Jag har en svindyr dator Dell XPS 15 och det går inte ens att stänga av FN-knappen. FAIL!

Permalänk
Inaktiv

Jag har en svindyr dator Dell XPS 15 och det går inte ens att stänga av FN-knappen. FAIL!

Det är som om att FN-knappen ständigt är intryck. Trycker jag på F1 exempelvis stängs ljudet av, trycker jag på F5 för att uppdatera en sida spelas musik igång istället.

Hur fixar jag detta? Det funkade bra på min 2 000 kr Chromebook. Men 20 000 kr från Dell ska man väl inte förvänta att sånt här funkar?

Dessutom. Kan datorn sluta låta som ett kärnkraftverk? Varför funkar inte sånt? VARFÖR FUNKAR INTE SAKER BARA?

Permalänk
Avstängd

Steg 1. Ta en valium, kanske två.

Steg 2. Kontakta Dell's kundtjänst imorgon

Permalänk
Medlem

Hej, i några nya bärbara datorer ställs detta in i BIOS. Där kan du välja om du vill ha fn av eller på.

Edit: Ser ut såhär https://i.imgur.com/WWOWC4u.jpg och där är det enda stället jag kan ändra, FN +esc som andra rekommenderat fungerar inte för mig men du kan testa det först.

Permalänk
Medlem

Tryck ESC (som även är känt som FN-lock), eventuellt i kombination med FN så borde den bete sig som du vill.

Att den låter mycket har jag ingen kommentar till, min XPS13 är tyst som en mus för det mesta.

/Z

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv

Tryck på "fn + escape" så togglar du på och av om den ska vara nertryckt hela tiden eller inte.

Ja, den låter. Har fortfarande inte stött på en Windows laptop som inte börjar brumma så snart man gör minsta lilla. Jag provade att undervolta min XPS 9560, det blev bättre men man kan tycka att det inte ska behövas....

Permalänk
Medlem

Detta är helt normalt. Har det på min skoldator också. Grejen är att de har vänt knappen. Så du måste trycka fn och f3 för att t.ex. ta upp ordsökaren i google chrome.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikburk:

Detta är helt normalt. Har det på min skoldator också. Grejen är att de har vänt knappen. Så du måste trycka fn och f3 för att t.ex. ta upp ordsökaren i google chrome.

Nej, har du ens googlat? Sluta hitta på! Tror gör man i kyrkan! Det är superlätt att slå av beteendet om man inte gillar det!

Permalänk
Medlem

På min laptop är det just de tangenterna som du beskriver som är "highlightade"..alltså man får trycka FN för att aktivera F-tangernterna istället.. Går säkert att ändra men har inte brytt mig om det..

Permalänk
Inaktiv

Så år 2018 kan man välja mellan fläktlösa bärbara datorer som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p och bärbara datorer med fläkt som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p utan att låta som ett kärnkraftverk. Framtiden är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon260898:

Så år 2018 kan man välja mellan fläktlösa bärbara datorer som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p och bärbara datorer med fläkt som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p utan att låta som ett kärnkraftverk. Framtiden är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bytte till en MacBook Pro, den är alltid knäpptyst, oavsett om jag kompilerar kod, surfar eller spelar upp youtube klipp.

Permalänk
Medlem

@anon260898:

Köp inte billig skit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

@nilsou:

Köp inte billig skit.

Dell XPS 15, nypris ca 20 000 kr.

Permalänk
Medlem

Testa att spela upp YouTube-videos i VLC (kopiera länken och tryck Ctrl+V när du har VLC öppet), borde belasta datorn betydligt mindre. Vet att det inte är någon perfekt lösning, men bättre än ingenting kanske.

YouTube överbelastar datorn oförskämt mycket, och det blev bara värre när dom bytte till HTML5. Vet inte om YouTube, browsertillverkarna eller båda är att beskylla.

En gång i tiden kunde jag spela YouTube 720p-videos på min gamla singlecore Pentium M-maskin, men dom dagarna är sedan länge förbi.

Permalänk
Medlem

@anon260898: Har också en XPS 15, den var knäpptyst om jag inte drog igång 3 HD skärmar eller spelade (läs: spel inte typ youtube) något. Kolla vad som körs i bakgrunden, eller om du helt täpper till luftflödena som tyvärr sitter lite dumt!

Permalänk
Medlem

Drivrutiner... Har haft samma problem på flertalet jobbdatorer ( laptops ) där jag fick dra ner nytt BIOS och drivrutiner, fläkten blev knäpptyst och FN knapparna började fungera igen.
Och min egna gamla XPS ( 12? ) hade problem med FN tagenter, även det drivrutins relaterat.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

lmgtfu

https://www.dell.com/community/General/Dell-XPS-15-9550-Fn-ke...

"On this Dell XPS 15, one has to press Alt + Fn + F4 to do the same when Fn keys are set as media keys."

"You can toggle the behavior of the Fn key with the Fn+Esc hotkey*. I knew I had done this when I got my XPS 15 in October last year, and it had been pretty painless. I confirmed that it still works. The ESC key in the top left of the keyboard has a small lock with "Fn" on it and this toggles the Fn lock on and off so that you can use your keys as Function keys or multi-function keys."

https://askubuntu.com/questions/88063/how-to-invert-fn-keys-o...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Min XPS15 9550 låter bara mycket om jag belastar ordentligt, t ex spel. Dock har jag med 1080p skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av s0sdaf:

Testa att spela upp YouTube-videos i VLC (kopiera länken och tryck Ctrl+V när du har VLC öppet), borde belasta datorn betydligt mindre. Vet att det inte är någon perfekt lösning, men bättre än ingenting kanske.

