Hur fixar man subtitles i Plex?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Hur fixar man subtitles i Plex?

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

Du kan ladda hem undertexterna som en .srt-fil som du lägger i samma mapp som filmen ligger i. Se till att de har exakt samma namn. Uppdatera biblioteket i Plex. Någon enstaka gång hittar den inte undertextfilen, prova då att även Analysera biblioteket i Plex.

En stor sida som har undertexter är Subscene.com men det finns såklart andra sidor du kan välja på. Jag använder FileBot för att namnge filer och även att ladda ner undertexter automatiskt. Men det fungerar bara för engelska undertexter tror jag.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2005

Hej!

Du kan lägga in https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Plex har inbyggt stöd för opensubtitles, inställningarna finns under server -> agents -> plex movie -> opensubtitles.org

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Jag har ett tillägg liknande det ovan, brukar funka klockrent.

i5 3570k @4.8 (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Hej!

under inställningarna finns opensubtitles som du kan konfigurera.

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Zachtionman:

Filebot har jag! Jag har använt det för att namnge alla serieavsnitt etc - det har fungerat ypperligt bra (väldigt kompatibelt med Plex)

Min fråga: Hur använder jag Filebot för att fixa undertexter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Torach:

I Plex då eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

@Zachtionman:

Filebot har jag! Jag har använt det för att namnge alla serieavsnitt etc - det har fungerat ypperligt bra (väldigt kompatibelt med Plex)

Min fråga: Hur använder jag Filebot för att fixa undertexter?

Det finns en stor knapp till vänster i programmet för subtitles, minns inte hur den ser ut. Tryck in på den menyn, sen trycker du en nedåtpil som jag gissar ska representera Download. Navigera till mappen som innehåller dina filer så försöker Filebot hitta undertexter som passar. Sökningen kan ta lång tid, så prova med ett avsnitt/film åt gången tills du lärt dig hur det funkar.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2007

Jag har en addon som heter Sub-zero som laddar ner sub till allt jag lägger till i mitt bibliotek.

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Har för mig Plex vill ha formatet namn.språkkod.srt
T.ex Bladerunner.en.srt

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

@Torach:

I Plex då eller?

I plex server delen

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av goa200:

den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

Rekommendera r verkligen denna plugin. Gjort underverk för mig.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av shelter:

T.ex Bladerunner.en.srt

Fungerar ju för många appar.. en.srt, sv.srt osv är ju enbart för att definiera språk men ja, så är det:)

TS: Subscene eller opensubtitles hjälper dig bra, de inbyggda kanske letar upp fel undertexter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av shelter:

T.ex Bladerunner.en.srt

Nejdå det går bra med bara FilNamn.srt men då dyker upp subtitlen upp som unknown i infosidan för filmen.
Vill du ha så det står vilket språk det är så är man som du själv säger t.ex. Batman.Dark.Knight.sv.srt som då kommer dyka upp som svenska i infosidan om filmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Zachtionman:

Det finns en stor knapp till vänster i programmet för subtitles, minns inte hur den ser ut. Tryck in på den menyn, sen trycker du en nedåtpil som jag gissar ska representera Download. Navigera till mappen som innehåller dina filer så försöker Filebot hitta undertexter som passar. Sökningen kan ta lång tid, så prova med ett avsnitt/film åt gången tills du lärt dig hur det funkar.

Det kräver alltså att man har filen för undertexten på datorn? Den letar inte själv efter undertexter online som den sedan laddar ned?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av inquam:

Rekommendera r verkligen denna plugin. Gjort underverk för mig.

Är det bara att ladda ned den så integreras den in i Plex automatiskt eller måste man göra något utöver det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Det kräver alltså att man har filen för undertexten på datorn? Den letar inte själv efter undertexter online som den sedan laddar ned?

