Det perfekta övervakningssamhället

Permalänk
Avstängd

Det perfekta övervakningssamhället

Kina är på väg mot det perfekta övervakningssamhället
https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...
”600 miljoner övervakningskameror, artificiell intelligens och full koll på medborgarnas uppkopplade liv ger Kina allt de behöver till sitt Förtryck 2.0.”

Kina bygger databas för att identifiera medborgare
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-bygger-databas-for-att...
”Kina ska bygga världens största och kraftfullaste system för ansiktsigenkänning. Tanken är att alla 1,3 miljarder medborgare ska kunna identifieras inom tre sekunder med hjälp av tekniken,”

Poliser i Kina får Robocop-glasögon – kan identifiera misstänkta på nolltid
https://www.metro.se/artikel/poliser-i-kina-f%C3%A5r-robocop-...

Permalänk
Medlem

Äsch, bosätta sig i Alaskas vildmark "outside the grid" så slipper man allt vad kameror, övervakning och robotar är

Permalänk
Avstängd

Kina är ängel jämfört med US
**bort/mod**

rensat OT/politiserande //Mod
Permalänk
Inaktiv

Det saknas ett gps chip i varje medborgare där systemet detekterar folk utan chip och skickar polisen på dem.

Nå jag ser detta som en självklarhet, det enda vi kan påverka är när det kommer inträffa. Kameror och Ai blir billigare och bättre för varje åt, såklart rättsväsendet kommer använda sig av detta.

De flesta har väl redan idag gett upp integriteten utan att klaga, om jag är på en pizzeria så kan min telefon (Android) fråga om jag vill betygsätta stället som jag var på.. När jag handlar mat i butiker så har de säkert lagrat dem mat jag handlade.
Alla köp jag gör använder jag mitt visa kort och man i efterhand enbart genom att se på utdragen kan få bra överblick av var jag har varit.

Nå det folk gör utomhus får mindre betydelse, för många handlar det om att gå till matbutik och åka till och från jobbet. Jag tror den person som skulle övervaka denna aktivitet skulle dö av uttråkning.

Permalänk
Medlem

@anon159643: +1 från mej.
Varje månad får jag en sammanfattning av Google, där jag kan välja om jag vill ändra någonting. Man kan se att de har rätt så bra koll på var man vandrar. (Eller i alla fall ens telefon.) Man kanske kan stänga av funktionen? Men jag vill inte. Pga tidigare erfarenheter i livet, tycker jag att det är en utmärkt funktion. När jag är i London (Världens kamera tätaste stad.) Får kamerorna mej att känna en trygghet.
Tycker inte jag har gett upp någonting heller. Jag är fortfarande fri att gå vart jag vill. Jag uppskattar att jag är spårbar.

Vill jag inte vara det, får jag dra på mej en "hoodie", och lämna mobilen hemma.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Kinas system för kreditvärdighet

2015 är år noll i det nya ”förtroendesamhället” Kina, där alla invånare ska bedömas utifrån sin kreditvärdighet, hela tiden. I år har åtta olika företag med tillgång till massiva datamängder på order av Kinas centralbank skapat egna kreditbetyg för sina användare.

"En dataalgoritm värderar löpande all data som finns tillgänglig om dig. Data om ditt beteende kombineras med uppgifter från myndigheter, domstolar och skolor för att ge en heltäckande bild av dig som trovärdig medborgare."

https://kit.se/2015/09/25/11823/sa-blir-du-en-kinesisk-monste...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv

Förutom de spår som nämns, hur är det med ens steam spelande, youtube, google, facebook, sweclockande (lämnar inlägg efter sig) etc. I många brottmål som den om Kim Wall (ubåten) så får man höra hur polisen går igenom personens datoranvändande dagarna innan. (troligen genom historia lokalt ) Något jag stör mig är den aktiva reklamen, har jag sökt på en produkt på t.ex Kjell och Co, så kommer det upp reklam om denna överallt på aftonbladet m.m.

För mig känns det som att folket lite har givit upp viss typ integritet och tycker bara det är smidigt. Hemligheterna som vissa gör är nog framförallt på internet, där den stora skaran inte gör något större, problemet är dock att vissa letar upp en syndabock.

