AMD Ryzen 7 2700X och 5 2600X "Pinnacle Ridge" dyker upp i prestandatester

Permalänk
Datavetare

Dessa resultat kommer från Geekbench 4 databasen.

Ryzen 5 2600X : 4781 / 22235
Ryzen 7 2700X : 4736 / 25195

Jämför jag minnesresultaten med min Ryzen 5 1600 verkar 2600X köra med DDR4-2933 CL14 alt. CL16 medan 2700X verkar köra med DDR4-2666 CL14.

Mitt system med DDR4-2666 CL16: 4654 / 22236 (kör Linux vilket från 6 kärnor och uppåt ger synbart högre resultat jämfört med Windows, single-core är dock rätt jämförbart mellan OS)
Med DDR4-2933 CL16 : 4794 / 22600

Kör oklockat (då det är en server som kör 24/7).

Skrivet av Samlooh:

Lägg gärna till Intels motsvarigheters poäng i samma tester.

Tycker personligen att Geekbench viktar effekten för RAM lite väl hårt, kan överhuvudtaget inte mäta någon skillnad mellan 2666 vs 2933 vs 3066 i saker som kompilering, shellscript som söker i stora datamängder, webserver etc.

I Geekbench ger framförallt bandbredd rätt stort utslag på resultatet, latens (som i praktiken är viktigare) ger ett tillskott men ett rätt litet sådant. Viktigt därför att man jämför system med ungefär samma RAM hastighet.

Här är ett ocklockat i7-8700K system med DDR4-2666 eller möjligen DDR4-2933 (inte helt lätt att säga, man får kika på "Memory Bandwidth" resultatet).
i7-8700K : 5535 / 24602

För alla som väljer 8C/16T eller mer, vare sig det handlar om AMD eller Intel: fundera på varför ni väljer en sådan CPU. Har ni verkligen nytta av den kanske Linux är ett bättre val.

Ocklockad Ryzen 7 1800X körande Linux får högre multicore resultat jämfört med Ryzen 7 2700X på Windows: 4796 / 30357

Skrivet av Implor:

@Purrfected: Fast "bara" 7.7% sämre prestanda i spel jämfört med 8700k om man ska tro slides som kommit ut.

7,7 % stämmer kanske när GPUn är flaskhals. Både Ryzen och Coffee Lake testades primärt med GTX1080, där blir GPU en rätt rejäl flaskhals redan vid 1920x1080 "ultra".

ArsTechnica testade i7-8700K med GTX1080Ti, den är i genomsnitt >40% snabbare jämfört med Ryzen 1800X i spel där i upplösning 1920x1080 "ultra". I princip ingen skillnad mellan DX11 och DX12.

Skrivet av Implor:

Kommer nog gå fort när både AMD och intel börjar med flera cores i mainstream. Men säkert 3-5år innan de är klar vinst med 8c. Men det är ju en normal cykel för att utveckla ett spel också.

Skulle inte vara så säker. Fram till ~2010 var det ett väldigt fokus på att få in stöd för "multitrådning" i språk som C++, Java, C# etc. (Kuriosa: C och C++ hade faktiskt inget portabelt stöd för att köra mer än en tråd innan 2011...).

Trenden sedan dess och vad det ser ut som även i närtid väldigt mycket på "asynkron körning" och "co-rutiner". JavaScript är numera det vanligaste programspråket enligt många mätning. JavaScript har överhuvudtaget inget koncept av "multitrådade" applikationer. Ett exempel är NodeJS, ett väldigt populärt och ruggigt effektivt när det handlar om I/O.

Den senare är ett lysande exempel på att "concurrent programming" (som man nu främst jobbar med) inte alls är samma sak som "parallel programming" (som var vad man mycket jobbade innan 2010-2011).

