AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X butikslistas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer inte det förbättrade xfr fungera för oss med äldre moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

jo xfr kommer att fungera men det var en ny funktion i version 2 som inte kommer vara aktiv.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är din "bättre"? Vad om han behöver 8 kärnor? Då är Ryzen bättre än en gammal 4 kärnig CPU. Så sluta tänk endast om MAX FPS i spel är du snäll. Ryzen 7 total överkör ALLA 4 kärniga CPUer i det mesta utöver spel.

Diskussionen handlar om "i spel" ..eller "för gamers" som han skrev

§1.1/nedlåtande /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur högt klockar du den för att kompensera de 8 trådar den saknar mot en Ryzen 7? Ryzen ligger rätt nära haswell om man jämför modeller med samma antal kärnor och kör dom i samma frekvens ibland bättre ibland sämre. https://www.sweclockers.com/test/24701-intel-core-i9-7980xe/1...

om jag kör 4.8GHz så är den ungerfär som en 7700k(oklockad)....sen behöver du inte 16 trådar för spel...just saying

Permalänk
Medlem

2700X i all ära men kommer inte 2800X lanseras också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubfish:

2700X i all ära men kommer inte 2800X lanseras också?

Antagligen inte. Man har bantat från tre till två 8 core modeller.

Ganska vettigt. Flest köpte ju 1700 förra vändan. Nu kan man segmentera lite hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Ahh ja så det kan mycket väl vara, tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Antagligen inte. Man har bantat från tre till två 8 core modeller.

Ganska vettigt. Flest köpte ju 1700 förra vändan. Nu kan man segmentera lite hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

jo 1700x var överflödig. Det behövs inte 3 modeller när 2 täcker upp prisgrupperna lika bra. Desutom konkurrerade 1800x med 1900x, instegs threadripper.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daark:

Är din "bättre"? Vad om han behöver 8 kärnor? Då är Ryzen bättre än en gammal 4 kärnig CPU. Så sluta tänk endast om MAX FPS i spel är du snäll. Ryzen 7 total överkör ALLA 4 kärniga CPUer i det mesta utöver spel.

Nu vet jag självklart inte vad du använder datorn, är Cinebench det du primärt kör stämmer ju det du skriver.

Annars, inte ens rendering är klockrent för många CPU-kärnor då GPGPU-stöder blir allt bättre i t.ex. Blender. En GTX1060 matchar ju de snabbaste HEDT CPUerna... Adobe har de senaste åren storsatsat på GPGPU i deras program, så även där har "bästa CPU" gått från "många CPU kärnor" till "snabb GPU + maximal CPU-prestanda per kärna".

Är snarare så att spel är det som främst nyttja många CPU-kärnor av de någon större mängd personer kör på sin PC.

TechPowerUp testade 23 st applikationer utöver spel. Rätt många utnyttjar kärnor riktigt bra, i7-8700K får i genomsnitt ~20% högre resultat jämfört med i7-7700K.

medelvärdet över 23 stycken applikationer, allt från rendering till virus scan till MS Office. Inga spel!

Ändå drar i7-7700K jämt med R7-1700X medan i7-6700K drar jämt med R5-1600/1600X.

Är riktigt nöjd med min R5-1600. Fast det som enklare server CPU där styrkorna i Zen kommer till sin rätt. Skulle även hävda att Linux på flera sätt är en bättre match för Zen (och även SKL-X) medans Intels S-serien av flera skäl är bättre lämpad för Windows och de applikationer man typiskt kör på desktop-Windows.

Tycker AMD hamnat lite där Lisa Su sa att man absolut inte ville hamna med Zen:
"It can't just be that we're the cheaper solution" länk

Det fungerade OK när man hade 100 % fler kärnor (4 vs 8) jämfört med Intels konsumentmodeller, fast när det krympte till 33 % fler kärnor (6 vs 8) har man svårt att ens i benchmarks kompensera för Intels starkare prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer inte det förbättrade xfr fungera för oss med äldre moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm jag kanske misstolkar denna läckta bild som VideoCardz har lagt upp.

