Permalänk
Medlem

Men snälla nån, om jag tror på klimathotet? Det är inget att tro på, det är vid detta laget fakta. Alla borde förstå hur vi påverkar vår värld vid detta laget, annars har man ett par extrema skygglappar på.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Happen: Menar du att koldioxid inte har någon effekt alls på atmosfärisk retention av värme? Bland samlingen av vetenskapliga rapporter du länkat, hur många har du läst igenom?

Det enda jag ser på bloggen du länkade är citat dragna ur sina kontext, och så-kallad "cherry picked" statistik. Inte bättre än vad de mest extrema klimatkatastrof-predikarna lyckas producera.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Om man hade slutat med de wnorma subventioner som fossil industri får idag å lagt det på grön energi.
Vad tror du hade hänt? Redan nu konkurrerar grön energi ut fossil på vissa områden, se på kolen i Tyskland. Anledningen till att den fortfarande används där är att de fasat ut kärnkraft.

Visst lycka till när vi får en köldknäpp.
Blåser inget och solen lyser någon timme med dålig verkningsgrad.
Var tror du vi får ta den elen från, Rysk kärnkraft och olja.
Vilka subventioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vadå tror du det blir mer vatten än vad som redan är där från början ?

Men herregud människa, har du aldrig sett is som ligger ovanför vattenytan? Vad händer om denna is smälter och rinner ned i vattnet?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag trode att det var klimatförnekandet som var en religion och det i princip är konsensus kring klimathotet i nyktra kretsar.
Men jag har ju haft fel förut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Men herregud människa, har du aldrig sett is som ligger ovanför vattenytan? Vad händer om denna is smälter och rinner ned i vattnet?

Så länge isen ligger i vattnet så stiger såklart inte nivån men ligger isen på land så stiger nivån.

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Vi har inget sätt att veta att temperaturen stiger snabbare än någonsin.

Permalänk
Medlem

Min främsta tanke i denna fråga är att hela debatten känns lite missriktad. Ok att människan påverkar CO2-mängden i atmosfären rätt rejält, och att detta mycket väl kan påverka temperaturen vilket kan leda till bad stuff på många ställen på jorden. Hur mycket det än lobbas för detta, och har gjorts ett par decennier, har vi fortfarande enorma beroende av fossila bränslen. Det är inte orimligt att detta kommer fortgå tills dess att de på allvar börjar sina. Där ser jag istället det stora problemet.

Oljan kommer att ta slut.

Om vi fortfarande har stora beroende när detta händer kommer vi definitivt få väldigt stora problem. Varje steg som tas mot att minska detta beroende kommer minska effekten av att oljekällorna sinar när det väl händer, och ger oss också mer tid att ta fler steg.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Givetvis. Både den klimat- och miljöpåverkan som vi människor har på jorden nu, är förödande. Det är en av anledningarna till att jag, för ett par år sedan, slutade att äta kött öht.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Givetvis. Både den klimat- och miljöpåverkan som vi människor har på jorden nu, är förödande. Det är en av anledningarna till att jag, för ett par år sedan, slutade att äta kött öht.

Minskad köttproduktion är det största miljöhotet i Sverige, good job.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Minskad köttproduktion är det största miljöhotet i Sverige, good job.

Innebär detta att vi löser miljöproblemen om vi ökar köttproduktionen? Jag har inte hört detta tidigare, har du någon mer information om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Innebär detta att vi löser miljöproblemen om vi ökar köttproduktionen? Jag har inte hört detta tidigare, har du någon mer information om detta?

Kor ger öppna landskap, åkermark sägs vara väldigt bra på att binda koldioxid.
Var en debatt om det i göteborgsposten för ett tag sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@joakim99: Betesmark. Kortfattat: Insekter behöver koskit, ALLT behöver insekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Men herregud människa, har du aldrig sett is som ligger ovanför vattenytan? Vad händer om denna is smälter och rinner ned i vattnet?

ja inte fan höjs vattennivån iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ja inte fan höjs vattennivån iaf.

Du måste skämta. Om du har en nedgrävd swimmingpool och en snöhög på 1 ton bredvid kommer vattennivån i poolen alltså inte höjas när denna snö smälter och det resulterande vattnet rinner ned i poolen?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu ska jag vara sådär lite småjobbig och be om en källa på dina påståenden..var har du hämtat dina siffror och fakta ifrån?