Den förra är ofta toppvalet för applikationer som är begränsade av I/O. Slänga fler kärnor på problemet är sällan rätt lösning där, kan faktiskt sänka prestanda. Här vill man i stället fylla en kärna i taget med jobb, det ger bäst I/O-respons och därmed bäst total I/O-kapacitet.

Parallel programming är rätt i fall där flaskhalsen är rå beräkningskraft, typexemplen är HPC, rendering och liknande.

En trend som dök upp förra året och som accelererat i år är något som kallas "autovektorisering". Är själv helt övertygad att detta kommer vara viktigare för "vanliga" PC-program än vad massor med kärnor är då få "vanliga" program jobbar med problem som effektivt låter sig köras på många kärnor.

Autovektorisering är när man tar normal skalär och sekventiellt kod, d.v.s. standard C++, Java, C# kod, och hittar små delar som kan köras parallellt. Att lägga ut det på flera kärnor går inte, ljuset hastighet sätter käppar i hjulet så resultatet blir lägre prestanda. Men det man nu lyckas göra i allt fler lägen är använda SIMD (SSE/AVX på x86, NEON på ARM) för att få >100% boost i vissa tighta loopar.

Riktigt spännande teknik!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tvåsiffrig procentuell prestandaökning jämfört med 1xxx-generationen.
Imponerande jämfört med Intel som brukar ligga runt 5%

Jag sitter på en 1600X som kostade mig runt 1900:-.
Det är den klart med prisvärda CPUn man kan få för pengar och den har mycket bra prestanda.
Den får hänga med ett tag till.

Det skall bli spännade att se vad för skillnader Ryzen 2 kommer att komma med.
Jag hoppas att prestandahoppet blir samma som för Intels Nehalem till Sandy Bridge blev, deras första iteration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och fortfarande mycket, mycket, lägre i pris...

Nä?

8700K har ett retail 359-370 USD
2700X ska ha ett retail på 369 USD

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@DJ-SAAB: Fast din CPU ser ut att vara OC. Står ju 4.1Ghz som base. I singel är det ändå 7% skillnad och multicore 15%. Är ganska okej...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fortfarande väldigt mycket sämre single core prestanda än 8700k :/

Du menar processorer som är klockade till nästan 1 GHz mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hunkaboy86:

Vilken besvikelse

AMD har själv varit klara med att det inte kommer att ske några mirakel med 2xxx serien. Så om du är besviken så är nog orsaken dina förväntningar.

Skrivet av hunkaboy86:

För mig är det en besvikelse, jag hade förväntat mig bättre single core prestanda

Bättre än vad? Bättre än Intel? Bättre än Ryzen 1xxx? Bättre än Bulldozer? Bättre än det du ser i testet ovan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan du hänvisa till ett endaste test där man testat IPC. Högre turbofrekvenser är inte samma sak som bättre IPC. Ny nod ger förövrigt inte högre IPC alls. Däremot så kan ju högre frekvender på crossbar ge bättre latenser, minnesstöd och högre prestanda per hz på kärnorna.

Rätt lustigt att folk säger högre IPC på Intel när de jämför 1Ghz högre frekvens då... om nu inte frekvenser har något med det att göra. Men du kan räkna bort den om du vill. Vi kan klocka ner 8700k och 2700X och se vad den gör i samma frekvens som 1700X då.

Min poäng kvarstår att IPCn ska enligt AMD ha bättrats, du kan göra väldigt mycket med så färsk arkitektur som Ryzen är. (Finns en hel del ställen att läsa på, om du inte hängt med)

Ett annat ex på detta har du mellan Nehalem och Sandy Bridge och Ivy Bridge. Nehalem och Sandy är både 32nm, och där gjordes mycket framsteg. Men även mellan Sandy och Ivy, som var helt ny nod, gjordes också framsteg i IPCn.
https://us.hardware.info/reviews/6215/2/intel-five-generation...

Faktum är att Intel lyckats öka detta nästan varje släpp, lite för lite. Och nu sitter du och säger att AMD inte kan göra samma sak? Mot AMDs egna ord?

