Permalänk
Medlem

@Gunel: Ett tips om du inte stött på det tidigare är att du kan använda continue; för att omedelbart hoppa tillbaka till början av en loop.

Permalänk
Medlem

Hej allihop,

Jag vill tacka alla som har bidragit med hjälp och idéer, uppskattas verkligen. Jag har fått min kod fungera precis som jag vill ha.
Koden är kanske inte programmerad eller strukturerad på det bästa sätet men nedan får ni se det.

public static int FahrToCel(int fahr) { int cel = (fahr - 32) * 5 / 9; return cel; } public static void Main(string[] args) { int startTempLimit = 0; int lowerTempLimit = 73; int upperTempLimit = 77; int celsius; int fahrenheit; do { Console.WriteLine("Skriv in Fahrenheit grader: "); while (true) { try { fahrenheit = int.Parse(Console.ReadLine()); break; } catch (FormatException ex) { Console.WriteLine("Endast heltal kan matas in, försök igen!"); Console.WriteLine("\nSkriv in Fahrenheit grader: "); } } celsius = FahrToCel(fahrenheit); if (celsius < startTempLimit) { Console.WriteLine("Bastun är ej påslagen. Du måste sätta på bastun. Värme i bastu {0}C.", celsius); } else if (celsius < lowerTempLimit) { Console.WriteLine("Bastun är inte tillräckligt varm. Värme i bastun {0}C, skruva upp värmen", celsius); } else if (celsius > upperTempLimit) { Console.WriteLine("Bastun är för varm. Värme i bastun {0}C, skruva ner värmen", celsius); } else { Console.WriteLine("Bastun är tillräckligt varm för att kunna basta. Värme i bastun {0}C.", celsius); } } while (celsius < lowerTempLimit || celsius > upperTempLimit); }