Morsans Facebook hackat?

Permalänk
Medlem

Morsans Facebook hackat?

På över 1 vecka nu så har morsan varit med om en irriterande Facebook hackning på sitt konto, det som händer är att hon automatiskt går med i flera grupper utan att det är hon som går med själv och det har pågått nu i 1 vecka.
Och det händer endast när hon sitter via datorn och använder Facebook, plattan och mobilen händer det inte på.

Vi trodde först det rörde sig om virus på datorn för ett virusprogram hade gått ut och jag tog tillbaka på nytt 365 dagars registrering, gjorde om det igen. Och vi genomsökte burken, hittade ingenting misstänksamt men ändå så fortsätter grupp joiningen än bara via datorn.

Vi har provat alla hjälpmedel som finns.

1 Bytt lösenord.
2 Genomsökt datorn, utan att hitta något fel.

Vad är då felet och varför via datorn endast?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Något konstigt tillägg i webbläsaren?
Vad har ni för antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Konstiga tillägg på chrome eller liknande? Har ni kontrollerat alla platser hon är/har varit inloggad på i Facebooks inställningar?

Permalänk
Medlem

Är det några relevanta grupper det handlar om? Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man kan bjuda in vänner till en grupp utan att man behöver godkänna medlemskap.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

Är det några relevanta grupper det handlar om? Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror man kan bjuda in vänner till en grupp utan att man behöver godkänna medlemskap.

Den funktionen är helt retarded på Facebook. En kollega som började bjuda in mig i högerextrema grupper *facepalm*.. Vart ett jäkla liv på några av mina vänner och jag var helt oförstådd vad fasen de snackade om. En sa tom upp vänskapen...

Permalänk
Medlem

Vet att jag hade något liknande problem för några år sen, den postade främst inlägg med reklam för tobak och kondomer i mitt konto. Var aningen irriterande, jag fick inte bukt med det efter att ha provat allt. Testade det du nämner, kontaktade till och med facebook själva men dom kunde inte direkt göra nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@anon246659: Inte för att vara kritisk mot dig eller din vänskapskrets, men om man säger upp vänskapen pga politisk ställning så verkar det inte vara någon större loss.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

@Ohem: Nej det var ingen större förlust så tar inte illa vid alls haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Den funktionen är helt retarded på Facebook. En kollega som började bjuda in mig i högerextrema grupper *facepalm*.. Vart ett jäkla liv på några av mina vänner och jag var helt oförstådd vad fasen de snackade om. En sa tom upp vänskapen...

Haha, säger en "vän" upp vänskapen så enkelt är det nog lika bra det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att inte bara grupper är problemet utan i grupper, så spamas det från morsans konto om IKEA, reklam och rabatter. Det har hänt också att det har räknats som skräppost och spam och hon har fått mycket meddelande om sådant och det är inte roligt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Morsor ska helt enkelt inte vara på facebook

Permalänk
Medlem

samma för mig

@Vangen: Fick ni någon lösning? Jag har fått samma sak! Jag har mer eller mindre gjort allt förutom raderat mitt facebook konto. Jag blir tillagd i grupper och sedan lägger min profil spam på sidan. Inget jag gör fungerar. Tömt datorn, skiftat inloggning från olika datorer. Känns som det sitter i facebook och inget jag kommer åt.

Permalänk
Medlem

Finns script som folk använder tydligen som auto invitar , så fort du te x "likar" något.

Härligt

Permalänk
Medlem

Vänner som bjuder in en till grupper på Facebook, gör så att man automatiskt blir medlem i gruppen. Det har alltså ingenting med att hon har fått ett hackat Facebook-konto, utan det är bara hennes vänner på det sociala nätverket som har bjudit in henne till dessa grupper

Om hon inte vill vara med i gruppen, kan hon enkelt gå ur den. Om hon inte vill att hon ska bli inbjuden igen av hennes vänner, så kan hon kryssa i "tillåt inte att vänner ska bjuda in mig i framtiden", eller nått sånt. Kryssrutan ligger till vänster om knappen, som bekräftar att hon vill gå ur gruppen.

Sorry för eventuell upprepning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vänner som bjuder in en till grupper på Facebook, gör så att man automatiskt blir medlem i gruppen. Det har alltså ingenting med att hon har fått ett hackat Facebook-konto, utan det är bara hennes vänner på det sociala nätverket som har bjudit in henne till dessa grupper

Om hon inte vill vara med i gruppen, kan hon enkelt gå ur den. Om hon inte vill att hon ska bli inbjuden igen av hennes vänner, så kan hon kryssa i "tillåt inte att vänner ska bjuda in mig i framtiden", eller nått sånt. Kryssrutan ligger till vänster om knappen, som bekräftar att hon vill gå ur gruppen.