Jag önskar jag kunde ge dig fakta, men det finns inget som är bevisat än, då för lite data om Ryzen+ finns ute. Men det som finns visar att även om du tar med frekvensen, går matten inte alltid ihop. Problemet är just... vi vet inte hur den boostar heller. Enda vi har är några siffror hit och dit som är väldigt svåra att jämföra. Men de få man ser, man kan spekulera till att se en IPC bättring. Bara att titta på förra artikeln om detta i Sweclockers och räkna på den + den som är länkad i forum tråden där.

Så jag kommer ta AMDs egna ord, och Intels bevis på att det går att göra, framför dina, tills jag fått vettiga benchmarks på att "det inte går".

AMD har trots allt gjort både Nod, generation och arkitektur byte, i ett svep och lyckats rätt bra med det. Tror ärligt de borde kunna göra 2 av 3 igen då...

Men du får tro vad du vill.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Du menar processorer som är klockade till nästan 1 GHz mer?

Om vi ska tro ryktena kring frekvenserna på 2700X handlar det ju om 3,7GHz basfrekvens samt 4,35Ghz max. i7-8700K har väl 4,3 GHz bas (500 MHz / 16 % högre) samt 4,7 max (350 MHz / 9 %).

Jämför jag Geekbench 4 resultatet för single-core och tar bort de tre RAM-relaterade resultaten så får R7-2700X en poäng på 4588 medan min i7-6770HQ får 4648.

Det är i princip exakt samma resultat, då är maxfrekvensen för i7-6770HQ 3,5GHz. (Rimligt att ta bort RAM-resultaten om man jämför "IPC" då det skiljer rätt mycket i RAM-hastighet, är DDR4-2133 CL15, SO-DIMMs i en NUC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar processorer som är klockade till nästan 1 GHz mer?

Det spelar ingen roll för slutanvändaren om prestandan kommer ur hög ipc eller hög frekvens, i slutänden är det kombinationen av de två som räknas. Att AMD inte kan få upp sin klockfrekvens mer, är något som håller tillbaka singeltrådprestandan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det spelar ingen roll för slutanvändaren om prestandan kommer ur hög ipc eller hög frekvens, i slutänden är det kombinationen av de två som räknas. Att AMD inte kan få upp sin klockfrekvens mer, är något som håller tillbaka singeltrådprestandan.

Så du tror att 3,6 GHz är det högsta man får ur processorn när flera rykten pekar på att boosten ligger på 4,2 GHz+?

Vet inte varför denna går i 3,6 GHz.. kanske för att upplysa skillnaderna mellan 1xxx och 2xxx?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätt lustigt att folk säger högre IPC på Intel när de jämför 1Ghz högre frekvens då... om nu inte frekvenser har något med det att göra. Men du kan räkna bort den om du vill. Vi kan klocka ner 8700k och 2700X och se vad den gör i samma frekvens som 1700X då.

Min poäng kvarstår att IPCn ska enligt AMD ha bättrats, du kan göra väldigt mycket med så färsk arkitektur som Ryzen är. (Finns en hel del ställen att läsa på, om du inte hängt med)

Ett annat ex på detta har du mellan Nehalem och Sandy Bridge och Ivy Bridge. Nehalem och Sandy är både 32nm, och där gjordes mycket framsteg. Men även mellan Sandy och Ivy, som var helt ny nod, gjordes också framsteg i IPCn.
https://us.hardware.info/reviews/6215/2/intel-five-generation...

Faktum är att Intel lyckats öka detta nästan varje släpp, lite för lite. Och nu sitter du och säger att AMD inte kan göra samma sak? Mot AMDs egna ord?

