Trading-setup hjälp uppskattas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Trading-setup hjälp uppskattas

Tjena,

Jag hade tänkte bygga en ny dator anpassad för trading/sports trading. Jag hade tänkt använda mig av 4 skärmar och har redan införskaffat mig ett skärmställ för 4 skärmar. Tänkte köra på 4x 27''

Det jag är ute efter är en dator som kan klara av att ha en live stream uppe på 2 av skärmarna och webapplikationer uppe på de andra 2 skärmarna. Det ska gå väldigt smooth och aldrig lagga, vilket det gjorde på min tidigare dator.

Det är alltså ingen gamingdator jag är ute efter utan är ute efter att den ska gå så snabbt och felfritt som möjligt.

Det jag behöver hjälp med är väl egentligen att välja ut delar, jag förmodar att jag bör lägga pengarna framförallt på processor och ram-minne snarare än grafikkort, då jag inte gamear. Behöver även förslag till vilka skärmar jag ska införskaffa mig, hade tänkt mig en dyrare skärm och 3 lite billigare.

Jag kan spendera allt från 10.000 till 30.000 beroende på vad som behövs.

Vore tacksam för hjälp då jag personligen inte är så insatt i datorer.

/Eric van S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

De viktigaste delarna i ett sådant bygge bör vara skärmkonfigurationen och nätverket.

Vad gäller skärmarna skulle jag kört på en centrerad skärm som är lite större, bättre och har högre upplösning än de andra tre. Sedan skulle jag ha de tre lite mindre skärmarna placerade till vänster, till höger och ovanför den primära skärmen. Har du tänkt placera dem 2x2 är det nog trevligast med 4 likadana skärmar.

Eftersom du dels vill streama och dels minimera lagg, så borde du satsa på ett bra nätverkskort (och annan nätverksutrustning av god kvalitet).

Du borde även ha någon typ av redundans vad gäller internetuppkopplingen. Att ha två separata fiberanslutningar gör att du i princip inte märker om en går ner...men det kostar ju en del att fixa. Att ha ett mobilt bredband (eller xDSL), vid sidan av fibern, som kan växlas till om den primära uppkopplingen går ner, är den nivå jag skulle satsat på...blir visserligen en hastighetsförsämring om det händer ngt, och kanske svårt med många streams, men du kommer iaf ha uppkoppling.

Med tanke på flera streams plus andra program som skall köras samtidgt bör du inte snåla in för mycket på CPUn, 6-8 kärnor skulle jag satsat på. 16GB minne bör räcka (är ju annars lätt att lägga till mer senare).

Vad gäller grafikkort så måste det naturligtvis klara fyra skärmar i de upplösningar du vill köra. Senaste generationens lågbudgetkort bör funka utmärkt.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@PeCe: Tack för utförligt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka