Köpråd systemkamera 6-8k (nybörjare)

Permalänk
Medlem

Köpråd systemkamera 6-8k (nybörjare)

Hej SweClockers!

Har blivit väldigt sugen på att börja fota. Har egentligen inga preferenser då jag inte kan speciellt mycket än. Vill gärna ha wifi/NFC/bluetooth och även kunna filma med den. De kameror jag kollat mest på är Canon EOS 750D, och Nikon D5600. Verkar som att största skillnaderna mellan dessa 2 är att Nikon kan filma i 1080p60fps, medan Canon "bara" kan filma i 1080p30fps. Utöver det verkar de vara hyffsat lika? Vad skulle ni säga? Tips till mig som nybörjare? Köper helst nytt till en början kommer jag använda kit objektivet och senare sen köpa annat objektiv när jag hunnit känna av lite mer vad jag vill ha/behöver.

Alla tips uppskattas! Tänk på dock att jag inte kan så mycket än, så alldeles för komplicerade förklaringar kommer jag inte förstå

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: Det jag blev tipsad om när jag frågade om kameror till ett proffs var att innan man slår på för stort och köper en dyr kamera som man ändå inte kan använda, ta och gå en kurs i foto så man får lära sig mer ordentligt om foto och hur kameran fungerar

Har inte gjort slag i sak ännu men det tyckte jag var ett klockrent tips så jag skickar det vidare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@ZyntaaX: Det jag blev tipsad om när jag frågade om kameror till ett proffs var att innan man slår på för stort och köper en dyr kamera som man ändå inte kan använda, ta och gå en kurs i foto så man får lära sig mer ordentligt om foto och hur kameran fungerar

Har inte gjort slag i sak ännu men det tyckte jag var ett klockrent tips så jag skickar det vidare nu

Absolut ett bra tips tycker dock lite av det roliga i det är att lära sig själv

Var inne på Elgiganten idag och kände på Canon 750D samt en Nikon D3400 (de hade inte D5600 uppsatt). Måste ändå säga att jag tycker att Canons kamera ligger bättre i min hand.. svårt val

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köpte en 200D för några månader sen som jag är nöjd med, filmar inte så mycket utan tar mest foto. Ta reda på vad för slags funktioner du vill ha, och om kamerorna stöder det, annars kolla vidare. Kolla många recensioner på youtube tex, de nämner ofta saker och funktioner man inte ens vet om att de finns, som man kommer vilja ha så fort man lär sig om de. (Tips är Peter McKinnon, älskar hans kanal, mycket vlogs och tutorials, han kör canon också). Jag tex är (var sen innan) en canon-fanboy, så jag gick in på deras hemsida och jämföre modeller direkt. Pris och funktioner. Jämför även menyerna på Canon mot Nikon (och andra), se vad du gillar mest.

Hoppas detta hjälpte.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hej SweClockers!

Har blivit väldigt sugen på att börja fota. Har egentligen inga preferenser då jag inte kan speciellt mycket än. Vill gärna ha wifi/NFC/bluetooth och även kunna filma med den. De kameror jag kollat mest på är Canon EOS 750D, och Nikon D5600. Verkar som att största skillnaderna mellan dessa 2 är att Nikon kan filma i 1080p60fps, medan Canon "bara" kan filma i 1080p30fps. Utöver det verkar de vara hyffsat lika? Vad skulle ni säga? Tips till mig som nybörjare? Köper helst nytt till en början kommer jag använda kit objektivet och senare sen köpa annat objektiv när jag hunnit känna av lite mer vad jag vill ha/behöver.

Alla tips uppskattas! Tänk på dock att jag inte kan så mycket än, så alldeles för komplicerade förklaringar kommer jag inte förstå

Mitt tips är att köpa en begagnad kamera till att börja med för att testa om fotografi är något för dig. Var det inget för dig kan du sälja grejerna utan att göra förlust och gå vidare. Om du gillar det kommer du vilja uppgradera och då kan du också sälja med minimal förlust och skaffa riktiga prylar.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

jag har en 750D och är kanon nöjd! skulle vilja säga att man kan tänka på att de finns många billiga canon linser och framförallt större utbud

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Köpte en 200D för några månader sen som jag är nöjd med, filmar inte så mycket utan tar mest foto. Ta reda på vad för slags funktioner du vill ha, och om kamerorna stöder det, annars kolla vidare. Kolla många recensioner på youtube tex, de nämner ofta saker och funktioner man inte ens vet om att de finns, som man kommer vilja ha så fort man lär sig om de. (Tips är Peter McKinnon, älskar hans kanal, mycket vlogs och tutorials, han kör canon också). Jag tex är (var sen innan) en canon-fanboy, så jag gick in på deras hemsida och jämföre modeller direkt. Pris och funktioner. Jämför även menyerna på Canon mot Nikon (och andra), se vad du gillar mest.

Hoppas detta hjälpte.

Tack för tipset, har gjort det en del och kommer absolut göra det mer, ville mest ha era åsikter

Skrivet av Jompa79:

Mitt tips är att köpa en begagnad kamera till att börja med för att testa om fotografi är något för dig. Var det inget för dig kan du sälja grejerna utan att göra förlust och gå vidare. Om du gillar det kommer du vilja uppgradera och då kan du också sälja med minimal förlust och skaffa riktiga prylar.
Lycka till!

Förstår absolut det. Känner dock att jag hellre köper nytt. Men tack för tipset ändå!

Skrivet av MaxxiZ:

jag har en 750D och är kanon nöjd! skulle vilja säga att man kan tänka på att de finns många billiga canon linser och framförallt större utbud

Jo har ju hört det från flera.. vill dock gärna kunna filma i 1080p60fps.