Jag önskar jag kunde ge dig fakta, men det finns inget som är bevisat än, då för lite data om Ryzen+ finns ute. Men det som finns visar att även om du tar med frekvensen, går matten inte alltid ihop. Problemet är just... vi vet inte hur den boostar heller. Enda vi har är några siffror hit och dit som är väldigt svåra att jämföra. Men de få man ser, man kan spekulera till att se en IPC bättring. Bara att titta på förra artikeln om detta i Sweclockers och räkna på den + den som är länkad i forum tråden där.

Så jag kommer ta AMDs egna ord, och Intels bevis på att det går att göra, framför dina, tills jag fått vettiga benchmarks på att "det inte går".

AMD har trots allt gjort både Nod, generation och arkitektur byte, i ett svep och lyckats rätt bra med det. Tror ärligt de borde kunna göra 2 av 3 igen då...

Men du får tro vad du vill.

Om man jämför 1xxx och 2xxx i samma klockfrekvens så verkar 2xxx prestera bättre vid samma klockfrekvens.. vilket kan tyda på ökad IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Min 1600X i 4,3 GHz presterar bra mycket sämre än en 8700k även då i single core prestanda. Skiljer ju fortfarande 400 Mhz, men skillnaden är stor!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Intressant att 2600X är snabbare än 1800X. Tyder ju på rejäl prestandaförbättring, åtminstone i denna test. Om detta beror på bättre IPC eller högre klockfrekvens tycker jag inte spelar så stor roll. Blir spännande att se resultat av testerna efter lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Xinpei: Min 1600X i 4,3 GHz presterar bra mycket sämre än en 8700k även då i single core prestanda. Skiljer ju fortfarande 400 Mhz, men skillnaden är stor!

https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

Skillnaden är inte direkt stor i samma klockfrekvens mellan 1700X och 7700K som i sin tur presterar ungefär samma som 8700K i single men betydligt sämre i multitrådat.

Oberoende så verkar 2700X prestera bättre än 1700X vid samma klockfrekvens. En stor orsak till 8700Ks prestanda är dess höga klockfrekvens.. kommer AMD närmare denna så krymper skillnaden snabbt. 400 MHz i är ändå ganska mycket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätt lustigt att folk säger högre IPC på Intel när de jämför 1Ghz högre frekvens då... om nu inte frekvenser har något med det att göra. Men du kan räkna bort den om du vill. Vi kan klocka ner 8700k och 2700X och se vad den gör i samma frekvens som 1700X då.

Jag gör inte liknelsen med Intel så du kan inte hålla mig ansvarig för vad "folk" säger. Men, det är en betydande IPC-skillnad oavsett. Och det skiljer inte 1GHz, i praktiken skiljer det mindre på grund av turbon.

Skrivet av Paddanx:

Min poäng kvarstår att IPCn ska enligt AMD ha bättrats, du kan göra väldigt mycket med så färsk arkitektur som Ryzen är. (Finns en hel del ställen att läsa på, om du inte hängt med)

De har inte ändrat något i arkitekturen, bara höjt frekvenser på kärnorna och på crossbaren. Och det är ganska begränsat i vilka scenarion och hur mycket crossbaren kan öka "IPC". Så du kan inte förvänta dig mycket. Och fortfarande. Vi har inte sett några jämförelser på samma frekvens ännu. Du kan inte hänvisa till prestandaresultat som kan förklaras av turbo när du ska ha bevis för markanta skillnader i IPC.

Skrivet av Paddanx:

Ett annat ex på detta har du mellan Nehalem och Sandy Bridge och Ivy Bridge. Nehalem och Sandy är både 32nm, och där gjordes mycket framsteg. Men även mellan Sandy och Ivy, som var helt ny nod, gjordes också framsteg i IPCn.
https://us.hardware.info/reviews/6215/2/intel-five-generation...

Skillnaden mellan Nehalem och Sandy Bridge är mer eller mindre enorma på arkitekturnivå. Klart det syns i IPC. Fullkomligt irrelevant. Skillnaden mellan Summit ridge och Pinnacle Ridge på detta området är noll. Det är en ren krympning.

