Permalänk
Medlem

Bencha 10Gb nätverk

Tjenare gott folk,

Väntar på min 10Gb inkoppling av Bahnhof men har smällt ihop en PFsense router samt inhandlat kablar som behövs inför detta.

Just nu ser det ut såhär.

Jag testade iperf mellan pfsense routern och min stationära med 10Gb länk och får ut mellan 5.2-5.8Gbit.
Har ni några andra tips på grejer jag kan testa tills min lina är uppkopplad?

Pfsense routern består av en gammal i5 2500k samt 8gb ddr3 ram. Nätverkskortet är ett Intel X550-t2 10Gbe kort. Har inte gjort något utöver standardkonfigurering. Någon som har tips på inställningar mm som kan förbättra prestandan?

Permalänk
Medlem

Vad körde du för MTU när du testade?
OS på klienten?

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

@Plattelöparn: Har inte rört MTUn, antar det är 1500 då?
Windows 10 på klienten

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Tjenare gott folk,

Väntar på min 10Gb inkoppling av Bahnhof men har smällt ihop en PFsense router samt inhandlat kablar som behövs inför detta.

Just nu ser det ut såhär.

http://forumbilder.se/H68PA/namnlos.png

Jag testade iperf mellan pfsense routern och min stationära med 10Gb länk och får ut mellan 5.2-5.8Gbit.
Har ni några andra tips på grejer jag kan testa tills min lina är uppkopplad?

Pfsense routern består av en gammal i5 2500k samt 8gb ddr3 ram. Nätverkskortet är ett Intel X550-t2 10Gbe kort. Har inte gjort något utöver standardkonfigurering. Någon som har tips på inställningar mm som kan förbättra prestandan?

Är du säker på att du får en stabil 10Gb länk när du har flera meter cat5e kabel mellan?
Tror den kan tillföra att du bara får ut 5Gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

@Plattelöparn: Har inte rört MTUn, antar det är 1500 då?
Windows 10 på klienten

Dubbelkolla det, bör vara högre om du fick ~5Gbps. 9000 är det väl som gäller för 10G?
Sen finns det en del andra saker man kan justera, TCP window size och send/receive buffer etc.
Hade du klienten kopplad direkt eller var switch och cat5-kablage med vid test?

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Cat5e är bara 1Gbit säker, 10 går väl om man har tur men den är inte designad för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Är du säker på att du får en stabil 10Gb länk när du har flera meter cat5e kabel mellan?
Tror den kan tillföra att du bara får ut 5Gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa med CAT7 direkt in i switchen senare under dagen, tror absolut att det kan göra skillnad. Det är dock inte ekonomiskt försvarbart att byta kablarna i väggarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Dubbelkolla det, bör vara högre om du fick ~5Gbps. 9000 är det väl som gäller för 10G?
Sen finns det en del andra saker man kan justera, TCP window size och send/receive buffer etc.
Hade du klienten kopplad direkt eller var switch och cat5-kablage med vid test?

Ingen aning vilken storlek som gäller faktiskt. Har inte ändrat något. Det var både switch och cat5e kablar på vägen vid test

Permalänk
Medlem

Undrar hur din boendesituation ser ut när du hade möjlighet att få Bahnhofs 10 Gbit/s
Villa med indragen fiber som du själv bekostat utan subventioner?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@xervz: Om du får ut runt 5 Gbit på Cat 5e så gissar jag att uttagen är 5GBASE-T.
Om du flyttar datorn och testar direkt in i switchen, vad får du via iperf till brandväggen då?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det blir svårt om inte omöjligt att få ut 10Gb stabilt med Cat5e, så kommer du upp i bortåt 6Gb utan problem så är det redan bra, men det lär ju bero på kabeltyp, kabellängd, kontakter i väggen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hur långa är respektive kategori kabel mellan dator och switch?

Är det en ASUS XG-U2008 du har?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Undrar hur din boendesituation ser ut när du hade möjlighet att få Bahnhofs 10 Gbit/s
Villa med indragen fiber som du själv bekostat utan subventioner?