Sorry för eventuell upprepning.

Nej det är inte mina vänner som bjuder mig i grupper. I många av grupperna känner jag ingen o det startade när jag fick övervakniningsvirus på datorn. Blir tillagd i 10-15 grupper per dag. Vissa är grupper som man ska svara på frågor för att bli godkänd etc. Där kan jag meddela admin att jag inte gjort ng ansökan. Datorn är blåst, men det fortsätter ändå. Så det känns som det är ng som är fast inne på mitt Facebook konto. Det som sedan sker timmarna efter jag blivit tillagd i grupperna är att min profil lägger ut spam inlägg, senast om något telefon reklam. Inaktiverar jag Facebook kontot fortsätter det också..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Morsor ska helt enkelt inte vara på facebook

Ingen ska vara på Facebook.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Om ni är helt säkra att det inte är något tillägg i Chrome som gör detta (Tre punkter uppe i högra hörnet -> Fler verktyg -> Tillägg) så kanske det är någon app i självaste Facebook som gör detta?
I Facebook. klicka på pilen ned i övre menyn längst till höger -> Inställningar -> Appar och webbplatser.
Kolla igenom listan och plocka bort allt som känns suspekt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Ur min egen erfarenhet så kan jag fördela mina datorproblem som:
1: 98% beror på ren SBS hos mig själv, d.v.s trots jag anser mig vara datorvan så gör jag så många nybörjarmisstag så det inte är klokt.
2: 1,99% beror på hårdvara/mjukvarufel.
3: 0,01% beror på någon annan.

Nå om man misstänker intrång så ska man självklart byta lösenord, men det räcker ej byta på facebook utan lösenordet måste bytas till det mailkonto som det är bytt till. Lösenordet ska sedan inte vara för enkelt. Har man gjort detta så kan man undersöka om punkterna ovanför kan vara en orsak.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att hon gett någon sida tillåtelse att göra inlägg och dylikt på egen hand i hennes namn? Gå in i Inställningar - Appar och Webbplatser och ta bort sånt som ser skumt ut.

Jag vet ärligt talat inte ens om det är möjligt, men det kan vara värt att kolla.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Samma sak händer mig. Mitt konto ansöker om medlemskap i grupper, vilka sedan bombarderas med reklam för billiga IPhones .

Själv är jag blockad, på grund av detta, från att göra inlägg i grupper, men trots detta lyckas den som trängt sig in göra inlägg i grupper.

Jag har säkrat kontot fyra gånger och bytt lösenord sex gånger.

Jag loggar ut efter varje session.

Men ändå då fortsätter detta elände!

Om någon har något adekvat svar så tar jag gärna emot det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Facebook är ju rätt restriktiv om man loggar in från en annan plats än där man normalt är inloggad. Har hon inte fått några mail om suspekta inloggningsplatser så är det troligtvis inte en hacker utan något störigt tillägg.

Använder hon Facebook på telefonen borde ni kolla där också, kanske finns nån eländig app där som ställer till det.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy Arthursson:

Samma sak händer mig. Mitt konto ansöker om medlemskap i grupper, vilka sedan bombarderas med reklam för billiga IPhones .

Själv är jag blockad, på grund av detta, från att göra inlägg i grupper, men trots detta lyckas den som trängt sig in göra inlägg i grupper.

Jag har säkrat kontot fyra gånger och bytt lösenord sex gånger.

Jag loggar ut efter varje session.

Men ändå då fortsätter detta elände!

Om någon har något adekvat svar så tar jag gärna emot det!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Missade att det var ett gammalt inlägg som blev återupplivat, men ger samma svar till dig @Eddy Arthursson

Bara för att du har ett uppdaterat antivirus program så betyder det inte att den hittar alla malwares som finns. Kommer tusentals 0-day's varje dag. Finns hur mycket exploits som helst som inte är kända ännu heller.

Men, skulle rekommendera att byta lösenord via annan enhet än datorn.
Formatera datorn.
I bästa fall så försvinner då malwaren.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

@Berrabub: Inte för att vara kritisk mot dig eller din vänskapskrets, men om man säger upp vänskapen pga politisk ställning så verkar det inte vara någon större loss.

Det är snarare så att om man inte säger upp vänskapen är man blåst som få andra. Jag förväntar mig att mina vänner är inte högerextrema, religiösa extremister och så vidare.