Skrivet av Paddanx:

Faktum är att Intel lyckats öka detta nästan varje släpp, lite för lite. Och nu sitter du och säger att AMD inte kan göra samma sak? Mot AMDs egna ord?

Har Intel eller någon annan en endaste gång lyckat göra några markanta skillnader i IPC vid ren krympning? De har alltid ändrat arkitekturer när de åstadkommit sina IPC-skillnader.

Skrivet av Paddanx:

Jag önskar jag kunde ge dig fakta, men det finns inget som är bevisat än, då för lite data om Ryzen+ finns ute. Men det som finns visar att även om du tar med frekvensen, går matten inte alltid ihop. Problemet är just... vi vet inte hur den boostar heller. Enda vi har är några siffror hit och dit som är väldigt svåra att jämföra. Men de få man ser, man kan spekulera till att se en IPC bättring. Bara att titta på förra artikeln om detta i Sweclockers och räkna på den + den som är länkad i forum tråden där

Du däger själv att vi inte vet hur de boostar. Men vi vet att det ska vara förbättrat. Det enda jag säger är att vi inte kan tillskriva något till IPC ännu. Det skulle kunna vara 100% beroende på IPC. Men finns inga som helst belägg för det.

Skrivet av Paddanx:

Så jag kommer ta AMDs egna ord, och Intels bevis på att det går att göra, framför dina, tills jag fått vettiga benchmarks på att "det inte går".

Jag har inte sagt att det inte går. Bara att någon markant skillnad inte går. Spelprestanda kan säkert öka en liten snäpp av bättre crossbar. Men hur mycket? Och nej, dina Inteljämförelser är inga bevis alös, det enda det bevisar är tyvärr att du inte ens förstått vad jag säger om arkitekturskillnader. Och AMDs ord, ja när de uttrycker sig så vagt som de gör brukar det inte ligga några heroiska bedrifter bakom direkt.

Skrivet av Paddanx:

AMD har trots allt gjort både Nod, generation och arkitektur byte, i ett svep och lyckats rätt bra med det. Tror ärligt de borde kunna göra 2 av 3 igen då...

Men du får tro vad du vill.

Nej. Generationsskiftet är en produkt av nodskifte eller arkitekturbyte. De har bara gjort arkitelturbyte och nodskifte med Summit Ridge och bara nodbyte med Pinnacle Ridge. Generationsskifterna är något godtyckligt som de applicerar på grund av de två första. Och jag har inte sagt att de inte skulle klara ett nodskifte.

Ibland så har man olika åsikter om en fråga, men i det här fallet framgår det att du inte ens förstått mina argument. Du kommer med argument vars bärighet jag redan motbevisat. Du får förklara varför mina motargument är fel eller komma med nya argument om du vill komma någon vart. Men som det är nu så tycker jag du kan lugna dig med nedvärderande kommentarer som att jag får "tro vad jag vill" och rekommendationer att "läsa på" när du inte ens förstått mina argument.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar processorer som är klockade till nästan 1 GHz mer?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har själv varit klara med att det inte kommer att ske några mirakel med 2xxx serien. Så om du är besviken så är nog orsaken dina förväntningar.

Bättre än vad? Bättre än Intel? Bättre än Ryzen 1xxx? Bättre än Bulldozer? Bättre än det du ser i testet ovan?

Nej orsaken till att jag är besviken är pga single core prestandan, de vet väl jag bäst själv varför jag är besviken haha

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej orsaken till att jag är besviken är pga single core prestandan, de vet väl jag bäst själv varför jag är besviken haha

Läsförståelse? Var har jag påstått något annat?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej orsaken till att jag är besviken är pga single core prestandan, de vet väl jag bäst själv varför jag är besviken haha

Gå inte omkring besviken, livet är kort...

Du får helt enkelt handla från någon annan tillverkare som inte gör dig besviken!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Är ändå 10% skillnad om du kikar på 8700k och 1800X som du länkade.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...
1900X som är i samma prisklass är tyvärr inte med, den är i de benchmarks jag hittat mellan 4% och 10% sämre än 1920X.

Det är ju närmare än det varit med Bulldozer tex, som sagt, kul att AMD närmar sig. Men ångrar nästan mitt val av CPU. Mycket pga att jag inte riktigt var påläst och trodde den skulle kunna driva mitt 1080ti med en rejäl kylare. Får som sagt ändå upp den i 4.3 GHz på arbetande kärnor. Men GPUn får ändå som mest jobba på ~70% i olika spel.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ojdå , det där vågar man ju inte köpa, Dom där AMD bugg snubbarna sa ju att AMD kommer att konka!!!

[/satir]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Xinpei: Är ändå 10% skillnad om du kikar på 8700k och 1800X som du länkade.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...
1900X som är i samma prisklass är tyvärr inte med, den är i de benchmarks jag hittat mellan 4% och 10% sämre än 1920X.

Det är ju närmare än det varit med Bulldozer tex, som sagt, kul att AMD närmar sig. Men ångrar nästan mitt val av CPU. Mycket pga att jag inte riktigt var påläst och trodde den skulle kunna driva mitt 1080ti med en rejäl kylare. Får som sagt ändå upp den i 4.3 GHz på arbetande kärnor. Men GPUn får ändå som mest jobba på ~70% i olika spel.

10% man ytterst sällan märker i 1080p eller högre. Då med en processor som är betydligt billigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Rätt lustigt att folk säger högre IPC på Intel när de jämför 1Ghz högre frekvens då... om nu inte frekvenser har något med det att göra. Men du kan räkna bort den om du vill. Vi kan klocka ner 8700k och 2700X och se vad den gör i samma frekvens som 1700X då.

Grejen med Zen vs Coffee Lake och IPC är att man får väldigt olika svar beroende på vad som är primär flaskhals i programmet.

På det stora hela finns tre huvudklasser där IPC skiljer sig markant

  1. heltalsberäkningar

  2. traditionell (d.v.s. pre-2000-style) flyttalsberäkningar, det man får från standard C math.h

  3. vektoriserade flyttal, det ser i program program som använder de-facto standarden BLAS

Väldigt många verka kika på Cinebench (vilket man kan förstå då i princip ALLA teknikwebbplatser använder denna benchmark och många läckor brukar vara just detta). Cinebench tillhör 2. och Zen är väldigt stark på denna punkt, helt i nivå med Coffee Lake när det kommer till IPC.

Fast någon får gärna upplysa mig om program som är aktuella 2018 där x87 style flyttalskapacitet är primär flaskhals, utöver Cinebench och kanske någon annan benchmark som gör samma sak.

För punkt 3. är det rejäl fördelen för Coffee Lake, >100% högre IPC i fall som drar nytta av AVX. Syns t.ex. i Matlab. Samma sak syns i t.ex. Octave, programspråket R och många andra moderna program för vetenskapliga beräkningar (då alla dessa använder t.ex. MKL eller något annat som implementerar BLAS)

i7-855U totalt demolerar R5-2500U i Matlab, båda är 4C/8T modeller
'The Stilt' såg samma sak i t.ex. Linpack med 4C/8T, alla modeller kör 3,5 GHz här

För de flesta PC-användare är både 2. och 3. irrelevanta, 1. är den primära flaskhalsen för de flesta PC-program som spel, webbläsaren, MS Office, kompilering, etc.

Här finns viss spridning mellan program, många program är ju egentligen mer I/O-bundna än beräknings-bundna. För de som är beräkningsbundna, t.ex. spel och kompilering (och webbläsaren då allt fler applikationer är baserade på renderingsmotorn i Chromium via Electron, ett exempel är Visual Studio Code), brukar det handla om 20-30 % fördel i IPC för Coffee Lake.