Permalänk
Medlem

Vi har helt enkelt bytt ut integritet mot bekvämlighet inom en snar framtid kommer vi att få "logga in på nätet" med bankid innan vi kommer ut i etern.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Förstår egentligen inte varför andra och jag själv ens försöker diskutera detta. Spelar ju ändå ingen roll. Det krävs att majoriteten blir obekväm, alternativt makthavare, innan det går åt motsatt håll. Om nu ens det hjälper.. Kina har ett rätt hårt grepp om sitt folks strupe. Undrar om väst har samma öde att vänta.. Mehh.. Ger nog upp på detta nu. Får väl flytta till något bra land i värsta fall.

Permalänk
Avstängd

Shaping the Fourth Industrial Revolution
http://pharos.stiftelsen-pharos.org/shaping-the-fourth-indust...

”Enligt bokens världsbild är både människan och naturen programmerbara kuggar i ett stort globalt maskineri som bara behöver kalibreras rätt för att bli perfekt. Resultatet innebär en kombination av Big Brother och Big Mother där människan ska omhändertas och styras med en trygg hand från vaggan till graven.”

”Vår hållbara framtid innebär ett globalt panoptikon där såväl mänskligt liv som naturen ska övervakas, transformeras och regleras.”

”Små snabba datorer ska integreras i den urbana miljön och även i våra kroppar för att ingå i ett globalt nätverk kallat Internet of Things.”

”Genom att ständigt vara uppkopplade kan människans beteende och funktion ”influeras och förbättras på såväl öppna som subtila sätt”.

”Frågan är hur realistisk den fjärde industriella revolutionen är? Är detta projekt seriöst menat? De som driver arbetet framåt tillhör dock världens absoluta elit. World Economic Forums styrelse representerar aktörer som Världsbanken, IMF, Bank of England och Bank of America medan medlemmarna av organisationen tillhör världens ledande storföretag. När dessa krafter vill genomföra något så finns det muskler.”

Permalänk
Skrivet av Србо:

Kina är ängel jämfört med US
**bort/mod**

Tror du verkligen på det där själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tror du verkligen på det där själv?

*host* Irak... mellan 800000 och långt över en miljon civila dödsoffer.

Sen har vi Jemen... -"Jamen det är ju Saudis!"... Som USA valt att sälja rekordmycket vapen till.

Så han har en poäng. Ryssland och Kina är rena rama änglarna i jämförelse om man ser till liv förlorade p.g.a. konflikter. Konflikter som USA antingen skapat på olaglig väg eller som dom stödjer tack vare them oil $$$,

Sen är ju inrikespolitiken mellan USA, Kina och Ryssland vilt skilda, men inga är ett föredöme. Alla är korrupta till den punkt att det i längden inte kan hålla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm:
Du menar samma Saudis som Sverige säljer vapen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

@heatm:
Du menar samma Saudis som Sverige säljer vapen till?

Exakt. Visst är det fantastiskt?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

*host* Irak... mellan 800000 och långt över en miljon civila dödsoffer.

Sen har vi Jemen... -"Jamen det är ju Saudis!"... Som USA valt att sälja rekordmycket vapen till.

Så han har en poäng. Ryssland och Kina är rena rama änglarna i jämförelse om man ser till liv förlorade p.g.a. konflikter. Konflikter som USA antingen skapat på olaglig väg eller som dom stödjer tack vare them oil $$$,

Sen är ju inrikespolitiken mellan USA, Kina och Ryssland vilt skilda, men inga är ett föredöme. Alla är korrupta till den punkt att det i längden inte kan hålla.

Jag pratar om det du nämnde om aska.

Permalänk
Medlem

Krävs det extra bra ansiktsigenkänningsteknologi i Kina jämfört med te.x. länder i väst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Får kamerorna mej att känna en trygghet.

Falsk trygghet. Det finns underlag för att kamerorna inte påverkat kriminaliteten i nämnvärd grad, utom när det kommer till inbrott i parkerade bilar. Jag förutsätter att du inte är en parkerad bil. Jag länkade till ett par nyhetsartiklar om det förra gången det var diskussioner om kamera övervakning här på forumet, så jag ska se om jag kan hitta dem igen, senare i dag. Lunch på gång här nu, så kort om tid. Trådarkeologi brukar kunna ta någon timma. Jag ska försöka återkomma.

