Permalänk

YouTube propaganda?
Skapa moln? Till det behövs vatten, värme och något att värma vattnet i LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

YouTube propaganda?
Skapa moln? Till det behövs vatten, värme och något att värma vattnet i LOL

Om du syftar på det TS skrev så menar han med "modeller" inte att skapa moln utan han menar att man med matematiska beräkningar försöker förutse hur molnen påverkar klimatet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_modell

Edit: Angående vad som krävs för att bilda moln: Ska man vara petig behövs också damm eller andra partiklar som vattnet kan sätta sig på.
Samt förstås andra faktorer, annars hade vi ju fått ett moln i köket varenda gång vi kokar vatten.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett så är det väl dumt att gasa på bara för att det inte finns bevisning som duger åt alla. Nån nya zeländsk forskare eller kanske han kommer från australien hävdar att iq nivån är på sjunkande häruppe. Har ingen källa på det dessvärre det var min 84 åriga morsa som såg det på nätet och hon säger att det stämmer så då är det nog så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon159643: Var lite försiktig med att tro och lita blint på de "lärda".
Det var ju inte för så himla längesen ett gäng "lärda" var hyfsat övertygade om att jorden var platt tills att det kom en tjomme och bevisade något annat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det var ju inte för så himla längesen ett gäng "lärda" var hyfsat övertygade om att jorden var platt tills att det kom en tjomme och bevisade något annat.

Redan de gamla grekerna för sisådär 2500 år sedan var rätt säkra på att jorden var mer som en apelsin än en pannkaka, och detta spred romarna vidare så att planetens sfäriskhet varit etablerad sanning bland vetenskapsutövare av alla de slag de senaste 2000 åren. Någorlunda länge, med mänskliga mått mätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Johan86c: Var lite försiktig med att tro och lita blint på de "lärda".
Det var ju inte för så himla längesen ett gäng "lärda" var hyfsat övertygade om att jorden var platt tills att det kom en tjomme och bevisade något annat.

Precis som Twit skrev.

Man ska sedan skilja på lärda och lärda, när jag var en liten valp så var mina äldre bekanta för mig de lärda, internet hade vanligt folk ej hört talas om. Att lyssna på de lärda är snarare att se på vilka resultat som presenteras från nästan all forskning, man behöver inte vara ett dugg insatt i ämnet och ändå ha de mest sannolika antaganden.

Jag ser klimatforskningen som forskning kring mediciner, jag begriper inte alls hur mediciner fungerar, men jag går efter vad de flesta forskare inom området kommer fram till. Börjar man granska de som ej tror på medicinen och upptäcker ett samband som att de alla tror att gud orsakar sjukdomar och botar, ja då är saken klar för mig.

Sedan angående klimatforskningen så tror jag mycket väl att forskarna kan under eller överskatta den mänskliga påverkan. Men att tro att de är helt ute och seglar och överskattar till den förbannelse, så måste ha väldigt goda skäl till detta.

Permalänk
Medlem

@Happen: klimathotet är i första hand en politiskt konstruktion där media slutat granska politiken och istället propagerar.
Det mesta tyder idag på att de måttliga förändringar koldioxiden förorsakar är huvudsakligen positiv.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag tycker du ska få informationen på ett vis som gör att du begriper den. Det är inte omöjligt att förklara nyttan och risker med olika läkemedel. Förklara alternatva behandlingar så att du kan deltaga i beslutet.

När det gäller klimatet är de flesta forskare bara överens om att det påverkar. Hur mycket och på vilket vis är man inte särskilt eniga om.
De flesta tror idag på en måttlig påverkan, vissa att det mest är positivt. Vetenskap är ingen demokrati, det handlar om att samla fakta och att tolka dessa fakta.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Svendsmark har bevisat att kosmisk strålning också kan påverka molnbildning. Kosmiska strålning påverkas i sin tur av solens aktivitet. Den är låg just nu.

Permalänk
Avstängd

Nej. Debatten är alldeles för ensidig för att vara trovärdig.
Varför nämns det aldrig att vi lever i en uppvärmingsperiod mellan istider och att vi förväntar oss att temperaturen stiger, till exempel?

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att människan påverkar klimatet och att vi bör ta till åtgärder för att minska denna påverkan. Samtidigt tror jag dock att vårt bidrag överdrivs ganska rejält.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag tror, att vi redan sabbat planeten. Finns flera tecken på systematisk kollaps i vissa områden. Finns egentligen ingen anledning att gå ut med det dock.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om vi förstör planeten eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag vill tro på det men vänstern har kapat och tagit över frågan i politiken. Då kan jag inte ta det på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar den fina kommentaren från forskare "vattnet stiger för att isen smälter" Helt sanslöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite besviken på den s k växthuseffekten nu när jag tittar ut genom fönstret och vintern har varit precis lika bister som den alltid är.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

polarisen smälter isbjörnarna blir färre, bin dör, fler och fler människor blir allergiska mot mat vi äter. gluten laktos - you name it.
australien, indien mfl. har temperaturer på över 54 grader, folk dör och du kallar det för bullshit?
du lever säkert i din bubbla men det är dags att vakna upp snart

Bin dör troligtvis inte av klimatförändringar utan av sprutmedel och muterande virus.
Allergi har inget med klimatet att göra. Det är vår "moderna" livsstil, all skit vi äter, vårt inomhusklimat, att ungarna inte är ute å får aktiverat sitt immunförsvar å att många inte ammar sina barn.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag gillar den fina kommentaren från forskare "vattnet stiger för att isen smälter" Helt sanslöst.

