Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem

Rubrik mer riktig, vill bara att folk ska se tråden och vilket bolag det gäller.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Rubrik mer riktig, vill bara att folk ska se tråden och vilket bolag det gäller.

Bra ändring, viktigt att det framkommer vilket företag det här handlar om när man gör en google-sökning! För i själva huvudinlägget stod det inte vilket företag det här gällde.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Därför man handlar hos Inet, Jag skulle kunna beställa hem hela deras sortiment och köra över det med hjullastaren för att sedan returnera det utan problem och likt förbannat hade jag fått mig en pingvinstång vid nästa köp.

Det hade dock blivit en väldigt dyr pingvinstång eftersom du inte hade fått några pengar åter av det du köpt och sen kört över

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Rubrik mer riktig, vill bara att folk ska se tråden och vilket bolag det gäller.

På vilket sätt är detta en bättre rubrik? Vad jag kan läsa mig till så har du väl inte använt dig av ångerrätten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta en bättre rubrik? Vad jag kan läsa mig till så har du väl inte använt dig av ångerrätten?

För mycket kraft lägga på att använda rätt ord. Han vill inte ha skräpet och det är inte skickat ännu. Han kallar det ånger som många kallar det i folkmun. Men det heter att makulera en order innan den sänds ut. Att GT propsar på att skicka ordern trots att anmälan är tidig är underligt. I en ARN prövning hade man garanterat inte fått en krona för sina s.k merkostnader i samband med packning och utskick.

Rättvis titel: Annullering/återköp hos <företag> Skippa frågetecknet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Bra sagt, du kan ha helt rätt. Skall se om jag kan få förorden till lagen när jag är tillbaka på jobbet och kommer åt databasen.
Trevlig helg!

Hittade det via google och jag får backa som utlovat. Det verkar vara tanken med lagen så det får jag vackert acceptera, vilket iochförsig är bra med starkt konsumentskydd.
https://data.riksdagen.se/fil/7BB922F9-6D32-4EDD-9988-43CF1E3...

Trevlig lördag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

@Valonen: Bra jobbat! Ska bli intressant att se om GT då fullföljer leveransen eller ej.

Permalänk
Medlem

Nu har Greattech skickat en faktura på Windows 10, 1190kr och retur av SSD disken, 540kr. Jag kommer självklart inte betala den då jag beställt en komplett dator och inget löst Windows 10 samt tror jag knappast retur av disken kostar 540kr och ännu mindre sannolikt är att dom inte har behållt disken då det garanterat är någon annan som vill ha den då dom sa att dom hade så fruktansvärt mycket att göra.

Betalningsvilkor: 7 dagar 😂

Vad tror ni om detta?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra är att bestrida fakturan direkt.

Permalänk
Inaktiv

Håller med föregående talare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Nu har Greattech skickat en faktura på Windows 10, 1190kr och retur av SSD disken, 540kr. Jag kommer självklart inte betala den då jag beställt en komplett dator och inget löst Windows 10 samt tror jag knappast retur av disken kostar 540kr och ännu mindre sannolikt är att dom inte har behållt disken då det garanterat är någon annan som vill ha den då dom sa att dom hade så fruktansvärt mycket att göra.

Betalningsvilkor: 7 dagar 😂

Vad tror ni om detta?

Retur av SSD disk? Nej, de kan inte kräva dig på en returkostnad på 540:- bara för att produkten inte fanns på lager.

Permalänk
Inaktiv

Jag uppfattade det som att produkten åkt ut. Fakturerar dom dig när du inte ens har mottagit disken?
Först så är ju 540:- för att returnera elektronikprodukter relaterat till hem-pc, förbannat mycket, men det är troligt att ett företag som GT ser den summan som skälig.

Att fakturera för inlevererad frakt för vad leverantören fakturerar GT (540:-, sällan) är ganska unikt, men som jag skrev ovan kan GT fakturera fraktkostnad om produkten faktiskt åkt ut.

Mitt jobb hanterar spabad, stora trappor allt i den storleksordningen, och frakterna är under 500:-. En SSD disk för 540:- som leverantören har fakturerat.

Det är iallafall ganska säkert för mig idag att GT inte fokuserar på organisk försäljning utan siktet är nog på "one hitter quiter" kunder.

Trist!

Trist även att GT inte förvaltar sina kunder väl och möjligheten även att diskutera i detta forum förvaltas inte väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Retur av SSD disk? Nej, de kan inte kräva dig på en returkostnad på 540:- bara för att produkten inte fanns på lager.

Att dom kan det är väl rätt uppenbart iom att han fått en faktura?