XFR kommer fortfarande finnas kvar, men om man får XFR Enhanced och Precision Boost Overdrive med en Ryzen 2000 + X370 moderkort är en tolkningsfråga, jag har tolkat det som att dessa två funktioner finns inte med, och vad dom gör extra får vi nog reda på vid lansering.

https://cdn.videocardz.com/1/2018/03/Placas-base-AMD-400-Seri...

https://videocardz.com/75194/amd-ryzen-2000-series-exposed-pr...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

även om den kommer klara 4.5GHz är min +4 år gamla klockade 4790k bättre

Jag har sitter både med en 4790k på 4.9 ghz och en ryzen 1700 i 3.9.
Jag kan garantera att ryzenproppen spöar skiten ur den gamla 4 serien.
Det där med spel är i AAA titlar i 1440 upplösning = ingen skillnad. Förutom att upplevelsen är stabilare med ryzen då den är mindre känslig för eventuella bakgrundsprocesser.

I under verkliga förhållanden är det så systemen står sig mot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Jag har sitter både med en 4790k på 4.9 ghz och en ryzen 1700 i 3.9.
Jag kan garantera att ryzenproppen spöar skiten ur den gamla 4 serien.
Det där med spel är i AAA titlar i 1440 upplösning = ingen skillnad. Förutom att upplevelsen är stabilare med ryzen då den är mindre känslig för eventuella bakgrundsprocesser.

I under verkliga förhållanden är det så systemen står sig mot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jämför inte system(gpu-bottleneck) , jag jämför cpu:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubfish:

2700X i all ära men kommer inte 2800X lanseras också?

Skrivet av Implor:

Antagligen inte. Man har bantat från tre till två 8 core modeller.

Ganska vettigt. Flest köpte ju 1700 förra vändan. Nu kan man segmentera lite hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _Merc_:

jo 1700x var överflödig. Det behövs inte 3 modeller när 2 täcker upp prisgrupperna lika bra. Desutom konkurrerade 1800x med 1900x, instegs threadripper.

Apropå det: Kommer det ingen 2500X heller då?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Westelindh!:

Jag har sitter både med en 4790k på 4.9 ghz och en ryzen 1700 i 3.9.
Jag kan garantera att ryzenproppen spöar skiten ur den gamla 4 serien.
Det där med spel är i AAA titlar i 1440 upplösning = ingen skillnad. Förutom att upplevelsen är stabilare med ryzen då den är mindre känslig för eventuella bakgrundsprocesser.

I under verkliga förhållanden är det så systemen står sig mot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag märkte samma sak med när jag skaffat min Ryzen 1700 och jämförde den med min 6700K. De extra kärnorna ger en behagligare upplevelse om man har något i bakgrunden medans man spelar. Inte direkt behagligt när 6700K-processorn får sina framedrops, klart märkbara och väldigt störande.

Tanken är att min speldator ska få en ny CPU i år, 2700X ligger bra till såvida inte Intel får ut Ice Lake eller vad nya serien lär heta lagomt till jag nu ska handla komponenter.

Permalänk
Avstängd

@LaoLao:

Nej 2400G är tänkt att vara ersättaren till 1500x.
Men man vet aldrig. kanske klämmer det ur sig en 4c 8T med en boost klock på 4.2ghz.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Jag jämför inte system(gpu-bottleneck) , jag jämför cpu:er

Det är ju inte speciellt givande då cpuer är rätt värdelösa utanför ett system då funkar det lika bra med en 5-krona.

Klart jag förstår var du vill komma, men tycker personligen det är skräpdata då det inte är kopplat till verkligheten.

Den enda skillnaden mellan cpuerna är att 4790k framedroppar och ger en i jämförelse skakig upplevelse. Dock vill jag påpeka att framedropsen inte direkt var något jag reagerade på förän jag bytt plattform.

4790k var en höjdarproessor i mina ögon som fortfarande är bra, annars hade jag inte kört på den så länge. Men 4c/8t börjar definitivt nosa på att vara i underkant för en behaglig upplevelse.