Så som jag har förstått det fungerar Bahnhof Villafiber på samma sätt som Öppen Fiber/IP-Only. Man betalar en kostnad, kommunikationsoperatören gräver ner accessnätet och man får sedan fiber indraget. Fast i detta fall är Bahnhof både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör i sitt egna accessnät.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Undrar hur din boendesituation ser ut när du hade möjlighet att få Bahnhofs 10 Gbit/s
Villa med indragen fiber som du själv bekostat utan subventioner?

Villa byggd 2008, fiber draget på hela området då det byggdes. Telia har varit enda operatören möjlig att ha fram tills nu när Bahnhof började med 10Gbit. Tror telia kallar det för ”FiberLan”.

Skrivet av Purrfected:

@xervz: Om du får ut runt 5 Gbit på Cat 5e så gissar jag att uttagen är 5GBASE-T.
Om du flyttar datorn och testar direkt in i switchen, vad får du via iperf till brandväggen då?

Det är 10Gbit länk, har fått över 5Gbit. Ska testa koppla direkt till switchen ikväll!

Skrivet av RHWarrior:

Gissar på att det blir svårt om inte omöjligt att få ut 10Gb stabilt med Cat5e, så kommer du upp i bortåt 6Gb utan problem så är det redan bra, men det lär ju bero på kabeltyp, kabellängd, kontakter i väggen.

Förväntar mig inte 10Gbit heller, har kollat runt lite på nätet och ser att folk har svårt att uppnå det även med ordentliga serverprylar.

Skrivet av kai:

Hur långa är respektive kategori kabel mellan dator och switch?

Är det en ASUS XG-U2008 du har?

Säkert 30-40meter kabel totalt. Asus XG-U2008 stämmer bra!

Skrivet av Afrasbaba:

Så som jag har förstått det fungerar Bahnhof Villafiber på samma sätt som Öppen Fiber/IP-Only. Man betalar en kostnad, kommunikationsoperatören gräver ner accessnätet och man får sedan fiber indraget. Fast i detta fall är Bahnhof både kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör i sitt egna accessnät.

Jag har ingen aning hur det fungerar. Telia har varit enda operatören sedan huset byggdes 2008. Telia byggde ett stjärnnät som kommunen kallade det och vi har varit låsta till Telias fiberlan sedan dess.

Permalänk
Medlem

Öka inte din MTU till mer än 1500, du riskerar bara problem med fragmentering. Länken lämnas nog av med en MTU på 1500 mot dig ändå.

Är det iperf eller iperf3 som körs när du testar? Ifall det är iperf och inte iperf3, så prova med -P 4 så kör du fyra stycken anslutningar vid testet. För gamla iperf startas en ny tråd per anslutning, medan iperf3 lägga allt i en och samma.

Jag trycker ungefär 70 Gbps internt med iperf + 5st anslutningar (tummar inte på något annat, låter iperf skala det själv), så du ska nog kunna slå åtminstone nära 10 Gbps.

Permalänk
Medlem

Byt kablarna till Cat 7 om du vill har ett stabilt 10GbE nät.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Undrar hur din boendesituation ser ut när du hade möjlighet att få Bahnhofs 10 Gbit/s
Villa med indragen fiber som du själv bekostat utan subventioner?

Bahnhof erbjuder det till iallafall vissa som har Telia Öppen Fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Villa byggd 2008, fiber draget på hela området då det byggdes. Telia har varit enda operatören möjlig att ha fram tills nu när Bahnhof började med 10Gbit. Tror telia kallar det för ”FiberLan”.

Är det pga att Telia ägde nätet i 10 år efter att det drogs, eller har ni haft möjlighet att byta om någon operatör erbjöd tjänsten?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Byt kablarna till Cat 7 om du vill har ett stabilt 10GbE nät.

