Permalänk

TN eller IPS panel?

Hej! Ska snart köpa en hög refresh rate 1440p monitor men vet inte om jag ska köpa en med IPS panel eller en med TN panel. Har ni några tips? Spelar mycket 'hög action' spel som overwatch och pubg men skulle också vilja lira single player spel och annat. Har en 144hz 1080p monitor just nu men jag vet inte om jag ska ha den som main skärm och ha en ips vid sidan om eller byta ut denna och använda en 1440p TN istället

Permalänk
Medlem

Alltså allt handlar om vad du vill betala. Ips är överlägsen på bildkvalité (en tn panel ser urvattnad och dassig ut jämte en ips) men det är ju inte ett absolut måste, framförallt om du idag sitter på en tn panel och är nöjd med den typen. Vissa ser inte skillnad, andra mår illa av att färgerna skiftar om du inte sitter med huvudet som om det vore fast i ett skruvstäd. Har man en gång använt ips så använder man inte tn igen. Men det skiljer rätt många tusenlappar mellan klassen av skärmar.

Permalänk
Medlem

VA-panel kan vara något för dig. Den har många av de bra egenskaperna från både TN och IPS. God svärta och billigare än IPS om du ska upp i uppdateringsfrekvens (Hz).

Ska tillägga att jag inte är någon expert och någon får gärna rätta mig, men tror det är så

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

IPS
+
betydligt bättre färger
-
Dyrare
långsammare
IPS glow

TN
+
Billigare
Snabbare, 1ms
Vanligare för 144Hz
-
Sämre färger

Det är en stor smaksak. Personligen tycker jag om bättre färger än fler Hz. Du får tänka på att Ska du ha både 144Hz och 1440p så blir det väldigt tungt på grafikkortet om du ska ha bägge. Sitter med 2 stycken IPS 1440p skärmar, Dell UP2716D och Dell U2515H. Har suttit vid 144Hz TN skärmar och spelat typ CS och färgerna är fullständigt förskräckliga. Once you go IPS you never go back

Billigaste 1440p 144Hz TN skärmen kostar 4K medan billigaste IPS panelen med samma upplösning och 144Hz kostar 5k.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leopringelchips:

Hej! Ska snart köpa en hög refresh rate 1440p monitor men vet inte om jag ska köpa en med IPS panel eller en med TN panel. Har ni några tips? Spelar mycket 'hög action' spel som overwatch och pubg men skulle också vilja lira single player spel och annat. Har en 144hz 1080p monitor just nu men jag vet inte om jag ska ha den som main skärm och ha en ips vid sidan om eller byta ut denna och använda en 1440p TN istället

Varför inte en 1440p, 144Hz IPS?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s354800260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

IPS
+
betydligt bättre färger
-
Dyrare
långsammare
IPS glow

TN
+
Billigare
Snabbare, 1ms
Vanligare för 144Hz
-
Sämre färger

My bad, hade nog fel här... Trodde de kommit längre

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Skulle väl ändå vilja ta bort "Snabbare" och "Långsammare", du har ju nämnt prisskillnaden och du kan få båda med 1ms.
(med som du nämner prisskillnaden såklart!)

I övrigt +1, gillar att du fick med grafikkortsdelen som ändå är en stor grej med 1440p som tyvärr många glömmer.

Jag skulle vilja ta bort att du skrev "du kan få båda med 1ms" för det är inte sant tyvärr

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

mitt tips är att du går till typ elgiganten och tar en titt på skärmarna där och får en egen uppfattning om hur skillnaden ser ut IRL. Den kräsne entusiasten kommer alltid att föredra IPS pga bättre färger m.m. men min erfarenhet är att även en TN panel kan ge finfin bild med bra färgåtergivning. i slutändan hänger allt, som vanligt, på hur mycket pengar man är beredd att lägga.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av redheadSWE:

mitt tips är att du går till typ elgiganten och tar en titt på skärmarna där. Den kräsne entusiasten kommer alltid att föredra IPS pga bättre färger m.m. men min erfarenhet är att även en TN panel kan ge finfin bild med bra färgåtergivning. Allt hänger ju som vanligt på hur mycket pengar man är beredd att lägga.

Är ju en bra skillnad mellan en dålig TN och en bra TN.

Skrivet av Mordin:

Skulle väl ändå vilja ta bort "Snabbare" och "Långsammare", du har ju nämnt prisskillnaden och du kan få båda med 1ms.
(med som du nämner prisskillnaden såklart!)

I övrigt +1, gillar att du fick med grafikkortsdelen som ändå är en stor grej med 1440p som tyvärr många glömmer.

Kan betala 16k för en IPS skärm (144Hz, 1440p) och fortfarande ligger responstiden på 4ms.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Är ju en bra skillnad mellan en dålig TN och en bra TN.

Håller med tycker många gnäller på färgerna på tn panel
Jag köpte en ASUS ROG Swift PG278QR och jag tycker att spelen får sjukt bra färger ( ska tillägga att jag inte testat någon ips panel) har då inget att klaga på gjorde några förändringar på inställningarna i skärmen och i nvidia control panel.
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av hollowman71:

Håller med tycker många gnäller på färgerna på tn panel
Jag köpte en ASUS ROG Swift PG278QR och jag tycker att spelen får sjukt bra färger ( ska tillägga att jag inte testat någon ips panel) har då inget att klaga på gjorde några förändringar på inställningarna i skärmen och i nvidia control panel.
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Har en HP 9740m med världen sämsta TN panel. Skulle redigera en bild, efter jag var färdig så jämförde jag den med en billig TN benq skärm som kostade typ 1.1k. HP laptopen visade att bilden var lila medan BenQ skärmen visade att bilden var orange. Det roligare är att HP datorn kostade 12-14K nypris och skulle vara en "arbetsdator" för kontor och saknade saker som typ HDMI.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hollowman71:

Håller med tycker många gnäller på färgerna på tn panel
Jag köpte en ASUS ROG Swift PG278QR och jag tycker att spelen får sjukt bra färger ( ska tillägga att jag inte testat någon ips panel) har då inget att klaga på gjorde några förändringar på inställningarna i skärmen och i nvidia control panel.
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Men har du bara sett dåliga färger hela livet är det väl inte konstigt att du tycker att det ser bra ut? Det nämner du ju själv, klart att du "har då inget att klaga på".

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet för snart 2år sen om jag skulle byta min 24” TN 60HZ skärm till en IPS eller TN med 120HZ. Kom fram till att IPS passa mig bäst då jag inte spelar på seriös nivå och har hellre en bättre bild. Riktigt nöjd av mitt val. Kommer inte gå tillbaka till TN så länge jag inte skulle börjat spela tex cs på proffsnivå, vilket ändå inte kommer hända.

Visa signatur
Permalänk

Personligen föredrar jag IPS då det är lätt på ögonen

Permalänk
Medlem

Hade jag valt mellan 27" 1440p 144hz TN och en 27" 1440p 144hz IPS hade jag nog tyckt det var värt den 1000 lappen extra, lite mer eftersläp och IPS glow för de bättre betraktningsvinklarna och färgerna.

Det är dock inte bara IPS vs TN när du väljer.
IPS med hög HZ finns inte i 24".
Att gå från 24 till 27 kan också vara svårt och jobbigt.
TN finns ju även i 24 tum med 1440p.
1440p gör även Overwatch lite mindre responsivt (Iaf med ett GTX 1070).

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1