Bilfråga: Koppling slirar redan vid 2500 mil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Bilfråga: Koppling slirar redan vid 2500 mil.

Hej,

Jag köpte i somras en Octavia RS tillverkad 2016-09-xx (årsmodell 2017)

Den hade då gått 1000 mil och var väldigt fräsch utöver ett märke i stötfångaren fram.

Nu 1500 mil senare (2500 mil totalt) har kopplingen börjat slira plötsligt, bilen har gått som bruksbil till och från jobbet samt lite privata ärenden. Den har inte körts som rallybil varje dag eller på bana, inte en enda start vid rödljus där den har varvats upp och sedan släppt kopplingen.

Den är just nu hos Skoda för inspektion och reparation, om detta inte skulle gå på nybilsgarantin går jobbet på 14-16k.

Jag har kollat med mitt försäkringsbolag som säger att detta inte täcks på garantin heller eftersom koppling räknas under slitage (även vid 2500 mil...)

Vad kan jag göra om det inte går på garantin?

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Betala?

Förra ägaren kan ju ha kört totalt slut på den på tusen mil utan svårighet, lyssna på hur en del kör iväg på parkeringen - 4000v/min och använd lamellen som converter..

Om det nu inte är något annat som hänt, oljeläckage på lamell eller fel på länkage så den legat och slirat..

Hörde om ett fall där man hamnat i kö vid vägbygge i brant backe och utan att tänka så låg föraren och kröp på kopplingen som efter rätt kort stund faktiskt havererade. Så dåligt handhavande gör snabbt slut på prylarna.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Karaff:

Betala?

Förra ägaren kan ju ha kört totalt slut på den på tusen mil utan svårighet, lyssna på hur en del kör iväg på parkeringen - 4000v/min och använd lamellen som converter..

Om det nu inte är något annat som hänt, oljeläckage på lamell eller fel på länkage så den legat och slirat..

Hörde om ett fall där man hamnat i kö vid vägbygge i brant backe och utan att tänka så låg föraren och kröp på kopplingen som efter rätt kort stund faktiskt havererade. Så dåligt handhavande gör snabbt slut på prylarna.

Om det nu skulle vara produktionsfel, hur ärliga är verkstäderna med sådant och tar det som ett garantijobb?

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Hur märker man att kopplingen slirar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005

Tyvärr är nog risken stor att det kommer räknas som slitage och då är det bara att gilla läget. Har tidigare ägare misshandlat/slirat på kopplingen är det absolut inte omöjligt att slita ut den så snabbt. Vore intressant att se hur det gamla svänghjulet+kopplingen ser ut.

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Flygplanet:

Hur märker man att kopplingen slirar?

Motorns varvtal är inte direkt proportionerligt mot hastigheten vilket den är om kopplingen inte slirar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Har hört talas om liknande historier men då har det varit andra bilmärken som har varit drabbade. Har svårt att se att Skoda inte tar på sig detta så du kan nog vara lugn. Priset du angav för kopplingsbyte känns heller inte rimligt.. Hoppas det löser sig och återkom gärna med hur det gick!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av giplet:

Har du köpt bilen privat eller på bilfirma?

Köpt på Volkswagens egen begagnatdel i Bromma.

Skrivet av Respawn12:

Har hört talas om liknande historier men då har det varit andra bilmärken som har varit drabbade. Har svårt att se att Skoda inte tar på sig detta så du kan nog vara lugn. Priset du angav för kopplingsbyte känns heller inte rimligt.. Hoppas det löser sig och återkom gärna med hur det gick!

Jag har förstått att anledningen till att det är så dyrt är för att man behöver antingen plocka ur motorn för att komma åt eller montera bort en stor del av framvagnen.

Jag får se vad dom säger imorgon eller på torsdag

Skrivet av Arkebuzer:

Tyvärr är nog risken stor att det kommer räknas som slitage och då är det bara att gilla läget. Har tidigare ägare misshandlat/slirat på kopplingen är det absolut inte omöjligt att slita ut den så snabbt. Vore intressant att se hur det gamla svänghjulet+kopplingen ser ut.

Jag tänker be om bilder på hur det ser ut, har läst om en kille i England som iförsej bytte efter 10k mil men kopplingen hade tagit snett över hela skivan. Han fick jobba en del för att få det på goodwill. Nu är ju min bil knappt inkörd så jag håller hoppet uppe!

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av wRRM:

Köpt på Volkswagens egen begagnatdel i Bromma.

Är det också dem du pratar med nu? Jag tycker att det är bra att du köpt av en bilhandlare. Även om det är en slitdetalj så kan man ju ha en liten annan diskussion med en handlare, särskilt när du inte haft bilen så länge.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av FireFox:

Om det nu skulle vara produktionsfel, hur ärliga är verkstäderna med sådant och tar det som ett garantijobb?

