HP, försök till reklamation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

HP, försök till reklamation

Hej, tänkte dela med mig av en pågående affär med HP som är lite märklig i min mening.

Cyber monday -17:
Inköp av en laptop görs via deras onlinestore. Betalning görs direkt och pengarna dras från kontot.
Ett gäng dagar gå och ingen dator dyker upp, kontakt med kundsupport resulterar i att de inte vet någonting och att lagret "troligen" har skickat datorn men jag får inget spårningsnummer eller liknande.

En vecka drygt går och plötsligt dyker datorn upp på utlämningsstället. Ungefär samtidigt får jag ett mail från HP som säger att de har skickat datorn och att den borde komma fram om ett par dagar.

Ytterligare ett par dagar går och utan någon förvarning är pengarna tillbaka på mitt konto.
Efter ytterligare någon vecka dras pengarna från kontot igen utan någon kommunikation från varken banken eller HP.

Datorn fungerar i ca två månader och där efter bootar den inte windows längre, blåskärm/ svartskärm som hävdar att windows inte är installerat. Jag gissar på trasig SSD.

Kontakt med HPs support resulterar i att vi kör ett systemtest och att de skickar en recovery-USB från tjeckien för att se om det hjälper.
-Det gör det inte, SSDn verkar vara trasig.
Service blir nästa steg hos deras samarbetspartner InfoCare, funkar inte det ska vi lösa det med en ny dator eller återköp -sägs det, förväntad turn around blir enligt supporten ca 10 arbetsdagar.

Efter ca en månad får jag tillbaka datorn.
"Servicen" som är gjord är att de har installerat windows på den mekaniska hårddisken, SSDn är inte åtgärdad och finns inte att komma åt i windows. Via systemtestet ser jag att SSDn detekteras av datorn, men i och med att jag inte kommer åt vanliga BIOS utan bara HPs bootmeny, SSD-disken finns inte i windows, samt att USB-stickan inte är en ren windows USB kan jag inte verifiera om den fungerar. Recovery-USBn fungerar inte utan ger samma felmeddelande som när den testades första gången.

Nästa kontakt med HP-supporten svaras med att "Din datormodell skall nog inte ha en SSD." Vilket jag givetvis påpekar att det är ett felaktigt antagande, varpå de ursäktar sig så mycket.
Självklart skall datorn ha en SSD, den tekniska spec:en säger det, den levererades med en och den har fortfarande en -dock trasig.

Kontakten (som har varit mycket via telefon) lämnades över till deras reklamationsavdelning som skulle höra av sig inom 48h för att lösa problemet.
-Bra tänkte jag, då kanske jag kan få pengarna tillbaka eller i värsta fall en ny dator.

Första kontakten från reklamationsavdelningen kommer via mail att de inte har mitt telefonnummer.
-Jag svarar med mitt telefonnummer.

När de till slut ringer upp möts jag av en nonchalant ton och information om att datorn är äldre än 30 dagar och att den då enligt HPs policy måste vara minst 2-3 gånger på service innan de kan skicka en ny dator eller göra någon form av återköp. Det enda som finns att göra är att skicka den på service igen.
Jag fick också frågan om hur jag ville göra, vilket jag förvånat frågade vad han menade, det var från deras sida glasklart att de inte tänker göra något annat att skicka den på service igen, kanske hoppades han på att jag skulle ge upp.

Jag får som en god medborgare ställa mig i kön igen, men det är ju helt orimligt i min mening.
Historia slut.

Tankar, funderingar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Kolla med konsumentombudsmannen. Där får du goda råd. Låter som fult beteende, dock har de rätt angående att den måste vart inne på service 3 gånger för samma fel innan du kan kräva pengarna tillbaka.

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Masterstudent - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Cheers:

Hej, tänkte dela med mig av en pågående affär med HP som är lite märklig i min mening.

Cyber monday -17:
Inköp av en laptop görs via deras onlinestore. Betalning görs direkt och pengarna dras från kontot.
Ett gäng dagar gå och ingen dator dyker upp, kontakt med kundsupport resulterar i att de inte vet någonting och att lagret "troligen" har skickat datorn men jag får inget spårningsnummer eller liknande.

