Välja RAID10 eller RAIDZ freenas

Permalänk
Medlem

Välja RAID10 eller RAIDZ freenas

Hej Alla

Kommer att ställa en enkel fråga för att undvika ominstallation av FreeNAse-en om en månad.
Då är bättra att fråga och göra rätt från början.

Håller på att konfigurera min FreeNAS. Ärligt talat kom inte så långt på grund av RAID. När jag körde wizarden då fick jag fråga att jag ska välja RAID. (se bilden)
Jag valde alternativ där står (backups), vet ej om den är bra eller inte.
Har 4st 3TB, i låda med hotswap samt raid kortet som är flashat för freenasen. I framtiden kommer jag att utöka lagringen, till exemple: lägga 2 till HDD som är på 6GB-

https://www.dropbox.com/s/4th85w3kukl595s/nas.JPG?dl=0

Min fråga är ska jag köra RAID10 eller ska jag satsa på RAIDZ, eller nåt annat. Det ska vara bra om ni kan skriva vad jag får och vad jag förlorar om jag kör RAID10 respektive RAID Z med ZFS.

Vill att det ska vara enkelt att byta ut diskar, öka utrymme o.s.v.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Har du 4 diskar idag och tänker lägga till 2 framöver är speglade par ditt enda vettiga val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som föregående sa, RAID10 är det enda rätta.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Raid10 är ju totalt overkill för hemmabruk och du förlorar rätt mycket lagringsutrymme. Raid10 bör bara användas av vissa serverparker där man har extrema krav på prestanda OCH datorsäkerhet. I de flesta fall är Raid 6 ett bättre val om man vill ha prestanda och datasäkerhet.

Jag har hört att freenas jobbar på att raidz ska bli expanderbart men jag vet inte om det är lanserat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Kommer att ställa en enkel fråga för att undvika ominstallation av FreeNAse-en om en månad.
Då är bättra att fråga och göra rätt från början.

Håller på att konfigurera min FreeNAS. Ärligt talat kom inte så långt på grund av RAID. När jag körde wizarden då fick jag fråga att jag ska välja RAID. (se bilden)
Jag valde alternativ där står (backups), vet ej om den är bra eller inte.
Har 4st 3TB, i låda med hotswap samt raid kortet som är flashat för freenasen. I framtiden kommer jag att utöka lagringen, till exemple: lägga 2 till HDD som är på 6GB-

https://www.dropbox.com/s/4th85w3kukl595s/nas.JPG?dl=0

Min fråga är ska jag köra RAID10 eller ska jag satsa på RAIDZ, eller nåt annat. Det ska vara bra om ni kan skriva vad jag får och vad jag förlorar om jag kör RAID10 respektive RAID Z med ZFS.

Vill att det ska vara enkelt att byta ut diskar, öka utrymme o.s.v.

mvh
Njanja

Det finns mycket att tänka på här. Först och främst, tolv terabyte delat på två kan du ersätta med en enkel 6TB disk. Det blir således en kostnadsfråga om du redan har diskarna eller ej. Det andra är om du klarar dig på 6TB. Väljer du Raid5/Raidz1 så får du ut 9TB istället för 6TB.

Angående att köra Raid10 vs Raidz2 i ditt fall så är min rekommendation tvärtemot ovanstående och du bör således köra Raidz2 eller motsvarande som kallas Raid6 (alltså två diskar med roterande paritet). Anledningen är att vid en diskkrasch så behöver du inte ta ned din array medan du bygger om den vilket du måste göra vid någon form av raid där Raid1 är inblandat. Oavsett raidform kommer du käka upp hastigheten på ditt gigabitnätverk (utgår från att du har det) så ur prestandaperspektiv är valet helt upp till dig.

Permalänk
Medlem

Det du måste tänka på är att du kan inte lägga till hårddiskar i en vdev, du kan enbart ha det totala antalet diskar som du hade vid skapandet.
Vill du lägga till fler diskar så måste du skapa en till vdev med de diskar som du vill lägga till och lägga till den i samma vpool som den tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Anledningen är att vid en diskkrasch så behöver du inte ta ned din array medan du bygger om den vilket du måste göra vid någon form av raid där Raid1 är inblandat.

Vilken RAID behöver du "ta ner" för att rebuilda en spegling? Har inte sett någon sådan ännu under mina 20 år i branschen.

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Det ingår inte i raid1 men kan som funktion finnas i kontrollern möjligen. Absolut inget ovanligt . Annars är de ovanligare formerna,av aid, nämligen tre och fyra, som kräver att bli nedtagna för att kunna byggas upp igen (och säkerligen därför de också är ovanliga).

Permalänk
Medlem

Speglade vdevs i ZFS behöver inte tas ner för att byta en trasig disk..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste vara nåt ancient skräp som måste tas ner för att återuppbygga? Menar du att det inte är säkert att ha poolen igån gunder återuppbyggnad?

Hur som helst så har du inte bara ett val, du kan mixa olika vdevs i en pool.

Allt handlar om hur viktig din data är, samt hur viktigt IOPS är. Väldigt förenklat så läggs varje adderad vdev's läs IOPS på den totala IOPS'en av poolen.

(den där meningen kanske inte gick att förstå...men).

Bygg en raidz av dina 4 diskar om du behöver det utrymmet. Annars mirrors. ZFS är inte byggt för flexibilitet, utan stabilitet.

Visa signatur

En server här, några servrar där.