Sedan fattar jag inte hur tråden kommit att handla om vem som dödar flest. Det är tveklöst så att Kina censurerar och övervakar sina invånare på ett sätt som NSA bara drömmer om.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
FaceID hade väl lite problem så kanske

Permalänk
Skrivet av nanne:

Kinas system för kreditvärdighet

2015 är år noll i det nya ”förtroendesamhället” Kina, där alla invånare ska bedömas utifrån sin kreditvärdighet, hela tiden. I år har åtta olika företag med tillgång till massiva datamängder på order av Kinas centralbank skapat egna kreditbetyg för sina användare.

"En dataalgoritm värderar löpande all data som finns tillgänglig om dig. Data om ditt beteende kombineras med uppgifter från myndigheter, domstolar och skolor för att ge en heltäckande bild av dig som trovärdig medborgare."

https://kit.se/2015/09/25/11823/sa-blir-du-en-kinesisk-monste...

Inte helt olikt systemet dom använder i USA då. Din kreditvärdighet spelar till och med roll i anställningsansökningar där folk med sämre kreditvärdighet har sämre chans att få jobbet trots att dom kanske har bättre utbildning.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Falsk trygghet. Det finns underlag för att kamerorna inte påverkat kriminaliteten i nämnvärd grad, utom när det kommer till inbrott i parkerade bilar. Jag förutsätter att du inte är en parkerad bil. Jag länkade till ett par nyhetsartiklar om det förra gången det var diskussioner om kamera övervakning här på forumet, så jag ska se om jag kan hitta dem igen, senare i dag. Lunch på gång här nu, så kort om tid. Trådarkeologi brukar kunna ta någon timma. Jag ska försöka återkomma.

Sedan fattar jag inte hur tråden kommit att handla om vem som dödar flest. Det är tveklöst så att Kina censurerar och övervakar sina invånare på ett sätt som NSA bara drömmer om.

Vad jag ville förmedla var bara att jag inte har någonting emot att "vara övervakad".
Jag inser att med dagens teknik, är vi redan där "storebror kan följa var enda steg vi tar".
I alla fall alla som betalar med kort, har på sig sin telefon, för sig bland kameror i stads kärnor. Jag känner mej OK med det. Känner inte att min integritet blir kränkt eller nått annat larv.
Den dagen jag bestämmer mej för att sadla om till yrkes kriminell, lägger jag telefonen hemma, tar ut en packe pengar att betala med (Så länge det nu går?) och drar på mej en luvtröja så jag kan gömma mej i.

Iom att vi tagit till oss tekniken, sådan den är, har vi frivilligt gett upp möjligheten till anonymitet. Det är fortfarande frivilligt.
Men det blir svårare och svårare allt eftersom vi blir påtvingade mera teknik.
Jag hade utländskt besök för en vecka sedan. Han skulle bo på hotellet här bredvid. Han parkerade hyrbilen och kunde inte betala för parkering. Det går bara att betala med visa-kort, han hade privata maestro kort (Tydligen vanligare där han kommer ifrån) som inte fungerade här. Han hade också ett Mastercard via jobbet, som av någon anledning inte fungerade. Vi provade att ladda ner P-appen, men där fungerar det bara om man har svensk abonnemang. Så det går mao inte att parkera bilen som utlänning i Sveriges näst största stad, pga dagens teknik. :-/ (Det slutade med att jag betalade med mitt svenska företagskort.)
(Jag har själv sex olika kort, pga alla resor jag gör, så jag alltid har någon som fungerar, en blandning av betalkort och kredit kort.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vi behöver fler alternativ. Typ telefoner med anti google skydd, där sökningar osv inte går att spåra till användare. Det låter kanske som att det skulle öppna upp för olagligheter. Men vill vi ha vinstdrivande företag som bedriver rättsväsende?
Jag är så ofantligt trött på att allt ska loggas. Var och när jag befinner mig på platser ska loggas osv. Normen anser jag att inget eller extremt lite ska loggas och istället man ska aktivera om man vill att saker ska loggas snarare än tvärtom.

Skrivet av Turbonisse:

Vad jag ville förmedla var bara att jag inte har någonting emot att "vara övervakad".
Jag inser att med dagens teknik, är vi redan där "storebror kan följa var enda steg vi tar".
I alla fall alla som betalar med kort, har på sig sin telefon, för sig bland kameror i stads kärnor. Jag känner mej OK med det. Känner inte att min integritet blir kränkt eller nått annat larv.
Den dagen jag bestämmer mej för att sadla om till yrkes kriminell, lägger jag telefonen hemma, tar ut en packe pengar att betala med (Så länge det nu går?) och drar på mej en luvtröja så jag kan gömma mej i.