En vecka drygt går och plötsligt dyker datorn upp på utlämningsstället. Ungefär samtidigt får jag ett mail från HP som säger att de har skickat datorn och att den borde komma fram om ett par dagar.

Ytterligare ett par dagar går och utan någon förvarning är pengarna tillbaka på mitt konto.
Efter ytterligare någon vecka dras pengarna från kontot igen utan någon kommunikation från varken banken eller HP.

Datorn fungerar i ca två månader och där efter bootar den inte windows längre, blåskärm/ svartskärm som hävdar att windows inte är installerat. Jag gissar på trasig SSD.

Kontakt med HPs support resulterar i att vi kör ett systemtest och att de skickar en recovery-USB från tjeckien för att se om det hjälper.
-Det gör det inte, SSDn verkar vara trasig.
Service blir nästa steg hos deras samarbetspartner InfoCare, funkar inte det ska vi lösa det med en ny dator eller återköp -sägs det, förväntad turn around blir enligt supporten ca 10 arbetsdagar.

Efter ca en månad får jag tillbaka datorn.
"Servicen" som är gjord är att de har installerat windows på den mekaniska hårddisken, SSDn är inte åtgärdad och finns inte att komma åt i windows. Via systemtestet ser jag att SSDn detekteras av datorn, men i och med att jag inte kommer åt vanliga BIOS utan bara HPs bootmeny, SSD-disken finns inte i windows, samt att USB-stickan inte är en ren windows USB kan jag inte verifiera om den fungerar. Recovery-USBn fungerar inte utan ger samma felmeddelande som när den testades första gången.

Nästa kontakt med HP-supporten svaras med att "Din datormodell skall nog inte ha en SSD." Vilket jag givetvis påpekar att det är ett felaktigt antagande, varpå de ursäktar sig så mycket.
Självklart skall datorn ha en SSD, den tekniska spec:en säger det, den levererades med en och den har fortfarande en -dock trasig.

Kontakten (som har varit mycket via telefon) lämnades över till deras reklamationsavdelning som skulle höra av sig inom 48h för att lösa problemet.
-Bra tänkte jag, då kanske jag kan få pengarna tillbaka eller i värsta fall en ny dator.

Första kontakten från reklamationsavdelningen kommer via mail att de inte har mitt telefonnummer.
-Jag svarar med mitt telefonnummer.

När de till slut ringer upp möts jag av en nonchalant ton och information om att datorn är äldre än 30 dagar och att den då enligt HPs policy måste vara minst 2-3 gånger på service innan de kan skicka en ny dator eller göra någon form av återköp. Det enda som finns att göra är att skicka den på service igen.
Jag fick också frågan om hur jag ville göra, vilket jag förvånat frågade vad han menade, det var från deras sida glasklart att de inte tänker göra något annat att skicka den på service igen, kanske hoppades han på att jag skulle ge upp.

Jag får som en god medborgare ställa mig i kön igen, men det är ju helt orimligt i min mening.
Historia slut.

Tankar, funderingar?

Inte så mycket funderingar faktiskt.
Support och service bör man inte förvänta sig mycket av nuförtiden.
Du måste bara tänka på att du ska göra rätt så att inte du blir drabbad av det i slutändan.
Alltså precis som du gjorde.
Dem har rätt att göra 2 försök på samma fel sen får ni komma överens om vad som är bäst/billigast för bägge parter.
Antingen ny likvärdig dator eller pengarna tillbaka.
Det är bara att invänta när den kommer tillbaka igen och se om felet är lagat.
Är det inte det så tar du kontakt med dem igen, helst via mail så du har bevis.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Superthug:

Inte så mycket funderingar faktiskt.
Support och service bör man inte förvänta sig mycket av nuförtiden.
Du måste bara tänka på att du ska göra rätt så att inte du blir drabbad av det i slutändan.
Alltså precis som du gjorde.
Dem har rätt att göra 2 försök på samma fel sen får ni komma överens om vad som är bäst/billigast för bägge parter.
Antingen ny likvärdig dator eller pengarna tillbaka.
Det är bara att invänta när den kommer tillbaka igen och se om felet är lagat.
Är det inte det så tar du kontakt med dem igen, helst via mail så du har bevis.

Lycka till!

2 försök? Är det inte 3 försök på samma fel?

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Cheers:

Hej, tänkte dela med mig av en pågående affär med HP som är lite märklig i min mening.