Det är helt rätt att fråga efter källor. Det finns enormt mycket på området, Leif Svalgaard, Standford Universty, har gjort en bra sammanfattning tycker jag, där finns referenser till publicerad forskning. Du hittar källor där till de flesta påståenden www.leif.org/research/Climate-Change-My-View.pdf. Om det är något du inte hittar får du citera mig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ja inte fan höjs vattennivån iaf.

Jag är nu ganska övertygad om att du trollar, men för att vara helt säker... Gå och fyll ett glas till brädden med vatten, hämta sedan is från frysen och lägg ner i glaset. Se om vätskan rinner över.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vadå tror du det blir mer vatten än vad som redan är där från början ?

Du får nog ta och definiera ditt "där" i "vad som redan är där från början". Det blir inte mer vatten på jordklotet om Antarktis smälter. Däremot skulle det ju bli mer vatten i haven om det vatten, som i dagsläget står på land i fryst form, skulle smälta och rinna ut i haven, med extremt höjda vattennivåer som följd.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut på klimathotet.

Några citat från diverse vetenskapliga organisationer:
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vill bara poängtera att det i grunden inte är människans antal som är problemet utan snarare hur vi lever. Senaste mobilerna, kött på bordet, stora hus, flygplan osv.
Med teknikens hjälp skulle vi kunna försörja alla människor på ett hållbart sätt men det kräver två saker: Att tekniken tar gigantiska kliv framåt och att vi får lära oss att leva på ett helt annat sätt än vi gör idag.

Ja absolut, håller med dig där.
Men om man ser till hur vi konsumerar planeten idag så skulle en ökning med 35-40% i befolkning ha stora konsekvenser på vårt klimat och i slutändan vår framtid som art ( Om vi inte förändrar någonting ).

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Jag tror på klimathotet om man med klimathotet menar hotet om en förestående glacial istid i norr europa (vilket förekommer med naturliga cycler). Jag hoppas och tror möjligtvis att det kan gå att motverka med ökade utsläpp av sk växthusgaser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kan säga redan nu att jag inte kommer lägga tid på att referera. Jag gjorde det förut även i foruminlägg men det var ingen jävel som brydde sig. Det var förstås nästan ingen som orkade dubbelkolla och det fanns alltid någon som utan att ens bemödat sig läsa abstraktet tyckte sig veta bättre.

Jag är inte något proffs men inte heller någon som fått sin kunskap från wikipedia då jag har läst ca 60-90 poäng miljövetenskap/ekologi/geologi. Mycket, men inte allt, kommer från när jag pluggade för ca två år sedan så om det kommit någon revolutionerande upptäckt senaste året är det inte helt omöjligt att jag missat den.

Det stämmer (någorlunda), därför tycker jag alltid det är lika roligt när nån tomte tror sig veta bättre än världens mest begåvade forskare inom ämnet. Om det är svårt nog för dessa forskare att veta exakt hur framtiden kommer se ut hur kan man då med sin heder i behåll mena att de bara snackar skit och att det garanterat inte finns något klimathot.

Det finns som sagt publicerad peer review forskning som visar allt från nära 0C till 8C per dubbling CO2. Det handlar inte om att forskarna ljuger, utan att alla har teorier som på grund av sakens natur inte kan bevisas först om flera decennier. Min tolkning av läget blir då att man inte kan säga i vilken grad vi påverkar klimatet. Det finns forskning som visar på klimatkatastrof, och det finns forskning som visar på att inget allvarligt händer. Om du inte känner till den här forskningen så bör du ta dig en fundera över kvalitén på din utbildning.

IPCC skriver (väl dold i en fotnot):"No best estimate for equilibrium climate sensitivity can now be given because of a lack of agreement on values across assessed lines of evidence and studies.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Det finns som sagt publicerad peer review forskning som visar allt från nära 0C till 8C per dubbling CO2. Det handlar inte om att forskarna ljuger, utan att alla har teorier som på grund av sakens natur inte kan bevisas först om flera decennier. Min tolkning av läget blir då att man inte kan säga i vilken grad vi påverkar klimatet. Det finns forskning som visar på klimatkatastrof, och det finns forskning som visar på att inget allvarligt händer. Om du inte känner till den här forskningen så bör du ta dig en fundera över kvalitén på din utbildning.

IPCC skriver (väl dold i en fotnot):"No best estimate for equilibrium climate sensitivity can now be given because of a lack of agreement on values across assessed lines of evidence and studies.".

Fast vad är forskningskonsensus? När man pratar om forskningsresultat pratar man om konsensus, inte enskilda forskningsartiklar.