Vad är poängen förutom att bränna pengar i onödan? Cat6 grejar 10Gbit/s över 55 meter, cat6a över 100meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Villa byggd 2008, fiber draget på hela området då det byggdes. Telia har varit enda operatören möjlig att ha fram tills nu när Bahnhof började med 10Gbit. Tror telia kallar det för ”FiberLan”.

Det är 10Gbit länk, har fått över 5Gbit. Ska testa koppla direkt till switchen ikväll!

Förväntar mig inte 10Gbit heller, har kollat runt lite på nätet och ser att folk har svårt att uppnå det även med ordentliga serverprylar.

Bara för den har förhandlat 10 Gbit betyder inte det att grejerna står pall för det. Med dåligt kablage kan det t.o.m prestera sämre än 1 Gbit. Så Första testet bör bara cat 7 hela vägen. Du kan Testa att lägga flera sessioner med ippref och se om det skalar bättre. Finns många parameterar för att optimera prestandan i pfsense men börja där.

Att överhuvudtaget använda ett uttag kan vara ditt problem. För 10Gbit med Cat rekommenderar jag alltid direkt kontakt utan skarvar. Ofta funkar det bra men ibland får man väldigt mystiska fenomen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Bara för den har förhandlat 10 Gbit betyder inte det att grejerna står pall för det. Med dåligt kablage kan det t.o.m prestera sämre än 1 Gbit. Så Första testet bör bara cat 7 hela vägen. Du kan Testa att lägga flera sessioner med ippref och se om det skalar bättre. Finns många parameterar för att optimera prestandan i pfsense men börja där.

Att överhuvudtaget använda ett uttag kan vara ditt problem.

Alltså, om det är propert väggdragen Cat5e med installationskabel klarar den 10Gbit ganska långa sträckor utan några som helst problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har "bara" 1 gigabit-lina till min fastighet och jag har laborerat med en PFsense router, men fick dessvärre ingen riktig bra fart med PFsense.
Bytte till OPNsense och då fick jag bra nat:ad hastighet från internet till lan.
Så du kan ju prova med opnsense och se om det blir skillnad (https://opnsense.org/).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, om det är propert väggdragen Cat5e med installationskabel klarar den 10Gbit ganska långa sträckor utan några som helst problem.

Förhandla ja, men har t.o.m upplevt problem med cat6 och 10 Gbit redan på 3m. Det handlar om fabrikat i båda ändar osv osv. Som sagt att få det att stå 10 Gbit inga problem.. Men att det faktiska ska fungera som avsett är en annan sak och ofta funkar det men har stött på flera konstiga problem som lösts med finare kablage.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellblz:

Jag har "bara" 1 gigabit-lina till min fastighet och jag har laborerat med en PFsense router, men fick dessvärre ingen riktig bra fart med PFsense.
Bytte till OPNsense och då fick jag bra nat:ad hastighet från internet till lan.
Så du kan ju prova med opnsense och se om det blir skillnad (https://opnsense.org/).

Beror förmodligen på något annan än PFsense och OPNsense i sig, eventuellt en drivrutin som skiljde dem åt.
Det senare är en gren av PFsense och de är samma stomme i grunden. PFsense har absolut inga problem att hantera prestanda.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Förhandla ja, men har t.o.m upplevt problem med cat6 och 10 Gbit redan på 3m. Det handlar om fabrikat i båda ändar osv osv. Som sagt att få det att stå 10 Gbit inga problem.. Men att det faktiska ska fungera som avsett är en annan sak och ofta funkar det men har stött på flera konstiga problem som lösts med finare kablage.

Nja, som sagt har jag aldrig upplevt det. Jag har ändå passat på att pröva själv och jobbat rätt mycket med 10+Gbit-utrustning, då är det isåfall undermålig utrustning i övrigt eller dåliga installationer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta måste vara en av de mer roliga I-lands problemen att ha... hur man "testar 10Gbit internet".