Cyber monday -17:
Inköp av en laptop görs via deras onlinestore. Betalning görs direkt och pengarna dras från kontot.
Ett gäng dagar gå och ingen dator dyker upp, kontakt med kundsupport resulterar i att de inte vet någonting och att lagret "troligen" har skickat datorn men jag får inget spårningsnummer eller liknande.

En vecka drygt går och plötsligt dyker datorn upp på utlämningsstället. Ungefär samtidigt får jag ett mail från HP som säger att de har skickat datorn och att den borde komma fram om ett par dagar.

Ytterligare ett par dagar går och utan någon förvarning är pengarna tillbaka på mitt konto.
Efter ytterligare någon vecka dras pengarna från kontot igen utan någon kommunikation från varken banken eller HP.

Datorn fungerar i ca två månader och där efter bootar den inte windows längre, blåskärm/ svartskärm som hävdar att windows inte är installerat. Jag gissar på trasig SSD.

Kontakt med HPs support resulterar i att vi kör ett systemtest och att de skickar en recovery-USB från tjeckien för att se om det hjälper.
-Det gör det inte, SSDn verkar vara trasig.
Service blir nästa steg hos deras samarbetspartner InfoCare, funkar inte det ska vi lösa det med en ny dator eller återköp -sägs det, förväntad turn around blir enligt supporten ca 10 arbetsdagar.

Efter ca en månad får jag tillbaka datorn.
"Servicen" som är gjord är att de har installerat windows på den mekaniska hårddisken, SSDn är inte åtgärdad och finns inte att komma åt i windows. Via systemtestet ser jag att SSDn detekteras av datorn, men i och med att jag inte kommer åt vanliga BIOS utan bara HPs bootmeny, SSD-disken finns inte i windows, samt att USB-stickan inte är en ren windows USB kan jag inte verifiera om den fungerar. Recovery-USBn fungerar inte utan ger samma felmeddelande som när den testades första gången.

Nästa kontakt med HP-supporten svaras med att "Din datormodell skall nog inte ha en SSD." Vilket jag givetvis påpekar att det är ett felaktigt antagande, varpå de ursäktar sig så mycket.
Självklart skall datorn ha en SSD, den tekniska spec:en säger det, den levererades med en och den har fortfarande en -dock trasig.

Kontakten (som har varit mycket via telefon) lämnades över till deras reklamationsavdelning som skulle höra av sig inom 48h för att lösa problemet.
-Bra tänkte jag, då kanske jag kan få pengarna tillbaka eller i värsta fall en ny dator.

Första kontakten från reklamationsavdelningen kommer via mail att de inte har mitt telefonnummer.
-Jag svarar med mitt telefonnummer.

När de till slut ringer upp möts jag av en nonchalant ton och information om att datorn är äldre än 30 dagar och att den då enligt HPs policy måste vara minst 2-3 gånger på service innan de kan skicka en ny dator eller göra någon form av återköp. Det enda som finns att göra är att skicka den på service igen.
Jag fick också frågan om hur jag ville göra, vilket jag förvånat frågade vad han menade, det var från deras sida glasklart att de inte tänker göra något annat att skicka den på service igen, kanske hoppades han på att jag skulle ge upp.

Jag får som en god medborgare ställa mig i kön igen, men det är ju helt orimligt i min mening.
Historia slut.

Tankar, funderingar?

Om ditt första garantiärende var inom 30 dagar så skall datorn enligt HPs regler räknas som en DOA, dead on arrival varvid de skall skicka en ny till dig. Var datorn äldre än 30 dagar vid första garantiärendet så gäller det att den skickas in på service 2 ggr med samma fel och vid tredje gången med samma fel byter HP ut datorn till dig, s.k. Buyback.

Dessa rutiner gällde i alla fall när jag var serviceansvarig (mot HP bl.a) på ett e-handelsbolag i Lund (www.billigteknik.se)

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Superthug:

Inte så mycket funderingar faktiskt.
Support och service bör man inte förvänta sig mycket av nuförtiden.
Du måste bara tänka på att du ska göra rätt så att inte du blir drabbad av det i slutändan.
Alltså precis som du gjorde.
Dem har rätt att göra 2 försök på samma fel sen får ni komma överens om vad som är bäst/billigast för bägge parter.
Antingen ny likvärdig dator eller pengarna tillbaka.
Det är bara att invänta när den kommer tillbaka igen och se om felet är lagat.
Är det inte det så tar du kontakt med dem igen, helst via mail så du har bevis.