Verkstaden vill, garanterat, att det ska räknas som ett garantijobb. Det är enklare, bara att reparera och sedan skicka fakturan på märkesverkstadstid och originaldelar direkt till Volkswagen.

Att hantera ett icke-garantiarbete betyder bråk med privatperson om priset, inte sällan att privatpersonen tackar nej till offerten och lämnar in bilen på en märkesoberoende (läs billigare) verkstad istället, och därför en förlorad affär vilket ändå kostar verkstaden tid och därför pengar.

Och ja, en märkesoberoende verkstad kan definitivt byta kopplingen. De sitter inte annorlunda på en -16 Octavia än de gör på en -08 Audi TT eller en -00 Golf. Tvärmonterad motor är tvärmonterad motor och EA888-motorn (aka 2.0 FSI/TFSI/TSI) är rätt vanlig i Volkswagenmärkena.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Kan vara svårt att bevisa.
Den är köpt begagnad, och kan mycket väl vara slitage med.

Åkte på lunch med en kollega med nyuthämtad leasingbil.
Stod vid ett av de notoriskt långa rödljusen i stan, med okej uppförsbacke.

Där man kan bli stående i flera minuter.
Han höll bilen stillastående inte genom att hålla på bromsen, utan genom kopplingen.
Motor på tomgång, och slira på koppling för stillastående alltså, blev en liten utskällning.

Å då ska vi inte prata om kopplingsoset från en del äldre som ska försöka fickparkera, man behöver inte busköra för att förstöra koppling.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Jag vet personligen många personer som kör med foten på kopplingen, och jag har sagt till dom att ligga inte och vila foten på pedalen. Är själv bilmekaniker och att köra med foten vilande på kopplingen är inte att rekommendera!!
Men bilen är såpass ny att den borde servas på auktoriserade verkstäder pga att garantierna slutar gälla om inte verkstaden är godkänd av VAG. Kan vara förra ägaren som kört på detta sett eller så kan det vara någon packbox som börjat läcka så att det kommit olja på lammellen/erna. Vet inte om din har dubbelkoppling men finns dom som har. Vore förvånad om inte detta gick på garantin för det är absolut inte normalt!! Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Förra ägaren har misshandlat kopplingen rejält, reagerade på RS..

Håller tummarna det går på goodwill, har själv en bil stående på lyften i verkstad där hela kopplings tjosan var slut, dubbelmasse svänghjul, lamell, tryckplatta och slavkoppling..
Visserligen en gammal häck från 2003 på 23Kmil, Passat.
Har tagit en vecka redan och kostnad på 10.000kr än

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Och så är vissa rädda för att köpa begagnade bilar med automatlåda..

Men ja det går att döda både kopplingar och annat på väldigt korta sträckor som många redan påpekat.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av quattro-2.6:

Förra ägaren har misshandlat kopplingen rejält, reagerade på RS..

Håller tummarna det går på goodwill, har själv en bil stående på lyften i verkstad där hela kopplings tjosan var slut, dubbelmasse svänghjul, lamell, tryckplatta och slavkoppling..
Visserligen en gammal häck från 2003 på 23Kmil, Passat.
Har tagit en vecka redan och kostnad på 10.000kr än

TDI med KCR-box? Inte direkt ovanligt att svänghjulen slits hårt då.

(har själv en A4 B8 TDI med KCR, så vet vad man riskerar.)

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Zcenicx:

TDI med KCR-box? Inte direkt ovanligt att svänghjulen slits hårt då.

(har själv en A4 B8 TDI med KCR, så vet vad man riskerar.)

En vanlig 1.8T bensinare, ovanligt pigg än

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2011

Vanligt med kopplingsproblem på Volksvagen..

@wRRM: Hej Samma sak hände med en av våra bilar..En golf 7 1.2 tsi av årsmod 15.Köptes ny.. När jag kört 3000 mil började den slira lite på kopplingen
Lämnade in den och de sa att det var slitage varvid försäkringsbolaget vägrade stå för kostnaden..Volksvagen använder säkert samma koppling som skoda då de använder samma motorer..
Felet var ju naturligtvis orsakat redan från fabrik men det skulle de aldrig erkänna..Har aldrig varit med om att behöva byta koppling
på en bil.. När jag hämtade ut bilen sa dom :Nu kommer kopplingen hålla, vilket jag tolkade som att de hittat ett fel som orsakat det onormala slitaget.men men..Vi kommer aldrig köpa en Volksvagen igen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Att det inte går på försäkringen är inte förvånande då de nekar allt inledningsvis. Men detta bör gå på nybilsgarantin. Allt annat är vansinne. En koppling ska hålla minst 10.000 mil, även om den plågas eller man kör med chip. Dess normala livslängd ligger närmare 20-25000 mil

"I live, I die, I live again!"