Navigera till filmen du har, så laddar programmet ner passande undertext automatiskt. Hittar rätt i 9 fall av 10. Pluginet Sub-Zero till Plex som någon annan tipsade om lät dock betydligt smidigare, jag ska prova det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Är det bara att ladda ned den så integreras den in i Plex automatiskt eller måste man göra något utöver det?

Den behöver konfigureras sedan, men inte svårt. Vet inte om den är officiellt stöd av Plex nu. Annars behöver du ladda ner Plex Webtools eller vad det heter som tillåter dig att installera andra plugins från GitHub etc.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Har en fråga angående subtitles i Plex. Jag har fixat Subtitles (srt-fil) och det märkliga är att omkodningen misslyckas då när jag i Plex väljer den nedladdade subtitle-filen (srt). Vad beror detta på, d.v.s. att det går att spela upp filmen utan problem utan subtitles men så fort jag väljer den subtitle-fil (srt) som jag laddat ned så misslyckas omkodningen och detta leder till att jag inte kan se filmen....

Vad är problematiken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Plex kan inte omkoda när jag ska se film med Subtitles...

Har en fråga angående subtitles i Plex. Jag har fixat Subtitles (srt-fil) och det märkliga är att omkodningen misslyckas då när jag i Plex väljer den nedladdade subtitle-filen (srt). Vad beror detta på, d.v.s. att det går att spela upp filmen utan problem utan subtitles men så fort jag väljer den subtitle-fil (srt) som jag laddat ned så misslyckas omkodningen och detta leder till att jag inte kan se filmen....

Vad är problematiken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Är ju nästan omöjligt att säga utan att veta exakta filer och vad loggen säger. Klarar servern att det normalt sätt? Om du spelar upp den (utan undertext) och väljer någon av de lägre inställningarna (dvs. ej direct play), klarar servern att omkoda då?

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av goa200:

@Soldierofwar1985 Du har redan fått svaret tidigare i tråden. Fixa Sub-Zero och problemet är löst.

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Under plugins i plex kan du lägga till sub-zero. Tänkt dock på att många subtitles sidor som tex opensubtitles.org har en begränsning hur mycket du kan ladda ner per dag (tror det är 100).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Har upplevt samma problem flera gånger jag med, ibland har det bara funkat helt plötsligt.

Intel I7 4770K @ Stock Hyper 212 Evo | 16 Gb ram 2400 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

1) Pröva ställ in en transkoder mapp i inställningarna om du inte redan gjort det (Inställningar -> Server -> Omkodare (visa avancerade alternativ)

2) Detta är lite mer långsökt, men se till att det är en giltig SRT fil. Jag hade en gång problem när jag skulle spela en viss film där hela Plex servern bara hängde sig och det visade sig att första textraden i SRT filen var inställd att börja på typ -00:00:20.000, alltså 20 sekunder innan filmen och det gillade inte transkodern.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Posta loggen till Plex så blir det enklare att hjälpa. Den finns att hitta i Local Appdata-mappen. Enklaste vägen att komma dit är att trycka Windows-knappen+R, skriva %localappdata% och trycka enter. Leta upp mappen Plex Meda Server och sedan Logs. Där finns en hel radda loggar, men det är den som heter just "Plex Media Server" vi behöver.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Har du stort bibliotek så är de lätt värt de få kronorna du får ge OpenSubtitles för att släppa på maxgränsen

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

@Soldierofwar1985: *Trådar sammanfogade*

Du hade 2 trådar som handlar om undertexter i Plex. Jag sammanfogade dessa till en tråd då båda hade aktiva diskussioner. Detta för att underlätta för både dig och alla andra hjälpsamma medlemmar

/bl0m1

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av bl0m1:

@Soldierofwar1985: *Trådar sammanfogade*

Du hade 2 trådar som handlar om undertexter i Plex. Jag sammanfogade dessa till en tråd då båda hade aktiva diskussioner. Detta för att underlätta för både dig och alla andra hjälpsamma medlemmar

/bl0m1

Dessa två trådar handlade dock om helt olika problem...

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+