Lycka till!

Skrivet av Mordin:

2 försök? Är det inte 3 försök på samma fel?

2 försök på samma fel, men när samma fel konstateras den 3e gången så byts datorn ut.

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Ralle_81:

2 försök på samma fel, men när samma fel konstateras den 3e gången så byts datorn ut.

Korrekt. Skrev kanske slarvigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Cheers:

Tankar, funderingar?

HP har gjort två stycken reparationsförsök (recovery-USB samt en sväng hos InfoCare) och därmed är det, enligt etablerad praxis, bara att skicka in datorn igen, få felet konstaterat och därefter köpet hävt. Några fler reparationsförsök skall du inte behöva tåla.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av twit:

HP har gjort två stycken reparationsförsök (recovery-USB samt en sväng hos InfoCare) och därmed är det, enligt etablerad praxis, bara att skicka in datorn igen, få felet konstaterat och därefter köpet hävt. Några fler reparationsförsök skall du inte behöva tåla.

Tyvärr räknar inte HP "recovery-USB" som ett servicetillfälle - utan den måste varit skickad till InfoCare 2 gånger med samma fel konstaterat (av infocare) och sedan när samma fel uppstår 3e gången så löses datorn tillbaka.

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ralle_81:

Tyvärr räknar inte HP "recovery-USB" som ett servicetillfälle - utan den måste varit skickad till InfoCare 2 gånger med samma fel konstaterat (av infocare) och sedan när samma fel uppstår 3e gången så löses datorn tillbaka.

Nu är det dock inte HPs egna rutiner jag refererar till utan den praxis som etablerats av bland annat ARN och som baseras på svensk konsumentlagstiftning. Att kontakta återförsäljaren, med denne felsöka datorn och sedan på återförsäljarens anmodan installera om operativsystemet med ett för ändamålet speciellt verktyg skulle med all säkerhet räknas som ett reparationsförsök, helt utan att datorn skickats in till någon verkstad.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av twit:

HP har gjort två stycken reparationsförsök (recovery-USB samt en sväng hos InfoCare) och därmed är det, enligt etablerad praxis, bara att skicka in datorn igen, få felet konstaterat och därefter köpet hävt. Några fler reparationsförsök skall du inte behöva tåla.

Jag skulle inte räkna försöket med USB-recovery, men vore intressant att veta hur ARN skulle se på det, dock har HP redan lovat att efter inskickning till InfoCare och felet fortfarande kvarstår, att byta ut datorn eller återköp. Så om kunden kan bevisa att dom sagt det, så är det lugnt för hans del. Det är just därför jag alltid sköter garanti och reklamationsärenden via mail, så inga missförstånd kan uppkomma.

Om han inte kan bevisa det, så är det följande som gäller, om datorn har varit inne på service för samma fel tre gånger, så kan han häva köpet om det konstateras vid tredje försöket att det rör sig om samma fel, utan någon ytterligare åtgärd. Om det dock rör sig om olika fel har dom rätt att laga felen upp till 3 gånger, vid det fjärde försöket så ska kund kunna häva köpet.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av twit:

Nu är det dock inte HPs egna rutiner jag refererar till utan den praxis som etablerats av bland annat ARN och som baseras på svensk konsumentlagstiftning. Att kontakta återförsäljaren, med denne felsöka datorn och sedan på återförsäljarens anmodan installera om operativsystemet med ett för ändamålet speciellt verktyg skulle med all säkerhet räknas som ett reparationsförsök, helt utan att datorn skickats in till någon verkstad.

Tveksamt faktiskt, skulle vilja se en redan existerande dom/beslut från ARN som bevisar detta.

Efter flera år i branschen själv så känner jag inte till någon tillverkare som råkat ut för att ett utskick av recovery usb räknas som serviceärende på samma sätt som inskick till en verkstad

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Cheers:

Hej, tänkte dela med mig av en pågående affär med HP som är lite märklig i min mening.

