Permalänk

Köpråd tysta datorer

Har nu testat: Dell XPS, Lenovo Yoga, Lenovo IdeaPad och Asus Zenbook.

Antingen är det coil whine, annars går fläktarna på högvarv konstant eller så har vi en härlig blandning av dem båda.

Finns det INGEN ultrabook som är tyst?

Min Macbook från 2012 slår alla nya datorer på fingrarna, och den har jag aldrig dammat ur ens. Hur är det möjligt att en dator som är snart sex år gammal kan vara tystare än dagens modernaste datorer?

Jag vill inte ha en ny macbook. Dels så är priserna orimligt höga, de ligger en generation bakom alla andra, har bara usb-c och stödjer inte det program som vi använder oss av i arbetet.

Finns det NÅGON erkänt tyst dator i dagens Samhälle?
Eller har Ingenjörerna bestämt sig för att en dator ska vara: Snabb, snygg, bra batteritid och låta så mycket som den bara kan?

Fläktlösa datorer är jag inte heller så intresserade av, då jag ändå ska köra några krävande program på dem.
Kan Apple producera tysta produkter, varför kan inte någon annan göra det då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JohnSport:

Har nu testat: Dell XPS, Lenovo Yoga, Lenovo IdeaPad och Asus Zenbook.

Antingen är det coil whine, annars går fläktarna på högvarv konstant eller så har vi en härlig blandning av dem båda.

Finns det INGEN ultrabook som är tyst?

Min Macbook från 2012 slår alla nya datorer på fingrarna, och den har jag aldrig dammat ur ens. Hur är det möjligt att en dator som är snart sex år gammal kan vara tystare än dagens modernaste datorer?

Jag vill inte ha en ny macbook. Dels så är priserna orimligt höga, de ligger en generation bakom alla andra, har bara usb-c och stödjer inte det program som vi använder oss av i arbetet.

Finns det NÅGON erkänt tyst dator i dagens Samhälle?
Eller har Ingenjörerna bestämt sig för att en dator ska vara: Snabb, snygg, bra batteritid och låta så mycket som den bara kan?

Fläktlösa datorer är jag inte heller så intresserade av, då jag ändå ska köra några krävande program på dem.
Kan Apple producera tysta produkter, varför kan inte någon annan göra det då?

Jag kör en Lenovo X260 som är utan coilwhine och med TPfan är fläkten tyst. Har även haft en Asus Zenbook med TPfan som löste fläktljudet.

Testpiloten Alling har en Lenovo X1 Carbon har jag för mig, den ska ha coilwhine när laddaren sitter i.

Jag skulle säga att nästan alla laptops är tysta med rätt fläktkurva, vilket de sällan har. Belastar du datorerna så kommer alla låta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tyst laptop

Jag kör själv en Lenovo Yoga 900s som jag är mycket nöjd med, helt knäpptyst och bra batteritid.

Dock haft den ett par år och börjar titta på någon ny och har främst tittat på dessa två:

Huawei MateBook X
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.688039/huawei-matebook-x/

Microsoft Surface Laptop
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.685213/microsoft-surface-la...

Knäpptyst och lätt(max 1,3kg, helst lägre) är viktigt och okej prestanda (surf, arbete och många saker igång samtidigt), dock ej till för spel så ingen monsterdator.

Lutar mest åt Huawei MateBook X tror jag, eller vänta på Huawei MateBook X pro som ska komma nu närmaste månaden/månaderna:
https://consumer.huawei.com/se/tablets/matebook-x-pro/
Denna har det nuvarande versionen saknar, touchscreen mm

Någon som testat någon utav dessa och har någon input?

Permalänk

@JohnSport: Har du hittat någon tyst dator än? sitter själv i samma sits, haft macbook pro och vägrar gå tillbaka pga os men hårdvaran tyst som fan även när man kollar youtube och lättare arbete m.m. Tog hem en Lenovo IdeaPad 720S igår som jag skriver på nu och denna har fläkten igång 90% av tiden även när man stängt av all nedladdning och bara surfar. Hade också tänkt yoga eller xps 13, men de verkar ju gå bort för mig med nu. Hade som originalplan Huawei MateBook X pro, men har hört att även den ska hosta igång när man sitter o kör word eller surfar. Kanske att man måste köra Huawei MateBook X passiv för att vara 100% säker..

Permalänk
Skrivet av DolphinRage:

@JohnSport: Har du hittat någon tyst dator än? sitter själv i samma sits, haft macbook pro och vägrar gå tillbaka pga os men hårdvaran tyst som fan även när man kollar youtube och lättare arbete m.m. Tog hem en Lenovo IdeaPad 720S igår som jag skriver på nu och denna har fläkten igång 90% av tiden även när man stängt av all nedladdning och bara surfar. Hade också tänkt yoga eller xps 13, men de verkar ju gå bort för mig med nu. Hade som originalplan Huawei MateBook X pro, men har hört att även den ska hosta igång när man sitter o kör word eller surfar. Kanske att man måste köra Huawei MateBook X passiv för att vara 100% säker..

Jag har köpt en Lenovo Carbon X1, och den är fan tyst hela tiden. Den går upp i varv lite när man typ laddar den (då blir ju batteriet varmt och det sprider sig ju) och samtidigt går något som tar mycket kraft. Men fläkten är inte lika vinande som många andra. Så jag är faktiskt toknöjd med den. Dyr visserligen, men fan vad bra den är