Dator för videoredigering, bygga eller köpa?

Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering, bygga eller köpa?

Hej

Det har blivit dags för mig att skaffa en dator för dedikerat till videoredigering, inga spel. Det börjar bli tröttsamt med min gamla laptop Intel i5 1,8GHz...

Jag har efterforskat en del och kommit fram till att man ska ha många kärnor och många trådar på processorn, då detta tydligen är fördelaktigt för videoredigeringsprogram. I dagsläget kör jag Sony Movie Studio 13 där jag lyfter in 4K klipp och redigerar till HD-klipp.
Utöver processorkraft vill jag ha mycket RAM och lagring, i övrigt inga extra önskemål.

Tittar man på färdiga datorer med AMD Ryzen processorer verkar alla vara optimerade för spel med stora grafikkort, vilket jag inte behöver, så därför tänkte jag att man kanske skulle kunna bygga en egen från delar. Dock är det ju en djungel att välja delar !!!

Budgeten är inte definitivt bestämd, hellre att pris/prestanda är bra, men kan jag hamna runt 10K inkl. 2 skärmar är det bra.

Färdig burk som jag jämförde mot:
Lenovo 720-18ASU: AMD Ryzen 7 1700, 256Gb SSD, 8Gb DDR4
8490:- men då måste jag utöka lägga till en HDD
https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Jag plockade ihop följande komponenter på Netonnet:
Processor: AMD Ryzen 5 1600X 2089:-
Moderkort: Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 1090:-
Processorkylare: Deepcool GAMMAXX GT - RGB CPU cooler 499:-
RAM: HyperX Fury Black DDR4 2400MHz 16Gb 1659:
HDD: Seagate Barracuda 2TB 679:-
Chassi: Mission SG GGX 2.0 599:-
Nätagg: Fractal Design Integra M 650W 789:-

Totalt: 7404:-

Funkar komponenterna tillsammans eller har jag gjort något generalfel?

Permalänk
Medlem

RAM RAM RAM... gärna 32 eller maxa upp det till 64. Då slipper den swappa så mycket till disk. Sedan släng i en M.2 SSD som den kan jobba mot istället för mot barracudan. Barracudan kan du använda för lagring av filmerna. Leta sedan efter ett grafikkort, om Sony Movie Studio kan använda det. Mycket minne i den också då..

Permalänk
Medlem

@MbM: Du behöver ett grafikkort. Dels för att Ryzen inte har något inbyggt och dels för att det kommer hjälpa i redigeringen med cuda osv. R5 1600 överklockar du till 3,7 med några klick
För 1080 redigering ska ett 1050 duga utmärkt, vid 4k redigering kan ett 1060 vara fint.
T.ex detta paket, riktigt liten dator med två skärmar
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11402667/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Ja RAM kan väl inte få för mycket av! Finns det någon anledning att välja 2x8 isf 1x16? Jag tänker att det kan vara bra att spara på platserna för framtida uppgraderingar.

Det var ett snyggt chassi, men jag hade helt ställt in mig på ATX-formatet då detta skulle vara billigare och enklare att uppgradera pga mer plats i lådan. Har någon HDD över som jag ev tänkte stoppa i. Dessutom hade chassit jag först tittat på SD-läsare i fronten, vilket är en fördel för mig när jag tömmer dessa. Kanske inte avgörande men ett klart plus.

Lurigt det där med att wifi och blåtand fanns på samma moderkort för mITX men inte på ATX. Det verkar inte finnas wifi på ATX-moderkort, eller iaf jag hittade inget på inet.

När det gäller grafikkort så utgick jag från att det skulle funka utan då moderkortet som jag lagt till hade två utgångar för skärm, eller har det även med processorn att göra?

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp!

Ja, nu har jag tittat runt ännu mer och tagit en ordentlig funderare på alternativet som @solhasse gav.

För min del så faller det på att den känns för liten då jag vill troligen vill lägga till fler hårddiskar i framtiden. Blåtanden och wifi var ett plus men avsaknaden av SD-läsare ett minus.
När det gäller grafiken så verkar de flesta landa i att det inte spelar någon roll för filmredigering, därför har jag tagit ett väldigt enkelt men som ändå klarar 2 skärmar.

Jag ändrade lite i listan jag plockat ihop på Netonnet:
Processor: AMD Ryzen 5 1600X 2089:-
Moderkort: Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 1090:-
Processorkylare: Deepcool GAMMAXX GT - RGB CPU cooler 499:-
RAM: HyperX Fury Black DDR4 2400MHz 16Gb 1659:
HDD: Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 256MB 1090:-
Chassi: Mission SG GGX 2.0 599:-
Nätagg: Fractal Design Integra M 650W 789:-
Grafik: Gigabyte BeForce GTX1030 2GB Silent 799:-
Skärmar: 2st BenQ 23,8" 2780:-
Högtalare: Andersson 2.1-system 499:-
Totalt 11 893:-

Provade även att plocka ihop ett så likt paket som möjligt på inet som blev lite dyrare:

Gör jag bort mig eller ser det ok ut?

Permalänk
Medlem

@MbM: Ditt videoredigeringsverktyg verkar kunna dra nytta av GPU kraften för den slutliga renderingen, så för att det inte ska ta för lång tid så är det bra med ett ok grafikkort med minst 2Gb ram.

