Kan fläktarna ta skada av att dammsuga dammfiltret?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kan fläktarna ta skada av att dammsuga dammfiltret?

Jag är en slö jävel och är trött på att plocka bort fronten/toppen på mitt chassi för att rengöra dammfiltret. Om datorn är avstängd - kan fläktarna ta skada av att man kör ett par gånger med dammsugaren för att få det rent?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Kör ner en skruvmejsel eller nåt så de inte kommer åt att snurra.
Jag brukar dammsuga dem för skojs skull för de varvar på så fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Ja ett superhögt varvtal kan förstöra dem. Fråga mig inte hur jag vet det.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Håll dammsugaren borta från allt vad datorkomponenter heter. Har du otur skadar du något avsevärt dyrare än fläktarna.

Så länge du inte låter fläktarna snurra lär de inte ta skada av dammsugning.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är en slö jävel och är trött på att plocka bort fronten/toppen på mitt chassi för att rengöra dammfiltret. Om datorn är avstängd - kan fläktarna ta skada av att man kör ett par gånger med dammsugaren för att få det rent?

Håll dammsugaren borta ifrån datorn. Använd tryckluft istället. När du blåser mot fläktar, så sätt ett finger emot dom så att dom inte spinner. Spinner den snabbare än kullagret är gjort för så förstörs det, om du har tur. Har du otur så kan det även generera en spänning som kan skada moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Är glad att jag frågade innan. Jag visste att man inte skulle dammsuga i datorn men inte att man skulle hålla sig borta helt.

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Dammsug aldrig i en dator!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Har gjort det i 5+ år, inga problem

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av flashen:

Har gjort det i 5+ år, inga problem

Man kan röka utan att få lungcancer också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Dec 2016

Dessa burkar med tryckluft kan också vara dåliga, vissa kan spotta ur sig vätska så de gäller å testa på sidan av först! Men vad vet jag!

FractalDesignR5. EVGA SN G2 850w. MSI X99A Gaming 7. Intel 5820k. EVGA 980Ti SC. Kingston Fury Black 16Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. WD Black 1Tb. Noctua NH-D15s. ASUS VG248QE x2. Corsair Gaming Strafe RGB Brown. Razer Diamondback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@Denkan92: Nu var det ju frågan om att dammsuga på utsidan av datorn, och är jordningen av chassit OK så skall det ju inte vara några problem med att dammsuga utanpå fläktfiltren.
Skulle det genereras något elektriskt fält av dammsugaren så kommer det ju då att ledas genom chassit direkt ner till jord och inte vara någon fara mot komponenterna på insidan. Har själv gjort detta många gånger utan problem, även med datorn igång för den delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Inte bra att spinna upp fläktvarvet för högt - upp till varvtalet de snurrar i normal drift brukar inte vara ett problem , men spinner man upp lång över det så kan det köra sönder drivsteg mm. eftersom de också agerar som generator. Leds ingen ström av så ökar spänningen linjärt med varvtalet - dubbla varvtalet = dubbla spänningen vilket innebär att en 5V-fläkt kan ge uppemot 20 och tom mer Volt om man drar upp rejäl varvtal med dammsugare eller tryckluft.

Den andra orsaken varför man avråder dammsugaren är att det bildas mycket statisk spänning kring sug-munstyckena pga triboelektrisk uppladdning mellan virvlande luft och sugsmunstyckernas material - som sällan är valda så att de är svagt elektriskt ledande.

Det som kan fungera är de speciella dammsugare som var/är för kopiatorer och för dammsugning i elektronisk utrustning just för att munstycke/slang och dammsugaren är valda i material för att undvika ESD-urladdning och uppladdning - men dom kostar då en slant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ClintBeastwood:

Når du støvsuger, så har du neppe så sterk sug kraft at fläktarna begynner å rotere rundt fra selve det vakuum du skaper når du støvsuger selve filteret. Det er jo en viss avstand mellom selve støvfilter montert på selve utsiden av kabinettet og fläkten som er blitt montert på innsiden av kabinettet. Best er det å bruke et munnstykke med børster, slik du ikke skader plast detaljer eller selve nettet der som filteret består av. Så lenge du bare støvsuger fra utsiden så vil du også kun fjerne de partikler der ligger på samme side av nettet og de burde derfor være ganske lett å få bort.

Fjern støvfilter noen gang i mellom helt fra kabinettet og legg det i varmt vann for å løse opp det som ikke kan bli fjernet med lett vakuum trykk fra en støvsugere, ettersom hud partiklar og annet i luften kan inneholde fett stoffer der kan klumpe seg sammen over tid.

i5 4670K@stock, CM 212 EVO, GB Windforce 3X OC GTX 970 (rev. 1.1), Kingston Beast 16GB@2400 MHz DDR3, AsRock Z87M Extreme4, Crucial MX100 256GB, Samsung SP2504C (2 x 250GB), BQ Kraft 700 W, FD Define Mini Display: AOC Q2963PM 2560*1080@60Hz Controls: Logitech G600 MMO mouse+G910 Orion Spark, Speedlink Torid (XboX360) Sound: Logitech Z-5400 OS: Win 10 TP 9926