Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Bränt grafik-kort??

Hur säkerställer man om grafik-kortet på en laptop är bränt??

Asus K53U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Får du bild?

Ja = nej troligen inte

Nej = kanske om det garanterat inte är fel på kabeln eller skärmen.
Kan även vara moderkortet i den s gett upp men oftast är moderkort och grafikkortet i laptops ett och samma kretskort så man får byta bägge ändå om något av dom är bortom räddning.

Grafikfel?

ger det artefakter kan vara tecken på risigt grafikkort, dåliga drivrutiner, eller värme.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Rouge of Darkness:

Ja, jag har bild. Det hackar/låser sig när man spelar upp media och datorn är väldigt seg.
Vad är artefakter för något??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Crystalize:

@Rouge of Darkness:

Ja, jag har bild. Det hackar/låser sig när man spelar upp media och datorn är väldigt seg.

Kan visa sig som förgglada prickar på skärmen.
Texturer som strecthas ut.

Dator: CPU: ntel 3930k @ 4.6ghz 1.35v, RAM: 32gb 1600mhz, MB: MSI big bang Xpower 2, HDD 2x 500gb Samsung 850 evo, CPU-kylare: nocuta dh-15, GPU: Palit Gamerock 1080
LAPTOP: Asus gl502vm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2015

Artefakter är symptom på ett grafikkort som slänger in handduken, men kan också vara symptom på annat om man håller på med överklockning. Hade min bärbara däremot fått artefakter så hade jag gjort en ordentligt backup på allt viktigt.

MSI Xpower Z170A Titanium Ed. | 6700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB
2x 250GB Samsung EVO 850 | 500GB 960 nvme | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | AOC AGON AG271QG 1440p @ 144hz

Tasticonia på Discord - #Gilla inlägg som är bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Crystalize:

@Rouge of Darkness:

Tippar på något av slitet ramminne, halvdassig hårddisk eller dålig internetuppkopling om du menar när du typ kollar youtube.

Datorn ska fixa att köra 1080p blueray utan problem möjligen att 2gb ram är på gränsen för lite men tveksamt.

Kör diagnostikprogram för hårddisken och ramminnen och återkom.

Hd test
https://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Ramtest (kräver att bli bränd och bootad från skiva eller usbminne)

https://www.memtest86.com

Låt den köra nån/några timmar hittar den några fel så är det troligen dax att byta ut ramminnen

Även tips att kolla datorn efter virus. Kan mycket väl. vara så attt den dragit på sig något som ligger och drar prestanda i bakgrunden typ en cryptominer som minar bitcoins åt nån.

Malwarebytes och avira brukar kunna hitta det mesta om du inte redan har något installerat och uppdaterat.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

När jag kollar på film ser det ut som på bilden....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Problem löst

Vill tacka de personer som lagt ner tid på mitt "problem".
*You're not forgotten*
Bytte RAM-minne och DVD-spelare och nu funkar den som vanligt...

Mvh
Crystalize