Skämt åsido så handlar det inte om att det inte fanns i lager utan att de var tvungna att ta hem den speciellt för trådskaparen. Någon annan skrev tidigare i tråden att de kan ha rätt att ta betalt för de merkostnader som de kan styrka, det bör då kunna vara frakt och hantering av disken. Om de har rätt att göra så låter jag vara osagt då jag inte är speciellt insatt i vad som gäller, men det är inte helt omöjligt att komma upp i den summan om man tar med kostnad i tid för de som ska hantera saken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Att dom kan det är väl rätt uppenbart iom att han fått en faktura?

Skämt åsido så handlar det inte om att det inte fanns i lager utan att de var tvungna att ta hem den speciellt för trådskaparen. Någon annan skrev tidigare i tråden att de kan ha rätt att ta betalt för de merkostnader som de kan styrka, det bör då kunna vara frakt och hantering av disken. Om de har rätt att göra så låter jag vara osagt då jag inte är speciellt insatt i vad som gäller, men det är inte helt omöjligt att komma upp i den summan om man tar med kostnad i tid för de som ska hantera saken.

Jag skrev detta men det ska också vara en produkt/tjänst som är såpass kostsam att lagerhålla och att det troligast inte är att man blir av med den. Det är ganska enkelt att ta reda på om produkten är unik t ex, det är att kolla hos andra aktörer om huruvida produkten finns lagerförd hos dessa eller ej.

@TS

Jävligt trist att du gjort ett (läs även ett som i antal) köp hos GT och du hamnat där du är idag.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte betala frakt för disken eftersom du ångrat köpet. Bestrid. GT lär knappast ta det till tingsrätten då de troligtvis lär förlora målet.

Mjukvarulicensen känns däremot mer osäkert? Du har visserligen fått licensen (eller har du inte det eftersom du inte hittade den på ditt konto?) men det var ju samtidigt beställt som installerat på en dator som avbeställts och aldrig levererats...

Kan vara klokt att kolla med konsumentrådgivare/ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mystah:

Nu har Greattech skickat en faktura på Windows 10, 1190kr och retur av SSD disken, 540kr. Jag kommer självklart inte betala den då jag beställt en komplett dator och inget löst Windows 10 samt tror jag knappast retur av disken kostar 540kr och ännu mindre sannolikt är att dom inte har behållt disken då det garanterat är någon annan som vill ha den då dom sa att dom hade så fruktansvärt mycket att göra.

Betalningsvilkor: 7 dagar 😂

Vad tror ni om detta?

Superviktigt att du bestrider fakturan om du inte tänker betala den.
Om ingen mjukvarulicens är levererad så lär inte den behövas betalas, dock om den är levererad så har jag svårt att se hur du kan slippa betalningsskyldigheten.

SSD:n ser jag inte någon vits till varför du ska betala, gissar på att det inte är lönt för GT att ta det till tingsrätten om inte annat. Även om de tar det till tingsrätten har jag svårt att de skulle vinna.

Exakt vilken SSD är det du har beställt? Det har inte framgått i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Superviktigt att du bestrider fakturan om du inte tänker betala den.
Om ingen mjukvarulicens är levererad så lär inte den behövas betalas, dock om den är levererad så har jag svårt att se hur du kan slippa betalningsskyldigheten.

SSD:n ser jag inte någon vits till varför du ska betala, gissar på att det inte är lönt för GT att ta det till tingsrätten om inte annat. Även om de tar det till tingsrätten har jag svårt att de skulle vinna.

Exakt vilken SSD är det du har beställt? Det har inte framgått i tråden.

Det som är att jag har beställt en komplett dator med Windows inte ett separat Windows.
Det är en Samsung 860 Evo M2 500gb

Visa signatur

/M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mystah:

Det som är att jag har beställt en komplett dator med Windows inte ett separat Windows.
Det är en Samsung 860 Evo M2 500gb

Disken är på inget sätt unik så den kan jag inte tänka mig att de kan kräva pengar för på något sätt. Speciellt inte när totala minstmarginalen är mycket mindre än 500 kr på produkten.

Var det en färdig datorburk som de skulle leverera? Kanske kan klistra in kundvagnen? Gör ju skillnad om det är separata produkter i en kundvagn, ett paket med tillköpt installation av Windows etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Greattech

Det stämmer att en faktura har skickats ut och ordern är makulerad enligt önskemål.
Eftersom du valt att avbeställa en påbörjad order samt att vi tagit hem en produkt som vi inte säljer eller lagerför åt just dig så har vi returnerat disken till leverantören. vi säljer inga lösa komponenter och hade därför inte kunnat sålt den vidare till en annan kund som inte finns på hemsidan. Att returnera en produkt till en leverantör fungerar inte på samma sätt som när man köper hos en vanlig återförsäljare. Vid retur av en produkt tar leverantören mellan 10-25% av produktens värde dock minst 250 SEK eller mer + moms. Lägg därtill tur/retur frakt av produkten så hamnar vi på 540 kr utan någon vinst på M2 disken. Vi har varken tagit ut någon vinst eller arbetskostnad eller något annat i denna kostnad utan faktiska kostnaden vi haft för retur av disken.