Iom att vi tagit till oss tekniken, sådan den är, har vi frivilligt gett upp möjligheten till anonymitet. Det är fortfarande frivilligt.
Men det blir svårare och svårare allt eftersom vi blir påtvingade mera teknik.
Jag hade utländskt besök för en vecka sedan. Han skulle bo på hotellet här bredvid. Han parkerade hyrbilen och kunde inte betala för parkering. Det går bara att betala med visa-kort, han hade privata maestro kort (Tydligen vanligare där han kommer ifrån) som inte fungerade här. Han hade också ett Mastercard via jobbet, som av någon anledning inte fungerade. Vi provade att ladda ner P-appen, men där fungerar det bara om man har svensk abonnemang. Så det går mao inte att parkera bilen som utlänning i Sveriges näst största stad, pga dagens teknik. :-/ (Det slutade med att jag betalade med mitt svenska företagskort.)
(Jag har själv sex olika kort, pga alla resor jag gör, så jag alltid har någon som fungerar, en blandning av betalkort och kredit kort.)

Man behöver inte bedriva illegal verksamhet för att vara emot övervakning.

Tänk vad bekvämt det hade varit för Hitler att logga in en databas för att hitta alla judars position. Det kan låta grovt. Men man ska tänka sig för en extra gång hur datan kan missbrukas.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi är ju påväg dit här också.

# Datalagringslagen som redan råkat ut för ändamålsglidning.
# Man vill inskränka yttrandefriheten.
# Staten vill ha rätt att installera trojaner.
# Självstudier av terror kommer att bli straffbart (hur ska det gå för våra terrorforskare?). I kombination med att cyberbrott ska kunna klassas som terrorbrott rekommenderar jag att ni slutar studera IT-säkerhet när lagen träder i kraft.

Kom samtidigt ihåg att varken polis eller åklagare kan få information om vilka som bodde på ett HVB-hem vid tidpunkten för en gruppvåldtäkt (pga sekretess) så en av gärningsmännen går fri... Vissa skyddas bättre än andra -tur för honom att det inte gällde upphovsrättsbrott för då hade han åkt dit.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vi behöver fler alternativ. Typ telefoner med anti google skydd, där sökningar osv inte går att spåra till användare. Det låter kanske som att det skulle öppna upp för olagligheter. Men vill vi ha vinstdrivande företag som bedriver rättsväsende?
Jag är så ofantligt trött på att allt ska loggas. Var och när jag befinner mig på platser ska loggas osv. Normen anser jag att inget eller extremt lite ska loggas och istället man ska aktivera om man vill att saker ska loggas snarare än tvärtom.

Man behöver inte bedriva illegal verksamhet för att vara emot övervakning.

Tänk vad bekvämt det hade varit för Hitler att logga in en databas för att hitta alla judars position. Det kan låta grovt. Men man ska tänka sig för en extra gång hur datan kan missbrukas.
Skickades från m.sweclockers.com

Fler alternativ är inte lösningen. Det finns redan men det är inte lika smidiga som Googles tjänster. Sen är det svårt för alternativ att konkurrera om den breda massan mot Google. Men är man intresserad går det att skydda sig.

Personligen har jag gett upp, känns meningslöst att kämpa emot jättar som har lobbyorganisationer som kan skriva egna lagar.

P.S Godwin's lag på första sidan är bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag pratar om det du nämnde om aska.

Var inte jag som nämnde det men förstår vad du menar. Bra att vara tydlig på forum.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jag tror man kan stänga av allt med geografi i telefonen, det är bara o stänga av GPS, den behövs knappast för att åka mellan hem, jobb och en sväng till affären. Åtminstone så hittar jag.
Som jag skrev, har jag frivilligt valt att ha det påslaget.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Fler alternativ är inte lösningen. Det finns redan men det är inte lika smidiga som Googles tjänster. Sen är det svårt för alternativ att konkurrera om den breda massan mot Google. Men är man intresserad går det att skydda sig.

Personligen har jag gett upp, känns meningslöst att kämpa emot jättar som har lobbyorganisationer som kan skriva egna lagar.

P.S Godwin's lag på första sidan är bra jobbat.