Vi kan ju ta SweClockers "test vid samma frekvens" som referens, då specifikt speltesterna i 1280x720 (ja det är CPUer vi vill jämföra, inte GPU) och ställa i7-8700K mot R6-1600 (båda 6C/12T, blir samma i princip resultat med i7-7700K vs R5-1500X).

Här är det ~25 % fördel för Coffee Lake / Kaby Lake över Zen vid 2,8 GHz.

TL;DR skulle säga att det är helt korrekt att hävda att Intel har klart högre IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunkaboy86:

För mig är det en besvikelse, jag hade förväntat mig bättre single core prestanda

Frågan är varför man förväntar sig det när specifikationen för tillverkningstekniken redan för flera månader sedan avslöjat att det rör sig om ökningar på ca. 10% i klockfrekvens? De övriga små IPC förbättringarna kanske ger någon enstaka procent i vissa fall.
Största nyheten denna generation är nog det förbättrade minnesstödet.

Ryzen 2000 verkar prestera precis som väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@DJ-SAAB: Fast din CPU ser ut att vara OC. Står ju 4.1Ghz som base. I singel är det ändå 7% skillnad och multicore 15%. Är ganska okej...

De stämmer, dock använder jag bara (ez mode) dvs game boost.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Varför använda IPC och inte IPS som ett mått? Då slipper man lägga till frekvensen i efterhand..

Annars angående resultaten så var de som förväntat, hade dessa cpuer lanseras för ett år sedan så Nå hade det varit andra grejer. Nå för min del blir det kanske en Threadripper 2, det beror på tid.

Angående framtiden så går vi emot terminalklienter/thin client, rena webbläsardatorer som en rasberry pi kan sköta.

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka är att 2700X hade mycket långsammare minne och rimligtvis hade presterat bättre med snabbare.

Så testet visar inte ens vad man kan få ut med minneshastigheten AMD anger stöds.

Tyvärr. Vore intressantare med snabbare minne.

Permalänk
Medlem

Förstår inte de som blir besvikna. Detta är till största delen en krympning av Zen.
Dvs. vid samma frekvens som en Ryzen 14nm så är det exakt samma prestanda.

Fördelen här är att 12nm drar mindre energi och de har jobbat med att få upp klockfrekvensen och även nedklockningen vid hög belastning. Vi får väl se hur väl de klockar sen också.

Men detta var ungefär vad jag förväntat mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej orsaken till att jag är besviken är pga single core prestandan, de vet väl jag bäst själv varför jag är besviken haha

Om du är besviken över minimum 10% ökning av IPC gällande en refresh, så skulle jag vilja veta hur du känner när Intel släpper helt nya generationer som knappt mäktar med 5% i ökning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du är besviken över minimum 10% ökning av IPC gällande en refresh, så skulle jag vilja veta hur du känner när Intel släpper helt nya generationer som knappt mäktar med 5% i ökning.

Är väl dock bara hastigheten som har ökat med 10%? IPC kan max ha ökat med typ 1%. Sedan om man vill vara petig är hastighetsökningen (för enkeltrådat) bara ca 6.1% från förra generationens topp chip (1800X med full XFR).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Är väl dock bara hastigheten som har ökat med 10%? IPC kan max ha ökat med typ 1%. Sedan om man vill vara petig är hastighetsökningen (för enkeltrådat) bara ca 6.1% från förra generationens topp chip (1800X med full XFR).

Beror ju helt på hur man ser det och vad man jämför mellan. Oavsett hur är det ganska obegripligt hur man kan vara missnöjd över en refresh som verkar visa dessa siffror när närmaste konkurrent legat och segdragit upp 3-5% prestanda även mellan hela generationer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Finns fler läckor nu:
AMD Ryzen 7 2700X 3DMark Benchmarks Leaked, 18% Faster vs 1700X & Cheaper
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-3dmark-benchmarks-leak...