Hur unik produkten är spelar i detta fallet ingen roll. Det är en produkt vi tagit hem åt just TS som han själv valt genom mail och fått offert på uppgraderingen. Hade det varit en produkt vi hade haft i vårt sortiment så hade vi sålt det vidare men nu är detta inte en produkt som vi säljer. Vi jobbar med en tillverkare av SSD som vi tar hem volymer av för alla våra modeller. Har man special önskemål oavsett produkt så kan vi specialbeställa det åt kunden.

Alla datorer kommer utan operativsystem som standard, detta kan man köpa till med datorn. Licensen finns på kundens kundkonto vilket vi förklarat tidigare. Hittar han inte licensen så kan han få skärmdump på detta genom supporten.

Fakturan kommer därför hanteras enligt ordinarie rutin enligt lag.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det stämmer att en faktura har skickats ut och ordern är makulerad enligt önskemål.
Eftersom du valt att avbeställa en påbörjad order samt att vi tagit hem en produkt som vi inte säljer eller lagerför åt just dig så har vi returnerat disken till leverantören. vi säljer inga lösa komponenter och hade därför inte kunnat sålt den vidare till en annan kund som inte finns på hemsidan. Att returnera en produkt till en leverantör fungerar inte på samma sätt som när man köper hos en vanlig återförsäljare. Vid retur av en produkt tar leverantören mellan 10-25% av produktens värde dock minst 250 SEK eller mer + moms. Lägg därtill tur/retur frakt av produkten så hamnar vi på 540 kr utan någon vinst på M2 disken. Vi har varken tagit ut någon vinst eller arbetskostnad eller något annat i denna kostnad utan faktiska kostnaden vi haft för retur av disken.

Hur unik produkten är spelar i detta fallet ingen roll. Det är en produkt vi tagit hem åt just TS som han själv valt genom mail och fått offert på uppgraderingen. Hade det varit en produkt vi hade haft i vårt sortiment så hade vi sålt det vidare men nu är detta inte en produkt som vi säljer. Vi jobbar med en tillverkare av SSD som vi tar hem volymer av för alla våra modeller. Har man special önskemål oavsett produkt så kan vi specialbeställa det åt kunden.

Alla datorer kommer utan operativsystem som standard, detta kan man köpa till med datorn. Licensen finns på kundens kundkonto vilket vi förklarat tidigare. Hittar han inte licensen så kan han få skärmdump på detta genom supporten.

Fakturan kommer därför hanteras enligt ordinarie rutin enligt lag.

- GT

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Jag tycker det är snällt de beställer komponenter som de inte har i utbudet efter kundens önskemål.

Och då är det klart att om kunden ändrar sig sen efter att affären gjort extra beställningar mm så får man ju såklart betala för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Fast dom har juridiskt utrymme att kräva konsumenten på de extrakostnader som uppkommit till följd av dennes avbeställning. Detta finns reglerat i KKöpL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Tycker inlägget är väldigt konstigt. Det är klart att en leverantör som arbetar med olika förutbestämda konfigurationer inte bara slänger upp en helt ny dator med en random del bara för en kund som man specialbeställt den åt i slutändan inte önskade den. Det handlar ju dels om arbetet kring denna specialkonfiguration, principen (skulle en massa kunder göra på detta sätt skulle det kunna bli väldigt mycket jobb) och inte minst garantiåtaganden/support. Det är ju troligen en nackdel om produkten inte kommer från någon av de normala leverantörerna vid fall kring returer och support etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Det stämmer att en faktura har skickats ut och ordern är makulerad enligt önskemål.
Eftersom du valt att avbeställa en påbörjad order samt att vi tagit hem en produkt som vi inte säljer eller lagerför åt just dig så har vi returnerat disken till leverantören. vi säljer inga lösa komponenter och hade därför inte kunnat sålt den vidare till en annan kund som inte finns på hemsidan. Att returnera en produkt till en leverantör fungerar inte på samma sätt som när man köper hos en vanlig återförsäljare. Vid retur av en produkt tar leverantören mellan 10-25% av produktens värde dock minst 250 SEK eller mer + moms. Lägg därtill tur/retur frakt av produkten så hamnar vi på 540 kr utan någon vinst på M2 disken. Vi har varken tagit ut någon vinst eller arbetskostnad eller något annat i denna kostnad utan faktiska kostnaden vi haft för retur av disken.

