Datorn kraschar hela tiden! Vet inte vart felet ligger.

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar hela tiden! Vet inte vart felet ligger.

Hallå!
Ända sedan jag köpte MSI Radeon Rx Vega 56 har jag haft problem med det. Det kraschar i nästan alla spel, lags eller svarta skärmar. När skärmen blir svart kan jag fortfarande höra ljudet från spelet normal i bakgrunden. Alla 8 punkterna på grafikkortet är påslagna och stannar så. I tomgång efter ett spel kraschar temp är 74C och är så tills jag startar om datorn. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta problem. Köpte kortet från komplett. Jag skickade tillbaka kortet till dem så att de kunde testa den och de hittade inget fel. Kan det vara någon annan del i datorn som skapar detta problem?

Det här kommer låta konstigt men ibland så kan jag få en elektrisk stöt från tangentbordet (Corsair Gaming K65 Kompakt) och då slocknar hela bilden skärmen och blir helt svart. Måste då starta om datorn för att få bild igen.

Specs:
Grafikkort - MSI Radeon RX Vega 5
CPU - AMD Ryzen 5 1600
Ram - Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz
Moderkort - Gigabyte AB350-Gaming 3
Operativsystem - Windows 10 64bit
Driver version installerad - Radeon Software Version 18.3.2
HDD - Seagate Barracuda 1TB
Nätaggregat - 500w

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan? Tog du bort alla drivrutiner efter installation av nya GPU?
Har du testat en ren installation av Windows?

Ang stötar så kan det vara USB port som inte är jordad, vilket kan kortsluta div kontakt på moderkort. Är det USB på framsidan av chassi -> testa koppla in därbak, oftast bättre kontakter bak på dator.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Är det ett gammalt eller dåligt nättagg kan de ge för lite eller felaktig ström. Du har inget annat att testa med?

Edit: Med tanke på stötarna låter det mer åt ett trasigt nättagg tycker jag dessutom.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Använder du Displayport-kabel mellan skärm och dator?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

Vad hade du för grafikkort innan? Tog du bort alla drivrutiner efter installation av nya GPU?
Har du testat en ren installation av Windows?

Ang stötar så kan det vara USB port som inte är jordad, vilket kan kortsluta div kontakt på moderkort. Är det USB på framsidan av chassi -> testa koppla in därbak, oftast bättre kontakter bak på dator.

Jag hade inget grafikkort innan. Allt är nyköpt. Har formaterat datorn 2 gånger men problemet kvarstår.
Tangentbordet är ikopplad på baksidan av datorn. Har fått stötar från mina hörlurar också som sitter ikopplad på framsidan. Misstänker att det kan vara nätaggregatet som det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Är det ett gammalt eller dåligt nättagg kan de ge för lite eller felaktig ström. Du har inget annat att testa med?

Edit: Med tanke på stötarna låter det mer åt ett trasigt nättagg tycker jag dessutom.

Nätaggregatet är helt nytt men det kan vara fel på den. Ska testa med ett annat nätagg och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Använder du Displayport-kabel mellan skärm och dator?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Jag använder HDMI-kabel mellan skärmen och datoron.

Permalänk

Vad är det för märke på ditt nätagg och hur gammalt är det? kanske dags för ett nytt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad är det för märke på ditt nätagg och hur gammalt är det? kanske dags för ett nytt.

Han skrev ju att det va helt nytt nätaggregat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Han skrev ju att det va helt nytt nätaggregat

Ojj, missade detta. Då får han bara säga vilken märke+modell det är på nätagget då.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ojj, missade detta. Då får han bara säga vilken märke+modell det är på nätagget då.

Har en Cooler Master MasterWatt Lite 500W

Permalänk
Medlem

Enligt vad man kan se på specs på den ska den klara 38A eller 456W på 12V. Det är lite.....nära klent för ett Vega. (Som tyvärr kan vara rätt törstigt)
https://outervision.com/b/jnMA0a
Jag vet ju inte hur du har det med fläktar och resten, så jag antog 3 vanliga fläktar och lite USB enheter.

I teorin bör det gå, men ofta ska man tänka på att dessa specs är räknade på låga temperaturer, max 40 grader i PSUn i detta fall. Så om den sitter i chassit så värmen från GPUn eller CPUn dras in i den, kan det bli för mycket för PSUn. Det verkar nöd o näppe ens ha 80PLUS nivån (som är lägsta nivån). https://plugloadsolutions.com/psu_reports/COOLER%20MASTER%20T... (Endast 230V EU cert)

Jag tror att du bör se om du kan låna ett starkare/bättre PSU och testa med iaf. Det låter iaf som om du har instabila spänningar, som orsakar krascher. Ett kvalitets 500W, som kan driva 12V till 500W, med låg ripple hade nog klarat det, men detta agget ser ut att vara på gränsen under last. (Notera att det som testats ovan är 32A på 12V..., inte 38A)

Har du datorn i ett jordat uttag? Statiskt elektricitet kan lätt byggas upp med kläder/mattor nu på vintern och orsaka det du beskriver med tangentbordet. Har själv lyckats starta om en dator genom en tändare när jag skulle tända lite värmeljus nära datorn.

Permalänk

Nätagg är det sista man sak snåla på. Lägg inte under 1000 kr för att slippa skit som instabilitet med skadade andra delar som följd.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Corsair TX550M

För någon hundring till så kan man få detta nätagg istället. :/
Corsair TX550M Semi-modulär 80+ Gold

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enligt vad man kan se på specs på den ska den klara 38A eller 456W på 12V. Det är lite.....nära klent för ett Vega. (Som tyvärr kan vara rätt törstigt)
https://outervision.com/b/jnMA0a
Jag vet ju inte hur du har det med fläktar och resten, så jag antog 3 vanliga fläktar och lite USB enheter.

I teorin bör det gå, men ofta ska man tänka på att dessa specs är räknade på låga temperaturer, max 40 grader i PSUn i detta fall. Så om den sitter i chassit så värmen från GPUn eller CPUn dras in i den, kan det bli för mycket för PSUn. Det verkar nöd o näppe ens ha 80PLUS nivån (som är lägsta nivån). https://plugloadsolutions.com/psu_reports/COOLER%20MASTER%20T... (Endast 230V EU cert)

Jag tror att du bör se om du kan låna ett starkare/bättre PSU och testa med iaf. Det låter iaf som om du har instabila spänningar, som orsakar krascher. Ett kvalitets 500W, som kan driva 12V till 500W, med låg ripple hade nog klarat det, men detta agget ser ut att vara på gränsen under last. (Notera att det som testats ovan är 32A på 12V..., inte 38A)

Har du datorn i ett jordat uttag? Statiskt elektricitet kan lätt byggas upp med kläder/mattor nu på vintern och orsaka det du beskriver med tangentbordet. Har själv lyckats starta om en dator genom en tändare när jag skulle tända lite värmeljus nära datorn.

Skrivet av Bad Habit:

Nätagg är det sista man sak snåla på. Lägg inte under 1000 kr för att slippa skit som instabilitet med skadade andra delar som följd.

Skrivet av Brightsin:

För någon hundring till så kan man få detta nätagg istället. :/
Corsair TX550M Semi-modulär 80+ Gold

Ska testa med kompisens nätagg om en vecka. En 750w Corsair. Uppdaterar om vad som händer.