Så du menar att havsnivån förblir konstant om isen på antarktis smälter?

Permalänk
Medlem

@Trunk: Vad svaret än är på miljöfrågan är det inte mindre kärnkraft, miljöpartiet skjuter sig själva i foten i det avseendet. Sedan vad man tycker om deras politik i övrigt är en annan sak.

Det är lite ironiskt att Kina ligger längst fram i utvecklingen gällande kärnkraft, kanske för att deras städer är så pass nedsmutsade av förbränning att de förstår problemet på ett mer personligt plan än vad vi gör här i väst med vårt oändliga moraliserande.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Johan86c: Var lite försiktig med att tro och lita blint på de "lärda".
Det var ju inte för så himla längesen ett gäng "lärda" var hyfsat övertygade om att jorden var platt tills att det kom en tjomme och bevisade något annat.

Och hade inte denna "tjomme" motbevisat dem teorin så hade ju du fortfarande trott att jorden va platt. Du lägger också ditt förtroende i de mer lärda. Som man faktiskt bör göra.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Många förväxlar miljö och klimat ser jag. Att vi förstör Östersjön med tungmetaller, gifter och gödningsmedel betyder inte att vi även värmer upp jorden i betydande grad.

Att människan påverkar klimatet i någon grad är nog nästan alla överens om. Men hur mycket är väldigt osäkert. Här en lista på mer än 60 vetenskapliga rapporter som bedömer att uppvärmningen för en dubbling av co2 är mindre än 1C, vilket är ofarligt. http://notrickszone.com/50-papers-low-sensitivity/#sthash.lt3....

En sammanställning av publicerad forskning visar att vi går mot uppskattningar som visar på mycket liten mänsklig påverkan.
http://notrickszone.com/2017/10/16/recent-co2-climate-sensiti...

Tyvärr får inte folk som följer svensk media ta del av all forskning som visar på att människan bara har en obetydlig påverkan på klimatet. Då detta är emot den rådande religionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

Nej. Debatten är alldeles för ensidig för att vara trovärdig.
Varför nämns det aldrig att vi lever i en uppvärmingsperiod mellan istider och att vi förväntar oss att temperaturen stiger, till exempel?

För att hastigheten av ökningen accelererar väldigt mycket snabbare än någonsin. Jorden har haft varmare tider och den kommer klara sig utan problem. Om mänskligheten klarar sig är lite annan fråga men i det stora spelar vi inte en stor roll oberoende av vår egen tro på hur viktiga vi är.

Å andra sidan är det mest troliga just nu att vi lyckas döda varandra med kärnvapen inom snar framtid så kanske det är strunt samma med klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du menar att havsnivån förblir konstant om isen på antarktis smälter?

Vadå tror du det blir mer vatten än vad som redan är där från början ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Tdoll: Vad svaret än är på miljöfrågan är det inte mindre kärnkraft, miljöpartiet skjuter sig själva i foten i det avseendet. Sedan vad man tycker om deras politik i övrigt är en annan sak.

Det är lite ironiskt att Kina ligger längst fram i utvecklingen gällande kärnkraft, kanske för att deras städer är så pass nedsmutsade av förbränning att de förstår problemet på ett mer personligt plan än vad vi gör här i väst med vårt oändliga moraliserande.

Att förbränna kol så som Kina gör leder till otrevliga luftföroreningar som är direkt skadliga för hälsan, men det har inget med jordens temperatur att göra.

Ett exempel på dåliga beslut vad gäller klimatåtgärder är hur man i EU klassade dieselbilar med skyhöga utsläpp av hälsoskadliga partikel och gaser som miljöbilar. Detta gjorde man för att bilarna släppte ut små mängder koldioxid. Det uppskattas att 5000 människor dör per år (EU) pågrund av detta beslut. Nu har man insett misstaget och kommer ändra det. https://m.phys.org/news/2017-09-dieselgate-deaths-europe-year...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att hastigheten av ökningen accelererar väldigt mycket snabbare än någonsin.

Det har du inga vetenskapliga belägg för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Trunk: PREACH!
Bästa läsningen på länge.

Permalänk
Medlem

Tycker mänskligheten överdriver sin roll i klimatförändringen, som med allting annat.
Jordens egna klimatcykler och varianser har betydligt mer signifikans för klimatet, därmed inte sagt att vår påverkan inte spelar in. Man kan argumentera för att CO2 utsläpp orsakar globaluppvärmning, men det gör den naturliga cykeln vi är i också.
Man får också tänka på att de medel som ecolobbyn har för att driva sin agenda vida understiger den som dess motpart har. Därför kan man anta att många gärna överdriver vår påverkan för att få något genomslag.
Personligen tycker jag att världen kunde sträva mer efter hållbarhet än kvartalsrapporter, men det är väl som med rökning; att veta om att du kan få lungcancer är ibland inte argument nog för att sluta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Klart det finns vi kanske inte märker av det men generationer längre fram gör det säkert!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vadå tror du det blir mer vatten än vad som redan är där från början ?

Nej. Men normalt stiger en vätskeyta om man tillför vätska. Jag trodde att det var allmänt känt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vadå tror du det blir mer vatten än vad som redan är där från början ?

nej, men landbunden is som smälter kommer öka havsnivån

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P