Cyber monday -17:
Inköp av en laptop görs via deras onlinestore. Betalning görs direkt och pengarna dras från kontot.
Ett gäng dagar gå och ingen dator dyker upp, kontakt med kundsupport resulterar i att de inte vet någonting och att lagret "troligen" har skickat datorn men jag får inget spårningsnummer eller liknande.

En vecka drygt går och plötsligt dyker datorn upp på utlämningsstället. Ungefär samtidigt får jag ett mail från HP som säger att de har skickat datorn och att den borde komma fram om ett par dagar.

Ytterligare ett par dagar går och utan någon förvarning är pengarna tillbaka på mitt konto.
Efter ytterligare någon vecka dras pengarna från kontot igen utan någon kommunikation från varken banken eller HP.

Datorn fungerar i ca två månader och där efter bootar den inte windows längre, blåskärm/ svartskärm som hävdar att windows inte är installerat. Jag gissar på trasig SSD.

Kontakt med HPs support resulterar i att vi kör ett systemtest och att de skickar en recovery-USB från tjeckien för att se om det hjälper.
-Det gör det inte, SSDn verkar vara trasig.
Service blir nästa steg hos deras samarbetspartner InfoCare, funkar inte det ska vi lösa det med en ny dator eller återköp -sägs det, förväntad turn around blir enligt supporten ca 10 arbetsdagar.

Efter ca en månad får jag tillbaka datorn.
"Servicen" som är gjord är att de har installerat windows på den mekaniska hårddisken, SSDn är inte åtgärdad och finns inte att komma åt i windows. Via systemtestet ser jag att SSDn detekteras av datorn, men i och med att jag inte kommer åt vanliga BIOS utan bara HPs bootmeny, SSD-disken finns inte i windows, samt att USB-stickan inte är en ren windows USB kan jag inte verifiera om den fungerar. Recovery-USBn fungerar inte utan ger samma felmeddelande som när den testades första gången.

Nästa kontakt med HP-supporten svaras med att "Din datormodell skall nog inte ha en SSD." Vilket jag givetvis påpekar att det är ett felaktigt antagande, varpå de ursäktar sig så mycket.
Självklart skall datorn ha en SSD, den tekniska spec:en säger det, den levererades med en och den har fortfarande en -dock trasig.

Kontakten (som har varit mycket via telefon) lämnades över till deras reklamationsavdelning som skulle höra av sig inom 48h för att lösa problemet.
-Bra tänkte jag, då kanske jag kan få pengarna tillbaka eller i värsta fall en ny dator.

Första kontakten från reklamationsavdelningen kommer via mail att de inte har mitt telefonnummer.
-Jag svarar med mitt telefonnummer.

När de till slut ringer upp möts jag av en nonchalant ton och information om att datorn är äldre än 30 dagar och att den då enligt HPs policy måste vara minst 2-3 gånger på service innan de kan skicka en ny dator eller göra någon form av återköp. Det enda som finns att göra är att skicka den på service igen.
Jag fick också frågan om hur jag ville göra, vilket jag förvånat frågade vad han menade, det var från deras sida glasklart att de inte tänker göra något annat att skicka den på service igen, kanske hoppades han på att jag skulle ge upp.

Jag får som en god medborgare ställa mig i kön igen, men det är ju helt orimligt i min mening.
Historia slut.

Tankar, funderingar?

Tankar, funderingar? Ja du, köp ALDRIG HP färdigbyggda datorer.
Teknikern Carey Holzman har jobbat med datorer i mer än 25 år och vet vad han pratar om. Extremt duktig och insatt i allt kring datorer och kringutrustning. Riktigt pinsamt blir det då han ska testa och recensera just en HP budget dator. För HP alltså
https://www.youtube.com/watch?v=akVnl4HIHPY&t=3s
Kort och gott, man ska undvika massproducerade budget byggen som tillverkare (HP i detta fallet) spottar ut på löpande band med billigaaste komponenter de får tag i. Det är som att be om problem! Du får vad du betalar för. Klart bättre är naturligtvis att bygga sin egen dator, både kostnadseffektivare och kvalitetsmässigt. Kan du inte så anlita någon. Angående HP´s online store så har det ju varnats hur mycket som helst, bara att se vad kunderna säger. Fy.
https://se.trustpilot.com/review/store.hp.com

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|