Permalänk
Medlem

Den här tråden alltså. Idioti och lögner deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Happen: Menar du att koldioxid inte har någon effekt alls på atmosfärisk retention av värme? Bland samlingen av vetenskapliga rapporter du länkat, hur många har du läst igenom?

Jag tror att koldioxid påverkar klimatet, jag tycker att bevisen är som starkast för en temperaturökning på runt 1C-1.5C för en dubbling av CO2, vilket inte är ett klimathot.

Skrivet av Niczo:

Det enda jag ser på bloggen du länkade är citat dragna ur sina kontext, och så-kallad "cherry picked" statistik. Inte bättre än vad de mest extrema klimatkatastrof-predikarna lyckas producera.

Vad syftar du på? Dom har sammanställt en lista på publicerad forskning som påvisar att ECS < 1C, dom påstår inte på något sätt att det inte finns forskning som visar högre ECS.

Permalänk
Medlem

Oavsett ståndpunkt i denna frågan så är det väl rätt uppenbart att sveriges utsläpp är en droppe i havet jämfört med kina, indien, usa osv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast vad är forskningskonsensus? När man pratar om forskningsresultat pratar man om konsensus, inte enskilda forskningsartiklar.

Jag pratar inte om konsensus, utan om vad som finns publicerat. Men när du ändå nämner det, konsensus är ett mycket dåligt mått på vetenskapligt korrekthet när det finns starka politiska krafter som har en preferens över vad som är korrekt. Att inte rätta sig i ledet innebär för en ung forskare ett karriärmässigt självmord.

Judith Curry som är professor, klimatforskare, utsett till "top 50 female scientitst" i USA, säger såhär:
"...Research and other professional activities are professionally rewarded only if they are channeled in certain directions approved by a politicized academic establishment — funding, ease of getting your papers published, getting hired in prestigious positions, appointments to prestigious committees and boards, professional recognition, etc.

How young scientists are to navigate all this is beyond me, and it often becomes a battle of scientific integrity versus career suicide (I have worked through these issues with a number of skeptical young scientists)...."

https://judithcurry.com/2017/01/03/jc-in-transition/

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag är nu ganska övertygad om att du trollar, men för att vara helt säker... Gå och fyll ett glas till brädden med vatten, hämta sedan is från frysen och lägg ner i glaset. Se om vätskan rinner över.

Givetvis rinner det över men det är ett felaktigt experiment.
Man bör lägga i isbitar först sen fylla till bredden med vatten. När isen har smält kommer vattennivån sjunkit lite grann.
Tror det är detta scenario personen menar.
I verkligheten dock så är det ju is ovanför havsnivån också och det är ju denna som kommer att göra att nivån stiger(+ is på land).

Så ett bättre experiment vore att lägga lite is i ett glas, fylla med vatten och sedan stapla is ovanpå den i vattnet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag säger bara att det är lätt att lura och styra folk som utsatts för skrämselpropaganda. *host* An inconvinient truth *host* ...

Med det inte sagt att vi inte ska hand om miljön, givetvis. Fossila bränslen och annat giftigt måste avskaffas i vilket fall som helst. Oavsett om man tror på att det bidrar till någon sorts global uppvärmning eller inte. Det kan nog de flesta hålla med om i alla fall.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Jag pratar inte om konsensus, utan om vad som finns publicerat. Men när du ändå nämner det, konsensus är ett mycket dåligt mått på vetenskapligt korrekthet när det finns starka politiska krafter som har en preferens över vad som är korrekt. Att inte rätta sig i ledet innebär för en ung forskare ett karriärmässigt självmord.

Judith Curry som är professor, klimatforskare, utsett till "top 50 female scientitst" i USA, säger såhär:
"...Research and other professional activities are professionally rewarded only if they are channeled in certain directions approved by a politicized academic establishment — funding, ease of getting your papers published, getting hired in prestigious positions, appointments to prestigious committees and boards, professional recognition, etc.

How young scientists are to navigate all this is beyond me, and it often becomes a battle of scientific integrity versus career suicide (I have worked through these issues with a number of skeptical young scientists)...."

https://judithcurry.com/2017/01/03/jc-in-transition/

Vetenskaplig konsensus betyder bara vad de som forskar på ämnet är överens om. Så jag tycker det är väldigt märkligt att du skriver att det är ett väldigt dåligt mått?

På vilket sätt undslipper individuella artiklar eller individuella forskare problemet du beskriver?