Btw... Cat5e klarar officiellt 2,5Gbit iaf i 100m, så en kort patch av den bör kunna fungera även med 10... men troligen kommer den korta ner längden av totala länken rätt avsevärt. Är man bara inom den längden, bör det gå fint dock. Sen naturligtvis är där halvdåliga kablar i alla Kategorier.

Cat 6 (inte 6a) ska klara ca 50m 10Gbit dock.
Så kravet på att allt ska vara Cat 7 är bara trams. Det är först om du kommer över 50m som du bör gå till 6a iaf.
Notera dock att allt detta förutsätter en störningsfri miljö. Har du en bråkig miljö och 100-tals kablar... självklart behöver du gå upp i nivåer.

@xervz Enda du bör tänka på är att det Intel kortet är PCI 3.0, och 2500k systemet endast kan ge PCI 2.0, även direkt till CPUn (som jag antar du kör?). Om du upplever problem här kan en enkel lösning vara att leta upp en IVY CPU och hoppas den kan trycka upp det i 3.0, på de portarna direkt till CPUn.

Det bör dock fungera med 2.0, så länge kortet inte får problem med det (och du sitter direkt till CPUns PCI-E portar). 10Gb = ca 1,25GB/s och 2.0 4x bör kunna ge ca 2GB/s i teorin iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Beror förmodligen på något annan än PFsense och OPNsense i sig, eventuellt en drivrutin som skiljde dem åt.
Det senare är en gren av PFsense och de är samma stomme i grunden. PFsense har absolut inga problem att hantera prestanda.

Jo, det är ju i grunden samma. Men som du säger så är det nog någon drivrutin som skiljer. Testat med tre olika desktop nätverkskort, men fick ingen jättebra fart med pfsense.
Köpte sedan ett Intel 350-T2v2, vilket ska vara bland de bättre korten för pfsense, samma sak där. Installerade sen Opnsense och då fick jag full fart i linan.
Så vet inte varför det var skillnad, men OPNsense fungerar bra för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Undrar hur din boendesituation ser ut när du hade möjlighet att få Bahnhofs 10 Gbit/s
Villa med indragen fiber som du själv bekostat utan subventioner?

Bahnhof kunde erbjuda mig 10Gbit också. Bostadsrätt, lägenhets-/villafiber från Bahnhof jag drog in för ett år sedan eftersom det bara finns Combort i huset.

OnTopic:
Det är ju lite att mecka med, hoppas du reder ut alla hinder. Cat5e är inte optimalt men med lite tur ska det väl gå?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, som sagt har jag aldrig upplevt det. Jag har ändå passat på att pröva själv och jobbat rätt mycket med 10+Gbit-utrustning, då är det isåfall undermålig utrustning i övrigt eller dåliga installationer.

I detta specifika fallet var det HP Flex 10 Gbit som hade problem, Anslutningen "resetade" var 30de minut eller så 2st kablar direkt till switch.
Det har bara hänt ett fåtal ggr olika konstiga saker men det är ändå så jag är vaksam. Men nu är det få ut full kapacitet vi pratar om och inte bara att få det att funka och då kan det vara skönt att börja med att följa alla regler i boken även om 5e bör funka som korta distanser.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Körde in CAT7 kabeln direkt till switchen och mäter mellan 5.9-6.1 Gbit. Alltså verkar blandningen av kablar plus distansen inte vara ett större bekymmer då hastigheten i princip är identisk. Ett enstaka test gav resultat på 8.6Gbit men av 20 tester blev bara ett så pass högt.

Skrivet av Soir:

Öka inte din MTU till mer än 1500, du riskerar bara problem med fragmentering. Länken lämnas nog av med en MTU på 1500 mot dig ändå.

Är det iperf eller iperf3 som körs när du testar? Ifall det är iperf och inte iperf3, så prova med -P 4 så kör du fyra stycken anslutningar vid testet. För gamla iperf startas en ny tråd per anslutning, medan iperf3 lägga allt i en och samma.