Jag menade inte alternativ tjänst mot google utan en tjänst som skyddar dig när du använder google. Vi lever ju i en demokrati då ska de ju inte vara den som har mest pengar som sätter lagarna. Inför lagar som skyddar individen och låt google, facebook osv anpassa sig efter dom.

Skrivet av Turbonisse:

@Jimemy: Jag tror man kan stänga av allt med geografi i telefonen, det är bara o stänga av GPS, den behövs knappast för att åka mellan hem, jobb och en sväng till affären. Åtminstone så hittar jag.
Som jag skrev, har jag frivilligt valt att ha det påslaget.

Tycker du det är rimligt att jag ska behöva stänga av gps och internet eller gå in i inställningar för att inte bli loggad? Borde inte normalläget vara tvärtom att all loggning är avstängd per default?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tycker du det är rimligt att jag ska behöva stänga av gps och internet eller gå in i inställningar för att inte bli loggad? Borde inte normalläget vara tvärtom att all loggning är avstängd per default?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker varken det ena eller andra. Jag skrev att jag inte har något emot att de loggar mina förehavanden.
För den som inte gillar det, är det tufft läge.

Jag var själv tidigare nästan nitisk med min så kallade integritet, jag tog ut min lön i pengar, betalade cash i affären, ja över allt. Hade oregistrerat kontantkort osv, osv. INGEN hade med att göra vart jag var!
Sedan, för tio år sedan, råkade jag ut för någonting, som innebar två veckor anhållen i min frånvaro (Jag hade ingen aning. Jobbade som vanligt, åkte hem via affären.) Efter två veckor som anhållen, tröttnade polisen att leta och ringde mej. Jag infann mej på förhör
och satt således i praktiken inlåst så länge som förhöret varade. Sedan åkte jag hem och levde i ovishet om hur det skulle gå, i tre månader, tills åklagaren behagade skicka ett brev där denna skrev att åtalet var nedlagt.
(EDIT: Ingen rolig tid i livet. Sådant sätter sina spår.)
Allt bottnade i en människas lögner, en människa som ville mej allt ont hon kunde bringa över mej.
Det var ren tur att jag av rena tillfälligheter, hade belägg för att jag inte kunde gjort två av punkterna jag stod anklagad för, då föll den tredje också.

Efter det gjorde jag en 180 graders och betalar även ett inköp av en kex choklad med kort (Så blir det loggat att mitt kort var där vid tidpunkten. Det kan också verifieras via triangulering av tele master att min telefon var i området.) Jag tycker de skall komplettera med flera kameror också, så de via video kan konfirmera att det faktiskt var jag som var där och inte bara mina grejer.
Skulle någon fara med osanning om att "jag var där" och gjorde nått, så vill jag i den mån det går, kunna motbevisa framtida lögner.

Men det är min personliga åsikt, som baseras på mina unika erfarenheter av livet.
Jag har inte haft några problem med människan efter det. Men det har blivit ett sett att leva.
Människor i allmänhet, har inte haft så tråkiga erfarenheter och vill inte att storebror skall veta vart de är eller har varit, jag respekterar deras åsikter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vad jag ville förmedla var bara att jag inte har någonting emot att "vara övervakad".

Vist fan, jag skulle ju leta reda på inlägget med nyhetslänkarna. Tack för att du inte tar så hårt på det. Passande nog har jag nyss kokt en kopp te.

Skrivet av Elektron:

Vi behöver fler alternativ. Typ telefoner med anti google skydd, där sökningar osv inte går att spåra till användare.

Orbot?

Skrivet av Turbonisse:

Sedan, för tio år sedan, råkade jag ut för någonting, som innebar två veckor anhållen i min frånvaro (Jag hade ingen aning. Jobbade som vanligt, åkte hem via affären.) Efter två veckor som anhållen, tröttnade polisen att leta och ringde mej. Jag infann mej på förhör
och satt således i praktiken inlåst så länge som förhöret varade. Sedan åkte jag hem och levde i ovishet om hur det skulle gå, i tre månader, tills åklagaren behagade skicka ett brev där denna skrev att åtalet var nedlagt.
(EDIT: Ingen rolig tid i livet. Sådant sätter sina spår.)
Allt bottnade i en människas lögner, en människa som ville mej allt ont hon kunde bringa över mej.
Det var ren tur att jag av rena tillfälligheter, hade belägg för att jag inte kunde gjort två av punkterna jag stod anklagad för, då föll den tredje också.

Det låter som om du tar just det där för hårt. Det har hänt mig ett par gånger, och då bor jag på min folkbokförda adress, och är allt som oftast hemma. Klarar de inte av att få tag i en då, ska de inte ha tag på en. Skönt att de åtminstone ringde så småningom. Själv brukar jag få ett papper hem som säger att jag inte längre är efterlyst, och att fallet är nedlagt i brist på bevis. (Från min advokat.)

Skrivet av Turbonisse:

Efter det gjorde jag en 180 graders och betalar även ett inköp av en kex choklad med kort (Så blir det loggat att mitt kort var där vid tidpunkten. Det kan också verifieras via triangulering av tele master att min telefon var i området.) Jag tycker de skall komplettera med flera kameror också, så de via video kan konfirmera att det faktiskt var jag som var där och inte bara mina grejer.
Skulle någon fara med osanning om att "jag var där" och gjorde nått, så vill jag i den mån det går, kunna motbevisa framtida lögner.

Jag vet inte om det är bra, eller dåligt, men om vittnet anses trovärdigt, och av ren otur felaktigt identifierar dig som den skyldiga, så är alla bevis du kan ta fram bara till din nackdel i alla fall. Du ljuger helt plötsligt om att du inte var på platsen, och de har ju ett vittne som placerar dig där. Att ditt kort, och din telefon var på en annan plats är inte bättre än vittnet. Skrämmande hur rättsosäkert det där är över lag. Det är egentligen mitt primära argument mot dödsstraff.

Edit

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vist fan, jag skulle ju leta reda på inlägget med nyhetslänkarna. Tack för att du inte tar så hårt på det. Passande nog har jag nyss kokt en kopp te.

Trådarkeologi när den är som bäst. Te't slut, sista skvätten var kallt, men det gav lite resultat:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jaså? Jag skulle vilja påstå att effekten av övervakningskameror som bäst är obefintlig. Eller, ja, det är ju inte just jag som påstår det, även om jag nog håller med.
BBC/Engelska staten 2015
ABC News 2012

Från tråden om kontantkort, och huruvida det är rimligt att man kan vara anonym eller inte, spännande sidospår.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...Det låter som om du tar just det där för hårt. Det har hänt mig ett par gånger, och då bor jag på min folkbokförda adress, och är allt som oftast hemma. Klarar de inte av att få tag i en då, ska de inte ha tag på en. Skönt att de åtminstone ringde så småningom. Själv brukar jag få ett papper hem som säger att jag inte längre är efterlyst, och att fallet är nedlagt i brist på bevis. (Från min advokat.)...

Det har bara hänt mej EN gång. Jag har inte vad man kallar ett "kriminellt tanke sett", så JA jag tog det hårt. Skulle nästan vilja kalla det för ett trauma. Processen satte sina spår. En mindre lustig grej, som satte sej hårt, är att jag är rädd för posten" Skratta den som vill. Men när man väntar på "skit" som kan få en satt i fängelse, som skall komma i posten, så fick i alla fall jag en fobi, som helt säkert kommer vara livet ut. (Min straff för brottet i fråga är 2 år.)
Min fru öppnar all post i huset idag! (Och forever!)
Så förutom att gilla vara elektroniskt övervakad, gillar jag också elektronisk post. Har minskat min inkommande snigel (pappers) post till ett minimum. (Tänk om man kunde komma på ett sätt att få post kod lotteriet att sluta slösa papper? 15 år har de skickat tjocka kuvert, med mitt namn för ifyllt.)

Jag tyckte det var lite märkligt när polisen ringer mitt oregistrerade kontantkort och säger att de inte kan hitta mej?
Mitt EX <-BOVEN i DRAMAT! hade gett dem sin nyckel (Och mitt nummer, där rök den anonymiteten!) till vårt boende. Jag jobbade 7-16. = hemma 17-06, kan inte ha varit så svårt att släppa donuten, kliva ur patrull bilen och trycka på ringklockan? Men i alla fall kunde de INTE hitta mej. Så ni som känner er övervakade. Polisen lär inte hitta er i alla fall!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vi nästan där redan med våra smartphones, google och facebook har mera kolla på dig än du tror. Om du har GPS och mobile data påslaget så kan du förutsätta att de loggar precis allt som du gör och tänker.