Hur unik produkten är spelar i detta fallet ingen roll. Det är en produkt vi tagit hem åt just TS som han själv valt genom mail och fått offert på uppgraderingen. Hade det varit en produkt vi hade haft i vårt sortiment så hade vi sålt det vidare men nu är detta inte en produkt som vi säljer. Vi jobbar med en tillverkare av SSD som vi tar hem volymer av för alla våra modeller. Har man special önskemål oavsett produkt så kan vi specialbeställa det åt kunden.

Alla datorer kommer utan operativsystem som standard, detta kan man köpa till med datorn. Licensen finns på kundens kundkonto vilket vi förklarat tidigare. Hittar han inte licensen så kan han få skärmdump på detta genom supporten.

Fakturan kommer därför hanteras enligt ordinarie rutin enligt lag.

- GT

Hej Greattech.

TS har redan sagt att han kommer bestrida fakturan. Är detta något ni planerar att ta till tingsrätten för att få in era pengar?
Om så är fallet, tror ni att någon annan datorbutik skulle agera som ni gör?

Tycker hela tråden är ett bra exempel på varför man aldrig ska handla hos er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hej Greattech.

TS har redan sagt att han kommer bestrida fakturan. Är detta något ni planerar att ta till tingsrätten för att få in era pengar?
Om så är fallet, tror ni att någon annan datorbutik skulle agera som ni gör?

Tycker hela tråden är ett bra exempel på varför man aldrig ska handla hos er.

Finns ju flera stora nätbutiker som erbjuder datorer och gör man special konfigurationer på dom så gäller inte ångerrätt mm.

Är väl inget konstigt?

Permalänk
Avstängd

Känns riktigt kasst att be ett företag beställa hem delar de inte normalt lagerför och sen avbeställa allt och låta företaget ta kostnaden.

Jag är inte insatt i lagar och dylikt, men moralmässigt är det ju utan tvekan kunden här som beter sig betydligt mer illa än företaget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Greattech då tycker jag ni ska inskaffa en popup ruta som man måste godkänna för se keyn till Windows eller andra mjukvaruprodukter. Då slipper ni detta problemet i framtiden, borde vara lätt för er att fixa.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Skrivet av anon200632:

Jag tycker det är snällt de beställer komponenter som de inte har i utbudet efter kundens önskemål.

Och då är det klart att om kunden ändrar sig sen efter att affären gjort extra beställningar mm så får man ju såklart betala för sig.

Skrivet av LemurenSwe:

Fast dom har juridiskt utrymme att kräva konsumenten på de extrakostnader som uppkommit till följd av dennes avbeställning. Detta finns reglerat i KKöpL.

Skrivet av dannesthlm:

Tycker inlägget är väldigt konstigt. Det är klart att en leverantör som arbetar med olika förutbestämda konfigurationer inte bara slänger upp en helt ny dator med en random del bara för en kund som man specialbeställt den åt i slutändan inte önskade den. Det handlar ju dels om arbetet kring denna specialkonfiguration, principen (skulle en massa kunder göra på detta sätt skulle det kunna bli väldigt mycket jobb) och inte minst garantiåtaganden/support. Det är ju troligen en nackdel om produkten inte kommer från någon av de normala leverantörerna vid fall kring returer och support etc.

Jag skriver bara ned mina personliga tankar kring detta.
Tycker att det är ok av Greattech att fakutera detta _OM_ de informerat kunden att det tillkomer en hög kostnad om varan avbeställs, INNAN de börjar specialbeställa saker och ting.

Har de inte informerat kunden om vad som gäller, så bör de bita i det sura äpplet och lära sig av sina misstag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hur unik produkten är spelar i detta fallet ingen roll. Det är en produkt vi tagit hem åt just TS som han själv valt genom mail och fått offert på uppgraderingen. Hade det varit en produkt vi hade haft i vårt sortiment så hade vi sålt det vidare men nu är detta inte en produkt som vi säljer.

Fast TS har ju köpt produkten av er vilket de facto innebär att ni säljer den, med tillhörande ångerrätt. Det är möjligt att ni kan kräva TS på detta, men var i lagen har ni i så fall stöd för det? Och informerade ni om en stor kostnad vid eventuell ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hej Greattech.

TS har redan sagt att han kommer bestrida fakturan. Är detta något ni planerar att ta till tingsrätten för att få in era pengar?
Om så är fallet, tror ni att någon annan datorbutik skulle agera som ni gör?

Tycker hela tråden är ett bra exempel på varför man aldrig ska handla hos er.

Jag tycker alla trådar om Greattech är lysande exempel på varför man ska undvika greattech som pesten. Så mycket tjaffs, som hade kunnat undvikas med lite goodwill. Istället har dom gett sig själva oerhört mycket dålig publicitet med trådarna på SweC. enbart. Vem som helst som googlar greattech lär ju hitta dom snabbare än en oljad blixt.