Jag trycker ungefär 70 Gbps internt med iperf + 5st anslutningar (tummar inte på något annat, låter iperf skala det själv), så du ska nog kunna slå åtminstone nära 10 Gbps.

Kör med iperf3 på min dator och har laddat ner iperf paketet till pfsense på routern, vet ej vilken version detta är. Kör klienten av iperf på routern och servern på min stationära då min stationära ej kan ansluta till servern om den ligger på routern. Kan därför inte ändra några parametrar heller förutom de som går att ändra i iperf på pfsense (Server, port, Protocol, Output format, Interval, Buffer length, Socket buffer size, UDP bandwith.

Skrivet av Aje:

Byt kablarna till Cat 7 om du vill har ett stabilt 10GbE nät.

Verkar vara stabilt hittills trots det är blandade kablar. Kommer dock inte kunna byta installationskablarna i väggarna, för dyrt projekt..

Skrivet av Lodisen:

Är det pga att Telia ägde nätet i 10 år efter att det drogs, eller har ni haft möjlighet att byta om någon operatör erbjöd tjänsten?

Har ingen aning. Har aldrig haft möjlighet att byta operatör oavsett vilken tjänst det gällt. Varit låsta till telias FiberLan samt ip-telefoni.

Skrivet av Palme_570:

Bara för den har förhandlat 10 Gbit betyder inte det att grejerna står pall för det. Med dåligt kablage kan det t.o.m prestera sämre än 1 Gbit. Så Första testet bör bara cat 7 hela vägen. Du kan Testa att lägga flera sessioner med ippref och se om det skalar bättre. Finns många parameterar för att optimera prestandan i pfsense men börja där.

Att överhuvudtaget använda ett uttag kan vara ditt problem. För 10Gbit med Cat rekommenderar jag alltid direkt kontakt utan skarvar. Ofta funkar det bra men ibland får man väldigt mystiska fenomen.

Vi får se. I värsta fall får jag ha kabeln dragen lite fult längs med väggarna, något jag helst undviker om skarvarna klarar det.

Skrivet av Paddanx:

Detta måste vara en av de mer roliga I-lands problemen att ha... hur man "testar 10Gbit internet".

Btw... Cat5e klarar officiellt 2,5Gbit iaf i 100m, så en kort patch av den bör kunna fungera även med 10... men troligen kommer den korta ner längden av totala länken rätt avsevärt. Är man bara inom den längden, bör det gå fint dock. Sen naturligtvis är där halvdåliga kablar i alla Kategorier.

Cat 6 (inte 6a) ska klara ca 50m 10Gbit dock.
Så kravet på att allt ska vara Cat 7 är bara trams. Det är först om du kommer över 50m som du bör gå till 6a iaf.
Notera dock att allt detta förutsätter en störningsfri miljö. Har du en bråkig miljö och 100-tals kablar... självklart behöver du gå upp i nivåer.

@xervz Enda du bör tänka på är att det Intel kortet är PCI 3.0, och 2500k systemet endast kan ge PCI 2.0, även direkt till CPUn (som jag antar du kör?). Om du upplever problem här kan en enkel lösning vara att leta upp en IVY CPU och hoppas den kan trycka upp det i 3.0, på de portarna direkt till CPUn.

Det bör dock fungera med 2.0, så länge kortet inte får problem med det (och du sitter direkt till CPUns PCI-E portar). 10Gb = ca 1,25GB/s och 2.0 4x bör kunna ge ca 2GB/s i teorin iaf.

Har också funderat på om PCI-E är en bov i dramat, men med tanke på PCIE 2.0 x4 throughput på 16Gbit. Det gäller ju hastigheten på hela bussen, som i detta fallet är dubbelt så hög eftersom att data går både in och ut ur bussen. Därför bör det vara ha en cap på ~8Gbit, något jag inte riktigt når. Processorn verkar dock inte vara flaskhals då den endast spikar till 15% vid iperf test.

Ska testa installera pfsense på en annan dator jag har med PCIE 3.0 istället, får dock bli till helgen.