Har kollat lite på Canon EOS 800D också. Lite dyrare, men är kanske värt det? Som jag förstått det är visst Canons autofokus vid filmning överlägsen Nikons?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Tack för tipset, har gjort det en del och kommer absolut göra det mer, ville mest ha era åsikter
Förstår absolut det. Känner dock att jag hellre köper nytt. Men tack för tipset ändå!

Jo har ju hört det från flera.. vill dock gärna kunna filma i 1080p60fps.

Har kollat lite på Canon EOS 800D också. Lite dyrare, men är kanske värt det? Som jag förstått det är visst Canons autofokus vid filmning överlägsen Nikons?

800D har dual pixel AF som underlättar nått enormt vid filmning. Andra kameror att kolla på när du ändå ska gå upp i pris är 80D och 70D vilka är mer semiproffs med robustare hus och dubbla skärmar. Jag hade kikat på en begagnad 80D, de är i regel i nyskick och har ofta garanti kvar. Om jag själv skulle köpa en crop-kamera idag hade det blivit en 80D.

Permalänk
Medlem

@ZyntaaX: Jag har tidigare fotat med lite enklare Canon-prylar och kanske lärt mig lite på kuppen. Numera kör jag endast på ett Sony NEX-system eftersom det är mindre och smidigare. Med det sagt..

När jag köpte min första DSLR, en Canon 350D tillsammans med 18-55-linsen, så hade jag ingen som helst erfarenhet från systemkameror. Sedan uppgraderade jag till en 40D. Stora fördelen med denna var dels betydligt bättre ergonomi, dels större minnesbuffert vilket gjorde RAW praktiskt möjligt. Men oavsett kamerahus så insåg jag snabbt att nästan allt sitter i lins och blixt. Visst har det skett utveckling även för husen, men lite högre ISO kommer inte kunna påverka bilden på samma sätt som ändrad brännvidd.

Mitt råd till dig är att satsa på ett äldre kamerahus tillsammans med en lite finare zoomlins. Jag var så länge den höll väldigt nöjd med Canons 15-85 eller vad det nu var. Mångsidig och med hyfsad kvalitet. Betydligt bättre än kit-linsen iaf.. Sedan är givetvis Canons 50/1.8 ett självklart val även om cropfaktorn kommer sabba en del av dess charm. Kostar inte många kronor oavsett. Men utöver detta så skaffa en bra blixt. Eller bra och bra, skaffa en blixt. Helst flera. Detta kommer hjälpa dig att utvecklas som fotograf mer än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Var inne på Elgiganten idag och kände på Canon 750D samt en Nikon D3400 (de hade inte D5600 uppsatt). Måste ändå säga att jag tycker att Canons kamera ligger bättre i min hand.. svårt val

MAn ser ofta tips om att "välj en kamera som ligger bra i handen" och att det skulle vara något avgörande. Jag köper att det kan spela roll om det är extremt åt något håll, såklart, som att kameran är extremt liten eller på tok för stor eller liknande men jag tycker nog att det läggs lite väl stort fokus på det.
Det som däremot många inte pratar om eller väger in är vad det är man köper in sig i. Så länge man bara skaffar kamerahus med kitobjektiv spelar det kanske inte så stor roll vad det finns för andra saker i ekosystemet och vad de kostar men när man väl köpt på sig ett gäng objektiv och blixt(ar) osv så är det en rätt stor grej att byta och nästa gång kanske huset som man uppgraderar till har samma grepp som den man först köpte.
Jag har använt 5 kamerahus från Nikon i lite större omfattning och alla "ligger olika i handen". Det handlar inte bara om att husen varit olika stora utan även att Nikon ändrat utformning på greppet. Så bara för att huset köper nu ligger bra i handen är det inte säkert att nästa hus gör det.

Skrivet av Jerkanftw:

funktioner du vill ha, och om kamerorna stöder det, annars kolla vidare. Kolla många recensioner på youtube tex, de nämner ofta saker och funktioner man inte ens vet om att de finns, som man kommer vilja ha så fort man lär sig om de. (Tips är Peter McKinnon,

Manualerna brukar finnas för nerladdning. Jag tycker att det är väl värt att läsa igenom den för då får man en ganska komplett bild av kameran och dess funktioner/menyer.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för telefon så kan du kanske ha tillgång till manual mode i kamera appen. Kan vara ett tips att leka runt lite med det och lära sig med det så långt som det går. Köpte själv en EOS 750D för inte så länge sen ock måste säga att jag är super nöjd med den. Måste erkänna att jag inte varit ute super mycket pga. vädret men har varit överraskad över hur fina bilder man får ut över det lilla jag har testat. Kan starkt rekommendera om du kan få tag på en till ett bra pris. Du kommer dock vilja byta ut kit lensen om du hade tänkt att filma. Den låter rätt så mycket och hörs i video när den auto fokuserar...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera lite. Tack för alla tips! Slutade med en 77D ihop med 2 objektiv från Scandinavian Photo. Min gamla lärare (som håller på väldigt mycket med fotografering) tyckte det var ett bra "nybörjar-kit" om man kan säga så, likaså de i butiken. Känns som att det är en kamera som jag kan utvecklas med något år innan huset behöver bytas. Nytt objektiv blir det nog frammåt sommaren när jag hunnit känna efter lite mer vad jag vill ha Passade på att ta en 77D då det bara var skillnad på någon 100lapp från en 800D

För er som undrar var det detta kit jag köpte: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1019738195/canon/eos...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!