Det här är mina subjektiva åsikter:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

lite klumpigt och snabbt försök att säga att hoppet ifrån 32nm til 7nm är lättare att motivera än 32nm till 14nm då prestandan äkar markant och även ett dubblad mängd kärnor som gör det märkbart i alla scenarios. 7nm nästan år är bara prestandan per watt en direkt anledning att uppgradera då budget cpuer kommer att springa varv runt äldre sandy och ivy bridge.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, top, nu förstår jag vad du menar.
Ja, lite så jag resonerar också.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Känner samma smärta, ligger på en 3770k som låg på 4.6GHz i några år, vart dock ostabilt för några månader sen så jag var tvungen att backa tillbaka till 3.9, man märker otroligt mycket skillnad när man försöker streama t.ex.

Ja herregud, det kan jag tänka mig, 4.6 ner till 3.9 är ju ett rejält skutt.
Mina 4,2 ner till 4,0 är inte så farligt, men det känns absolut, speciellt som du säger när man streamar och har all mjukvara igång för streamingen på samma rigg.
Tyckte 6 kärnor borde räcka ett tag, men AMD har visat att nej, bestämt nej, 6 kärnor är blasé.
Intel körde ju hellre på färre kärnor och högre klocka, medans AMD nu rejält satsar på kärnor, med lite lägre klocka.
Ryser i hela kroppen av glädje att det finns konkurrens och att det är kapplöpning igen på cpu-markanden. Det händer grejer, det står inte still längre.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Det är ju inte speciellt givande då cpuer är rätt värdelösa utanför ett system då funkar det lika bra med en 5-krona.

Klart jag förstår var du vill komma, men tycker personligen det är skräpdata då det inte är kopplat till verkligheten.

Den enda skillnaden mellan cpuerna är att 4790k framedroppar och ger en i jämförelse skakig upplevelse. Dock vill jag påpeka att framedropsen inte direkt var något jag reagerade på förän jag bytt plattform.

4790k var en höjdarproessor i mina ögon som fortfarande är bra, annars hade jag inte kört på den så länge. Men 4c/8t börjar definitivt nosa på att vara i underkant för en behaglig upplevelse.

Det här är mina subjektiva åsikter:)

Skickades från m.sweclockers.com

konstigt att inga tester visar att den "framedroppar" ...jaja du sa ju faktiskt att det var subjektivt

Permalänk

Så min uppgradering kommer alltså bli att byta k, mot x. 2600k till 2600x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Dags att byta ut min 2600K till en 2600X. Tecknen är solklara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

konstigt att inga tester visar att den "framedroppar" ...jaja du sa ju faktiskt att det var subjektivt

Testerna körs sällan under realistiska förhållanden.för att utveckla det: man testar sällan (för att inte säga aldrig) med ex ev 3 år gammal installation av windows med exempelvis virusskydd, 3 olika speltjänster, 47 webläsarfönster, osv beroende på användare och dennes prioriteringar.

Angående framedrops så är det här ett väldigt vanligt scenario om man tittar runt lite vad andra användare brakriver. Och mer framträdande ju bättre stöd spelet har för trådar. Dvs mindre framträdande (snarare ej framträdande) om du föredrar ex quake live mer framträdande om du föredrar battlefield (detta var spelet jag gillade att spela när jag köpte ryzen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Så min uppgradering kommer alltså bli att byta k, mot x. 2600k till 2600x.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon246659:

Dags att byta ut min 2600K till en 2600X. Tecknen är solklara!

Skickades från m.sweclockers.com

I gammelburken sitter en 2600K och i en av dess andliga förfäder satt en 2600+, så det är som sagt kanske dags att den ersätts av en 2600X.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@LaoLao:

Nej 2400G är tänkt att vara ersättaren till 1500x.
Men man vet aldrig. kanske klämmer det ur sig en 4c 8T med en boost klock på 4.2ghz.

Ah. Ja, då är det bara till att vänta och se priser och prestanda på det som släpps i april. Nu blir mitt byggde minst ytterligare ett halvår till försenat.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305