YouTube överbelastar datorn oförskämt mycket, och det blev bara värre när dom bytte till HTML5. Vet inte om YouTube, browsertillverkarna eller båda är att beskylla.

En gång i tiden kunde jag spela YouTube 720p-videos på min gamla singlecore Pentium M-maskin, men dom dagarna är sedan länge förbi.

Nja, problemet är att kör man Chrome eller chrome-derivata så används VP-9 som inte hårdvaruaccelereras så ofta. Kör du säg Edge så körs oftast H264 som hårdvaruaccelereras lätt av nästan alla moderna enheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej, har du ens googlat? Sluta hitta på! Tror gör man i kyrkan! Det är superlätt att slå av beteendet om man inte gillar det!

Ingen anledning att vara dryg här. Jag berättade bara hur den fungerar. Varför ska jag googla om jag redan testat det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Så år 2018 kan man välja mellan fläktlösa bärbara datorer som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p och bärbara datorer med fläkt som inte klarar av att spela upp youtubefilmer i 1080 p utan att låta som ett kärnkraftverk. Framtiden är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som det är fel på ditt exemplar. Har HP, Dell, Msi samt mbp hemma eller på jobbet. Alla är tysta om man inte drar igång ett spel eller liknande. Kolla att du inte har något skräp som står igång i bakgrunden annars får du nog lämna in den för byte/rep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@nilsou:

Köp inte billig skit.

Spelar ingen roll vad han köper. Han är inte kompetent nog att hantera prylarna vilket enligt honom gör dem till skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag bytte till en MacBook Pro, den är alltid knäpptyst, oavsett om jag kompilerar kod, surfar eller spelar upp youtube klipp.

Men då får du en laptop som inte klarar av turbo hastigheten. MacBook Pro datorer är byggda för att klara load i en kort stund för att sedan trottla. Så jag skulle inte påstå att det är bättre. Min Dell alienware 13” med olrd skärm som är så mycket bättre än någon laptop skärm Apple monterat på deras laptops är knäpptyst fram tills jag börjar spela eller göra något tungt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Men då får du en laptop som inte klarar av turbo hastigheten. MacBook Pro datorer är byggda för att klara load i en kort stund för att sedan trottla. Så jag skulle inte påstå att det är bättre. Min Dell alienware 13” med olrd skärm som är så mycket bättre än någon laptop skärm Apple monterat på deras laptops är knäpptyst fram tills jag börjar spela eller göra något tungt.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt övertygad om att din Alienware throttlar också om du inte typ använder den utomhus vid Nordpolen. Turbo på Intels CPUer är inte tänkta att köras konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Spelar ingen roll vad han köper. Han är inte kompetent nog att hantera prylarna vilket enligt honom gör dem till skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket talar för att du tyvärr har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Rätt övertygad om att din Alienware throttlar också om du inte typ använder den utomhus vid Nordpolen. Turbo på Intels CPUer är inte tänkta att köras konstant.

Min trottlar aldrig men jag har inte turbo jämt. Throttla och inte köra i turbo är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Min trottlar aldrig men jag har inte turbo jämt. Throttla och inte köra i turbo är inte samma sak.

Nej, jag vet, ingen kör nog Turbo hela tiden på någon konsument CPU. Finns väl dessutom olika typer av throttling men det kanske är en diskussion som inte har så mkt att göra med FN-knappen på tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, jag vet, ingen kör nog Turbo hela tiden på någon konsument CPU. Finns väl dessutom olika typer av throttling men det kanske är en diskussion som inte har så mkt att göra med FN-knappen på tangentbordet

Bara för att avsluta kollade jag vad min processor hade för hastighet efter 2h spelade av BF och den låg då på 3300mhz. På 7700hq är bas klocken 2.8ghz så visst höll den turbo hela tiden men inte max turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Bara för att avsluta kollade jag vad min processor hade för hastighet efter 2h spelade av BF och den låg då på 3300mhz. På 7700hq är bas klocken 2.8ghz så visst höll den turbo hela tiden men inte max turbo.

Om det behövs tex vid tyngre spel så går en eller några kärnor upp i hög turbohastighet max hastighet är 3.8Ghz men det gäller bara för en kärna, så med 3,3GHz bör det varit två eller tre kärnor som gick i den hastigheten.

Med Stationära (ej märkesburkar oftast) har man ofta lite mer möjligheter att styra detta, så man kan få samtliga kärnor att gå på samma turbohastighet och även max turbo, användbart om man har ej överklockningsbara moderkort/CPU
och användbart även med om man har prylar som går att OC..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min Precision 5510 med Xeon E3-1505M v5 Boostar fullt under ganska långa stunder när jag kompilerar kod.
Låter en hel del men den jobbar på.

Permalänk
Medlem

Dells hårdvarudesign, BIOS och förmodligen drivrutiner lämnar dock en hel del att önska. Jag har själv noterat att mycket går klart snabbare om man helt stänger av turbon på min 9560, i synnerhet DPC problem och liknande verkar bli klart bättre utan turbo påslaget, dvs "upplevd seghet", typ tiden innan man ser menyn innan man högerklickar osv.