumet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@enoch85: Det är inte så enkelt att "bara" att lägga till en ny hårddisk via en ytterliggare vdev. Vdevs delar inte redundancy så man kan inte bara lägga till "en" hårddisk, utan man är tvungen att lägga till flera, om man vill använda sig utav hela grejen med zfs.
Så försök inte lära mig om freenas och zfs, för du verkar ju inte veta vad du pratar om.

Varför behöver du on write redundancy på media filer, filer som väldigt sällan ändras, särskilt på en hemmaserver som inte används för några affärskritiska system? En mer flexibel lösning där man kan lägga till hårddiskar efterhand och som är mindre resurssnål kan i många fall vara likväl så viktigt i en sådan situation.
För du vet väl att RAID inte är en ersättare för en riktig och korrekt utförd backuplösning.

Permalänk
Medlem

Kikade som sagt på freenas tidigare och det såg bra ut och väldigt kompetent men lite väl pilligt för att få till det enkla grejerna jag ska ha igång.

Xpenology drog jag in och det ser ut att klara av det jag behöver galant och var väldigt simpelt att komma igång med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

@blaze101: Tror att du gjorde rätt val för dina behov. Om du vill testa något i framtiden så finns det alltid unraid och även openmediavault som passar bra för filservrar.

Permalänk
Medlem

Untaid såg trevligt ut men kollade efter gratis grejer just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Do as you please.

Kör själv Plex och en maaaassa andra servrar med FreeNAS som lagring. Datasäkerhet är viktigt, men vissa tummar på det. Du vet vad jag menar men kan ändå nämna det, ZFS healar sig själv - guld värt!

Angående att lägga till disk, jo, men det funkar annorlunda. Man lägger till en ny vdev till existerande pool: https://superuser.com/a/933664

ReFS funkar bra med och helar sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

ReFS funkar bra med och helar sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jo vi alla har ju olika preferenser.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se