Angående DDR RAM så om du kan hålla allt i RAM så går det mycket snabbare att både jobba med, skrolla runt i sekvensen etc men även vid renderingen då den kan använda mera RAM. Att "framtidssäkra" tycker jag generellt är ett dåligt begrepp. När är framtiden? Om det är om ca 5 år så kanske du hellre vill ha en ny dator.
Alternativt tar du 1 sticka nu och om du känner att det inte räcker så köp en till sticka när du har testkört. Moderkortet, OS och processor har en max begränsning på antal stickor och total mängd minne. Kolla dock att moderkortet kan jobba med endast 1 sticka.

Permalänk
Medlem

@MbM: Jag hade inte gått ner på grafiken. Det handlar om 500kr (du kan säkert hitta ett billigare 1050 på annat ställe än inet)
RAM-minnet ska vara snabbt då Ryzen fungerar bättre med snabbt ram, så ta det jag valde ut.
Du behöver definitivt inga 650W för din rigg. Räcker gott och väl med 450W
Välj en Ryzen 1600 istället, bättre TDP och med lite enkel överklock har du samma prestanda som en 1600x
3tb är sweetspot för HDD just nu, välj en sån för tillfället och utöka lagringsutrymmet senare
Chassit har plats för en sd-läsare om man byter ut en av 5,25" platserna med adaptern som följer med.
OS samt programmen på SSD är ett måste enligt mig.
Med R5 1600 följer det även med en processorkylare som duger utmärkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11405274/

Glöm inte att du måste höja ram hastigheten i bios för att utnyttja det till fullo.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

@MbM: Ditt videoredigeringsverktyg verkar kunna dra nytta av GPU kraften för den slutliga renderingen, så för att det inte ska ta för lång tid så är det bra med ett ok grafikkort med minst 2Gb ram.

Angående DDR RAM så om du kan hålla allt i RAM så går det mycket snabbare att både jobba med, skrolla runt i sekvensen etc men även vid renderingen då den kan använda mera RAM. Att "framtidssäkra" tycker jag generellt är ett dåligt begrepp. När är framtiden? Om det är om ca 5 år så kanske du hellre vill ha en ny dator.
Alternativt tar du 1 sticka nu och om du känner att det inte räcker så köp en till sticka när du har testkört. Moderkortet, OS och processor har en max begränsning på antal stickor och total mängd minne. Kolla dock att moderkortet kan jobba med endast 1 sticka.

Hmm, ja jag såg det nu att det borde hjälpa med ett bättre grafikkort trots allt. Mycket nya termer för en rookie som mig!
Framtidssäkert kanske var fel ordval, jag tänkte mer att för egen del börja med 16Gb och sedan lägga till om jag tycker det behövs och det trillat in lite mer pengar. Då har jag iaf något bra att börja med men som ändå går att förbättra. Totalt ska moderkortet kunna hantera 64Gb på fyra platser. Ska kolla så att det går att ha endast 1, bra tips!

Skrivet av solhasse:

@MbM: Jag hade inte gått ner på grafiken. Det handlar om 500kr (du kan säkert hitta ett billigare 1050 på annat ställe än inet)
RAM-minnet ska vara snabbt då Ryzen fungerar bättre med snabbt ram, så ta det jag valde ut.
Du behöver definitivt inga 650W för din rigg. Räcker gott och väl med 450W
Välj en Ryzen 1600 istället, bättre TDP och med lite enkel överklock har du samma prestanda som en 1600x
3tb är sweetspot för HDD just nu, välj en sån för tillfället och utöka lagringsutrymmet senare
Chassit har plats för en sd-läsare om man byter ut en av 5,25" platserna med adaptern som följer med.
OS samt programmen på SSD är ett måste enligt mig.
Med R5 1600 följer det även med en processorkylare som duger utmärkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11405274/
http://www.inet.se/kundvagn/bild/11405274/

Glöm inte att du måste höja ram hastigheten i bios för att utnyttja det till fullo.

Det där såg ju riktigt bra ut!
Överklockning har jag inte koll på, det känns i dagsläget lite överkurs! Jag tänkte att det för bara 200 gick att få upp frekvensen hyffsat därav 1600x. Går denna också att överklocka lika enkelt som den utan x?
Snabbare RAM är ju vettigt när processorn kan hantera det. Moderkortet ska tydligen klara 3200MHz, är det poäng att hitta minnen för detta?
De HDD jag tittade på hos Netonnet var 3TB för 899:- vs 4TB 1090:- för 7200rpm och 256Mb. Dvs billigare per TB för den stora.

Permalänk
Medlem

@MbM: Överklockning är riktigt lätt i detta fall då du inte behöver överklocka till dess maxpotential.
Det är i stort sett att ändra frekvensen från 3,2 till 3,7. Det är allt!

Ja då är det definitivt värt att köpa 4tb såklart
Ja 3200 är ju bättre, kör på det om du hittar något bra kompatibelt minne

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad Sony Movie Studio 13 kan dra nytta av.
Kanske är det Intel QSV? Då är det nog dumt med Ryzen.
Oftast med lite tyngre video brukar det vara en kombo av saker tex Cpudekodning av codec, videoprocessing av video på gpu och sen tillbaka i codec med cpu eller i vissa fall gpu.
Läs på är mitt tips. (Och i min erfarenhet i andra program är 2gb på en gpu för 4k video långt under minimikrav)
Som sagt, läs på så du inte blir ledsen sen när det inte går så fort som du ville.
(Och byt till ett vettigare program

Jag skulle köpt en begagnad workstation med bra begagnad monitor men mina krav är nog helt annorlunda.